אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

בליגה של הגדולות: טסלה שברה שיא מסירות, אבל לא עמדה בציפיות

למרות המחסור בשבבים והבעיות בסין, החברה אמנם מסרה מעל 201 אלף רכבים ברבעון השני, אבל בשוק רגילים שהיא מכה את התחזיות בגדול. זה לא קרה והמניה כבר במינוס 23% מהשיא שלה בתחילת ינואר
ארז ליבנה | (8)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

למרות הקשיים בשוק והבעיות של החברה בסין, בשני הרבעונים הראשונים של השנה טסלה  TESLA INC (TSLA) כבר מסרה למעלה מ-382 אלף רכבים. ברבעון הראשון מסרה 181 אלף רכבים, ברבעון השני מסרה למעלה מ-201 אלף. רק לשם השוואה, ברבעון של 2020 החברה מסרה 88 אלף רכבים בלבד, כך שרק ברבעון זה מדובר על עלייה של קרוב ל-106% במסירות.

 

למרות המספרים היפים, החברה לא עומדת בציפיות השוק. לראייה, גם ביום המסחר האחרון של שבוע שעבר, לאחר שהמספרים כבר פורסמו, המניה עלתה רק ב-0.1%, כשמתחילת השנה המניה בירידה ונמצאת בתשואת חסר של כמעט 23%, לאחר שב-8 בינואר עמדה על מחיר של קרוב ל-880 דולר והיא ננעלה ביום שישי על 679 דולר למניה. לא המספרים שהתרגלנו להם ב-2020, בהם המניה טסה למעלה מ-576%.

 

למה זה? כי החברה הרגילה את המשקיעים לטוב. הקונצנזוס בוול סטריט רצה לראות מינימום של 200 אלף מסירות ברבעון האחרון, אבל הנתון שמסרה החברה לא היה בשמיים. לפי דוח המסירות האחרון, החברה נמצאת בדרכה למסור 865 אלף רכבים השנה. זה יפה, אבל שוב, ציפיות השוק גבוהות יותר. כדי לעמוד במינימום שלו השוק מצפה, החברה צריכה למסור 475 רכבים נוספים השנה – לא משהו שהיא לא יכולה לעמוד בו, אבל שוב, זו לא הכאה של התחזיות.

 

כאמור, לא מעט דברים מכבידים על החברה, כמו המחסור העולמי בשבבים, תקלות בסין שגרמו לריקול יזום לעדכון תוכנה של קרוב ל-300 אלף רכבים שיצרו גם בעיה תדמיתית, אבל התשואות על האג"ח האמריקאי שעלו והביאו לירידות של כל השוק. בכל מקרה, אחרי שהייתה מניית חלום, נראה שעם הבשלת החברה, השוק מתחיל להכפיף אותה לחוקים של השחקניות החזקות יותר בשוק, כמו ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F) ופולקסווגן (VWAGY) – שלאט לאט מצמצמות פערים מהמובילה של שוק הרכבים החשמליים.

 

