משלוח WOLT וולט
צילום: eggbank, unsplash

האם עסקי המשלוחים ימשיכו לזנק אחר הקורונה? דורדש עדין רחוקה מהשיא

דורדש שרכשה את וולט הפעילה בישראל עדיין הפסדית אך מיצבה את עצמה כמובילת שוק משלוחי המזון וצפויה להציג צמיחה של 15% בשנה בטווח הארוך; האם הירידות מציבות אותה ברמת מחירים מעניינת?
גיא טל | (1)

הקורונה גרמה לשינויים רבים בחיינו. חלקם זמנים, ואילו אחרים זכו לאימוץ רחב יותר שייתכן שישאר איתנו גם לאחר העלמות הקורונה מחיינו. אחד מההרגלים שהיה קיים עוד לפני הקורונה אך תפס תאוצה משמעותית עקב המגיפה הוא תחום הקניות באמצעות משלוח בכלל ותחום משלוחי המזון בפרט. האם הסקטור ימשיך לצמוח גם לאחר החזרה לשגרה? 

חברת דורדש DOORDASH INC מיצבה את עצמה כחברה המובילה בארצותה ברית בתחום משלוחי המזון. החברה קיבלה לאחרונה כותרות גם בישראל עקב רכישת חברת וולט הפעילה מאד בארץ תמורת 8 מיליארד דולר, אך גם במקומות אחרים היא בולטת. לפי האנליסט של חברת ההשקעות ריימונד ג'יימס, השליטה שלה בתחום משלוחי המזון צפויה להוביל לצמיחה של 15% בשנה בטווח הארוך. 

"אנו מצפים שדרך המשך אימוץ משלוחים על ידי הלקוחות ועליה בשכיחות ההזמנות, המשך התרחבות השוק, התרחבות מעבר לעסקי הליבה של קטגוריית המסעדות והתרחבות בנלאומית, חברת דורדש תהיה מסוגלת לשמר צמיחה של 15% בהכנסות בטווח ארוך" כתב אהרון קסלר, אנליסט חברת ההשקעות. למרות הצפי החיובי הוא משמר המלצת משקל שוק למניה וחיובי ביחס לנתונים הפונדמנטליסטים, אך מציין שכעת יחס הסיכון סיכוי מאוזן ברמות המחיר האלה. 

למרות שהצרכנים חוזרים במהירות להרגלים מלפני המגיפה, ולכן יוצאים למסעדות ונוסעים ברחבי העולם, ההרגל של הזמנת ארוחות הביתה ממסעדות נראה שנמצא כאן כדי להישאר ואף ממשיך לגדול. חברת ריימונד ג'ימס ערכה סקר לאחרונה ומצאה כי העליה בשימוש במשלוחי מזון נמשכת עם כ-37% מהמשיבים שהשתמשו באפליקציות צד שלישי (כלומר, לא של המסעדה עצמה), זאת לעומת 33% בשנת 2020 ו-29% בשנת 2019. הסקר גם מראה על עליה בשכיחות ההזמנות בהשוואה לרמות הטרום קורונה. מספר המשיבים שהזמין פעם בשבוע או יותר עלה ל-51% לעומת 45% לפני מגיפת הקורונה. 

יחד עם זאת דורדש לא נמצאת לבד בזירה. היא מתחרה בחברות כמו אובר המפעילה שרות הכולל משלוחי מזון (אובר איטס) וכן חברות נוספות. למרות שהתחרות אינטנסיבית דורדש הצליחה למצב את עצמה כחברה המובילה עם 59% מההזמנות בארצות הברת באפריל, ואחוז גבוה יותר בפרברים. 

מניות החברה עולות היום במסחר, אך כחלק מסקטור מניות הצמיחה היא חוותה ירידות חדות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ירדה המניה במעל 50%. מרמות השיא שנרשמו בסוף שנת 2021 היא רחוקה כבר ביותר מ-70%.

