דיווח: מטוסי ה-737 MAX ישובו לפעילות בסין כבר החודש; המניה עולה

רשת בלובמרג מדווחת, כי שנתיים וחצי אחרי שמטוסי חברת יצרנית המטוסים האמריקאית קורקעו בעקבות שתי תאונות קטלניות, הם עשויים לשוב לפעילות כבר החודש לאחר שבוצעו טיסות מבחן
איתן גרסטנפלד |

על פי רשת בלומברג, מטוסי ה-737-MAX של BOEING צפויים לשוב לפעילות בסין כבר החודש, שנתיים וחצי לאחר שקורקעו בעקבות שורה של תאונות. זאת, לאחר שבחודש שעבר, הרגולטור הסיני הורה לחברות התעופה במדינה לבצע את השינויים הנדרשים במטרה להחזיר את המטוסים לשימוש.

> בואינג רשמה עלייה במכירות ביחס ל-2020, אך ירידה ביחס ל-2019

> אמריקן ארליינס מצמצת טיסות בעקבות בעיות באספקת המטוסים

> מה קורה במניית בואינג?

 

על פי הגורמים שצוטטו בכתבה, טיסת מוכנות מבצעית שערכה חברת התעופה הסינית Hainan Airlines ב-9 בינואר היא סימן לכך שהדגם עשוי לחזור לשמי סין תוך שבועות. עם זאת, מפעילי המטוסים במדינה לא מסרו תאריך ספציפי לחידוש הטיסות, והמהלך עדיין עלול להתעכב, במיוחד על רקע חגי ראש השנה הירחי המתקרבים.

 

התחלה מחדש של טיסות ומשלוחים בסין - השוק הגדול ביותר של בואינג בחו"ל - היא קריטית לתמיכה בתוכניות של יצרנית המטוסים משיקגו, להאיץ את ייצור המטוס השנה. המאמץ, עדיין עלול להיפגע בידי המתיחות המתמשכת בין בייג'ינג לוושינגטון וגישת אפס הסובלנות של סין כלפי נגיף הקורונה, הכוללת גבולות כמעט סגורים והגבלות פנימיות נוקשות, כולל על נסיעות.

במרץ 2019, סין הייתה הראשונה מבין עשרות מדינות, כולל ארה"ב, שקרקעה את מטוסי בואינג מדגם  737-MAX, זמן קצר לאחר התאונה השנייה מבין שתי תאונות קטלניות בחמישה חודשים, שבהן נהרגו 346 בני אדם. מינהל התעופה הפדרלי אישר את המטוסים לטוס בנובמבר 2020 לאחר שבואינג ביצעה תוכנה ושינויים אחרים.

בחודש אוקטובר, העריך מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בשיחה עם אנליסטים, כי סין תסיר את הקרקוע עד סוף השנה וכי אספקת המטוסים תתחדש ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022. סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן ווסט אמר בשיחה עם כתבים, ב-27 באוקטובר, שכשליש מ-370 מטוסי המקס שיש לבואינג במלאי מיועדים עבור חברות תעופה סיניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.