האם סין וארה"ב בדרך לנורמליזציה? נשיא סין מאותת שהוא בעד
נשיא סין, שי ג'ינפינג מאותת כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות, כולל ארה"ב. המתיחות המסחרית בין סין לארה"ב עלתה מדרגה בשנתיים האחרונות – מה שכונה "מלחמת הסחר". בעוד שתי המדינות סיכמו על "שלב ראשון" של הסכם סחר בחודש ינואר, כניסיון ל"הוריד את הלהבות". אך ההסכם לא באמת יושם עד הסוף ועדיין קיימים פערים רבים בין המדינות במרחב הטכנולוגי והפיננסי. אלו, גרמו לחשש בשווקים כי שתי הכלכלות הגדולות בעולם יחלו בתהליך התנתקות במקום תהליך של שיתוף פעולה.
"בהחלט לא נבצע מהלך היסטורי של ניתוק יחסים או יצירת 'מעגלים קטנים' סגורים ובלעדיים", אמר שי, במסגרת הצהרה שפורסמה בתקשורת הממלכתית הסינית. שי גם אמר כי סין תוזיל את המכסים ותחתום על יותר הסכמי סחר חופשי. אך לא הזכיר את ארה"ב באופן ספציפי.
סין וארה"ב גבו מכסים על סחורות בשווי מיליארדי דולרים אחת מהשניה, כאשר המתחים המסחריים גדלו בהנהגתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. עדיין לא ברור אם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יחזיר את המכסים, אך אנליסטים מעריכים ארה"ב כי תמשיך לנקוט עמדה קשה לגבי בייג'ינג גם תחת הממשל החדש.
נאומו של שי הגיע על רקע הסכם הסחר הענק באסיה - RCEP - במסגרתו חמש עשרה כלכלות מאיזור האסיה-פסיפיק חתמו על הסכם ליצירת אזור הסחר החופשי הגדול בעולם, במסגרת עסקה בגיבויה של סין, ואשר אינה כוללת את ארה"ב. החתימה על הסכם ה"שותפות הכלכלית המקיפה האזורית" (RCEP) בוצעה בפסגה שנערכה בהאנוי. מטרתו להוריד מכסים בעשר השנים הקרובות בתחומים שונים. החברות בו מייצגות קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם ו-29% מהתמ"ג העולמי (לכתבה המלאה).
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, האיחוד האירופי וסין עבדו על הסכם השקעות משלהם, אם כי התקדמות איטית במשא ומתן הפחיתה את התקוות לעסקה עד סוף השנה. עם זאת, בנאום בתחילת נובמבר, אמר שי, כי סין תפעל למען החתימה המוקדמת של ה-RCEP ו"האיץ" את המשא ומתן בנושא הסחר של סין עם האיחוד האירופי, כמו גם הסכם סחר חופשי בין סין-יפן-וקוריאה.
שמירה על יחסים עסקיים טובים עם מדינות אחרות חשובה עבור סין, גם אם היא צמחה למעצמה כלכלית. אנליסטים אמרו כי ממשל ביידן ככל הנראה יאפשר לארה"ב לעבוד עם בעלות בריתה על אסטרטגיה מגובשת יותר נגד סין, לעומת הגישה הלאומנית יותר של טראמפ.
בנוסף, היצוא עדיין מהווה חלק ניכר מכלכלת סין, למרות מאמצי הרשויות להגביר את התפוקה של הצריכה המקומית.
ממשלת סין עודדה גם השקעות ישירות זרות, המסייעות ביצירת מקומות עבודה וייצור הכנסות מקומיות. מצידם, תאגידים רב-לאומיים התעניינו בשוק הסיני בזכות גודלו המהיר ומהיר הצמיחה שלו. בעוד עסקים זרים מתלוננים על מדיניות שיכולה להעניק לשחקנים מקומיים יחס מועדף, בייג'ינג טענה שהיא תאפשר גישה גדולה יותר לשוק הסיני - בקצב שלה.
- קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
- הקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 4.אך מתנהגת כמו פרופימקס - מרוויחה והמשקיעים מפסידים 21/11/2020 09:26הגב לתגובה זואך מתנהגת כמו פרופימקס - מרוויחה והמשקיעים מפסידים
- 3.אני 20/11/2020 18:21הגב לתגובה זושבבורותו פיצץ את הסכם הסחר באסיה (TTP) עם לפני שלוש-ארבע שנים ודחף את האזור לידיים של סין.זה היה צעד מטומטם והרסני לארה"ב...
- 2.דרור 19/11/2020 14:50הגב לתגובה זואחד ועוד אחד = שלוש . ביידן ילך על זה .
- 1.במקום ביידן הייתי דואג שלפחות הוזלין לא יהיה תוצרת סין (ל"ת)האשם תמיד 19/11/2020 13:11הגב לתגובה זו
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות
לנהוג בעצמן
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07% . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף.
הגירסה המרוככת של הרגולטור
במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר.
טסלה: "אף לקוח לא הוטעה"
טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.
לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה.
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- למה טסלה קופצת היום ב-4%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק
העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.
