האם עסקי המשלוחים ימשיכו לזנק אחר הקורונה? דורדש עדין רחוקה מהשיא
הקורונה גרמה לשינויים רבים בחיינו. חלקם זמנים, ואילו אחרים זכו לאימוץ רחב יותר שייתכן שישאר איתנו גם לאחר העלמות הקורונה מחיינו. אחד מההרגלים שהיה קיים עוד לפני הקורונה אך תפס תאוצה משמעותית עקב המגיפה הוא תחום הקניות באמצעות משלוח בכלל ותחום משלוחי המזון בפרט. האם הסקטור ימשיך לצמוח גם לאחר החזרה לשגרה?
חברת דורדש DOORDASH INC מיצבה את עצמה כחברה המובילה בארצותה ברית בתחום משלוחי המזון. החברה קיבלה לאחרונה כותרות גם בישראל עקב רכישת חברת וולט הפעילה מאד בארץ תמורת 8 מיליארד דולר, אך גם במקומות אחרים היא בולטת. לפי האנליסט של חברת ההשקעות ריימונד ג'יימס, השליטה שלה בתחום משלוחי המזון צפויה להוביל לצמיחה של 15% בשנה בטווח הארוך.
"אנו מצפים שדרך המשך אימוץ משלוחים על ידי הלקוחות ועליה בשכיחות ההזמנות, המשך התרחבות השוק, התרחבות מעבר לעסקי הליבה של קטגוריית המסעדות והתרחבות בנלאומית, חברת דורדש תהיה מסוגלת לשמר צמיחה של 15% בהכנסות בטווח ארוך" כתב אהרון קסלר, אנליסט חברת ההשקעות. למרות הצפי החיובי הוא משמר המלצת משקל שוק למניה וחיובי ביחס לנתונים הפונדמנטליסטים, אך מציין שכעת יחס הסיכון סיכוי מאוזן ברמות המחיר האלה.
למרות שהצרכנים חוזרים במהירות להרגלים מלפני המגיפה, ולכן יוצאים למסעדות ונוסעים ברחבי העולם, ההרגל של הזמנת ארוחות הביתה ממסעדות נראה שנמצא כאן כדי להישאר ואף ממשיך לגדול. חברת ריימונד ג'ימס ערכה סקר לאחרונה ומצאה כי העליה בשימוש במשלוחי מזון נמשכת עם כ-37% מהמשיבים שהשתמשו באפליקציות צד שלישי (כלומר, לא של המסעדה עצמה), זאת לעומת 33% בשנת 2020 ו-29% בשנת 2019. הסקר גם מראה על עליה בשכיחות ההזמנות בהשוואה לרמות הטרום קורונה. מספר המשיבים שהזמין פעם בשבוע או יותר עלה ל-51% לעומת 45% לפני מגיפת הקורונה.
- נוגסת במצבת העובדים: תן ביס מקצצת גם בעובדי המטה
- הפרוטקשן מגיע לשליחי וולט - מה יהיה השלב הבא?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד עם זאת דורדש לא נמצאת לבד בזירה. היא מתחרה בחברות כמו אובר המפעילה שרות הכולל משלוחי מזון (אובר איטס) וכן חברות נוספות. למרות שהתחרות אינטנסיבית דורדש הצליחה למצב את עצמה כחברה המובילה עם 59% מההזמנות בארצות הברת באפריל, ואחוז גבוה יותר בפרברים.
מניות החברה עולות היום במסחר, אך כחלק מסקטור מניות הצמיחה היא חוותה ירידות חדות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ירדה המניה במעל 50%. מרמות השיא שנרשמו בסוף שנת 2021 היא רחוקה כבר ביותר מ-70%.
האם הירידות החדות מציבות אותה במחיר אטרקטיבי? החברה עדיין נסחרת בשווי של כ-25 מיליארד דולר, וזה כשההכנסות ברבעון הראשון של שנת 2022 הגיעו ל-1.4 מיליארד דולר ובכל שנת 2021 ל-4.9 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה החברה עדיין מציגה הפסד שהסתכם בקרוב לחצי מליארד דולר בשנת 2021 וב-167 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. אלו מספרים של חברת צמיחה, והשוק כרגע לא אוהב חברות צמיחה. האם הסנטימנט ישתנה בקרוב, במיוחד בחברה שנמצאת בשוק שצומח באגרסיביות, ושדי ברור שההפסדים הם לטובת המשך התרחבות?
- התוכנית הענקית של פפסיקו לקראת 2026
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
- 1.Nahuy 07/06/2022 09:45הגב לתגובה זואולי יישאר בקטנה למקומות עבודה ,אבל בגלל אינפלציה אנשים יביאו אוכל מהבית...
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 2.63% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.

