סקוט בסנט: מי האיש שטראמפ בחר להוביל את הכלכלה האמריקאית?
דונלד טראמפ, הודיע על מינוי סקוט בסנט לתפקיד שר האוצר. מדובר במינוי מרכזי מאוד עם אתגרים לא פשוטים. בסנט, הוא תוצר של וול סטריט, הוא מנהל קרנות השקעה והזיקה וההבנה בשוקי ההון חשובה מאוד, אבל כלכלה היא בראש וראשונה נושא שחשוב להמונים - העם האמריקאי במצב כלכלי מתאגר וזו תהיה משימתו העיקרית של בסנט - לשפר את מצב הכלכלה.
בסנט נכנס לתפקיד עם רזומה עשיר, עמדות ברורות וקשרים קרובים עם טראמפ. אז מי הוא בסנט ומה האג'נדה שלו?
מדרום קרוליינה לוול סטריט
בסנט, בן 62, גדל בדרום קרוליינה ולמד באוניברסיטת ייל היוקרתית, שם גם לימד היסטוריה כלכלית. לאחר מכן נכנס לעולם ההשקעות, שם בלט כשאת הצלחותיו הגדולות עשה בקרן ההשקעות של ג'ורג' סורוס, Soros Fund Management, שם היה מנהל ההשקעות הראשי.
בהמשך, בשנת 2015, הקים את קרן הגידור Key Square Capital Management, שמתמחה בהשקעות על בסיס ניתוחים מקרו כלכליים. למרות עברו אצל סורוס – אחד מהמממנים הבולטים של יוזמות פרוגרסיביות – בסנט הצליח להתנער מהקשר הזה ולבסס את שמו כמשקיע עם גישה שמרנית שמזוהה עם כלכלה חופשית ומדיניות פרו-עסקית.
ממיליארדר למשפיען פוליטיבסנט הצטרף לקמפיין הבחירות של טראמפ כתומך וכמגייס כספים מוביל, מהלך שהכניס אותו ישירות למעגל הקרוב של הנשיא. במהלך הקמפיין הוא היה מהראשונים להתריע על סיכונים כלכליים, כמו השפעות של התנגשות עם יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול.
הוא הציע תוכנית מקורית: יצירת "יו"ר פד צללים" שיכין את הקרקע להחלפת פאוול בתום כהונתו ב-2026, וזאת מבלי לעורר משבר בשווקים.
מה בסנט מתכנן לכלכלה האמריקאית?בסנט ידוע בעמדותיו הברורות בנושאים כלכליים מרכזיים:
הגירעון הלאומי: בסנט רואה בגירעון של 7% סכנה לכלכלה האמריקאית. הוא מציע לצמצם אותו לפחות מ-3% עד שנת 2028, באמצעות הפחתת רגולציה, צמצום הוצאות וקיצוצים ממוקדים בתקציב.
מדיניות סחר: בעוד שטראמפ הצהיר על מכסים אחידים, בסנט מקדם גישה גמישה יותר – "מכסים הדדיים". הוא מציע להתאים את המכסים של ארה"ב בהתאם למדינות אחרות, מתוך מטרה לחזק את מעמדה של ארה"ב בשוק הבינלאומי.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שער הדולר: בניגוד לטראמפ, שביקש לעיתים דולר חלש, בסנט תומך בדולר חזק, מתוך אמונה שמדיניות זו תחזק את יציבות הכלכלה ותשמור על מעמדה של ארה"ב בשווקים הבינלאומיים.
המינוי של בסנט צפוי להשפיע לא רק על הכלכלה האמריקאית, אלא גם על השווקים הגלובליים. בסנט מקדם גישה נוקשה יותר מול סין ורוסיה. לדוגמה, הוא הציע להטיל סנקציות משניות על בנקים סיניים קטנים כדי להגביר את הלחץ הכלכלי על המעצמה האסייתית. במקביל, הוא סבור כי יש לשמור על קשרים כלכליים עם סין, אך לנהל אותם בצורה מחושבת יותר.
גם בנושא רוסיה, בסנט הביע ביקורת על מדיניות הסנקציות של ממשל ביידן וטען שהן חלשות מדי. הוא מציע מדיניות חזקה יותר, כמו הטלת סנקציות על תעשיות קריטיות ברוסיה, כדי להפעיל לחץ משמעותי יותר.
קיצוצי מסים והפחתת רגולציהבסנט תומך בקיצוצי מסים וברגולציה פחותה, אך הוא גם מבין את הסיכונים הפיסקליים של צעדים כאלה, במיוחד כשהם עלולים להגדיל את החוב הלאומי. הוא יצטרך לאזן בין שתי המטרות, וגם להתמודד עם האינפלציה שאומנם יורדת, אך קיים החשש שתעלה בעקבות העלאת מכסים.
