לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בסימן נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב לחודש אפריל שיתפרסמו ביום רביעי. בוול סטריט צופים כי תירשם עלייה של 0.4% בחודש יולי אך בראייה שנתית הנתון לא ישתנה וימשיך להצביע על 5%.
מדד המחירים לצרכן הוא אולי האינדיקטור המרכזי ביותר בשוק להערכת מצבו של המשק, ושממנו צפוי גם להיגזר בדרך כלל שיעור העלאת הריבית של הפד' האמריקאי. האינפלציה בארה"ב דביקה מאוד ועומדת כעת על 5% לאחר שהוסיפה 0.1% בחודש מרץ. מדובר אמנם בירידה משיא של 9.1% אך הדרך אל היעד של 2% שהציב הבנק המרכזי עוד ארוכה מאוד. מדובר בנתון אופטימי למדי אך לא בלתי אפשרי. צריך לזכור שככל שהנתון יורד מדי חודש, הירידה נעשית קשה יותר, ובמידה והנתון אכן יעמוד בצפי, לא מן הנמנע שנראה את המדדים בוול סטריט נצבעים בירוק לכמה ימים.
אבל מעל הכל עדיין נותרת עננה כבר בצל האזהרות החריפות של כלכלנים בכירים מפני מיתון כבר בטווח הקרוב. הפד' כבר הקפיד להדגיש כמה וכמה פעמים היא הוא יעשה כל מה שהוא יכול על מנת להילחם באינפלציה ולדכא אותה גם במחיר של כניסה למיתון. בדבריו הוא מבהיר כי אינפלציה מסוכנת יותר ממיתון שכן היא עלולה להרוס את הכלכלה ולאורך זמן אף להסב נזקים בלתי הפיכים.
עונת הדוחות בוול סטריט כבר נמצאת כמעט מאחורינו. הרוב המוחלט של החברות כבר דיווח והשבוע אנו צפויים לראות מספר חברות כשהבולטות שבהן תהיינה אייר BNB, דיסני, פייפאל, אוקסידנטל, ריביאן, פלנטיר ועוד. קשה עדיין לסכם את עונת הדוחות אבל בסך הכל נראה שהיא לא היית הרעה במיוחד, ענקיות הטכנולוגיה לא אכזבו אבל השאלה הגדולה היא כיצד הן תתמודדנה ברבעון הנוכחי ומה אנו צפויים לראות בדוח הבא.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני מאקרו חשובים שצפויים להתפרסם השבוע:
רביעי - נתוני אינפלציה בארה"ב (אפריל).
חמישי - מדד מחירי PPI) תפוקה), החלטת הריבית בבריטניה שצפויה לעלות ב-0.25% ל-4.5%, נתוני האינפציה בסין (צפויה לעלות ל-1%.
שישי - מדד האמון הצרכני של מישיגן (מאי).
דוחות השבוע:
מחר (שני) - פייפאל, פלנטיר, דבון אנרג'י, לוסיד, ביונטק.
שלישי - אייר BNB, אוקסידנטל, ריביאן, ניקולה, נובהווקס, אנדר-ארמור, אפירם; ישראליות: קלטורה, WeWork, אינוביד, גילת, אודיוקודס, לייבפרסון, אורמת.
רביעי - דיסני, רובלוקס, רובינהוד, טרייד-דסק, ביונד מיט; ישראליות: טבע, סימילרווב, אמדוקס, רדקום, טאבולה, אבן-קיסר, קמטק, קורנית, סיווה.
חמישי - סייבר ארק, JD.COM; ישראליות: פייבר, סול-ג'ל, דריו הלת', נובה.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים: "באפריל נוספו 253 אלף מועסקים (מעל הצפי של 180 אלף), אך נתוני חודשי פברואר ומרץ תוקנו כלפי מטה ב-149 אלף מועסקים. הגידול במספר המועסקים באפריל התרכז בשירותי הבריאות, אירוח ופנאי, ושירותים מקצועיים, עם גידול מתון בענפי הבינוי והתעשייה. בהסתכלות על הממוצע של שלושת החודשים האחרונים, מדובר בגידול של 295 אלף מועסקים לחודש בממוצע, נתון בהחלט חיובי.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"כאמור, מרבית הגידול במועסקים נוצר בסקטור הבריאות ופיננסים, ענפים בעלי שכר גבוה יחסית, נתון אשר מסביר את העלייה של 0.5% בשכר לשעת העבודה (הצפי היה ל-0.3%). הקצב השנתי (12 החודשים האחרונה) עלה ל-4.4% מ-4.2% בחודש מרץ (בפרסום המקורי). אולי יותר משמעותי: הסתכלות על קצב עליית השכר בשלושת חודשים האחרונים (בחישוב שנתי) מצביעה על האצה לקצב גידול של 4.2% מ-3.4% לפני חודש. בנוסף, ברבעון א' עלות העבודה ליחידת תפוקה (עלות העבודה מנוכה פריון) עלתה ב-6.3%! לחצי השכר בהחלט נמשכים, מה שצפוי לתמוך בהמשך לחצי אינפלציה.
