וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

באפט קנה מניות ברבעון בסכום הגבוה בהיסטוריה; מהם השינויים שביצע?

הרכישה החדשה המשמעותית ביותר היא של מניות סיטיגרופ שעולה 7%, ברקשייר אף הגדילה אחזקותיה במגזר הנפט וכן במניות HP, אקטוויזן ופאראמונט גלובל (שמזנקת היום), מצד שני נפרד באפט לשלום מאחזקתו בחברת התקשורת וריזון - האם בברקשייר מרגישים שהשוק מהווה הזדמנות קניה?
גיא טל | (10)
נושאים בכתבה אנרגיה וורן באפט

המהלכים של וורן באפט במהלך הרבעון הראשון נחשפים עכשיו בדיווח שמסרה חברת ברקשייר האת'וואי BERKSHIRE HATHAWAY A לרשות נירות הערך האמריקאית (SEC) כמתחייב. 

על פי הדווח, החברה קנתה מניות בבנק סיטיגרופ CITIGROUP במהלך הרבעון וכן מניות חברת פאראמאונט גלובל PARAMOUNT GLOBAL וחברת הביטוח MARKEL CORP בעוד היא מחסלת כמעט לחלוטין את אחזקתה בוריזון VERIZON , כפי שהעריכו במגזין בארונ'ס כבר עם פרסום דוחות הרבעון הראשון

עוד עולה כי באפט ממשיך להאמין בחברות הנפט. ברקשייר הוסיפה מניות של חברת שברון CHEVRON CORP וכן ממשיכה ברכישת מניות OCCIDENTAL PETROLEUM CP . החברה אף הוסיפה מניות של HP , ושל  ACTIVISION BLIZZARD - כל הרכישות הללו דווחו כבר בעבר בהזדמנויות שונות. אחזקתה של החברה בחברת הנפט שברון הגיעה ל-27.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון. עם תחילת הרבעון השני ממשיכה החברה לקנות מניות של אוקסידנטל ושל HP וכעת היא מחזיקה במניותיהן בשווי 9.7 מילארד דולר ו-4.5 מיליארד דולר בהתאמה.

הרכישה המשמעותית ביותר עליה לא דווח עד כה היא במניית בנק סיטיגרופ. במהלך הרבעון נרכשו 55 מיליון מניות בעלות 2.6 מיליארד דולר. המניה מגיבה לידיעה על הרכישה בעליות של 7%.

רכישה חדשה נוספת היא של חברת פאראמונט בהיקף של 69 מיליון מניות ששוות כעת 1.9 מיליארד דולר. סך הכל מחזיקה ברקשייר ב-10.6% ממניות פאראמונט. עם פרסום הידיעה על רכישת המניה היום היא קופצת בשיעור דו ספרתי. רכישה מינורית יותר הייתה של חברת הביטוח Markel בה רכשה ברקשייר 419 אלף מניות בשווי של 555 מיליון דולר.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לרון 18/05/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    אכן בעייתית כמו KHC בה הוא מחזיק ו....מחזיק ולא מרפה,מעניין למה
  • 5.
    סתם אחד 17/05/2022 20:20
    הגב לתגובה זו
    לא מזלזל חס וחלילה אבל זה לפני הירידות הגדולות
  • לרון 18/05/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    תפנית לא טובה,כמו ישראכרט אצלנו
  • 4.
    קנה C ב 30% פחות - כוכב (ל"ת)
    גידי 17/05/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מגיב לאינפלציה, הרע במיעוטו זה הכל (ל"ת)
    רעות 17/05/2022 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 17/05/2022 17:59
    הגב לתגובה זו
    לפני כחודש,לא ממליץ,ירדה קצת ועכשיו קפצה עם באפט
  • 1.
    הזקן טעה והיטעה (ל"ת)
    האלו 17/05/2022 17:05
    הגב לתגובה זו
  • הזקן צודק, זאת יען כי העדר קונה ומריץ את כל מה שהוא קנה (ל"ת)
    Sassi6 18/05/2022 05:41
    הגב לתגובה זו
  • לרון 18/05/2022 11:23
    אכן מריץ את מניותיו,לכן אינני מבין את הקניות של באפט,לדעתי זה מידע פנים או שאני לא מבין כלום,ואולי אני באמת טיפש כפי שטען "טוביה החולב"?
  • בנימין 17/05/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
    תגיד לנו כמה אתה שווה וכמה זקן וכך נדע מי טועה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.