איך זה ישפיע עלינו?
תמיכתו בדולר חזק עשויה להקשות על יצואנים ישראלים. מנגד, אם בסנט יצליח לקדם מדיניות סנקציות אפקטיבית מול רוסיה וסין, הדבר עשוי להשפיע על המזרח התיכון ולחזק את מעמדה של ישראל בזירה האזורית.
מה הוא אמר על....
מדיניות מוניטרית
- "הפדרל ריזרב חייב לאזן בין הצורך בתמיכה בצמיחה הכלכלית לבין הסיכון של אינפלציה גוברת. החלטותיהם ישפיעו על השווקים הגלובליים."
– נאמר בריאיון ל-CNBC, ספטמבר 2023.
- "הרעיון של 'יו"ר פד צללים' יכול לתת יציבות לשווקים בתקופה שבה יש חוסר ודאות לגבי המדיניות המוניטרית."
– בריאיון ל-Barron’s, אוקטובר 2024.
שוק המניות
- "השווקים הפיננסיים משקפים לעיתים קרובות ציפיות ולא תמיד את המציאות הכלכלית הנוכחית. חשוב למשקיעים להבחין בין השניים."
– ריאיון ל-Financial Times, יוני 2022.
- "השקעות ארוכות טווח תמיד ינצחו את תנודות השוק הרגעיות."
– נאמר בכנס הכלכלי של "גרנטס", אפריל 2023.
השקעות בינלאומיות
- "הזדמנויות ההשקעה המעניינות ביותר כיום נמצאות בשווקים המתעוררים, במיוחד באסיה, שם הצמיחה הכלכלית ממשיכה להיות חזקה."
– ריאיון ל-Bloomberg, דצמבר 2023.
טכנולוגיה והשקעות
- "המהפכה הדיגיטלית משנה את פני הכלכלה העולמית. חברות שלא יאמצו טכנולוגיות חדשות יתקשו לשרוד בטווח הארוך."
– ריאיון ל-CNBC, מרץ 2023.
סיכונים גלובליים
- "המתחים הגיאופוליטיים והסיכונים הסביבתיים הם בין האיומים הגדולים ביותר על היציבות הכלכלית העולמית. משקיעים חייבים להיות מודעים ולהיערך בהתאם."
– ריאיון ל-Wall Street Journal, ינואר 2024.
מדיניות פיסקלית
- "הוצאות ממשלתיות מוגברות יכולות לתמוך בצמיחה בטווח הקצר, אך חייבות להיות מלוות באסטרטגיות ברות קיימא למניעת גידול בחוב הלאומי."
– ריאיון ל-Barron’s, יולי 2024.
שוק העבודה
- "האוטומציה והבינה המלאכותית ישנו את שוק העבודה כפי שאנו מכירים אותו. הכשרה מחדש והשקעה בהון אנושי יהיו קריטיות."
– נאמר בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס, ינואר 2023.
השקעות אחראיות (ESG)
- "השקעות המתחשבות בגורמים סביבתיים, חברתיים וממשלתיים (ESG) אינן רק טרנד, אלא הכרח בעידן הנוכחי."
– ריאיון ל-Financial Times, ספטמבר 2022.
כלכלה גלובלית
- "הגלובליזציה הביאה יתרונות רבים, אך גם אתגרים. עלינו למצוא את האיזון הנכון בין שיתוף פעולה בינלאומי לבין הגנה על האינטרסים הלאומיים."
– נאמר בכנס הכלכלה הבינלאומית, פברואר 2023.
חדשנות פיננסית
- "המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיות הבלוקצ'יין מציעים פוטנציאל לשינוי המערכת הפיננסית, אך יש להתמודד עם האתגרים הרגולטוריים והביטחוניים שהם מציבים."
– ריאיון ל-CNBC, מאי 2024.
מדיניות מכסים וסחר
- "מטרת איום המכסים היא, בין השאר, לפתוח ערוצים למשא ומתן עם שותפות הסחר. זו הסלמה לצורך הרגעה."
– ריאיון ל-Financial Times, נובמבר 2024.
- "אני ממליץ להשית את המכסים בהדרגתיות כדי לנטרל את סכנת האינפלציה."
– נאמר גם בריאיון ל-Financial Times, נובמבר 2024.
- 1.קפלניסט 23/11/2024 11:48הגב לתגובה זויחייב קיצוץ בסיוע החוץ
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
