מובילאיי נבחרה לספק לפולסטאר את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה. המחיר מעניין
מובילאיי מובילאיי של אמנון שעשוע שבשליטת אינטל INTEL CORPORATION (88%) נבחרה לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4. העלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
למה בעצם המחיר חשוב? טסלה, מוכרת את המוצר שלה לנהיגה אוטונומית מלאה (FSD) ב-15 אלף דולר ואת מערכת ה"טייס האוטומטי" המשופרת שלה ב-6,000 דולר. שתי המערכות הללו נחשבות מערכות רמה 2, כלומר דורשות מעורבות של נהג לאורך כל הנסיעה. טסלה מקווה שה-FSD תהיה בסופו של דבר מספיק טובה כדי להפוך למערכת לנהיגה אוטונומית בעלת תפקוד גבוה יותר. המחירים שטסלה גובה כמובן הם לצרכן. בעוד, המחיר של 6,000 דולר של מובילאיי הוא ליצרן הרכב.
מכוניות עם נהיגה אוטונומית מלאה אמיתית עדיין לא קיימות בכבישים. רוב המערכות, הכוללות טכנולוגיות כמו בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירה על הנתיב נמצאות ברמה 2.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Chauffeur של מוביליאיי נועד להיות טוב יותר מרמה 2, כשהמכונית מסוגלת לעשות הכל בכבישים מהירים. תכנית החברה היא להוסיף מצבי נהיגה נוספים בשלב מאוחר יותר. המערכת אמורה להיות מוכנה עד 2024 או 2025 ורכב הפולסטאר יהיה בשנתון 2025.
"אנחנו מאוד נרגשים להכניס חדשנות לכלי הרכב החשמליים שלנו יחד עם מובילאיי", אמר מנכ"ל פולסטאר תומס אינגלס. "אנחנו יודעים שנהיגה אוטונמית היא לא תמיד כיפית ומרגשת. טכנולוגיה זו פירושה שהלקוחות שלנו יוכלו לאפשר נהיגה אוטונומית כשיבחרו ולהפוך את כל הנסיעות העתידיות למהנות".
בדוחותיה האחרונים לרבעון השני מובילאיי עקפה את צפי האנליסטים והרוויחה 17 סנט למניה על הכנסות של 454 מיליון דולר (ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל), מעל צפי האנליסטים לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 451.7 מיליון דולר. מובילאיי גם העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי המתואם לטווח של 600 עד 631 מיליון דולר, לעומת צפי קודם ל-548-577 מיליון דולר - עליה של 9.4% לעומת התחזית הקודמת.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
תחזית ההכנסות של החברה נותרה ללא שינוי בטווח של 2.065 עד 2.114 מיליארד דולר (אחרי שהורידה אותם ברבעון הקודם, כאשר אז הסיבה הייתה מבצעים והפחתת סובסידיות בסין).
מובילאיי ייצרה מתחילת השנה מזומנים מפעילות שוטפת של 197 מיליון דולר, עם זאת מדובר בירידה של 15.4% לעומת 233 מיליון במחצית השנה הראשונה של 2022. בתחילת השנה הציבה מובילאיי יעדים עם צבר של 21 מיליארד דולר עד שנת 2030, זה לא יעד פשוט להשגה אבל בינתיים במובילאיי בהחלט יכולים להיות מרוצים מההישגים שלהם. מדובר בהצלחה גדולה לחברה שנוסדה בישראל.
"הצגנו תוצאות טובות ברבעון השני. הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 למרות שהכנסות נותרו יציבות יחסית ואנו ממוקמים היטב לגידול בהכנסות מוגברת במחצית השנייה של 2023" אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע. "נקודות השיא העסקיות העתידיות כוללות את עומק הקשר שלנו עם קבוצת פולקסווגן והרחבה של התקשרויות משמעותיות עבור הפורטפוליו שלנו ל-9 יצרני OEM גדולים.
לאחרונה קיבלה החברה גם המלצת קנייה מאופנהיימר עם מחיר יעד של 60 דולר. חברת ההשקעות אמרה כי היא צופה עתיד חיובי לחברה אך ציינה מספר סיכונים אפשריים:
סיכון טכנולוגי – יתכן כי קצב ההתפתחות הטכנולוגית של מוצריה העתידיים של החברה, בייחוד השקת ה-Chauffeur וה-Drive, יתעכבו מעבר למתוכנן כפי שקרה בשנים האחרונות. פיתוח רכבים אוטונומיים ומסחורם אופיין עד כה באיטיות רבה מהמתוכנן וגרם לקונסולידציה רבה בשוק הרכבים האוטונומיים.
סיכון מסחרי – מובילאיי מוכרת את מרבית מוצריה דרך שחקני 1 Tier, כ- 71% מהכנסותיה נובעות מ- 3 לקוחות בלבד. אובדן של אחד מהלקוחות ישפיע בצורה מהותית על יכולותיה של החברה למכור מוצרים ושירותים בנפחים ובמהירות שהיא מעוניינת.
סיכון תחרותי – פיתוחים טכנולוגיים של חברות מתחרות, דוגמת טסלה, קרוז, ביידו, ויימו, אפל, גוגל או חברות טכנולוגיה אחרות עלולות לפגוע ביתרון התחרותי של החברה. הסיכון הגבוה ביותר מגיע מכיוון טסלה, קרוז וויימו אשר כבר מציעות, או מתכוונות להציע בשנים הקרובות, שירותי מוניות אוטונומיות או מערכות אוטונומיה לרכבים פרטיים.
סיכון גיאו-פוליטי – מפני שכ- 30% מסך הכנסותיה של החברה ב2022 - נבעו מהשוק הסיני, ובייחוד ממכירת מוצרים לענקית הרכב ג'ילי, עלולים מתחים גיאו-פוליטיים בין סין לשאר שותפות המסחר שלה לפגוע בהכנסותיה של החברה. במקרה של הגדלת המכסים על שינוע סחורות בין סין לשאר העולם, או אף איסור מוחלט על שינוע שכזה, הכנסותיה של מובלאיי צפויות להיפגע בצורה מהותית.
סיכון מאקרו-כלכלי - מפני שמוצריה של חברה נשענים על מחזורי המכירות הטבעיים של רכבים ברחבי העולם, מיתון או האטה כלכלית עולמית עלולים לפגוע ביכולותיה למכור את מוצריה. התממשות של סיכון זה כבר התרחשה ברבעון הראשון של ,2023 כאשר מובילאיי הודיעה כי Zeekr, חברת הרכב הסינית שממנה נובעים כלל מכירות ה-SuperVision, הודיעה כי עכב ביקושים נמוכים מן הצפוי היא דוחה את הזמנתיה מהרבעון השני של 2023 לרבעון האחרון של אותה השנה. יתכן כי תחול דחייה נוספת בהזמנות אם כלכלת סין תקלע למשבר או האטה כלכלית.
מובילאיי נסחרת לפי שווי של 28 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 45.3, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-0.8% מתחילת השנה והייתה יציבה בשנה האחרונה כולה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
