פרארי
צילום: M unsplash

הנוסחה המנצחת של פרארי: פחות מכוניות, יותר רווחים

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה יוקרה פרארי

פרארי, יצרנית מכוניות היוקרה האיטלקית, מוכיחה שוב כי לעתים דווקא הגבלת הייצור היא המפתח להצלחה עסקית. בעוד שיצרניות רכב יוקרה אחרות נאבקות בירידה בביקושים, במיוחד בשוק הסיני, מניית פרארי זינקה השנה בכ-43% והגיעה ל-484 דולר, עם תחזיות אופטימיות להמשך עלייה.

האסטרטגיה של פרארי מבוססת על עיקרון פשוט שטבע מייסד החברה, אנצו פרארי: "פרארי תמיד תספק מכונית אחת פחות מהביקוש בשוק". גישה זו, שעשויה להיראות מנוגדת להיגיון העסקי המקובל, מוכיחה את עצמה שוב ושוב. החברה מייצרת רק כ-14,000 מכוניות בשנה, הרבה פחות מהביקוש בשוק.

בניגוד למתחרותיה כמו מרצדס, ב.מ.וו ופורשה, שסובלות מהאטה בביקושים בסין, פרארי מוכרת פחות מ-10% ממכוניותיה בשוק הסיני. זוהי החלטה אסטרטגית מכוונת לשמירה על בלעדיות המותג, גם במחיר של ויתור על צמיחה פוטנציאלית בשוק הענק הזה.

במקום להתמקד בהגדלת כמות המכוניות הנמכרות, פרארי מגדילה את רווחיה באמצעות שיפור שולי הרווח. דגמים חדשים נמכרים במחירים הגבוהים ב-20% עד 30% מהדגמים הקודמים. הלקוחות, מסתבר, מוכנים לשלם את המחיר הגבוה, והביקוש העודף מאפשר לחברה גמישות בהפניית המכירות לשווקים שונים לפי הצורך.

 

נסחרת במכפיל קרוב לשל טסלה 

עם זאת, מניית פרארי נסחרת במכפיל רווח גבוה של 58, קרוב למכפיל של טסלה העומד על 62, ובפער עצום ממרצדס שנסחרת במכפיל של 5 בלבד. החברה מנסה להצדיק את ההערכה הגבוהה באמצעות חדשנות מוגברת - בשלוש השנים האחרונות היא רשמה יותר פטנטים מאשר ב-74 שנותיה הראשונות.

האתגר המרכזי של פרארי טמון בשינוי העדפות הדור הצעיר. השאלה היא האם הדור הבא של חובבי המכוניות יתעניין יותר בכוח מחשוב מאשר במנועים גדולים ורועמים. זהו סיכון משמעותי למודל העסקי של החברה, שעדיין מבוסס במידה רבה על המורשת המפוארת של מכוניות הספורט המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים, בג'יי פי מורגן צופים כי מניית פרארי תגיע ל-525 דולר עד דצמבר הבא. האנליסטים מדגישים את היתרון של החברה בהתמודדות עם תנודות השוק, הודות למדיניות המכירות השמרנית שלה והיכולת לשמור על מחירים גבוהים גם בתקופות של האטה כלכלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPTנשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPT

סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים

טראמפ אישר לאנבידיה למכור לסין שבבים מוחלשים, אבל כצפוי - הסינים לא מוכנים, מבחינתם: הכל או כלום; בינתיים: חברות שבבי ה-AI  מאיצות בזכות תמיכה ממשלתית וכסף מהבורסה הסינית 

רן קידר |

בייג'ין מסרבת להתפשר על שבבים מוחלשים של אנבידיה, ומאיצה את דחיקתה מהשוק הסיני דרך התקדמות מהירה בייצור מקומי. הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי ארה"ב תאשר ייצוא של שבבי H200, השניים בחוזקה של אנבידיה, אחרי בלקוול,  ל"לקוחות מאושרים" בסין, תמורת 25% מההכנסות שיועברו לממשל האמריקאי. ההחלטה אמורה היתה להחזיר לאנבידיה חלק משוק הסיני, אולם, רגולטורים סיניים כבר הזהירו חברות טכנולוגיה מקניית גרסאות מוחלשות כמו H20, וטראמפ עצמו הודה כי "סין לא רוצה שבבים נחותים" והנה זה הופך לרשמי - הסינים מסרבים "להצעה" של טראמפ. הממשל יפעל למנוע את ההפצה מאנבידיה. 

