הכסף מטפס בעקבות הזהב אבל עדיין רחוק מהשיא; מה אפשרויות ההשקעה
בדומה לסחורות אחרות, גם מתכת הכסף נמצאת במגמה חיובית לאחרונה. המתכת רשמה עלייה של 32% ממחיר של כ-22 דולר לאונקיה באמצע פברואר השנה לכ-29 דולר כיום. הכסף, חשוב לדעת, נע כמעט במקביל לזהב, שגם הוא נמצא בחודשים האחרונים במגמת עליות ברורה. ממחיר של כ-1,900 דולר לאונקיה באוקטובר האחרון הוא טיפס לשיא חדש של מעל 2,400 דולר בחודש שעבר ולאחר מכן נחלש עד למחיר נוכחי של כ-2,370 דולר.
עם זאת, כמובן שאין קורלציה של 100% בין שתי המתכות. הכסף, למשל, עדיין רחוק משיא כל הזמנים שלו (50 דולר לפני כ-15 שנים) ואילו, הזהב, כאמור, טיפס לאחרונה לשיא חדש.
בדומה לזהב, גם הביקושים לכסף מגיעים ממקורות רבים ומגוונים, החל משימושים שונים בתעשיה הכבדה, בהייטק, תעשיות ביטחוניות, תכשיטים ועוד.. ויש כמובן גם את השחקנים הפיננסיים כמו קרנות גידור ואחרים, ולאלה יש שיקולים שונים ומגוונים.
לכן, קשה מאוד לנסות להעריך לאן מחיר הכסף ינוע בטווח הקצר או הבינוני. אם הזהב ימשיך לטפס אז גם הכסף יעלה ככל הנראה. יכול להיות מצב שהכסף ירשום עלייה חדה הרבה יותר מהזהב, או פחות, אבל הסיכוי שהזהב יטפס והכסף לא הוא מאוד נמוך.
- הכסף עלה מעל 70% בשנה; זאת הסיבה שמומחים מעריכים כי המגמה תימשך
- מתכות יקרות: מחיר מתכת הכסף מזנק כמעט 4%, הזהב מטפס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל משקיע צריך לעשות את השיקולים שלו ולהחליט אם ובאיזה שיעור הוא רוצה לגוון את תיק ההשקעות שלו ולהזרים כספים להשקעה בכסף. בדרך כלל השקעה מסוג זה יכולה למתן את התנודתיות בתיק, שכן הכסף יכול לעלות בתקופה שהשווקים יורדים, ולהיפך.
אפשרויות השקעה בכסף
אז איך אפשר להשקיע במתכת הכסף? אפשר כמובן פשוט לקנות פשוט כסף ולשמור אותו בכספת בבית או במקום אחר - למשל בצורה של מטבעות, תכשיטים או מטילי כסף.
אפשרות השקעה נוספת היא באמצעות קרנות סל (ETF): קרנות סל על מחיר הכסף נסחרות בוול סטריט ועוקבות אחר מחיר המתכת. שתי הגדולות והפעילות נסחרות תחת הסימבולים SLV ו-SIVR. אבל, בדומה לקרנות סל הנסחרות בבורסה ועוקבות אחרי מדדי מניות או אג"ח שונים, יש בדרך כלל הבדלים קלים בתשואות בין הכסף לקרן הסל. למשל, הכסף יכול לרשום עלייה של 30% בשנה וקרן הסל 25% או 33%.
אפשר גם לרכוש מניות של חברות הפועלות בתחום כריית כסף: השקעה בחברות שכורות, מעבדות ומוכרות כסף כמו למשל. החברות הגדולות והמוכרות יותר הן פאן אמריקן סילבר (סימול PAAS), סאות'רן קופר (סימול: SCCO), הקלה מיינינג (סימול: HL), פירסט מג'סטיק סילבר (AG) ו-BHP. כולן מפיקות מלבד כסף גם מתכות נוספות כמו זהב או נחושת כך שהן מושפעות גם מהתנודות במחיריהן.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מניות אלה מתואמות לעיתים קרובות עם מחיר המתכת, אבל לא תמיד. הן גם יותר מסוכנות אבל בתקופה של עלייה הן יכולות להניב תשואות של מאות אחוזים בפרק זמן קצר יחסית שכן עלייה של 20%-50% במחיר הכסף או במחיר של המתכות האחרות יכולה להקפיץ את הרווח של חלקן במאות אחוזים.
כמובן שגם ההיפך נכון - אם הכסף יורד ב-20% אז מניה של חברה מסויימת עלולה לצנוח ב-50% או יותר. לכל חברה יש את המאפיינים הייחודיים שלה והן יכולות להיות מושפעות מגורמים כמו איכות ההנהלה, תגלית או אכזבה ממכרה מסוים, עלויות הכרייה ועוד.
בדומה לסחורות אחרות, אפשר גם להשקיע בכסף באמצעות אופציות וחוזים עתידיים על הכסף. אבל פה התנודתיות הרבה יותר גבוהה ומשקיע או סוחר עלול למחוק את כספו מהר מאוד אם הוא טועה.
כמו בכל השקעה גם בכסף יש לא מעט סיכונים וקשה מאוד לנסות לתמחר אותו, בעיקר בגלל שהוא לא מספק תזרים הכנסות עתידי כלשהו כמו אג"ח וגם אין לו "מכפיל" הכנסות, רווח או תזרים מזומנים כמו מניות של חברת מסוימת. הכסף, בדומה לזהב, נתון לתנודתיות גבוהה יחסית: מחירו עשוי לזנק או לרדת במהירות בטווח הקצר.
- 2.הכסף בדרך למספר תלת ספרתי - לגזור ולשמור !!!! (ל"ת)דן 18/05/2024 22:57הגב לתגובה זו
- 1.YL 18/05/2024 16:15הגב לתגובה זולפוטין אן העיה של מחסור ב מזומנים ו חיי אדם ממש לא מעניינים אותו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