"משמעויות: מכלול הנתונים תומכים בהתמתנות בפעילות תוך כדי מחסור בעובדים ולחצי שכר. נשמע מאד כמו תרחיש סטגפלציה, לא? חזית שוק העבודה ההדוק ועליית השכר אמורים להדאיג מאד את הפד (וגם לתמוך בהמשך לחצי אינפלציה בענפי השירותים). יהיה חשוב לראות את נתוניאינפלציה של חודש אפריל אשר יתפרסמו ביום רביעי. הפד אמר שההחלטות הבאות יהיותלויות נתונים (data dependent). ללא השפעה מאד ממתנת מכיוון משבר הבנקים וצמצום האשראי, לא ניתן לפסול העלאת ריבית נוספת על ידי הפד'. בוודאי שקשה לצפות לירידת ריבית מהירה".
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות: "האינפלציה בארה"ב אמנם עדיין גבוהה אבל היא במגמת ירידה ברורה כבר מספר חודשים. חשוב יותר, חברי הפד' מבינים דבר או שניים בכלכלה ולכן הם יודעים שיקח עוד מספר חודשים להעלאות הריבית שכבר נעשו לתת אותותיהן בכלכלה ובעיקר בשוק העבודה. בהתאם לכך, פאוול וחבריו מצפים שבמחצית השנייה של השנה שוק העבודה יחל להאט וקצב הגידול השנתי בשכר ירד לרמה של כ-3%. רמה כזו מתואמת עם אינפלציה של 2% לאורך זמן ושם חותרים בפד'.
"בשורה התחתונה, הפד' סיים עם העלאות הריבית וזו תוותר ברמה הנוכחית בעתיד הנראה לעין. כמו שבפד' חוזרים ומדגישים, למרות שבשוק האג"ח הציפיות הן להפחתת ריבית כבר בספטמבר הקרוב, הסיכוי שזה יקרה אינו גבוה. כדי שהפד' ישתכנע שצריך להוריד ריבית לא מספיק שהמשק האמריקאי יכנס למיתון, מה שקורה ממש בימים אלו, אלא שגם איום האינפלציה יוסר. בפד' יחכו לראות את שוק העבודה מאט מספיק וזה צפוי לקרות רק בסוף השנה כך שהריבית כנראה תוותר ברמתה יותר זמן ממה שהשוק מעריך כעת".
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "משבר אמיתי בלי סיבה אמיתית - לא החלטות הבנקים המרכזיים או הנתונים הכלכליים, אלא הנפילות במניות הבנקים האזוריים גרמו לתנודתיות חריגה באפיקים שונים בארה"ב, במיוחד באג"ח. לבנקים שמניותיהם קרסו בשבוע שעבר אין באמת בעיה פיננסית שדורשת פתרון דחוף. הבנקים האזוריים הרוויחו רווחים עודפים בתקופת עליית הריבית. בחצי השנה האחרונה הרווח למניה של הבנקים האזורים צמח מהר יותר מאשר בכלל החברות במדד S&P 500. שורה תחתונה: אנו מניחים שחידוש הירידות בבנקים האזוריים מהווה עליית סיכון שקשה לתמחר. אנו עדיין מצפים "לנחיתה רכה" בכלכלה האמריקאית, אך בשלב זה ממליצים להקטין חשיפה לאפיק המנייתי לבינונית.
"גם אם המשק הולך למיתון, הניסיון ההיסטורי מלמד שהירידה בקצב האינפלציה התחילה תמיד אחרי שהמשק כבר נכנס למיתון, כ-9 חודשים בממוצע אחרי הכניסה למיתון. המשק האמריקאי עוד לא במיתון, אך גם אם בקרוב יכנס אליו זה לא אומר שהאינפלציה תרד מהר. בפעם הראשונה בתקופת התפרצות האינפלציה בשישים השנים האחרונות, הפד' לא העלה ריבית מעל גובה אינפלציית הליבה בשלב שהיא עוד הייתה בעלייה. כמו כן, בפעם הראשונה הפד' לא העלה את הריבית מעל שיעור העלייה של עלות יחידית העבודה. בסה"כ, הנתונים הכלכליים בארה"ב יחסית חיוביים ולאחרונה גם לעיתים קרובות מכים את התחזיות. מדד ההפתעות בנתונים הכלכליים בארה"ב של בלומברג עלה לרמה הגבוהה בשנה האחרונה. שורה תחתונה: הנתונים הכלכליים בארה"ב לא מגלמים סיכוי גבוה להורדת ריבית הפד' השנה".
- 2.אלון789 07/05/2023 20:01הגב לתגובה זודוח התעסוקה מעיד שאנחנו אפילו לא קרובים להורדת ריבית
- 1.לילי 07/05/2023 16:55הגב לתגובה זומחירי המניות עולות . השוק מתעלם מהריבית העולה . כולם באופוריה כי מחר האינפלציה יורדת והריבית 0 חוזרת . העובדות שונות .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