ההסכם בין טראמפ לאנבידיה נועד להקל על מתיחות הסחר בין המדינות, אך הסיכוי שהוא יהפוך לישים הוא נמוך. שבבי H200, שמציעים 141 טרה-פיילופס של עיבוד צף , פי 6 מ-H20, נחסמו קודם לכן תחת מדיניות ביידן מחשש לשימושים צבאיים. טראמפ שינה את הגישה, והעלה את התשלום מ-15% על H20 ל-25% על H200, מה שצפוי להניב לארה"ב 10 מיליארד דולר שנתיים, רק שהסינים אומרים - "הכל או כלום". הם לא מוכנים להיות רוכש נחות, הם לא מוכנים לקבל את המוצר הנחות. 

 

הרקע למשבר נעוץ במלחמת השבבים שהחלה ב-2022, כאשר ארה"ב הגבילה ייצוא מתקדם מחשש להשפעה על ביטחון לאומי. סין, ששוק השבבים שלה צמח ל-220 מיליארד דולר ב-2025 (גידול של 15% משנה קודמת), הגיבה בתוכנית "Made in China 2025" המעודכנת. המטרה: 50% עצמאות עד סוף השנה, לעומת 15% ב-2019. תוכנית Big Fund III הקצתה 47 מיליארד דולר לקווי ייצור, והממשלה בנתה 40 מרכזי R&D חדשים. ההוצאה על ציוד ייצור זינקה ב-53% בהחצי הראשון של 2025, והייצור המקומי של פוליסיליקון, חומר גלם מרכזי, הגיע ל-80% מהשוק העולמי. חברות כמו עליבאבא, טנסנט ובייטדאנס, שרכשו מיליון שבבי H20 ב-2024, העבירו 45% מאימוני AI מחוץ לסין, בעיקר לארה"ב ואירופה, אך הן חוזרות בהדרגה לחלופות מקומיות.

מעבר לכך, גל של חברות שבבי AI סיניות נמצא במרוץ כשהן מצמצמות את הפער בהדרגה וצופות כי תוך שנים בודדות יגיעו למערכת מלאה שלא תיפול מהקיימות בשוק, גם לא של אנבידיה.   

לאחרונה הונפקה Moore Threads, "האנבידיה של סין", בבורסת שנגחאי (STAR Market) וזינקה 425% ביום הראשון, מסיימת במחיר של 600.5 יואן למניה – פי 5.25 ממחיר ההנפקה. החברה גייסה 8 מיליארד יואן (1.13 מיליארד דולר), השיא השנתי, עם שווי שוק של 282 מיליארד יואן (40 מיליארד דולר). הביקוש נרשם 2,750 פעמים מעל היעד, עם 4.82 מיליון משקיעים פרטיים. Moore Threads, שהוקמה ב-2020 על ידי בכיר לשעבר באנבידיה, פיתחה ארבעה דורות של שבבי GPU תואמי CUDA, ומכרה 1.2 מיליון יחידות ב-2025. היא צופה גידול של 242% במכירות ל-1.5 מיליארד יואן בשנה הבאה, בעיקר מאימוני AI. ההנפקה הפכה את מייסדה ז'אנג ג'יאנג'ונג למיליארדר עם 4.3 מיליארד דולר, והדגישה את התמיכה הממשלתית: התהליך הושלם ב-122 יום בלבד. «האנבידיה של סין זינקה 425% בהנפקה – סימן לעצמאות טכנולוגית מול ארה"ב».