בליגה של הגדולות: טסלה שברה שיא מסירות, אבל לא עמדה בציפיות
למרות הקשיים בשוק והבעיות של החברה בסין, בשני הרבעונים הראשונים של השנה טסלה TESLA INC (TSLA) כבר מסרה למעלה מ-382 אלף רכבים. ברבעון הראשון מסרה 181 אלף רכבים, ברבעון השני מסרה למעלה מ-201 אלף. רק לשם השוואה, ברבעון של 2020 החברה מסרה 88 אלף רכבים בלבד, כך שרק ברבעון זה מדובר על עלייה של קרוב ל-106% במסירות.
למרות המספרים היפים, החברה לא עומדת בציפיות השוק. לראייה, גם ביום המסחר האחרון של שבוע שעבר, לאחר שהמספרים כבר פורסמו, המניה עלתה רק ב-0.1%, כשמתחילת השנה המניה בירידה ונמצאת בתשואת חסר של כמעט 23%, לאחר שב-8 בינואר עמדה על מחיר של קרוב ל-880 דולר והיא ננעלה ביום שישי על 679 דולר למניה. לא המספרים שהתרגלנו להם ב-2020, בהם המניה טסה למעלה מ-576%.
למה זה? כי החברה הרגילה את המשקיעים לטוב. הקונצנזוס בוול סטריט רצה לראות מינימום של 200 אלף מסירות ברבעון האחרון, אבל הנתון שמסרה החברה לא היה בשמיים. לפי דוח המסירות האחרון, החברה נמצאת בדרכה למסור 865 אלף רכבים השנה. זה יפה, אבל שוב, ציפיות השוק גבוהות יותר. כדי לעמוד במינימום שלו השוק מצפה, החברה צריכה למסור 475 רכבים נוספים השנה – לא משהו שהיא לא יכולה לעמוד בו, אבל שוב, זו לא הכאה של התחזיות.
כאמור, לא מעט דברים מכבידים על החברה, כמו המחסור העולמי בשבבים, תקלות בסין שגרמו לריקול יזום לעדכון תוכנה של קרוב ל-300 אלף רכבים שיצרו גם בעיה תדמיתית, אבל התשואות על האג"ח האמריקאי שעלו והביאו לירידות של כל השוק. בכל מקרה, אחרי שהייתה מניית חלום, נראה שעם הבשלת החברה, השוק מתחיל להכפיף אותה לחוקים של השחקניות החזקות יותר בשוק, כמו ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F) ופולקסווגן (VWAGY) – שלאט לאט מצמצמות פערים מהמובילה של שוק הרכבים החשמליים.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק מצפים גם לכמה נקודות שצפויות להכניס עוד מזומן לחברה, שכעת מרבית הכנסותיה מגיעות ממכירת נקודת פחמן, שאותן רוכשות ממנה חברות רכב מזהמות, כדי לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים. המשקיעים מחכים לפתיחת המפעלים החדשים בטקסס וגרמניה, שיגדילו את יכולת האספקה של החברה, אבל זה יקרה רק לקראת סוף השנה. כמו כן בשוק מחכים שהחברה תוציא אפליקציית "נהיגה עצמית מלאה" שאותה נהגים יוכלו לרכוש במנוי, אבל שוב, זה לא הרבה כסף באופן יחסי.
- 8.אתה כתב בינוני מינוס (ל"ת)אני 06/07/2021 10:43הגב לתגובה זו
- 7.מה שטסלה מוכרת בשנה, VW מוכרת בשבועיים (ל"ת)איזה עולב 05/07/2021 23:34הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 05/07/2021 19:56הגב לתגובה זוקודם כל טסלה עלתה בחודש האחרון 12%..שנית, לא רק שהיא עמדה בציפיות בגדול, אף אחד מכם לא תיאר לעצמו שהיא תביא מספרים כאלה בתחילת השנה, אנליסטים שמאוד רוצים שהמניה תיפול נותנים ציפיות לא הגיוניות ואז אומרים שהיא לא עמדה בהן.עליה של מעל 100 אחוז במסירות תוך שנה!בזמן שפורד וחברותיה בירידה של בערך 30% ביחס לשנה שעברה
- 5.דובון 05/07/2021 19:37הגב לתגובה זובקרוב תבין כמה טעית!
- 4.רונן 05/07/2021 18:59הגב לתגובה זועליה של 14% ביצור ו9% במסירות לעומת רבעון השיא הקודם, בתקופה של מחסור בציפים וכמעט ללא מכירות מודל X ו S שעברו חידוש דרמטי וישפיעו על מכירות הרבעון הבא. גם הדוחות טסלה תפתיע לטובה בגידול של מכירות מערכות אגירת אנרגיה.
