מובילאיי נבחרה לספק לפולסטאר את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה. המחיר מעניין
מובילאיי מובילאיי של אמנון שעשוע שבשליטת אינטל INTEL CORPORATION (88%) נבחרה לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4. העלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
למה בעצם המחיר חשוב? טסלה, מוכרת את המוצר שלה לנהיגה אוטונומית מלאה (FSD) ב-15 אלף דולר ואת מערכת ה"טייס האוטומטי" המשופרת שלה ב-6,000 דולר. שתי המערכות הללו נחשבות מערכות רמה 2, כלומר דורשות מעורבות של נהג לאורך כל הנסיעה. טסלה מקווה שה-FSD תהיה בסופו של דבר מספיק טובה כדי להפוך למערכת לנהיגה אוטונומית בעלת תפקוד גבוה יותר. המחירים שטסלה גובה כמובן הם לצרכן. בעוד, המחיר של 6,000 דולר של מובילאיי הוא ליצרן הרכב.
מכוניות עם נהיגה אוטונומית מלאה אמיתית עדיין לא קיימות בכבישים. רוב המערכות, הכוללות טכנולוגיות כמו בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירה על הנתיב נמצאות ברמה 2.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Chauffeur של מוביליאיי נועד להיות טוב יותר מרמה 2, כשהמכונית מסוגלת לעשות הכל בכבישים מהירים. תכנית החברה היא להוסיף מצבי נהיגה נוספים בשלב מאוחר יותר. המערכת אמורה להיות מוכנה עד 2024 או 2025 ורכב הפולסטאר יהיה בשנתון 2025.
"אנחנו מאוד נרגשים להכניס חדשנות לכלי הרכב החשמליים שלנו יחד עם מובילאיי", אמר מנכ"ל פולסטאר תומס אינגלס. "אנחנו יודעים שנהיגה אוטונמית היא לא תמיד כיפית ומרגשת. טכנולוגיה זו פירושה שהלקוחות שלנו יוכלו לאפשר נהיגה אוטונומית כשיבחרו ולהפוך את כל הנסיעות העתידיות למהנות".
בדוחותיה האחרונים לרבעון השני מובילאיי עקפה את צפי האנליסטים והרוויחה 17 סנט למניה על הכנסות של 454 מיליון דולר (ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל), מעל צפי האנליסטים לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 451.7 מיליון דולר. מובילאיי גם העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי המתואם לטווח של 600 עד 631 מיליון דולר, לעומת צפי קודם ל-548-577 מיליון דולר - עליה של 9.4% לעומת התחזית הקודמת.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תחזית ההכנסות של החברה נותרה ללא שינוי בטווח של 2.065 עד 2.114 מיליארד דולר (אחרי שהורידה אותם ברבעון הקודם, כאשר אז הסיבה הייתה מבצעים והפחתת סובסידיות בסין).
מובילאיי ייצרה מתחילת השנה מזומנים מפעילות שוטפת של 197 מיליון דולר, עם זאת מדובר בירידה של 15.4% לעומת 233 מיליון במחצית השנה הראשונה של 2022. בתחילת השנה הציבה מובילאיי יעדים עם צבר של 21 מיליארד דולר עד שנת 2030, זה לא יעד פשוט להשגה אבל בינתיים במובילאיי בהחלט יכולים להיות מרוצים מההישגים שלהם. מדובר בהצלחה גדולה לחברה שנוסדה בישראל.
"הצגנו תוצאות טובות ברבעון השני. הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 למרות שהכנסות נותרו יציבות יחסית ואנו ממוקמים היטב לגידול בהכנסות מוגברת במחצית השנייה של 2023" אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע. "נקודות השיא העסקיות העתידיות כוללות את עומק הקשר שלנו עם קבוצת פולקסווגן והרחבה של התקשרויות משמעותיות עבור הפורטפוליו שלנו ל-9 יצרני OEM גדולים.
לאחרונה קיבלה החברה גם המלצת קנייה מאופנהיימר עם מחיר יעד של 60 דולר. חברת ההשקעות אמרה כי היא צופה עתיד חיובי לחברה אך ציינה מספר סיכונים אפשריים:
סיכון טכנולוגי – יתכן כי קצב ההתפתחות הטכנולוגית של מוצריה העתידיים של החברה, בייחוד השקת ה-Chauffeur וה-Drive, יתעכבו מעבר למתוכנן כפי שקרה בשנים האחרונות. פיתוח רכבים אוטונומיים ומסחורם אופיין עד כה באיטיות רבה מהמתוכנן וגרם לקונסולידציה רבה בשוק הרכבים האוטונומיים.
סיכון מסחרי – מובילאיי מוכרת את מרבית מוצריה דרך שחקני 1 Tier, כ- 71% מהכנסותיה נובעות מ- 3 לקוחות בלבד. אובדן של אחד מהלקוחות ישפיע בצורה מהותית על יכולותיה של החברה למכור מוצרים ושירותים בנפחים ובמהירות שהיא מעוניינת.
סיכון תחרותי – פיתוחים טכנולוגיים של חברות מתחרות, דוגמת טסלה, קרוז, ביידו, ויימו, אפל, גוגל או חברות טכנולוגיה אחרות עלולות לפגוע ביתרון התחרותי של החברה. הסיכון הגבוה ביותר מגיע מכיוון טסלה, קרוז וויימו אשר כבר מציעות, או מתכוונות להציע בשנים הקרובות, שירותי מוניות אוטונומיות או מערכות אוטונומיה לרכבים פרטיים.
סיכון גיאו-פוליטי – מפני שכ- 30% מסך הכנסותיה של החברה ב2022 - נבעו מהשוק הסיני, ובייחוד ממכירת מוצרים לענקית הרכב ג'ילי, עלולים מתחים גיאו-פוליטיים בין סין לשאר שותפות המסחר שלה לפגוע בהכנסותיה של החברה. במקרה של הגדלת המכסים על שינוע סחורות בין סין לשאר העולם, או אף איסור מוחלט על שינוע שכזה, הכנסותיה של מובלאיי צפויות להיפגע בצורה מהותית.
סיכון מאקרו-כלכלי - מפני שמוצריה של חברה נשענים על מחזורי המכירות הטבעיים של רכבים ברחבי העולם, מיתון או האטה כלכלית עולמית עלולים לפגוע ביכולותיה למכור את מוצריה. התממשות של סיכון זה כבר התרחשה ברבעון הראשון של ,2023 כאשר מובילאיי הודיעה כי Zeekr, חברת הרכב הסינית שממנה נובעים כלל מכירות ה-SuperVision, הודיעה כי עכב ביקושים נמוכים מן הצפוי היא דוחה את הזמנתיה מהרבעון השני של 2023 לרבעון האחרון של אותה השנה. יתכן כי תחול דחייה נוספת בהזמנות אם כלכלת סין תקלע למשבר או האטה כלכלית.
מובילאיי נסחרת לפי שווי של 28 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 45.3, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-0.8% מתחילת השנה והייתה יציבה בשנה האחרונה כולה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
