ירידות מסחר בורסה עליות שוק ההון
צילום: Istock

מרחץ דמים בנאסד"ק: חברות הטכנולוגיה מחקו 1.6 טריליון בחודש

התיקון שהשוק ציפה לו הגיע בחסות תשואות הפדיון על האג"ח של משרד האוצר האמריקאי וחברות הטכנולוגיה הגדולות מדממות שוויים, כשהשוק מחק 10% מכל הרווחים שהושגו מאז התחתית של מארס השחור
ארז ליבנה | (9)

ברבעון האחרון של 2019, לאחר עליות שנמשכו כעשור והיו לשוק השורי הארוך בהיסטוריה, לא מעט משקיפים ומשקיעים בשוק ההון אמרו שהגיע הזמן לתיקון. אף אחד לא ידע מתי או למה, אבל התחושה בשוק הייתה שהבשילה העת. והתיקון אכן הגיע. אבל רק לזמן קצר בדמות נפילות הקורונה של מארס השחור, ששיתק מפחד, תרתי משמע, את השווקים הגלובליים והפיל את כל המדדים המובילים, פרט למדדי הפחד (VIX) שהרקיעו שחקים ושברו שיאים.

 

אבל התיקון, שהיווה את הנפילות החדות ביותר בוול סטריט ב-3 עשורים שקדמו לו – כלומר מאז יום שלישי השחור השני ב-1987, שזה היום עם הנפילו החדות בהיסטוריה – עלה מהר מאוד. כמה מהר? ב-16 למארס הנאסד"ק הגיע לתחתית שלו עם קצת פחות מ-6,880 נקודות. ב-1 לאפריל הוא כבר מחק את מרבית הירידות ומאז, פחות או יותר, לא הסתכל לאחור. בסגירה של סוף השבוע האחרון המדד נסגר על 12,920 נקודות, שמהוות 88% תשואה מאז הנמוך של מארס אשתקד; וזה אחרי חודש של ירידות.

 

עוד לפני שהחלו התיקונים האחרונים בשוק, הסנטימנט הכולל היה שהנה הגיע שוב הזמן לתיקון. ושוב, אף אחד לא ידע מאיפה תבוא הרעה, אבל עם תחושות קשה להתווכח והמחשבות הקולקטיביות, מהר מאוד יצרו מציאות. אז מצאו את האמתלא בדמות הפדיון תשואות על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי, שמהוות את הבנצ'מארק של שוק האג"ח העולמי. כלומר עלייה בתשואות הללו, משמעותן עלייה בכל התשואות על האג"ח – ובעולם שממונף עד השיניים, זה מפחיד מאוד את המשקיעים.

 

אז למרות ניסיונות ההרגעה של הפד', החששות בשוק, נכון לכרגע, היא שהפעילות הכלכלית המואצת שחווה כלכלת ארה"ב, תוביל לאינפלציה, שיכולה לסמל פגיעה במאמצי ההתאוששות הכלכליים. זה מוביל למה שחלק מהמשקיפים מתארים כלא פחות מ"מרחץ דמים" בוול סטריט כשהאצבע של המשקיעים המוסדיים והכשירים נמצאת על הדק המכירה ללא הפסקה.  

 

בירידות האחרונות, הנאסד"ק 100, שמורכב מ-100 מניות חברות הטכנולוגיה הגדולות שנסחרות במדד, דימם יותר מהדאו ג'ונס, שעלה בתקופה המקבילה ב-64%. כמה דימם? לפי נתונים של וולשייר, השוק הרוויח 18 טריליון דולר מאז הנמוכים של מארס השחור, קרוב לעשירית ממנו, או 1.6 טריליון דולר, נמחקו מאז ה-12 בפברואר.

 

מניית אפל (AAPL), החברה הגדולה בשוק האמריקאי, שנכון לכרגע שוויה גבוה קצת מ-2 טריליון דולר, ירדה מתחילת השנה בלמעלה מ-6%, לרמה של 121.4 דולר למניה והשילה משוויה לא פחות מ-256 מיליארד דולר. זאת למרות שברבעון הקודם החברה הציגה רבעון שיא בשל מכירות האייפון החדש. רק לשם השוואה, הירידה בשווי של אפל גדולה מהשווי הפרטי של כל החברות הנסחרות במדד ה-S&P.

 

גם הבייבי של המשקיעים ב-2020, כלומר טסלה (TSLA) שבתחילת פברואר השנה הגיעה לשיא של 883 דולר למניה, השילה בחודש שעבר 213 מיליארד דולר וירדה לרמה של 598 דולר למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    טמטום 09/03/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
    טסלה או אמזון נמכרות למישהו מחר? למי אכפת בכמה מלצארדים הערך שלה ירד על הנייר? מה שחושב הוא האחוזים שעלו או ירדו לסוחר בטווח הקצר או למשקיע בטווח הארוך.
  • 6.
    סיימון 08/03/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    צריך קצת סבלנות ולקנות בירידות.התיקון למעלה יגיע במפתיע.
  • 5.
    עומר 08/03/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    כל השאר בונוס, אתר פח
  • 4.
    אלון 08/03/2021 19:20
    הגב לתגובה זו
    לא יכלת לתת כותרת יותר אדיוטית. מרחץ דמים.....
  • 3.
    ארז ליבנה, הכותרת שלך מוגזמת. כולה תיקון, מה נסגר איתך? (ל"ת)
    פוקסי 08/03/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תיכף מתקנים הכול (ל"ת)
    סתם קשקוש 08/03/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ביזיון 08/03/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
    במכפיל 40 הנאסדק מגלם 2.5% תשואה שנתית לזמן ארוך. כשהאג"ח 10 שנים נותן 0.53% זה הגיוני. כשהוא נותן 1.6% והכיוון למעלה, כבר אין פרמיית סיכון, ולכן הנאסדק חייב לאבד גובה ולשמר פרמיית סיכון של 2% לפחות. לכן כשהתשואה תגיע ל2% בקרוב, הנאסדק יהיה חייב לגלם 4% שהם מכפיל 25, שהם נפילה של 37% מהשיא. אלא אם החברות יציגו צמיחה פראית ברווח ואז הנפילה תהיה פחותה. לא תיקון - התאמת שווי בחזרה לעולם האמיתי. השיא מאחורינו לשנים רבות רבות, ראו ערך דוט.קום
  • 99 08/03/2021 21:11
    הגב לתגובה זו
    אני מרוויח לא רע מתחושת בטן. או.......מזל.
  • . 08/03/2021 19:46
    הגב לתגובה זו
    רווחי החברות עולים עם השנים, לכן זה לא באמת 2.5 תשואה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.