בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

דיווח: מטוסי ה-737 MAX ישובו לפעילות בסין כבר החודש; המניה עולה

רשת בלובמרג מדווחת, כי שנתיים וחצי אחרי שמטוסי חברת יצרנית המטוסים האמריקאית קורקעו בעקבות שתי תאונות קטלניות, הם עשויים לשוב לפעילות כבר החודש לאחר שבוצעו טיסות מבחן
איתן גרסטנפלד |

על פי רשת בלומברג, מטוסי ה-737-MAX של BOEING צפויים לשוב לפעילות בסין כבר החודש, שנתיים וחצי לאחר שקורקעו בעקבות שורה של תאונות. זאת, לאחר שבחודש שעבר, הרגולטור הסיני הורה לחברות התעופה במדינה לבצע את השינויים הנדרשים במטרה להחזיר את המטוסים לשימוש.

> בואינג רשמה עלייה במכירות ביחס ל-2020, אך ירידה ביחס ל-2019

> אמריקן ארליינס מצמצת טיסות בעקבות בעיות באספקת המטוסים

> מה קורה במניית בואינג?

 

על פי הגורמים שצוטטו בכתבה, טיסת מוכנות מבצעית שערכה חברת התעופה הסינית Hainan Airlines ב-9 בינואר היא סימן לכך שהדגם עשוי לחזור לשמי סין תוך שבועות. עם זאת, מפעילי המטוסים במדינה לא מסרו תאריך ספציפי לחידוש הטיסות, והמהלך עדיין עלול להתעכב, במיוחד על רקע חגי ראש השנה הירחי המתקרבים.

 

התחלה מחדש של טיסות ומשלוחים בסין - השוק הגדול ביותר של בואינג בחו"ל - היא קריטית לתמיכה בתוכניות של יצרנית המטוסים משיקגו, להאיץ את ייצור המטוס השנה. המאמץ, עדיין עלול להיפגע בידי המתיחות המתמשכת בין בייג'ינג לוושינגטון וגישת אפס הסובלנות של סין כלפי נגיף הקורונה, הכוללת גבולות כמעט סגורים והגבלות פנימיות נוקשות, כולל על נסיעות.

במרץ 2019, סין הייתה הראשונה מבין עשרות מדינות, כולל ארה"ב, שקרקעה את מטוסי בואינג מדגם  737-MAX, זמן קצר לאחר התאונה השנייה מבין שתי תאונות קטלניות בחמישה חודשים, שבהן נהרגו 346 בני אדם. מינהל התעופה הפדרלי אישר את המטוסים לטוס בנובמבר 2020 לאחר שבואינג ביצעה תוכנה ושינויים אחרים.

בחודש אוקטובר, העריך מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בשיחה עם אנליסטים, כי סין תסיר את הקרקוע עד סוף השנה וכי אספקת המטוסים תתחדש ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022. סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן ווסט אמר בשיחה עם כתבים, ב-27 באוקטובר, שכשליש מ-370 מטוסי המקס שיש לבואינג במלאי מיועדים עבור חברות תעופה סיניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

עליות קלות במדדים; נייקי קופצת ב-5%, אורמד עם 7%

יום המסחר המקוצר מתנהל בעליות קלות; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו עולה ב-0.4%, ה-S&P עם 0.2% והנאסד״ק סביב ה-0. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?


המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שהתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.