פרארי
צילום: M unsplash

הנוסחה המנצחת של פרארי: פחות מכוניות, יותר רווחים

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה יוקרה פרארי

פרארי, יצרנית מכוניות היוקרה האיטלקית, מוכיחה שוב כי לעתים דווקא הגבלת הייצור היא המפתח להצלחה עסקית. בעוד שיצרניות רכב יוקרה אחרות נאבקות בירידה בביקושים, במיוחד בשוק הסיני, מניית פרארי זינקה השנה בכ-43% והגיעה ל-484 דולר, עם תחזיות אופטימיות להמשך עלייה.

האסטרטגיה של פרארי מבוססת על עיקרון פשוט שטבע מייסד החברה, אנצו פרארי: "פרארי תמיד תספק מכונית אחת פחות מהביקוש בשוק". גישה זו, שעשויה להיראות מנוגדת להיגיון העסקי המקובל, מוכיחה את עצמה שוב ושוב. החברה מייצרת רק כ-14,000 מכוניות בשנה, הרבה פחות מהביקוש בשוק.

בניגוד למתחרותיה כמו מרצדס, ב.מ.וו ופורשה, שסובלות מהאטה בביקושים בסין, פרארי מוכרת פחות מ-10% ממכוניותיה בשוק הסיני. זוהי החלטה אסטרטגית מכוונת לשמירה על בלעדיות המותג, גם במחיר של ויתור על צמיחה פוטנציאלית בשוק הענק הזה.

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים. הלקוחות, מסתבר, מוכנים לשלם את המחיר הגבוה, והביקוש העודף מאפשר לחברה גמישות בהפניית המכירות לשווקים שונים לפי הצורך.

 

נסחרת במכפיל קרוב לשל טסלה 

עם זאת, מניית פרארי נסחרת במכפיל רווח גבוה של 58, קרוב למכפיל של טסלה העומד על 62, ובפער עצום ממרצדס שנסחרת במכפיל של 5 בלבד. החברה מנסה להצדיק את ההערכה הגבוהה באמצעות חדשנות מוגברת - בשלוש השנים האחרונות היא רשמה יותר פטנטים מאשר ב-74 שנותיה הראשונות.

האתגר המרכזי של פרארי טמון בשינוי העדפות הדור הצעיר. השאלה היא האם הדור הבא של חובבי המכוניות יתעניין יותר בכוח מחשוב מאשר במנועים גדולים ורועמים. זהו סיכון משמעותי למודל העסקי של החברה, שעדיין מבוסס במידה רבה על המורשת המפוארת של מכוניות הספורט המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים, בג'יי פי מורגן צופים כי מניית פרארי תגיע ל-525 דולר עד דצמבר הבא. האנליסטים מדגישים את היתרון של החברה בהתמודדות עם תנודות השוק, הודות למדיניות המכירות השמרנית שלה והיכולת לשמור על מחירים גבוהים גם בתקופות של האטה כלכלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


אנבידיה הואנגאנבידיה הואנג

אנבידיה יורדת 2.6% - הסיבה היא שוב: סין

חור הכנסות של 5 מיליארד דולר בסין, תחרות שמחריפה, המניה מאבדת גובה; השבבים בירידה, החוזים בירידה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

השוק כולו יורד בטרום פתיחה, הפעם על רקע חשש ליציבות המערכת הבנקאית האזורית, אבל אנבידיה יורדת יותר מהמדדים. האיומים מתגברים - התחרות מתחזקת, והשאלה החשובה ביותר היא עד מתי אנבידיה תשלוט בצורה מונופוליסטית בשוק. אם זה יקרה עוד שנתיים כשעד אז השוק יגדל פי 3-4, אז גם ירידה במרווחים ובנתח שוק, לא יפגעו מאוד ברווח בשורה התחתונה, אם זה יקרה תוך חצי שנה, יש בעיה. בכל מקרה, מה שברור שהצמיחה תרד בהדרגה. 

לכל זה נכנסות עסקאות גדולות של מתחרות - AMD, ברודקום שמצליחות להזיז את השוק. אם עד לא מזמן לא היה ספק שאנבידיה בלתי מעורערת, כעת נכנס ספק. אגב, ספק תמיד צריך להיות. היום בטרום אנביידה יורדת 2.6%, והיא לא לבד בשוק השבבים -  AMD שמאבדת 3.3%, ברודקום יורדת 2.7%

הסיבה המרכזית - סין. סין הפסיקה לרכוש שבבי AI מאנבידיה, גם לא את השבבים שלכאורה מותר לאנבידיה למכור (יוצרו במיוחד כדי לעמוד בתקינה-הוראה האמריקאית, אלא שאז הסינים הבינו שמדובר בתוצרת סוג ב' והתרעמו). הממשל הסיני מפעיל לחץ ישיר ועקיף על גופי ממשל וחברות ממשלתיות להימנע משימוש בצ'יפים שמגיעים מארה"ב, כשבמקביל חברות סיניות ובעיקר וואווי ושיאומי מאיצות את פיתוחי שבבי ה-AI שלהן. 

איבוד של 5 מיליארד דולר בהכנסות 

מהנתונים שמסרה אנבידיה עצמה עולה כי סין, שהייתה בעבר מנוע מרכזי עבור החברה, איבדה את מקומה כלקוחה אסטרטגית: בעוד שבשנה שעברה ייצגו המכירות לשוק הסיני 21% מסך ההכנסות של אנבידיה, ברבעון האחרון הן הסתכמו בכ-12% בלבד. בפועל, מדובר באובדן של הכנסות פוטנציאליות בטווח של 2 עד 5 מיליארד דולר ברבעון.

החברה כבר ציינה כי אינה כוללת הכנסות מסין בתחזית לרבעון הנוכחי, מהלך שמאותת על שינוי יסודי באסטרטגיה.