מהפכה בפפסיקו: הורדת מחירים, קיצוץ מוצרים והשקעה באיכות לקראת 2026
החברה הודיעה על תוכנית מקיפה לשינוי אסטרטגי אחרי דיאלוג עם הקרן אקטיביסטית אליוט. פפסיקו מבטיחה להפוך את מוצריה לנגישים יותר, לשפר את איכותם ולצמצם עלויות בקצב מהיר כבר בשנה הקרובה. הקרן משבחת את הצעדים ומעריכה כי הם יובילו לצמיחת מכירות ורווחים. במקביל,
החברה מאותתת על שינויים עמוקים בשרשרת האספקה ובתמהיל המוצרים בצפון אמריקה
בפפסיקו פתחו את השבוע עם הכרזה תוכנית עסקית חדשה ורחבת היקף, שנועדה לחזק את הצמיחה, להוריד עלויות ולשפר רווחיות החל מ-2026. ההודעה הגיעה לאחר שיח "קונסטרוקטיבי", כהגדרת החברה, עם בעלת המניות האקטיביסטית אליוט אינבסטמנט מנג'מנט, שהחזיקה בחודשים האחרונים בנתח של כ-4 מיליארד דולר בחברה ודחקה בה לבצע שינויים מהותיים. מנכ"ל ויו"ר פפסיקו, רמון לגווארטה, הדגיש כי חטיבת המזון בצפון אמריקה תהיה מרכזית בהובלת התוכנית, וכי החברה פועלת "בדחיפות גבוהה" כדי לשפר את הביצועים המסחריים והפיננסיים כבר מהרבעונים הקרובים. על פי הודעת החברה, לגווארטה צפוי לפרט את המהלך במפגש משקיעים שנקבע להיום.
התוכנית החדשה כוללת כמה צעדים דרמטיים. ראשית, פפסיקו מתכוונת להרחיב את טווח המחירים של מוצריה באמצעות יצירת רמות מחיר נגישות יותר, בתקווה להגדיל את תדירות הרכישה של מותגים מרכזיים כמו Lay’s, דוריטוס, צ'יטוס, גטורייד, פפסי קולה, מאונטיין דיו, קוואקר וסודה סטרים. הצעד הזה מצטרף למגמה רחבה בענף המזון והמשקאות, שבו חברות מנסות להתמודד עם שחיקת כוח הקנייה של הצרכנים.
בנוסף, החברה מתכוונת לשדרג חלק ממוצריה באמצעות הסרת צבעים וטעמים מלאכותיים, שימוש ברכיבים פשוטים יותר והוספת רכיבים מזינים כמו חלבון, סיבים ודגנים מלאים. כך לדוגמה, מוצרים כמו Simply NKD Cheetos ו-Doritos צפויים לעבור התאמות, וב-2026 יושק Doritos Protein - גרסה עשירה יותר בחלבון לחטיף המוכר, שמתאימה למגמות צריכה חדשות.
במקביל לשינויים בטווח המחירים ובאיכות המוצרים, פפסיקו מעמידה במרכז האסטרטגיה תוכנית קיצוץ עלויות אגרסיבית. על פי הדיווחים, השנה סגרה החברה שלושה מפעלי ייצור וכמה קווי ייצור נוספים, והיא מתכננת לצמצם את מגוון המוצרים בארה"ב בכמעט 20% עד תחילת 2026. הצמצום, כך לפי החברה, יאפשר להתמקד במותגים בעלי הביצועים החזקים ביותר ולהתייעל לאורך שרשרת האספקה. היעדים של פפסיקו ל-2026 כוללים צמיחה אורגנית של 2%-4%, עם צפי לעמידה בחלק העליון של הטווח במחצית השנייה של השנה. בנוסף, החברה מעריכה כי ההשפעה של רכישות ושערי מטבע תוסיף 4%-6% לצמיחת ההכנסות, וכי הרווח למניה יעלה ב-5%-7%.
- פפסיקו תחת לחץ: הרווח צונח וסמנכ״ל הכספים פורש
- אליוט מהמרת על פפסיקו: השקעה של 4 מיליארד דולר עם אפסייד של 50%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באליוט בירכו על התוכנית. מרק סטיינברג, שותף בקרן, שיבח את "שיתוף הפעולה" ואת ה"דחיפות" שפפסיקו מפגינה, וציין כי המהלכים שנקבעו, בהם הורדת מחירים, האצת חדשנות וצמצום עלויות, צפויים לשדרג את הביצועים העסקיים של החברה וליצור ערך לבעלי המניות. הוא הוסיף כי פפסיקו תבצע בחינה מקיפה של שרשרת האספקה ומערכי השיווק והמכירה בצפון אמריקה, וכי החברה כבר התחייבה לרענון בהרכב הדירקטוריון.
