מייקל ברי
צילום: מייקל ברי

מנצל את הירידות - מייקל ברי מכפיל את אחזקותיו בעליבאבא ו-JD

המשקיע מחזיק מספר פוזיציות מעניינות בתיק שלו בשווי 95 מיליון דולר המורכב מ-25 מניות ביניהן: פוזיציות לונג בשווי 5,144,000 דולר בסיטיגרופ, 5,272,000 דולר באורקל, 4,889,000 דולר בגוגל ועוד 4,558,000 דולר באמזון
אדיר בן עמי | (8)

המשקיע האמריקאי מייקל ברי, שהימר בהצלחה נגד בועת הדיור ב-2008 והתפרסם לאחר שנכתב עליו הספר "The Big Short" שבהמשך עובד גם לסרט, מחפש מאז את הבועה הבאה. כעת נחשף כי ברי סגר את השורט שפתח בנובמבר על השבבים והגדיל את הפוזיציות שלו בסיניות עליבאבא ALIBABA GROUP ו-JD.com JD.COM .

לפי ההגשה הרבעונית לרשות לניירות ערך האמריקאית, החברה של ברי Burry's Scion Asset Management, הגדילה את אחזקותיה בעליבאבא ב-50% בין הרבעון השלישי לרביעי שנה שעברה ל-75,000 מניות מ-50,000 לפני כן. נכון למחיר הסגירה אמש (רביעי) הנתח של ברי היה שווה ל-5.5 מיליון דולר. בנוסף, הקרן של ברי הגדילה גם את הנתח שלה ב-JD.com ב-60% ל-200,000 מניות מ-125,000. הפוזיציה הזו הייתה שווה יותר מ-4.6 מיליון דולר נכון לסגירה אמש. שתי החברות הסיניות מהוות את שתי האחזקות הגדולות ביותר של הקרן של ברי לפי שווי שוק. 

מניית עליבאבא ירדה בכמעט 30% בשנה האחרונה ואיבדה יותר מ-75% מערכה משיא של סוף 2020. מניית JD.com ירדה ביותר מ-50% ב-12 החודשים האחרונים ואיבדה למעלה מ-75% מאז תחילת 2021. שתי המניות הללו מייצגות את "הכאב" המורגש בשוק הסיני ובמיוחד במגזר הטכנולוגיה בסין. 

ביג'ין החלה בסוף 2020 לתקוף רגולטורית את חברות הטכנולוגיה הסיניות והלחץ החמיר עם ההגבלות של מגיפת הקורונה עד שנת 2022. מאז לא הייתה נרשמה התאוששות משמעותית בשוק הסיני והדבר הותיר את המדינה בשפל כלכלי שממשיך להקשות על המניות הסיניות. כקמעונאיות מקוונות, עליבאבא ו-JD.com חשופות מאוד לכלכלה הסינית ולחוסנם של הצרכנים הסינים. הלחצים לא מגיעים רק מכיוון הצרכנים, שתי החברות מתמודדות עם תחרות קשה מ-Pinduoduo, המציעה הרבה פעמים מחירים יותר זולים מאשר האחרות. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא כול יום פורים (ל"ת)
    מבובלה 16/02/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    והרבה פעמים לגאונים כביכול פשוט היה מזל (ל"ת)
    שלומיד 16/02/2024 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אף פעם לא הבנתי אם הוא סוחר או משקיע. (ל"ת)
    גד 16/02/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שלמו כסף ותופיעו גם אתם בכותרות.מייקל...?... (ל"ת)
    אלון 16/02/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גיגסי 16/02/2024 06:15
    הגב לתגובה זו
    כמה הוא הפסיד מנובמבר כששם ים כסף נגד השבבים. אלה על ובטרוף. אני מעריך שהפסיד קל 30 -40%
  • 3.
    קשקש 16/02/2024 05:13
    הגב לתגובה זו
    בשנות ה-80 הניקיי עלה עד ל-40.000 וירד כל הדרך ל-6900 אולי זה מה שקורה בסין
  • 2.
    דורי 15/02/2024 23:40
    הגב לתגובה זו
    אבל הוא לא ממש כזה. האיש הזה הפסיד פעמיים. פעם את כל העליות המופלאות בשנת 2023 וב 2024, ופעם שניה שהפסיד בשורטים שפתח. עכשיו הגאון קונה מניות מגמגמות מוכות וחבולות. לא לחינם המניות שהוא קנה לא עלו בשנה האחרונה. אני לא הייתי סומך על שיקול הדעת שלו.
  • 1.
    שלומי 15/02/2024 23:09
    הגב לתגובה זו
    זה אותו אחד שבינואר 2023 אמר : מכור!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".