האם הירידות החדות מציבות אותה במחיר אטרקטיבי? החברה עדיין נסחרת בשווי של כ-25 מיליארד דולר, וזה כשההכנסות ברבעון הראשון של שנת 2022 הגיעו ל-1.4 מיליארד דולר ובכל שנת 2021 ל-4.9 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה החברה עדיין מציגה הפסד שהסתכם בקרוב לחצי מליארד דולר בשנת 2021 וב-167 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. אלו מספרים של חברת צמיחה, והשוק כרגע לא אוהב חברות צמיחה. האם הסנטימנט ישתנה בקרוב, במיוחד בחברה שנמצאת בשוק שצומח באגרסיביות, ושדי ברור שההפסדים הם לטובת המשך התרחבות? 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Nahuy 07/06/2022 09:45
    הגב לתגובה זו
    אולי יישאר בקטנה למקומות עבודה ,אבל בגלל אינפלציה אנשים יביאו אוכל מהבית...
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd 104.51%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


נטפליקס
צילום: דאלי

נטפליקס רוכשת את וורנר ברוס - מהלך שמשנה את כללי המשחק בהוליווד

עסקה של 72 מיליארד דולר, נטפליקס הופכת לאחד האולפנים הגדולים בעולם

עמית בר |
נושאים בכתבה נטפליקס

מהלך שצפוי לטלטל את שוק הסטרימינג והבידור העולמי - נטפליקס הודיעה  תרכוש את וורנר ברוס דיסקברי בעסקת ענק במזומן ובמניות בשווי של כ-72 מיליארד דולר. השווי הכולל של העסקה, כולל החוב, עומד על כ-82.7 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם, בעלי המניות של וורנר יקבלו 27.75 דולר למניה - בחלקו במזומן ובחלקו במניות נטפליקס.

לפני השלמת העסקה תבצע וורנר ברוס את פיצול ערוצי הכבלים שלה, בהם CNN, TBS ו-TNT, כך שנטפליקס תקבל את פעילות האולפנים, כולל HBO וספריית התכנים האדירה שלה.


מנפצת שיאים - נטפליקס משנה כיוון אסטרטגי

נטפליקס, שצמחה כחברת השכרת DVD בדואר והפכה לענקית הסטרימינג המובילה בעולם, ביצעה עד היום רכישות קטנות בלבד. כעת, עם העסקה הגדולה בתולדותיה, היא נוגעת בלב ליבה של הוליווד. בין הנכסים שתעביר אליה - המותגים "הסופרנוס", "הכתר", "חברים", "הארי פוטר", וסדרות רבות נוספות.

המהלך מהווה תפנית חדה במדיניות החברה, שסירבה לאורך השנים להשקיע באולפנים פיזיים או להפיץ סרטים בבתי קולנוע באופן נרחב. כעת היא צפויה לשלוט באולפן ותיק עם מורשת של כמעט מאה שנה.

לפי הדיווחים, וורנר קיבלה פניות גם מצד פארמאונט-סקיידאנס וקומקאסט, אולם בחרה להעדיף את ההצעה של נטפליקס - מהלך שגרר האשמות מצד מתחרים על תהליך לא הוגן. העסקה צפויה לעבור בחינה רגולטורית קפדנית בארה"ב ובאיחוד האירופי. חבר קונגרס רפובליקני בולט כבר הזהיר שהמהלך עלול לפגוע בצרכנים ולהגביר את הריכוזיות.

מה המשמעות לצופים ולתעשייה

  • החיבור בין תכנים איקוניים לבין פלטפורמת הסטרימינג המובילה עשוי לחזק עוד יותר את נטפליקס בשוק הגלובלי

  • ייתכן כי הצופים ייהנו מגישה נרחבת יותר לתכנים אהובים - אך פחות תחרות עלולה להוביל לפחות חדשנות

  • תעשיית הקולנוע, שכבר מתמודדת עם ירידה בהכנסות ובקהל, צפויה להתמודד עם כוח מאוחד שיקשה עליה להתחרות