מתכת כסף
צילום: Scottsdale Mint

הכסף עלה מעל 70% בשנה; זאת הסיבה שמומחים מעריכים כי המגמה תימשך

הביקוש התעשייתי הוא ככל הנראה הסיבה העיקרית שבגללה ראינו את הכסף מניב תשואה גבוהה מהזהב; הסביבה האינפלציונית תומכת גם במגמה
צחי אפרתי | (3)

לעיתים קרובות מתעלמים מהכסף לטובת הזהב עם הברק וההילה, אך מחיר הכסף זינק בשנה האחרונה מעל 70%, כאשר אסטרטגים של סחורות אומרים כי הראלי עשוי להימשך ככל שהכלכלה העולמית תיפתח מחדש.

 

הביקוש למתכת היקרה עלה ב-12 החודשים האחרונים. כסף נסחר בסביבות 27 דולר לאונקיה, עלייה של 74% לעומת השנה שעברה, אז מחיר הספוט היה סביב 15.5 דולר לאונקיה. לשם השוואה, מחירי הזהב עלו בשנה ב-6.5%.

 

מאלקטרוניקה לצילום, תכשיטים ומטבעות, כסף הוא חלק בלתי נפרד ממוצרים יומיומיים רבים. המוליכות החשמלית והעמידות הגבוהים שלו מעניקים לו יישומים תעשייתיים וטכנולוגיים. כמעט בכל מחשב, טלפון נייד, רכב ומכשירים מכילים כסף. מהנתונים עולה כי הביקוש גדול מההיצע. למרות שכ-50% מהביקוש לכסף היה תעשייתי, השאר הגיע ממשקיעים. ובכל זאת, השימושים בתעשייה היו אחת הסיבות העיקריות שהניעו את עליית הערך האחרונה שלה, כך עולה מדברים של אול הנסון, ראש אסטרטגיית סחורות בבנק סקסו.

 

"כפי שהיה בשנה האחרונה. חלק מזה מגיע בהחלט ממתכות תעשייתיות שמחירן קפץ. אם אתה מסתכל על מחירי הנחושת, הם הוכפלו יותר מאז שהגיעו לנקודת שפל בשנה שעברה", הוסיף הנסון. גורמים נוספים שתרמו לעליית הכסף, כגון המעבר לטכנולוגיות ירוקות אשר הגדילו ביקושים למתכות תעשייתיות כגון כסף המשמשות לייצור פאנלים סולאריים.

 

כמות העצומה של התמריצים מצד הממשלות והבנקים המרכזיים בשנה האחרונה גם העלתה את החששות סביב האינפלציה, כאשר מתכות יקרות כמו זהב נתפסות כגידור נגד עליית מחירים וירידת ערך הדולר. נתונים רשמיים בארה"ב הפתיעו את השווקים בעליית מחירים גבוהה יותר מהצפוי של 4.2% במחירי הצרכן באפריל בהשוואה לפני שנה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 16/05/2021 08:08
    הגב לתגובה זו
    בדיעבד,במיוחד כשסחורה עולה הרבה,זה הזמן לברוח ולא לפמפם שתמשיך לעלות,הסיכון כאן גבוה
  • AG 16/05/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
    לפני שאתה יצא בהצהרות כאלה לך תעשה שיעורי בית , אתה טועה במקרה הזה ובגדול ,תפתח גרף רב שנתי של הכסף ותביןלמה זו רק ההתחלה.לאחר מכן תתחיל לנסות קצת להבין ,מאמין שזה יקרה מאוד מהר .יש ים חומר שתומך בעמדתו של כותב הכתבה.
  • כסף אונקיה שווי אמיתי לפחות פי 20 (ל"ת)
    ל 16/05/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social