בשוק מצפים גם לכמה נקודות שצפויות להכניס עוד מזומן לחברה, שכעת מרבית הכנסותיה מגיעות ממכירת נקודת פחמן, שאותן רוכשות ממנה חברות רכב מזהמות, כדי לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים. המשקיעים מחכים לפתיחת המפעלים החדשים בטקסס וגרמניה, שיגדילו את יכולת האספקה של החברה, אבל זה יקרה רק לקראת סוף השנה. כמו כן בשוק מחכים שהחברה תוציא אפליקציית "נהיגה עצמית מלאה" שאותה נהגים יוכלו לרכוש במנוי, אבל שוב, זה לא הרבה כסף באופן יחסי.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אתה כתב בינוני מינוס (ל"ת)
    אני 06/07/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מה שטסלה מוכרת בשנה, VW מוכרת בשבועיים (ל"ת)
    איזה עולב 05/07/2021 23:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אנונימי 05/07/2021 19:56
    הגב לתגובה זו
    קודם כל טסלה עלתה בחודש האחרון 12%..שנית, לא רק שהיא עמדה בציפיות בגדול, אף אחד מכם לא תיאר לעצמו שהיא תביא מספרים כאלה בתחילת השנה, אנליסטים שמאוד רוצים שהמניה תיפול נותנים ציפיות לא הגיוניות ואז אומרים שהיא לא עמדה בהן.עליה של מעל 100 אחוז במסירות תוך שנה!בזמן שפורד וחברותיה בירידה של בערך 30% ביחס לשנה שעברה
  • 5.
    דובון 05/07/2021 19:37
    הגב לתגובה זו
    בקרוב תבין כמה טעית!
  • 4.
    רונן 05/07/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    עליה של 14% ביצור ו9% במסירות לעומת רבעון השיא הקודם, בתקופה של מחסור בציפים וכמעט ללא מכירות מודל X ו S שעברו חידוש דרמטי וישפיעו על מכירות הרבעון הבא. גם הדוחות טסלה תפתיע לטובה בגידול של מכירות מערכות אגירת אנרגיה.
  • 3.
    אנונימי 05/07/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    עם מסירות של 1 מיליון רכבים בשנה אי אפשר להקים אימפריה. בינתיים זו בועה שבכל רבעון מספקת תירוץ אחר. בעוד שנה מהיום כל חברות הרכב הגדולות ימכרו כל אחת יותר רכבים חשמליים ממה שטסלה תוכל למכור. ההכנסות ממכירת נקודות פחמן ירדו גם הן לאפס כי כל היצרניות האחרות יקחו את חלקן היחסי ולא יותירו לטסלה סכום משמעותי. מעבר לכל זה בסיס התמחור של טבלה כושל כי החברה מוכרת מכוניות בהפסד ורושמת רווח רק ממכירת נקודות פחמן שכפי שציינתי לעיל ייעלמו בשנת 2022
  • 2.
    יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה ה 05/07/2021 18:54
    הגב לתגובה זו
    יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה האוטונומית. בתוכנה. ובסוללות
  • 1.
    אילן 05/07/2021 18:07
    הגב לתגובה זו
    האם יש קרינה מהסוללה ליושבים ברכב על סוללה ענקית כזו? מי יקנה רכב כזה אחרי כחמש שנים כשזמן חיי סוללה הוא מקסימום שמונה אם אני לא טועה. כמו כן מחיר סוללה חדשה הוא כנראה מחצית מחיר הרכב לא?
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

דונלד טראמפ ג'ר ו-Unusual Machines. קרדיט: רשתות חברתיותדונלד טראמפ ג'ר ו-Unusual Machines. קרדיט: רשתות חברתיות

המניה של טראמפ ג'וניור נופלת

מניית American Bitcoin התרסקה ב-35% אחרי תום תקופת החסימה למשקיעים; שווי החברה צנח מיותר מ-7 מיליארד דולר לפחות מ-2 מיליארד; מדובר במודל עסקי שמבוסס על החזקה בביטקוין

אדיר בן עמי |

מניית American Bitcoin (American Bitcoin Corp -38.83%  ) מאבדת כ-35% מערכה ונסחרה סביב 2.33 דולר בלבד. החברה, שהוקמה על ידי אריק טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור וזוכה לתמיכה בולטת ממשפחת טראמפ, ירדה בחדות בעקבות סיום תקופת החסימה (lock-up) על מניות שהונפקו ביוני למשקיעים פרטיים. עם תום התקופה, אותן מניות הפכו לסחירות - ונראה שחלק מהמשקיעים המוקדמים מיהרו לממש רווחים.

הטלטלה הייתה כמעט מיידית: דקה לאחר פתיחת המסחר כבר ירדה המניה ב-33%, בתוך חמש דקות התרחב ההפסד ל-42%, ובתוך 26 דקות בלבד הגיעה הקריסה ליותר מ-50%.

שווי מנופח שנחתך במהירות

American Bitcoin הונפקה לציבור דרך מיזוג עם חברת הכרייה Gryphon בספטמבר האחרון. בשבועות הראשונים שלאחר המיזוג, שווי החברה זינק ליותר מ-7 מיליארד דולר - למרות שבמאזן שלה נרשמו נכסים דיגיטליים בהיקף של פחות מ-300 מיליון דולר.

החברה דיווחה כי נכון לסוף ספטמבר היא מחזיקה ב-3,418 מטבעות ביטקוין, ששוויים הנוכחי מוערך בכ-310 מיליון דולר. עם זאת, גם עלייה מסוימת בערך הביטקוין לא הספיקה כדי לבלום את הירידות - ושווי החברה נשחק לפחות מ-2 מיליארד דולר.

מיקרוסטרטג'י, רק ללא האמון 

American Bitcoin הציגה מודל עסקי שמשלב כריית ביטקוין עצמאית יחד עם החזקה לטווח ארוך במטבעות שנרכשו או נכרו. כלומר, החברה אינה מוכרת את המטבעות, אלא מחזיקה בהם כנכס בעל ערך - מהלך שמזכיר את האסטרטגיה של מיקרוסטרטג'י (MicroStrategy), שפועלת באופן דומה.