- 3.אנונימי 05/07/2021 18:55הגב לתגובה זועם מסירות של 1 מיליון רכבים בשנה אי אפשר להקים אימפריה. בינתיים זו בועה שבכל רבעון מספקת תירוץ אחר. בעוד שנה מהיום כל חברות הרכב הגדולות ימכרו כל אחת יותר רכבים חשמליים ממה שטסלה תוכל למכור. ההכנסות ממכירת נקודות פחמן ירדו גם הן לאפס כי כל היצרניות האחרות יקחו את חלקן היחסי ולא יותירו לטסלה סכום משמעותי. מעבר לכל זה בסיס התמחור של טבלה כושל כי החברה מוכרת מכוניות בהפסד ורושמת רווח רק ממכירת נקודות פחמן שכפי שציינתי לעיל ייעלמו בשנת 2022
- 2.יתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה ה 05/07/2021 18:54הגב לתגובה זויתרונה בתחומים רבים אדיר על המתחרות. כמו בנהיגה האוטונומית. בתוכנה. ובסוללות
- 1.אילן 05/07/2021 18:07הגב לתגובה זוהאם יש קרינה מהסוללה ליושבים ברכב על סוללה ענקית כזו? מי יקנה רכב כזה אחרי כחמש שנים כשזמן חיי סוללה הוא מקסימום שמונה אם אני לא טועה. כמו כן מחיר סוללה חדשה הוא כנראה מחצית מחיר הרכב לא?

“כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
ברקע שתי פשיטות רגל בולטות, שוק האשראי הצרכני בארה"ב מראה סדקים: עלייה בהלוואות בסיכון גבוה, ירידה בתשלומים בקרנות BDC, ונפילה במניות הבנקים האזוריים; המשבר הבא בוול סטריט?
ברקע דוחות חיוביים של הבנקים הגדולים בארה"ב, הגיע משפט אחד של ג’יימי דיימון במהלך שיחת המשקיעים של הבנק ג'י פי מורגן JPMorgan Chase & Co שהעלה את רמת החששות ממשבר אשראי: “אני כנראה לא צריך לומר את זה, אבל כשאתה
רואה ג’וק אחד, יש כנראה עוד כמה. כולם צריכים להיות ערוכים לזה.” הדברים נאמרו על רקע הנפילה של המלוות Tricolor ו-First Brands, שתי חברות בתחום האשראי הצרכני של ענף הרכב, והם מרמזים שלדעתו כנראה יש עוד קריסות בדרך אם הכלכלה תתקרר.
החברות שנפלו
חברת Tricolor הייתה חברה המלווה כספים לרכישת רכבים הפונה ללקוחות בעלי דירוג אשראי חלש או ללא דירוג אשראי, שפעל כמכלול של סוכנויות עם אפשרויות תשלום מגוונות. ב-10 בספטמבר החברה הגישה בקשה לצ’פטר 7 - פירוק והנזלה, יום אחרי שבנק Fifth Third התריע על חשד להונאה
בעסקה מול החברה. ג’יי.פי. מורגן היה אחד הבנקים הגדולים שנפגעו מהסיפור וכבר מחק כ-170 מיליון דולר על החשיפה. דיימון התבטא ואמר “זה לא הרגע המזהיר שלנו”, ורמז לבדיקה פנימית של נהלי הבטוחות והבקרה, במיוחד בבנק שנחשב לשמרי מבין הבנקים הגדולים. מעבר למספרים, זה
אירוע שמאיר זרקור על שכבה עמומה יחסית של אשראי צרכני ממונף, שחלקו נארז ונמכר לשוק הרחב.
חברת First Brands Group הייתה ספקית חלקי חילוף רכב שהגישה
בקשת הגנה מפני נושים עם התחייבויות של יותר מ-10 מיליארד דולר. מאז הגשת הבקשה לפשיטת רגל נחשפו עוד ממצאים מטרידים: מתברר שקיים “חור” של כ-2.3 מיליארד דולר במערכי המימון של החברה, כספים שהועברו דרך חברות צד שלישי ושהשימוש בהם לא ברור. בית המשפט כבר קיבל בקשות
למנות בוחן עצמאי שיבדוק את ההתנהלות, והמייסד התפטר לאחר שעלו טענות לשיבושים חשבונאיים. ברקע, גורמים רבים נחשפים לנזק, מקרנות השקעה ועד שותפים זרים, והחקירה של משרד המשפטים האמריקאי כבר בעיצומה.
הבנקים האזוריים במוקד
ההשלכות של חולשת האשראי
הצרכני לא נעצרו שם. הבנקים האזוריים בארה״ב, אותם בנקים בינוניים שמשרתים עסקים קטנים ולקוחות פרטיים, עלו אתמול לכותרות. מניית Zions Bancorp. 5.84% צנחה ביותר מ-13% אחרי שחשפה הפסד של כ-50 מיליון דולר משתי הלוואות לעסקים, אחת
מהן קשורה ככל הנראה להונאה. גם Western Alliance Bancorporation 3.07% ירדה בשיעור דו ספרתי בעקבות חשיפה ללקוח בעייתי. המדד של הבנקים האזוריים נפל בכ-6% ביום אחד, והחזיר חששות ישנים מסדקים במערכת הבנקאית הקטנה.
