סיסקו
צילום: אתר החברה

למה שווה חברת ספלאנק יותר מ-20 מיליארד דולר עבור סיסקו?

חברת ספלאנק היא חברה הפסדית עם הכנסות שנתיות צפויות של כ-2.5 מילארד דולר בשנה הבאה, אך בעלת שיתוף פעולה נרחב עם סיסקו ומשתלבת היטב באסטרטגיה של סיסקו של מעבר להתמקדות בתוכנה כשרות (SaaS)
גיא טל |

סיסקו סיסטמס CISCO SYSTEMS ידועה כחברה שאסטרטגיית הצמיחה שלה בנויה על רכישות אגרסיביות. במהלך שנות קיומה רכשה החברה מאות חברות, לא מעט מהן בסכום של מעל מיליארד דולר. רק בשנים האחרונות ניתן לציין כמה רכישות בסדר גודל כזה. בשנת 2019 רכשה החברה ב-730 מיליון דולר את החברה הבריטית IMImobile, באותה שנה נרכשה חברת Duo Security תמורת 2.35 מיליארד דולר, וכן את חברת Acacia Communications תמורת 2.6 מיליארד דולר. בשנה שלאחריה רכשה במיליארד דולר את חברת ThousandEyes ועוד. עתה נראה שהחברה מנסה לעלות רמה מבחינת היקף הרכישה הבודדת שהיא מבצעת לרף העשרות מיליארד דולרים.

על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל סיסקו מסרה הצעה בגובה של יותר מ-20 מיליארד דולר לקניית חברת ספלאנק (סימול: SPLK). הדיווח הקפיץ את מחיר האחרונה ב-11%. על פי העיתון ההצעה נעשתה לאחרונה, אך כרגע לא מתנהלות שיחות באופן אקטיבי. 

סיסקו ידועה בייצור ציוד תקשורת לרשתות מחשבים כשעיקר התמחותה בתחום הנתבים (ראוטרים) ומתגי אינטרנט. עוד מוכרת החברה מוצרי טלפוניית IP, מוצרי אבטחת מידע ועוד. לאחרונה החברה משנה את המיקוד העסקי, ובספטמבר היא מסרת תחזית לפיה עד שנת 2025 50% מההכנסות ינבעו ממכירת תוכנה ודמי מינוי. עד כה עיקר הכנסות החברה נבעו ממכירת החומרה הנ"ל. עם המעבר של יותר ויותר חברות לשימוש בשירותי ענן כמו AWS של אמאזון AMAZON או אזור של מיקרוסופט MICROSOFT , פוחת הצורך של החברות ברכישת ציוד משרדי של נתבים ומתגי אינטרנט איכותיים כמו אלו שעליהם התבססו עסקיה של סיסקו, והחברה צריכה להמציא את עצמה מחדש. 

הצעת הרכישה עולה בקנה אחד עם השינוי האסטרטגי הזה. חברת ספלאנק היא חברת תוכנה שמתמקדת בפיתוח תוכנה לניתוח דאטה לצורכי אבטחה  ועוד. לשתי החברות יש כבר שיתוף פעולה נרחב. ספלאנק מציעה את הפלטפורמה שלה לצורך ניתוח נתונים שעולים מהמערכות של סיסקו בתחום האבטחה, מרכזי הנתונים והרשתות האלחוטיות. 

נראה, אם כן, שרכישה כזאת עשויה להיות יעילה עבור סיסקו שתוכל להעמיק את החדירה של מוצרי ספלאנק בקרב לקוחותיה. כמו כן, היא צפויה להפיק סינרגיות משמעותיות משילוב של החברה בליבת עסקיה, וכך להציע פתרון שלם יותר ללקוחות, וגם להעצים את תהליך השינוי האסטרטגי לכיון מכירת תוכנה ומוצרים מבוססים ענן על פני מכירת חומרה. 

