עליבאבא
צילום: Istock

עליבאבא הכתה את התחזיות האם המניה תתחיל להתאושש?

במסחר בהונג קונג עלתה המניה בהמשך לדוחות שהתפרסמו בסוף השבוע ובהם היא מציגה צמיחה של 9% בהכנסות - החברה נסחרת במחיר נמוך, אך מה מלמד אותנו יאיר לפידות על גורם אי ודאות שחשוב לקחת בחשבון?
גיא טל | (9)

מניית עליבאבא ALIBABA GROUP חוותה שנתיים קשות. מאז השיאים של סוף 2020 ותחילת 2021 יורדת המניה בעקביות עקב שלל גורמים שמעיבים עליה, למרות שבכל התקופה הזו המכירות המשיכו לצמוח באופן עקבי. 

הסיבות לירידות מתחילות מרגולציה ממשלתית מחמירה ושינוי מדיניות של הממשל הדיקטטורי הסיני כנגד חברות ההי טק הגדולות, המשיך בהעלמות מיסתורית של המנכ"ל והמייסד (שחזר להופיע לאחר מכן) והושפע לאחר מכן מהתמשכות והחמרת מדיניות הסגרים של הממשל הסיני. 

במהלך המסחר בהונג קונג עלו מניות החברה ב-4.3% כמו גם מניות חברת האי-קומרס JD.COM, יצרנית הרכב NIO ועוד מניות של חברות הי טק סיניות. עליבאבא עלתה גם ביום המסחר הקודם לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון שהיכו את תחזיות האנליסטים. הסגרים המתמשכים בסין הביאו להחמרת הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות כמו גם להאטה בכלכלה הסינית, השניה בגודלה בעולם והעיבו, כאמור, על המניה. כעת מתפרסמות ידיעות על סיום או הקלה בהגבלות, מה שעודד את המשקיעים במניות הללו. יחד עם זאת, הסיכונים עדיין גבוהים. 

ג'פרי האלי, אנליסט בחברת אואנדה אומר כי "השטן נמצא בפרטים הקטנים" כשהוא מצביע על האתגרים הרבים שעדיין עומדים בפני העובדים והחברות, כשמדיניות ה"אפס קורונה" עלולה לגרום לסגרים נוספים עם כל התפרצות חדשה של וריאנט האומיקרון המדבק, או ווריאנטים חדשים שעלולים להיווצר. לדבריו, למשקיעים יש נטיה להתעלם מסיכונים כאלה כאשר ישנו פרץ של אופטימיות פתאומי, לדבריו "אסיה מתמחרת את שיא ההתפרצות של הוירוס והתאוששות הצמיחה" ומתעלמת מהסיכון שעדיין קיים. 

מנית עליבאבא איבדה 50% מערכה בשנה האחרונה לנוכח התנגשויות רגולטוריות ומתח גיאופוליטי בין ארצות הברית וסין. בשנת 2022 המשיכה הנפילה והמניה איבדה 20% נוספים, כשהאנליסטים חותכים את מחירי היעד לנוכח הסגרים בסין. 

לפני שנביט אל המספרים עצמם שמציגה החברה, יש לזכור דבר חשוב שאמר יאיר לפידות בראיון לאתר ביזפורטל בסוף השנה שעברה: אנחנו הזהרנו משקיעים ישראלים מהשקעות נרחבות בסין. את סין אתה יכול לקחת מבחינתי בפוזיציות מינימליסטיות ודרך מדדים. סין, בהיותה דיקטטורה, שאפילו מחזקת את יד הברזל שלה על האוכלוסייה, וראינו את זה בשנה האחרונה, היא מקום שאני לא רוצה להשקיע בו. משקיע מערבי שחושב שהוא יודע לנתח חברות סיניות, אני מאחל לו הרבה הצלחה אבל אני חושב שאני לא יודע לנתח חברות סיניות. ולכן לא הייתי משקיע השקעות ניכרות בחברות סיניות עם כל הפיתוי". 

