מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

האם יש אפסייד של 90% במניית בואינג?

בואינג, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם נמצאת בסחרור מתחילת השנה - אך יש מי שחושבים שהירידה במחיר המנייה היא הזדמנות: ״וול סטריט מתמחרת את הגרוע מכל במניית בואינג, מה שלא צפוי לקרות״
עומר רוסו | (7)

מניית בואינג BOEING , היא כמו 'ציפור פצועה' השנה. מתחילת השנה המניה צללה ב-36%, גרוע משמעותית מירידה של 24% במדד ה-S&P500 השנה. בפרספקטיבה רחבה יותר - בואינג איבדה 70% מאז השיא ב-2019, המדד עלה ב-30%. הנפילה של מניית בואינג קרתה בעקבות מגוון הסערות שהחברה נאלצה להתמודד מולן - בין אם זה החששות ממיתון והאטה במכירות, ובין אם זה מטוס ה-737 שקורקע בעקבות שתי  התרסקויות שגרמו למותם של 346 אנשים. בואינג עצרה את אספקת המטוסים וחזרה לספקם בשנה האחרונה, ואז נפל עוד מטוס רק בחודש אפריל האחרון.

בכל מקרה, גם ההאטה הכלכלית העולמית בשילוב עם העלאות הריבית והחוב הגבוה שיש לבואינג, לא מרגיעים את המשקיעים. לבואינג יש חוב נטו של 40 מיליארד דולר. העלאות הריבית עשויות לייקר את החוב ולהכביד על בואינג. בנוסף, עדיין לא ידוע מתי רשות התעופה  האמריקאית (ה-FAA) תאשר את חזרתם של מטוסי הבואינג 737 למסלול.

״אנו חושבים שהפחד בנוגע לסיכונים של מניית בואינג הם מוגזמים״, כתב אנליסט CFRA קולין סקרולה. לסרקולה, מחיר יעד של 252 דולר למניית בואינג, בהשוואה למחיר הנוכחי (132 דולר), מדובר באפסייד של 94%. סרקולה בנוסף מחזיק בדירוג ״קנייה חזקה״ למניית בואינג.

למה לדעת האנליסט הפסימיות על בואינג מוגזמת?

"רוב החוב של בואינג הוא לא בריבית משתנה, כלומר עליית הריבית לא תשפיע על הרווח שלה״, הסביר סקרולה. "יתר על כן, אנו מצפים שהחברה תוכל להחזיר את כל פדיון החוב העתידי מתוך תזרים המזומנים החופשי ללא צורך במימון מחדש בשיעורי ריבית גבוהים יותר".

ברבעון האחרון בואינג רשמה הפסד תזרימי של 182 מיליון דולר בלבד, לעומת הרבעון הראשון של השנה, שם החברה רשמה הפסד תזרימי של 3.5 מיליארד דולר, האנליסטים צופים כי התזרים החיובי של בואינג יחזור בתחילת שנת 2023, מכאן נובעת גם האופטימיות של האנליסט סרקולה.

האנליסט הוסיף כי: "גם אם תחזיות תזרים המזומנים החופשי שלנו לא יעמדו בצפי, החברה יכולה בקלות לכסות את 5.4 מיליארד דולר החובות שמיועדות לפירעון בשאר שנת 2022 ושנת 2023 על ידי ניצול ערימת המזומנים הגדולה שלה בסך 11.4 מיליארד דולר, שוב, בכדי להימנע מהצורך למחזר את ההלוואות בשיעורים גבוהים יותר."

״השוק מגזים ומתמחר מיתון חמור אצל בואינג, הוא טועה. וגם אם לא, זה לא אמור להשפיע על הביקושים למטוסי בואינג״

האנליסט השורי טוען כי גם אם יהיה מיתון, המסירות של מטוסי בואינג לא צפויים להיפגע לטענתו: "אנחנו חושבים שהנחת השוק שגויה, נתוני מסירות המטוסים של בואינג כבר מדוכאים, הם מתחת לרמות מיתון חמורות בגלל בעיות שרשרת האספקה״ משמע, האנליסט טוען כי אין לאן לרדת.

קיראו עוד ב"גלובל"

סקרולה גם סיפק את תחזיתו למניית בואינג במידה ומיתון חמור יתממש בארה״ב

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    YL 08/10/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    נובע מ לחץ של הממשל האמריקאי דוגמית אל על לא יכולה לקנות מטוס איכותי דגם 350 של איירבוס
  • 5.
    שי.ע 06/10/2022 20:53
    הגב לתגובה זו
    כי המחיר באמת זול מאוד.
  • 4.
    הזדמנות קניה 06/10/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    זמן להעמסה
  • 3.
    אני הילד 06/10/2022 15:45
    הגב לתגובה זו
    אין הרבה חברות שמייצרות מטוסים.
  • ועלית על זה לבד,כן? (ל"ת)
    ג'ון 06/10/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני שם. קניתי אחרי נפילה של 40% , גם אז אמרו אותו דבר.. (ל"ת)
    אנונימי 06/10/2022 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דרור שקד 06/10/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים לגרור כסף ישראלי לחברות זרות. מאשר השקעות בחברות כחול לבן.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.