אנבידיה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

האנליסטים ממליצים על אנבידיה - על הסיכוי וגם הסיכון במניה

רוי שיינמן | (8)

אנבידיה מאיצה את הקצב שבו היא משחררת שבבים חדשים והאנליסטים ממשיכים להמליץ. "ההתקדמות של אנבידיה בתחום ה-AI הארגוני רק מתחילה וההזדמנות שם תניע צמיחה, אומר האנליסט טריסטן ג'רה מביירד. "הפעילות הזו על כל מגוון המוצרים נהנית מביקושים גדולים מאוד והיא בתחילת הדרך".

המוצרים החדשים של אנבידיה בתחום יוצגו על פי ההערכות בשבוע הבא בכנס מפתחי GTC של החברה. "פתרונות ארגוניים כנראה יקחו חלק חשוב בכנס -GTC", כתב ג'רה, "אימוץ הבינה המלאכותית בארגון נמצא במחזור מוקדם מאוד, וזה מבשר טובות לאנבידיה כשבינתיים אין תחרות בתחום הבינה המלאכותית בשוק זה"

אנבידיה משחררת שבבים בקצב מהיר מבעבר. באוקטובר, ההנהלה ציינה שהחברה עברה ממחזור מוצר בן שנתיים למחזור של שנה אחת עבור שבבי הבינה המלאכותית למרכזי נתונים. "מצגת משקיעים מעודכנת הראתה שה-B100, ההמשך לשבבי ה-H100, ישוחרר ברבעונים הקרובים", מוסיף ג'רה, "ה-B100 נקרא בשם הקוד Blackwell וצפוי שאנבידיה תכריז על הפרטים מאחורי ארכיטקטורת השבבים החדשה בשבוע הבא. אנו מצפים ש-B100 יבטא עלייה משמעותית מאוד במפרט הביצועים לעומת המוצר הנוכחי, ה-H100".

מחיר היעד של ג'רה הוא -1050 דולר, המבטא פרמיה  של 17% על מחיר השוק - 889 דולר. עם זאת, חשוב להכיר גם את הסיכונים. אנבידיה אחרי זינוק נדיר בשווי - פי מעל 20 ב-5 שנים והיא נסחרת ב-2.25 טריליון דולר, שלישית מבחינת שווי שוק אחרי אפל עם 2.6 טריליון ומיקרוסופט עם 3.2 טריליון. 

מכפיל הרווח החזוי שלו הוא מעל 30, לכאורה לא גבוה מדי, אלא שצריך לזכור שהרווחיות שלה לא מייצגת את תחום השבבים ונובעת מסיבה אחת ברורה - אנבידיה היא מונופול בתחום שבבי ה-AI. השאלה הגדולה היא האם זה יימשך. רוב האנליסטים סבורים שלטוח הקרוב זה יימשך. אבל דמיינו מה יכול להיות עם וכאשר אינטל, AMD או חברות אחרות יצליחו לדגדג את אנבידיה. היא תאלץ להתפשר על המחירים והמרווחים הגבוהים שלה ירדו. המרווחים היורדים עלולים לפגוע דרמטית בשורה התחתונה, אבל השוק על פי כל ההערכות רק בחיתולים, כך שגם המכירות יגדלו דרמטית.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלון 17/03/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
    אין ספק מנייה חזקהנחברה ריווחית וצומחת תעבור מהר את ה1000
  • 6.
    מבין עניין 17/03/2024 09:46
    הגב לתגובה זו
    מניית המאה.
  • 5.
    הסיפור שלהם יהיה כמו עם טסלה (ל"ת)
    אחד 16/03/2024 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    וואו! מה היינו עושים בלי האנליסטים בדיעבד? (ל"ת)
    אורן 16/03/2024 07:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היום nvidia היא בועה שתתרסק ביום 1 ביותר מ 25%. (ל"ת)
    היום nvidia היא בועה 15/03/2024 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    וזה נגמר בבכי מ1.25 טריליון ל530 מיליארד בדרך לעוד 15/03/2024 21:18
    הגב לתגובה זו
    וזה נגמר בבכי מ1.25 טריליון ל530 מיליארד בדרך לעוד 50 אחוז מטה
  • 1.
    אנונימי 15/03/2024 19:32
    הגב לתגובה זו
    טסלה הייתה מונופול בתחום הרכבים החשמליים עלתה מעל טריליון התחילה תחרות משמעותית וירדה בחדות
  • מי שמשווה אנבידיה לט 16/03/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    אנבידיה כבר 10 שנים לפחות עובדת על הפתרון של AI עם כל המעטפת התוכנתית. המתחרות רחוקות דור או שניים מלסגור את הפער
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.