בעקבות המשבר בבנקים: קריאות להתפטרות פאוול
לאחר הקריסה של בנק סיליקון ואלי, נוצרה שרשרת אירועים שערערה את ענף הבנקאות וגרמה לשרשרת קריסות של בנקים נוספים. בעקבות זאת, צצו טענות רבות בנוגע לרגולטורים ולעתיד המדיניות המוניטרית של הפד. רוב הלחץ שנוצר על ציבור המשקיעים, נגרם בעקבות הפסדים בתיקי האג"ח של הבנקים. הפסדים שהם תוצאה לא מכוונת של העלאות הריבית האגרסיביות של הפד, בניסיונו למתן את האינפלציה.
צרות הבנקים העלו את ציפיות המשקיעים מהפד לכך שיפעל במדיניות מוניטרית שונה ואולי אף יוריד את הריביות השנה, למרות הלחץ מעליית האינפלציה.
האירועים הללו גרמו לחברת הסנאט אליזבת וורן, לצאת בהתקפה על פאוול ולהגיד "אני לא חושבת שפאוול צריך להישאר יושב ראש הפד, אמרתי את זה לכולם. לפאוול היו שני תפקידים, אחד להתמודד עם המדיניות המוניטריות ואחד להתמודד עם הרגולציה. הוא נכשל בשניהם." בראיון שעשתה, נראה כי רוב הביקורת שלה מכוונת לרגולציה הרופפת, ולגל הדה-רגולציה שהתרחש בזמן כהונתו של דונאלד טראמפ כנשיא ארצות הברית. כשפאוול נמצא בתפקיד יושב ראש הפד משנת 2018.
"בעקבות גל הדה-רגולציה, מנהלי בנקים רבים ניצלו את המצב והגדילו את הסיכון אליו הבנקים שלהם נחשפו על מנת להגדיל את רווחיהם בטווח הקצר. כך שיכלו למשוך משכורות ובונוסים ענקיים". אמרה וורן.
ביום רביעי הקרוב יחליט יו"ר הפד ג'רום פאוול האם להעלות את הריבית בארה"ב. אין ספק שעבור חברי הבנק המרכזי מדובר בהחלטה לא פשוטה. הם מנסים לצנן את האינפלציה מצד אחד, אבל מצד שני מבינים שלא ניתן להעלות את הריבית ללא הפסקה ואולי להשאירה הפעם על 4.75% כדי להקל על השוק.
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שלא משנה באיזו דרך יבחר פאוול, תמיד יהיו כאלה שיבואו בטענות. כנראה שאחת הטעויות הגדולות שלו הייתה כשאמר בתחילת הבלגן, כי האינפלציה היא "זמנית". יתכן שאם היה מתייחס אליה ביותר רצינות, היינו היום במקום קצת יותר טוב. נראה כי המהלכים בהם בחר, של העלאות הריבית, כן אומנם שיפרו במעט את המצב והצליחו למתן את האינפלציה מצד אחד, אבל מהצד השני הדליקו את משבר הבנקים.
בינתיים, במטרה לצנן את האווירה בשווקים, הבנק הפדרלי פרס רשת ביטחון. הבנקים המרכזיים של המדינות החזקות כמו ארה"ב, יפן, בריטניה, קנדה, שוויץ וגוש האירו, שעסקו בפעילות עסקאות החלף (SWAP) פעם בשבוע, יוכלו להזרים כסף בכל רגע נתון - זאת כדי למנוע בעיית אשראי. המהלך הזה זכור מ-2008 ונעשה בו שימוש גם במהלך הקורונה. הוא נועד כדי למנוע פאניקה בשווקים לנוכח קריסת הבנקים המסחריים. במקרה של חוסר במימון דולרי, הבנקים יוכלו לעשות עסקאות בניהם. הבנקים באותן מדינות הודיעו הלילה כי "הרשת שהוקמה בין הבנקים המרכזיים משמשת כגיבוי לנזילות, כדי להקל על לחצים בשוקי המימון בעולם. כך נרכך את ההשפעות של לחצים על אספקת האשראי למשקי בית ועסקים". מצד אחד, זה נותן ביטחון למשקיעים, אבל מצד שני - מראה כמה הפאניקה בשווקים גדולה.
- 4.דודו 21/03/2023 09:06הגב לתגובה זוהעלות הריבית האגרסיביות גרמו לירידה קלה באינפלציה אך הביאה למשבר הרבה יותר גדול מבעיית האינפלציה וכעת הוא צריך לחשוב האם להעלות שוב את הריבית שכנראה תביא להתמוטטות נוספת גם בבורסה וגם בבנקים נוספים או להרגיע ולא להעלות את הריבית ולהותיר אותה בשיעור של עכשיו
- 3.לרון 21/03/2023 07:44הגב לתגובה זוצריך מזל,ראו את תקופת סטנלי פישר אצלינו
- 2.לרון 21/03/2023 07:42הגב לתגובה זומה הוא נביא? ידע מה תהיה השפעת הקורונה ואוקראינה?שמות די דומים לא?
- 1.חבורה של חצופים שיחזירו את בונוסים (ל"ת)מנש 20/03/2023 21:59הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
