קוואלקום
צילום: qualcomm

האם אפל היא אחת הסיבות לכך שקוואלקום תמשיך לתת ביצועים נמוכים?

קוואלקום מסתמכת יותר ויותר על שוק הסמארטפונים אך רמות מלאי גבוהות לצד הרצון של אפל לעבור ולייצר מודם פנימי משלה עבור האייפון 16, מעמידים את הכנסותיה העתידיות של החברה בסימן שאלה
דור עצמון |

חברת קוואלקום QUALCOMM INC 0.01%  המתכננת רכיבי מוליכים למחצה אינטגראליים בעיקר לתחום תקשורת הנתונים האלחוטית, מנסה לגוון את הפעילות שלה, אבל אנליסט של וולס פארגו WELLS FARGO & CO אינו אופטימי עבור מניית החברה. האנליסט גארי מובלי הוריד את הדירוג שלו למניית קוואלקום ל'תת משקל' ולהמלצת מכירה עם מחיר יעד של 105 דולר.

יצרניות המוליכים למחצה ספגו מכה קשה השנה, שכן האינפלציה המהירה ביותר מזה 40 שנה הפחיתה את הביקוש לשבבים בכל דבר, ממחשבים ביתיים ועד לסמארטפונים. הקרן הנסחרת בבורסה iShares Semiconductor (SOXX) ISHARES PHLX SEMICONDUCTOR ETF , העוקבת אחר הביצועים של חברות המוליכים למחצה הגדולות, ירדה השנה ב-33%. אנליסטים כמו סידני הו של דויטשה בנק צופים שהמגמה תימשך.

ובכל זאת, בעוד סנטימנט המשקיעים הופך חיובי לגבי מניות השבבים, מובלי אמר כי "מניות קוואלקום ימשיכו להיסחר בהנחה לעומת החברות המתחרות בתחום". ראשית, האנליסט מציין את הרצון של אפל APPLE ליצור מודם פנימי משלה עבור האייפון 16. אפל ב-2019 קנתה את עסקי המודמים-סמארטפונים של אינטל INTEL CORPORATION כדי לבטל את ההסתמכות שלה על קוואלקום.

סמנכ"ל הכספים של קוואלקום אמר כי הוא מצפה ל"תרומה מינימלית מההכנסות ממוצרי אפל בשנת הכספים 2025", שמתחילה באוקטובר 2024. ככל הנראה, כדי לקזז את ההפסד העתידי, קוואלקום הכפילה את ההשקעה שלה בתחום הרכב. קוואלקום ייצרה הכנסות של 1.37 מיליארד דולר ממגזר הרכב שלה בשנת הכספים 2022, זינוק של 41% משנת הכספים שעברה. סמנכ"ל הכספים אמר גם בשיחת ועידה החודש כי הוא מאמין ש"הטכנולוגיות שיש לנו בטלפונים [הפכו] לרלוונטיות ביותר לתעשיית הרכב".

מובלי מודה ששוק הרכב הופך להיות מרכיב גדול יותר בהכנסות, אך הוא צופה שכשני שלישים מסך ההכנסות הפיסקאליות של 2025 יהיו מקושרים ישירות לשוק הסמארטפונים. פלח הרכב "פשוט לא מספיק גדול ומשמעותי עבור קוואלקום", הוא נימק, והדגיש שהפלח מהווה רק 3% מסך ההכנסות בשנת הכספים 2022. החברה צופה שפלח הרכב יניב הכנסות של 4 מיליארד דולר בשנת הכספים 2026. זה "עדיין ייצג אחוז קטן יחסית מהעסקים של קוואלקום", אמר מובלי.

הרעיון שהצלחתה העתידית של קוואלקום תמשיך במידה רבה להיות קשורה לסמארטפונים הוא סימן מדאיג, לפי האנליסט. "הירידה המהירה בביקוש לסמארטפונים יחד עם ההקלה באילוצי ההיצע גרמה לרמות מלאי גבוהות של מכשירים ואנחנו מאמינים שהמשקיעים ימשיכו לתמחר נמוך יותר חברות החשופות לסמארטפונים", אמר מובלי.

עם זאת, לאנליסטים של קרדיט סוויס ו-KeyBanc שוקי הון יש דעה שונה, ומדרגים את המניה בצורה שורית. קרדיט סוויס ציינה את קוואלקום כבחירה המובילה שלה בנובמבר, תוך ציון מכפיל רווח עתידי של 13.5 לשנת 2023, שהוא זול יחסית לעומת חברות אחרות בסקטור, אמרו האנליסטים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית קוואלקום ירדה ב-34% מתחילת השנה למחיר של 123.5 דולר המבטא שווי שוק של 138.4 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.