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל,
עולים דיווחים כי המשקיעים בקרנות האשראי הפרטי, תחום שבו קרנות מלוות כסף ישירות לחברות במקום דרך בנקים, מתחילים לאבד סבלנות. קרנות ה-BDC, שמאפשרות לציבור להשקיע באשראי הזה, הורידו לאחרונה את התשלומים למשקיעים, והמניות שלהן מפגרות אחרי השוק הרחב. אפילו קרן הענק
של בלקסטון Blackstone Group -1.05% , שמנהלת מעל 70 מיליארד דולר, הודיעה על קיצוץ בתשואות.

טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
משפחת טראמפ הרוויחה מעל 6 מיליארד דולר בקריפטו בשנה האחרונה
הספאק -חברת Colombier Acquisition Corp. III, מתכוון לגייס 260 מיליון דולר בהנפקה ראשונית. הספאק הזה כולל בצוות ההנהלה שלו שלישייה מרשימה: דונלד טראמפ ג'וניור בנו של הנשיא, המשקיע הידוע צ'אמאת' פאליהפיטיה ומגישת פוקס ניוז לורה אינגראהם. הספאק (SPAC, כלומר Special Purpose Acquisition Company) הוא חברת רכישה ייעודית שמטרתה לאתר מיזוג עם חברה קיימת ולהנפיק אותה לציבור. זהו מודל שהפך פופולרי בשנים האחרונות כדרך מהירה יותר להנפיק חברות מבלי לעבור את כל התהליך הרגולטורי המסורבל של הנפקה קלאסית.
החברה תונפק בבורסת ניו יורק ותקבל ליווי מצד Roth Capital Partners. המנכ"ל המיועד הוא עומיד מאליק, שותף מייסד בקרן ההשקעות 1789 Capital.
מאז שאביו דונלד טראמפ נבחר מחדש לנשיאות בנובמבר 2024, משפחת טראמפ זוכה לזרקור גובר ביוזמות השקעה מגוונות. טראמפ ג'וניור אינו עומד בצד: הוא מכהן כשותף בקרן 1789 Capital, שממקדת את פעילותה בתחומי ביטחון לאומי, מינרלים נדירים שחיוניים לטכנולוגיה מתקדמת, ונדל"ן יוקרתי בדרום פלורידה.
העבר המעורב: SPACs קודמים שלא עבדו, אבל השוק ממשיך לפרוח
ראוי לציין שה-SPAC הקודם שבו היה מעורב מאליק התמזג עם GrabAGun, קמעונאית אונליין לכלי נשק, והתוצאה הייתה כואבת: מאז המיזוג המניה איבדה יותר משני שלישים מערכה, כישלון כלכלי משמעותי. מיזם נוסף של מאליק, PSQ Holdings, שמציג את עצמו כמרקטפלייס, כלומר שוק מקוון, עם ערכים שמרניים של "חיים, משפחה וחירות", איבד מעל 75% מהשווי שלו מאז ההנפקה הראשונית.
אבל השוק לא מתייאש, ולמעשה הוא רק מתחזק. למרות הכישלונות האלה, שוק ה-SPAC ממשיך לצבור תאוצה מרשימה ב-2025: לפי נתוני SPAC Research, גויסו כבר כמעט 22 מיליארד דולר ב־104 חברות SPAC שונות, יותר מאשר בשנים 2023 ו־2024 ביחד. המספרים האלה מצביעים על תיאבון גובר למודל העסקי הזה
- יוסי כרמיל מסכם 20 שנה בסלברייט: משווי אפסי ל-5 מיליארד דולר
- השבוע של טראמפ - רווח של 3 מיליארד דולר בזכות העליות ברשת החברתית שלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד הדמויות הפוליטיות הבולטות, כוללת החברה גם מומחים פיננסיים מנוסים. פול אברהימזאדה, לשעבר בכיר ב־Citigroup שהוא אחד הבנקים הגדולים בעולם, ישמש כנשיא החברה, בעוד שג'ו וובוריל שכיהן בתפקידי כספים ב-SPACs קודמים של Colombier יתפוס תפקיד מרכזי נוסף. כריס בוסקירק, מייסד שותף ב־1789 Capital, גם הוא חלק מההנהלה, ובין הדירקטורים המיועדים בולט גם בלייק מאסטרס, שכיהן בעבר כנשיא קרן ת'יל, קרן ההשקעות של המיליארדר פיטר ת'יל.