שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר

התפכחות או תיקון בריא? למונייד ירדה 21% בתוך שלושה ימים

האות לירידות נבע מתוכנית החברה לנצל את הגאות במנייתה ולהנפיק 3.33 מיליון מניות. אחר כך הגיע ניתוח של החברה על ידי אנליסט שורט שחזה חזרה למחיר של 100 דולר. המשקיעים השוריים: "אלו רק רעשי רקע"
אלמוג עזר | (12)
נושאים בכתבה למונייד
מניית למונייד נופלת היום 5% ורושמת ירידה של יותר מ-20% בשלושת הימים האחרונים נכון לכתיבת שורות אלו. התפכחות או תיקון בריא? מניית חברת הביטוח הדיגיטלי היא אחת מהכוכבות העכשוויות של ניו יורק לאחר שהונפקה רק ביולי השנה והגיעה תוך חודשים ספורים לשווי שוק של שמונה מיליארד דולר.  האות לירידות בתחילת השנה נבע מתוכנית החברה לנצל את הגאות במנייתה ולהנפיק 3.33 מיליון מניות נוספות ל-54.9 מיליון המניות שהונפקו. מחיר ההנפקה יעמוד על 165 דולר שגבוה יותר מהשווי היום של כ-150 דולר.  זרז לירידות של מניית למונייד היה ציטוט של קרן סיטרון בטוויטר שידועה בעיקר בהשקעות השורט שלה. על פי הקרן (שבאופן סמלי, שמה סיטרון פירושו בצרפתית זה לימון) מניית למונייד תחזור לשווי של 100 דולר. מנכ"ל הקרן אנדרו לפט מסר בווידאו ש"היום קשה להמר נגד השוק, אבל למונייד היא משהו מיוחד. הם טוענים שהם טכנולוגיים, אבל מה הטכנולוגיה שלהם כוללת? לא יותר מדי, נכנסתי לאתר וזה לא שונה מעוד חברת ביטוח. הם מגדירים עצמם טכנולוגיים רק לשם מיתוג, הם לא יותר מעוד חברה.   עוד הסביר לפט כי החברה בעיקר מתעסקת בשיווק למילניאלס ומנסה לגרום להם לקרנות ביטוח. היא עושה זאת בין היתר גם על ידי התכסות במעטה של חברה עם התחשבות בצרכים הפוליטיים של לקוחותיה. בתוך כך היא התגייסה למאבק השחורים במסגרת הקמפיין Black Life Matters. "אבל כשבודקים את התרומה החברתית של למונייד מגלים שהיא תרמה אחוז אפסי משוויה לצדקה. נתון שמעיד שמדובר בשיווק בלבד. אם המילניאלס רוצים חברה תורמת, שייקנו ארוחה במקדונלד'ס שתורמת מיליוני דולרים רבים מדי שנה ולא יעשו ביטוח בלמונייד". השוריים על החברה, כמו אתר מונטלי פול, מיהרו להגיב לציוץ של לפט. להשקפתם מדובר בלא יותר מרעש שוק. האתר בחר את מניית הביטוח כמנייה האהובה עליו במשך חודשיים רצופים.  "ציוצים שכאלה לא אמורים להטריד משקיעים לטווח הארוך. כאשר מנייה מגדילה את השווי שלה פי ארבע, כפי שלמונייד עשתה תמיד יקומו אנליסטים שייצעקו שמודובר במניות יקרות מדי.  ומה לגבי הדילול? על פי האנליסט מת'יו פרנקל מהאתר "בעלי המניות לא צריכים להיות. מודאגים ממכירת 3.3 מיליון מניות במחיר של 165 דולר. זה  מהלך שמאפשר לחברה לגייס כמעט 545 מיליון דולר. עם תוכניות גדולות להתרחבות בינלאומית וכניסה לענף ביטוח החיים החל משנת 2021, היא תוכל החברה למצוא שימוש טוב להון המגויס". 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ציון 19/01/2021 06:01
    הגב לתגובה זו
    יש לי אותם והם אחלה. הרבה יותר זולים והכל עובד באפליקציה חלק עם AI...גם המענה האנושי שלהם זמין יחסית. אין סיבה שלא יתפסו נתח רציני מהשוק...מכרתי כמו מטומטם כשהיה ב50
  • 10.
    לימון למונייד 18/01/2021 23:22
    הגב לתגובה זו
    נה הם מציעים כלום.בהינתן האות כל איי.יי..גי. או לויידס יתחרו בשרות ויעלימו את הלימון-למונייד- סיטריק_סיטרון
  • 9.
    גיא 17/01/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
    כמה שגיאות בעברית בכתבה אחת, יא אולוהים.
  • 8.
    משקיע שון ההון 16/01/2021 21:28
    הגב לתגובה זו
    כשמניית NIO נסחרה בשער 53, הקרן אמרה שהמחיר מוגזם והיא צריכה להיסחר סביב ה25$. מה שהיה טוב שלאחר מכן המניה צנחה עד קרוב לשער 40$ ונכון לאתמול (אחרי ירידה חדה) נסחרת בשער 56$. מסקנה, אם סיטרואן מוציאה הודעה כזו, צפו לירידה משמעותית ואולי אם אתם מאמינים בחברה וחושבים שהיא כדאית להשקעה תמצאו מחיר כניסה נמוך יותר. בהצלחה לכולם, אין האמור המלצה לפעולה כלשהי במניה ו/או שוק ההון, האמור הינו מידע לציבור
  • 7.
    Yossef Ben ezra 16/01/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    ללמונייד אין טכנולוגיה ייחודית וגם אין יתרון למי שמגיע ראשון לשוק יהיו עוד למוניידים ולכן הוא לא תרגיע שחקים כי אין לה חפיר מסביבה
  • 6.
    משה ראשל"צ 16/01/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
    בשוק הגז
  • 5.
    גד 16/01/2021 17:48
    הגב לתגובה זו
    שוק של טרליוני דולרים עדיין עובד בפורמט של סוכני ביטוח חרטטנים ומזכירות שמתבלבלות בפוליסה של המבוטח. העתיד בסוף יהיה דיגיטלי שמבוסס על דאטא, למונייד יהיו לעולם הביטוח מה שטסלה לעולם הרכב.
  • Yossef Ben ezra 16/01/2021 19:58
    הגב לתגובה זו
    זה כמו בין סמסונג לאפל מותג לא מרגש וירוצו עוד כמוהו
  • 4.
    למונייד סתם חברת ביטוח, כמו שפייבר סתם חברת כוח אדם (ל"ת)
    ברור 16/01/2021 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למונייד זה בלוף שהיה יכול להחזיק עוד קצת אילמלא הגרידיות של הישראלים שניסו לסחוט עוד את הלימון בהנפקה נוספת אחרי שראו שקיבלו מיליארדים בחינם. (ל"ת)
    יואב 16/01/2021 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גוגל עוד חברת תוכנה 16/01/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
    צחוקים
  • 1.
    עוד חברת ביטוח (ל"ת)
    יוסי 15/01/2021 23:47
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.