באפט קנה מניות ברבעון בסכום הגבוה בהיסטוריה; מהם השינויים שביצע?
המהלכים של וורן באפט במהלך הרבעון הראשון נחשפים עכשיו בדיווח שמסרה חברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A לרשות נירות הערך האמריקאית (SEC) כמתחייב.
על פי הדווח, החברה קנתה מניות בבנק סיטיגרופ CITIGROUP במהלך הרבעון וכן מניות חברת פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL וחברת הביטוח MARKEL CORP בעוד היא מחסלת כמעט לחלוטין את אחזקתה בוריזון VERIZON , כפי שהעריכו במגזין בארונ'ס כבר עם פרסום דוחות הרבעון הראשון.
עוד עולה כי באפט ממשיך להאמין בחברות הנפט. ברקשייר הוסיפה מניות של חברת שברון CHEVRON CORP וכן ממשיכה ברכישת מניות OCCIDENTAL PETROLEUM CP . החברה אף הוסיפה מניות של HP , ושל ACTIVISION BLIZZARD - כל הרכישות הללו דווחו כבר בעבר בהזדמנויות שונות. אחזקתה של החברה בחברת הנפט שברון הגיעה ל-27.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון. עם תחילת הרבעון השני ממשיכה החברה לקנות מניות של אוקסידנטל ושל HP וכעת היא מחזיקה במניותיהן בשווי 9.7 מילארד דולר ו-4.5 מיליארד דולר בהתאמה.
הרכישה המשמעותית ביותר עליה לא דווח עד כה היא במניית בנק סיטיגרופ. במהלך הרבעון נרכשו 55 מיליון מניות בעלות 2.6 מיליארד דולר. המניה מגיבה לידיעה על הרכישה בעליות של 7%.
- החברה הראשונה בעולם שחצתה שווי של טריליון דולר ומשחק הקופסה שהפך להצלחה עולמית
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישה חדשה נוספת היא של חברת פאראמונט בהיקף של 69 מיליון מניות ששוות כעת 1.9 מיליארד דולר. סך הכל מחזיקה ברקשייר ב-10.6% ממניות פאראמונט. עם פרסום הידיעה על רכישת המניה היום היא קופצת בשיעור דו ספרתי. רכישה מינורית יותר הייתה של חברת הביטוח Markel בה רכשה ברקשייר 419 אלף מניות בשווי של 555 מיליון דולר.
- 6.לרון 18/05/2022 11:20הגב לתגובה זואכן בעייתית כמו KHC בה הוא מחזיק ו....מחזיק ולא מרפה,מעניין למה
- 5.סתם אחד 17/05/2022 20:20הגב לתגובה זולא מזלזל חס וחלילה אבל זה לפני הירידות הגדולות
- לרון 18/05/2022 11:20הגב לתגובה זותפנית לא טובה,כמו ישראכרט אצלנו
- 4.קנה C ב 30% פחות - כוכב (ל"ת)גידי 17/05/2022 20:04הגב לתגובה זו
- 3.מגיב לאינפלציה, הרע במיעוטו זה הכל (ל"ת)רעות 17/05/2022 19:01הגב לתגובה זו
- 2.לרון 17/05/2022 17:59הגב לתגובה זולפני כחודש,לא ממליץ,ירדה קצת ועכשיו קפצה עם באפט
- 1.הזקן טעה והיטעה (ל"ת)האלו 17/05/2022 17:05הגב לתגובה זו
- הזקן צודק, זאת יען כי העדר קונה ומריץ את כל מה שהוא קנה (ל"ת)Sassi6 18/05/2022 05:41הגב לתגובה זו
- לרון 18/05/2022 11:23אכן מריץ את מניותיו,לכן אינני מבין את הקניות של באפט,לדעתי זה מידע פנים או שאני לא מבין כלום,ואולי אני באמת טיפש כפי שטען "טוביה החולב"?
- בנימין 17/05/2022 19:05הגב לתגובה זותגיד לנו כמה אתה שווה וכמה זקן וכך נדע מי טועה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