חברת ספלאנק עצמה גם נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי מיקוד עסקי. כמו הרבה חברות אחרות, החברה מנסה להעביר את לקוחותיה מקניית רשיונות לתשלום דמי מנוי על תוכנה מבוססת ענן (SaaS - Software as a Service).  זהו תהליך שכבר מתרחש מספר שנים, כשבסיום הרבעון השלישי של שנת 2022 ההכנסות מדמי מנוי צפויות לעבור לראשונה את ההכנסות ממכירת רשיונות. ההכנסות הצפויות לשנת 2022 הן 2.5 מיליארד דולר, לעומת 2.2 מיליארד בשנת 2021, 2.4 מילארד בשנת 2020 ו-1.8 מיליארד בשנת 2019. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר מנית ספלאנק נמצא במומנטום שלילי מאז החלפת יושב ראש החברה בנובמבר האחרון, שהפיל את מחיר המניה משיא של 173 דולר כמה ימי לפני ההתפטרות ל-137 דולר. מאז המניה לא הצליחה להתאושש, ואף המשיכה בירידות וכעת היא נסחרת תמורת 114 דולר. עם פרסום הצעת הרכש קפץ מחיר המניה ל-127 דולר במסחר המאוחר, ויישר קו פחות או יותר עם השווי המשתקף מההצעה. 

ספלאנק, כמו חברות תוכנה רבות אחרות משקיעה בצמיחה על חשבון הרווחיות. למרות שהוקמה עוד בשנת 2003 בשורת הרווח ספלאנק עדיין מציגה מספרים שליליים. ההפסד הנקי בארבעת הרבעונים האחרונים עומד על 1.3 מיליארד דולר. בידי החברה 1.6 מילארד דולר במזומן וחוב של 3.3 מיליארד דולר. ממוצע תחזיות האנליסטים הוא לצמיחה של 14.3% במכירות בשנת 2022 ו-17.8% בשנת 2023. לפי אתר יאהו פיננס 11 אנליסטים מעניקים לחברה המלצת קניה חזקה, 22 המלצת קניה ו-10 אנליסטים ממליצים בהחזק. ספלאנק עתידה לפרסם את דוחותיה ב-2 במרץ. אם אכן תירכש לבסוף החברה על ידי סיסקו הרי שיפתחו בפניה אפשרויות צמיחה חדשות. 

סיסקו צפויה לדווח על תוצאות הרבעון האחרון של שנת 2021 ביום רביעי השבוע. ברבעון האחרון פספסה סיסקו בשורה העליונה עם הכנסות של 12.9 מיליארד דולר לעומת צפי הכנסות של 12.98 מילארד, אך עלתה על התחזיות בשורת הרווח עם רווח של 82 סנט למניה לעומת צפי האנליסטים ל-80 סנט, ובנוסף סיפקה תחזיות מאכזבות לרבעון הנוכחי עם תחזיות לרווח של 80 סנט למניה, בטווח התחתון של תחזיות האנליסטים לרווח של 80 עד 82 סנט. הסיבה העיקרית לתחזית המאכזבת היא המחסור העולמי בשבבים. שווי החברה בתום יום המסחר האחרון עמד על 227.3 מיליארד דולר שמשקף מכפיל רווח של 20. האנליסטים צופים צמיחה של 6% בהכנסות  ל-12.66 מילארד דולר, כשעיקר הצמיחה תנבע מעסקי הענן והתוכנה, לאור הקשיים בייצור החומרה הנובעים מהמחסור בשבבים. 

עוד מנסה החברה לקדם את הפתרון הותיק שלה בתחום הלוהט של שיחות וידאו מרובות משתמשים Webex המתחרה בפתרון של זום ZOOM VIDEO ומיטס של מיקרוסופט, ואף רכשה לאחרונה את חברת Socio Labs כדי לתמוך במוצר. המוצר שלה היה בין הראשונים בשוק, אך לא הצליח לבלוט לאור ההצלחה המטאורית של זום. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.