בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

דיווח: מטוסי ה-737 MAX ישובו לפעילות בסין כבר החודש; המניה עולה

רשת בלובמרג מדווחת, כי שנתיים וחצי אחרי שמטוסי חברת יצרנית המטוסים האמריקאית קורקעו בעקבות שתי תאונות קטלניות, הם עשויים לשוב לפעילות כבר החודש לאחר שבוצעו טיסות מבחן
איתן גרסטנפלד |

על פי רשת בלומברג, מטוסי ה-737-MAX של BOEING צפויים לשוב לפעילות בסין כבר החודש, שנתיים וחצי לאחר שקורקעו בעקבות שורה של תאונות. זאת, לאחר שבחודש שעבר, הרגולטור הסיני הורה לחברות התעופה במדינה לבצע את השינויים הנדרשים במטרה להחזיר את המטוסים לשימוש.

> בואינג רשמה עלייה במכירות ביחס ל-2020, אך ירידה ביחס ל-2019

> אמריקן ארליינס מצמצת טיסות בעקבות בעיות באספקת המטוסים

> מה קורה במניית בואינג?

 

על פי הגורמים שצוטטו בכתבה, טיסת מוכנות מבצעית שערכה חברת התעופה הסינית Hainan Airlines ב-9 בינואר היא סימן לכך שהדגם עשוי לחזור לשמי סין תוך שבועות. עם זאת, מפעילי המטוסים במדינה לא מסרו תאריך ספציפי לחידוש הטיסות, והמהלך עדיין עלול להתעכב, במיוחד על רקע חגי ראש השנה הירחי המתקרבים.

 

התחלה מחדש של טיסות ומשלוחים בסין - השוק הגדול ביותר של בואינג בחו"ל - היא קריטית לתמיכה בתוכניות של יצרנית המטוסים משיקגו, להאיץ את ייצור המטוס השנה. המאמץ, עדיין עלול להיפגע בידי המתיחות המתמשכת בין בייג'ינג לוושינגטון וגישת אפס הסובלנות של סין כלפי נגיף הקורונה, הכוללת גבולות כמעט סגורים והגבלות פנימיות נוקשות, כולל על נסיעות.

במרץ 2019, סין הייתה הראשונה מבין עשרות מדינות, כולל ארה"ב, שקרקעה את מטוסי בואינג מדגם  737-MAX, זמן קצר לאחר התאונה השנייה מבין שתי תאונות קטלניות בחמישה חודשים, שבהן נהרגו 346 בני אדם. מינהל התעופה הפדרלי אישר את המטוסים לטוס בנובמבר 2020 לאחר שבואינג ביצעה תוכנה ושינויים אחרים.

בחודש אוקטובר, העריך מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, בשיחה עם אנליסטים, כי סין תסיר את הקרקוע עד סוף השנה וכי אספקת המטוסים תתחדש ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022. סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן ווסט אמר בשיחה עם כתבים, ב-27 באוקטובר, שכשליש מ-370 מטוסי המקס שיש לבואינג במלאי מיועדים עבור חברות תעופה סיניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.