הסיכון שבהשקעה בחברות הפועלות בארצות טוטליריות מתחזק לאור האירועים שהתרחשו לאחר הראיון עם לפידות בגיזרת רוסיה-אוקראינה. הפלישה הרוסית האלימה והלא רציונלית מוכיחה שבמקום שאין דמוקרטיה יציבה נוצר חוסר וודאות נוסף שלא מאפשר השקעה יציבה ובטוחה. השקעה בשוק ההון גם כך היא דבר קשה הדורש כישורי ניתוח והערכה של מצב החברה והמצב המאקרו כלכלי. כשמצטרף לזה גם ניסיון לנחש מה עובר במוחו של דיקטטור כזה או אחר, הרי שזהו קושי לא הגיוני. יש אלפי מניות שנסחרות במדינות דמוקרטיות שבמקרה שלהן לפחות גורם הסיכון הזה נמנע.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר שאמרנו זאת, נציין כי ביום חמישי פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים בהם היכתה את תחזית ההכנסות והרווח כשהציגה הכנסות של 30.28 מיליארד דולר, 555 מיליון דולר יותר מהציפיות והרוויחה 1.18 דולר למניה, עשר סנט יותר ממה שצפו האנליסטים. ביואן מדובר על הכנסות של 204 מיליארד ורווח למניה של 7.95 יואן. 

יש לציין שהחברה הצליחה להכות את התחזיות לאחר שאלו הונמכו ללא הרף בשנה האחרונה. הציפיות הנמוכות הן הסיבה העיקרית להצלחה של החברה להתעלות עליהן. החברה הציגה צמיחה חד ספרתית בהכנסות של 9%. עסקי הליבה של החברה - איקומרס - צמחו ב-8% בלבד, מעט יותר מהצמיחה ברבעון הקודם שהייתה של 7%. חטיבת השירותים הציגה צמיחה משמעותית יותר של 29% לכ-1.6 מיליארד דולר וסגמנט הענן הציג צמיחה של 12% ל-3 מיליארד דולר. 

נקודה חיובית בדוחות הייתה התרחבות בסיס הלקוחות של החברה ב-28 מיליון חשבונות חדשים ברבעון האחרון, רובם מסין. המכירות המקומיות של עליבאבא עדיין אחראים לחלק הגדול ביותר מרווחי החברה כשהן תורמות בסך הכל 69% מההכנסות. לעלי באבא ישנם 1.3 מיליארד חשבונות פעילים והחברה נהנתה מתוספת מרשימה של 177 מיליון חשבונות בשנה האחרונה. 

אם תנסה עליבאבא לחקות את מקבילתה האמריקאית אמזון AMAZON , הרי שישנו פוטנציאל נוסף לצמיחה בענן וגם, ובעיקר בתחום הלוגיסטיקה שהפך להיות מרכז הכנסות משמעותי באמזון עם עשרות מיליארדי דולרים בשנה. 

עוד גורם שמשפיע על מניית החברה הוא תוכנית הביי בק האגרסיבית שהיא השיקה לנוכח המחירים הנמוכים בהם היא נסחרת. החברה העלתה את תוכנית הביי בק מ-15 מיליארד ל-25 מיליארד. ברבעון האחרון מימשה עליבאבא את התוכנית בקניית 2 מיליארד דולר ממניותיה. ב-12 החודשים האחרונים רכשה עליבאבא מניות בכמעט 10 מיליארד דולר. 

עלי באבא לא סיפקה תחזיות להמשך לנוכח אי הוודאות במשק הסיני עקב סגרי הקורונה המתמשכים. למרות שבדרך כלל צעד כזה לא מתקבל בעין יפה בשוק ההון, המשקיעים הפעם היו סלחניים והמניה לא נפגעה מכך.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אז בסוף לא אמרת כלום... (ל"ת)
    אבירם 01/06/2022 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ARTICK19 31/05/2022 10:07
    הגב לתגובה זו
    ולראיה בארץ היא מוכרת פי 10!!!!מאמזון.
  • 7.
    לרון 31/05/2022 07:30
    הגב לתגובה זו
    "מה שקרה נוטה לקרות שוב"וכוונתי להתערבות הרגולטורית בענייני ג'ק מא,הגברת סיכון,סיכוי????.....אולי
  • 6.
    שוחטים השורטים המטומטים (ל"ת)
    שאול מ. 31/05/2022 02:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תהיו בלונד כבר לא תיראו ירידות (ל"ת)
    אלבינה 31/05/2022 02:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תמותו של השוטר חחחלחיחח (ל"ת)
    חיים הכט 31/05/2022 02:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בזכות עלי באבא השווקים יקפצו חזק למעלה (ל"ת)
    אבי 31/05/2022 02:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עלי במבה 30/05/2022 22:57
    הגב לתגובה זו
    אין המלצה!
  • 1.
    דייוויד 30/05/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
    יש מה שנקרא אובר סולד שהוא יותר פסיכולוגי מאשר כלכלי.זה בדיוק מה שקרה במניה הזו.הדוחות היו מצויינים והם עוד ישתפרו בהמשך לאחר שבחן תתחיל לאט לאט לצאת מהסגרים.מחיר מציאה שלא יחזור עוד.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.