מטוס יונייטד איירליינס
צילום: יונייטד איירליינס

יונייטד איירליינס עם תחזית טובה, למה למשקיעים יש ספקות?

"התחזית היא התרחיש הבסיסי שלנו, בהתבסס על מה שאנחנו רואים כרגע. ומה שאנחנו רואים עכשיו זה ביקוש חזק"
אדיר בן עמי | (1)

יונייטד  UNITED AIRLINES נשארה עם התחזית שלה לרווח לשנה כולה שיעמוד על בין 10 דולר ל-12 דולר למניה. זו אותה תחזית שהיא סיפקה לפני שהוציאה אזהרה לגבי רווחיה ברבעון הראשון בחודש שעבר, מה שמרמז שחברת התעופה רואה בעיות שלושה רבעונים קדימה. האנליסטים בשוק חושבים קצת אחרת, כשהצפי בשוק עומד על רווח למניה של 8.56 דולר לשנה כולה.

"השוק מזלזל בכוח הרווחים של יונייטד השנה", אמר אנליסט Third Bridge, כריסטופר רייט. "בכך שאישרה את התחזית שנתנה בחודש שעבר, יונייטד רומזת לתוצאה חזקה עוד יותר בשלושת הרבעונים האחרונים של 2023". החברה ציפתה להפסד של בין 60 סנט לדולר למניה, בסופו של דבר היא סיימה עם הפסד של 63 סנט על הכנסות של 11.43 מיליארד דולר, מה שמכוון את חודש מרץ לסיום חזק, סימן מעודד לביקוש. צפי האנליסטים עמד על הפסד של 73 סנט למניה והכנסות של 11.42 מיליארד דולר.

ביקוש עז לנסיעות, במיוחד בשווקים בינלאומיים, תומך בתפיסה האופטימית של יונייטד לגבי החודשים הבאים. "אנחנו צופים בסיכונים המאקרו-כלכליים בקפידה, אבל הביקוש נשאר חזק, במיוחד הבינלאומי, שבו אנחנו גדלים בקצב כפול מהקצב המקומי", אמר המנכ"ל סקוט קירבי. עוד הוסיף קירבי כי הסיכונים המאקרו-כלכליים גדולים יותר מאשר היו לפני כמה חודשים. לדבריו, על רקע המהומה הבנקאית של החודש שעבר, יונייטד ראתה ירידה מיידית בביקוש לטיסות עסקים שהוזמנו בהתראה קצרה, ירידה שנמשכה כשבועיים.

"התחזית היא התרחיש הבסיסי שלנו, בהתבסס על מה שאנחנו רואים כרגע. ומה שאנחנו רואים עכשיו זה ביקוש חזק", אמר קירבי. הוצאות הצרכנים "מתאזנות בחזרה לשירותים" לאחר הטיה לכיוון סחורות במהלך הקורונה, אמר. המנכ"ל גם אותת על שינוי בביקוש העונתי, שלדבריו הוא מצפה שיימשך בטווח הארוך. קירבי אמר שחודשי שיא הביקוש לפנאי, מרץ עד אוקטובר, צפויים להיות חזקים יותר מבעבר, בעוד שחודשים הנשענים יותר על נסיעות עסקים, כמו ינואר ופברואר, יהיו חלשים יותר.

לא כולם מפקפקים בתחזית של חברת התעופה. אנליסטים של TD Cowen רואים את יונייטד עומדת בתחזית הרווח לשנה כולה, וצופים רווח למניה של 10.90 דולר, בנוסף ציינו כי מומנטום ההכנסות, במיוחד הבינלאומי, נותר חזק. "אנחנו מזכירים למשקיעים שלפני שנה, ממשלת ארה"ב דרשה בדיקות כדי להיכנס למדינה", אמרו אנליסטים בראשות הלן בקר. "צרכנים רבים נשארו בבית בקיץ השלישי ברציפות כתוצאה מכך."

אנליסטים של ריימונד ג'יימס RAYMOND JAMES FINANCIAL   צופים כי ליונייטד יהיה האפסייד הגדול ביותר מהפתיחה המחודשת של אזור האוקיינוס השקט לטיסות, שהיווה 11% מההכנסות ב-2019. מבין שלושת הסגמנטים - פנאי, עסקים וביקוש בינלאומי - דווקא הבינלאומי עשוי להיות זה שיביא להאצה ב-2023. יונייטד בהחלט מהמרת על זה, ומוסיפה קווים חדשים למלאגה, שטוקהולם ודובאי לקיץ, ועוד שש טיסות למקומות חמים לטיולים באירופה, כמו פריז, רומא ולונדון. תרחיש של מיתון עמוק עשוי לסכן את התפיסה הזו של הביקוש הגובר לטיסות, אך עד כה הצרכנים הראו נחישות אכן לצאת לחופשות.

לא מזמן מנהל התעופה הפדרלי (FFA) הציע לקנוס ביותר מ-1.1 מיליון דולר את יונייטד, בגין אי ביצוע בדיקות בטיחות נדרשות של מערכת האש במטוסי הבואינג 777 שלה. ה-FAA טען שבשנת 2018 יונייטד הסירה בדיקת אזהרת מערכת אש מרשימת הבדיקות לפני הטיסה שהיא מבצעת, והפעילה לא פחות מ-102,488 טיסות בואינג 777 מיוני 2018 עד אפריל 2021 שלא עמדו בדרישות כשירות האוויר. "הבדיקה נדרשת במדריך מפרטי התחזוקה. הסרת הבדיקה הביאה לכישלון של יונייטד לבצע את הבדיקה הנדרשת ולהפעלת כלי טיס שלא עמדו בדרישת כושר האוויר", נכתב בהודעת ה-FAA.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדירות נהיה רע, האוכל מתחת לגרוע, פשוט גועל.המחירי 19/04/2023 21:18
    הגב לתגובה זו
    הדירות נהיה רע, האוכל מתחת לגרוע, פשוט גועל.המחירים שלהם בשמיים.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שבביםשבבים

בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026

בבנק צופים עשור של צמיחה מואצת בהובלת הבינה המלאכותית, עם עדיפות לחברות שבבים בעלות שולי רווח גבוהים ושליטה בשווקים קריטיים; מה האנליסטים חושבים על התמחור של אנבידיה?
אדיר בן עמי |

בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.

לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.


ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.


שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר 

התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר. 

עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.