אנפייז
צילום: טוויטר

האם הצרות של סולאראדג' יימשכו - המתחרה הגדולה בתוצאות חלשות

אנפייז צונחת ב-9% במסחר המוקדם; החברה מעריכה כי תרשום הכנסות של 290-330 מיליון דולר ברבעון שמסתיים בסוף יוני, לעומת ממוצע צפי האנליסטים לכ-349 מיליון דולר; את הרבעון הראשון של השנה סיימה אנפייז עם הכנסות של כ-263 מיליון דולר, נמוך בכ-6% מצפי האנליסטים
קובי ישעיהו | (1)

הצרות בתעשיית האנרגיות המתחדשות נמשכות. המתחרה הגדולה של חברת סולאראדג', חברת אנפייז, פרסמה אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט, תוצאות ראשוניות מאכזבות לרבעון השני הפיסקאלי שלה. בתגובה, המניה (סימול: ENPH) צונחת ב-9% במסחר המוקדם.

החברה, שמספקת ממירים למערכות אנרגיה סולארית, מעריכה כי תרשום הכנסות של 290-330 מיליון דולר ברבעון שמסתיים בסוף יוני, לעומת ממוצע צפי האנליסטים לכ-349 מיליון דולר. הסיבות העיקריות - עלייה ברמות המלאים באירופה ורפורמה בשוק הסולארי בקליפורניה. 

גם הריביות הגבוהות בארה"ב ובאירופה פוגעות בחברה, כמו בחברות אחרות הפועלות בתחום האנרגיות המתחדשות. כשהריבית גבוהה אז פחות כדאי להשקיע, זה נכון לאדם הפרטי שחושב להתקין פאנלים סולאריים בחצר או בגג בהיקף של 50 קילו-וואט וזה נכון גם לגבי פרוייקטים גדולים של חברות בהיקפים של מאות מגה-וואט.

את הרבעון הראשון של השנה סיימה אנפייז עם הכנסות של כ-263 מיליון דולר, נמוך בכ-6% מצפי האנליסטים ולעומת הכנסות של 726 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עמד על 35 סנט, נמוך ב-7 סנט מצפי האנליסטים. 

גרף מניית אנפייז ב-5 השנים האחרונות

כאמור מניית אנפייז מגיבה בירידה חדה ומשלימה צניחה של 70% מהשיא אליו הגיעה בנובמבר 2022. שווי השוק של החברה הצטמק לכ-15 מיליארד דולר.

בתגובה לדוחות ולתחזית של אנפייז גם מניית סולאראדג' יורדת בכ-3% במסחר המוקדם. סולאראדג' נסחר כיום בשווי של כ-3.3 מיליארד דולר לאחר צניחה של יותר מ-80% במניה מפברואר 2023.

גרף מניית סולאראדג' ב-5 השנים האחרונות

יוגב ברק, סמנכ"ל השיווק של סולאראדג' הגיע לוועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל לפני כשבועיים ואמר כי "אני מניח שיש משקיעים שלא מרוצים מהשנה האחרונה של סולאראדג'. אנחנו עובדים קשה בעניין. אנו חברה בינלאומית שעובדת ב-120 מדינות עם 30 משרדים ברחבי העולם. הרצון והמטרה הוא שלנו להיות אחת החברות המובילות בתחום. בין אם זה על גגים פרטיים, גגות מסחריים או אתרים גדולים יותר. כרגע השוק נמצא בתיקון אחרי שנים רבות של גידול מאוד מהיר. אנו ממשיכים לעבוד קשה, להסתכל על הלקוחות ולייצר ערך למשקיעים, לעם ישראל ולכדור הארץ. מקווים לעמוד בציפיות". 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהנדס אלקרוניקה 24/04/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    בסך הכול ממיר מ-DC ל-AC. כל טכנאי אלקטרוניקה יכול להרכיב לבד בבית. בטח חברה סינית.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.