פרארי
צילום: M unsplash

הנוסחה המנצחת של פרארי: פחות מכוניות, יותר רווחים

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה יוקרה פרארי

פרארי, יצרנית מכוניות היוקרה האיטלקית, מוכיחה שוב כי לעתים דווקא הגבלת הייצור היא המפתח להצלחה עסקית. בעוד שיצרניות רכב יוקרה אחרות נאבקות בירידה בביקושים, במיוחד בשוק הסיני, מניית פרארי זינקה השנה בכ-43% והגיעה ל-484 דולר, עם תחזיות אופטימיות להמשך עלייה.

האסטרטגיה של פרארי מבוססת על עיקרון פשוט שטבע מייסד החברה, אנצו פרארי: "פרארי תמיד תספק מכונית אחת פחות מהביקוש בשוק". גישה זו, שעשויה להיראות מנוגדת להיגיון העסקי המקובל, מוכיחה את עצמה שוב ושוב. החברה מייצרת רק כ-14,000 מכוניות בשנה, הרבה פחות מהביקוש בשוק.

בניגוד למתחרותיה כמו מרצדס, ב.מ.וו ופורשה, שסובלות מהאטה בביקושים בסין, פרארי מוכרת פחות מ-10% ממכוניותיה בשוק הסיני. זוהי החלטה אסטרטגית מכוונת לשמירה על בלעדיות המותג, גם במחיר של ויתור על צמיחה פוטנציאלית בשוק הענק הזה.

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים. הלקוחות, מסתבר, מוכנים לשלם את המחיר הגבוה, והביקוש העודף מאפשר לחברה גמישות בהפניית המכירות לשווקים שונים לפי הצורך.

 

נסחרת במכפיל קרוב לשל טסלה 

עם זאת, מניית פרארי נסחרת במכפיל רווח גבוה של 58, קרוב למכפיל של טסלה העומד על 62, ובפער עצום ממרצדס שנסחרת במכפיל של 5 בלבד. החברה מנסה להצדיק את ההערכה הגבוהה באמצעות חדשנות מוגברת - בשלוש השנים האחרונות היא רשמה יותר פטנטים מאשר ב-74 שנותיה הראשונות.

האתגר המרכזי של פרארי טמון בשינוי העדפות הדור הצעיר. השאלה היא האם הדור הבא של חובבי המכוניות יתעניין יותר בכוח מחשוב מאשר במנועים גדולים ורועמים. זהו סיכון משמעותי למודל העסקי של החברה, שעדיין מבוסס במידה רבה על המורשת המפוארת של מכוניות הספורט המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים, בג'יי פי מורגן צופים כי מניית פרארי תגיע ל-525 דולר עד דצמבר הבא. האנליסטים מדגישים את היתרון של החברה בהתמודדות עם תנודות השוק, הודות למדיניות המכירות השמרנית שלה והיכולת לשמור על מחירים גבוהים גם בתקופות של האטה כלכלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

איסור רחפנים בסמוך לשדה תעופה. קרדיט: רשתות חברתיותאיסור רחפנים בסמוך לשדה תעופה. קרדיט: רשתות חברתיות

רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית

עם עלייה חדה בתקריות בשדות תעופה באירופה, ממשלות העולם מאיצות השקעות בטכנולוגיות יירוט ושיבוש; סקירה מלאה של מערכות אנטי רחפנים: מגרמניה, דרך תעשיות בארה״ב ובאירופה, ועד הפתרונות הישראליים המובילים

רן קידר |

האיום שטס מתחת לרדאר, שזכה בעבר לכינוי "צעצוע תעופתי", הופל בשנים האחרונות לאחד המטרדים הביטחוניים, הכלכליים והתעופתיים המשמעותיים ביותר בעולם. גרמניה, כמו מדינות רבות באירופה, חווה עלייה דרמטית בתקריות רחפנים בסביבת שדות תעופה, לעיתים ברמה שמשבשת תנועת טיסות ומותירה אלפי נוסעים תקועים.

אך האיום אינו בעיה גרמנית בלבד: זוהי מגמה עולמית שאליה מגיבות ממשלות, צבאות ותעשיות ביטחוניות בגל השקעות רחב, נשק לייזר, מערכות שיבוש אלקטרוני, טילי יירוט, רחפנים מיירטים, ובינה מלאכותית שמזהה רחפנים עוד לפני שהם מתקרבים.

גרמניה תחת איום: רחפנים משבשים פעילות, שדות נסגרים, והמדינה עוברת למגננה

אירוע שהתרחש בברלין בסוף אוקטובר היה המחשה בולטת למגמה: עשרות טיסות הוסטו, אלפי נוסעים התעכבו, ומערכת שלמה נעצרה, בגלל דיווח על רחפן יחיד. האירוע לא היה תקרית בודדת, היות ומתחילת השנה ועד סוף אוקטובר דווחו מעל 190 תצפיות רחפנים בסביבת שדות התעופה הגרמניים.

חלק מהרחפנים שנצפו היו גדולים במיוחד, בקוטר של עד שלושה מטרים, עדות לכך שמדובר לא ברחפנים חובבניים הפועלים ללא מודעות, אלא ביכולות מקצועיות ומכוונות. גופי מודיעין וגורמי אבטחה באירופה בוחנים אפשרות שמדובר בגורמים ממדינות יריבות. החשודה המיידית היא כמובן, רוסיה, אם כי הדעות בנושא חלוקות.

למרות תדמיתה כמדינה עם בירוקרטיה סבוכה שזזה לאט, גרמניה פועלת הפעם בקצב חריג. משרד הפנים השיק יחידה ייעודית להגנת תשתיות קריטיות, והקמת מרכז משותף להגנת רחפנים (Joint Drone Defense Center) כבר יצאה לדרך, בשיתוף הבונדסוור (Bundeswehr) והמשטרה הפדרלית.