שי גינפינג סין
צילום: אתר הממשל הסיני

האם סין וארה"ב בדרך לנורמליזציה? נשיא סין מאותת שהוא בעד

על רקע הסכם הסחר הענק באסיה והבחירות בארה"ב, שי ג'ינפינג מאותת כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות, כולל ארה"ב; "סין לא מהססת להיפתח, והדלת הגדולה תיפתח רק יותר ויותר"
צחי אפרתי | (4)

נשיא סין, שי ג'ינפינג מאותת כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות, כולל ארה"ב. המתיחות המסחרית בין סין לארה"ב עלתה מדרגה בשנתיים האחרונות – מה שכונה "מלחמת הסחר". בעוד שתי המדינות סיכמו על "שלב ראשון" של הסכם סחר בחודש ינואר, כניסיון ל"הוריד את הלהבות".  אך ההסכם לא באמת יושם עד הסוף ועדיין קיימים פערים רבים בין המדינות במרחב הטכנולוגי והפיננסי. אלו, גרמו לחשש בשווקים כי שתי הכלכלות הגדולות בעולם יחלו בתהליך התנתקות במקום תהליך של שיתוף פעולה.

 

"בהחלט לא נבצע מהלך היסטורי של ניתוק יחסים או יצירת 'מעגלים קטנים' סגורים ובלעדיים", אמר שי, במסגרת הצהרה שפורסמה בתקשורת הממלכתית הסינית. שי גם אמר כי סין תוזיל את המכסים ותחתום על יותר הסכמי סחר חופשי. אך לא הזכיר את ארה"ב באופן ספציפי.

 

סין וארה"ב גבו מכסים על סחורות בשווי מיליארדי דולרים אחת מהשניה, כאשר המתחים המסחריים גדלו בהנהגתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. עדיין לא ברור אם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יחזיר את המכסים, אך אנליסטים מעריכים ארה"ב כי תמשיך לנקוט עמדה קשה לגבי בייג'ינג גם תחת הממשל החדש.

 

נאומו של שי הגיע על רקע הסכם הסחר הענק באסיה - RCEP - במסגרתו חמש עשרה כלכלות מאיזור האסיה-פסיפיק חתמו  על הסכם ליצירת אזור הסחר החופשי הגדול בעולם, במסגרת עסקה בגיבויה של סין, ואשר אינה כוללת את ארה"ב. החתימה על הסכם ה"שותפות הכלכלית המקיפה האזורית" (RCEP) בוצעה בפסגה שנערכה בהאנוי. מטרתו להוריד מכסים בעשר השנים הקרובות בתחומים שונים. החברות בו מייצגות קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם ו-29% מהתמ"ג העולמי (לכתבה המלאה). 

במקביל, האיחוד האירופי וסין עבדו על הסכם השקעות משלהם, אם כי התקדמות איטית במשא ומתן הפחיתה את התקוות לעסקה עד סוף השנה. עם זאת, בנאום בתחילת נובמבר, אמר שי, כי סין תפעל למען החתימה המוקדמת של ה-RCEP ו"האיץ" את המשא ומתן בנושא הסחר של סין עם האיחוד האירופי, כמו גם הסכם סחר חופשי בין סין-יפן-וקוריאה.

שמירה על יחסים עסקיים טובים עם מדינות אחרות חשובה עבור סין, גם אם היא צמחה למעצמה כלכלית. אנליסטים אמרו כי ממשל ביידן ככל הנראה יאפשר לארה"ב לעבוד עם בעלות בריתה על אסטרטגיה מגובשת יותר נגד סין, לעומת הגישה הלאומנית יותר של טראמפ.

בנוסף, היצוא עדיין מהווה חלק ניכר מכלכלת סין, למרות מאמצי הרשויות להגביר את התפוקה של הצריכה המקומית.

ממשלת סין עודדה גם השקעות ישירות זרות, המסייעות ביצירת מקומות עבודה וייצור הכנסות מקומיות. מצידם, תאגידים רב-לאומיים התעניינו בשוק הסיני בזכות גודלו המהיר ומהיר הצמיחה שלו. בעוד עסקים זרים מתלוננים על מדיניות שיכולה להעניק לשחקנים מקומיים יחס מועדף, בייג'ינג טענה שהיא תאפשר גישה גדולה יותר לשוק הסיני - בקצב שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אך מתנהגת כמו פרופימקס - מרוויחה והמשקיעים מפסידים 21/11/2020 09:26
    הגב לתגובה זו
    אך מתנהגת כמו פרופימקס - מרוויחה והמשקיעים מפסידים
  • 3.
    אני 20/11/2020 18:21
    הגב לתגובה זו
    שבבורותו פיצץ את הסכם הסחר באסיה (TTP) עם לפני שלוש-ארבע שנים ודחף את האזור לידיים של סין.זה היה צעד מטומטם והרסני לארה"ב...
  • 2.
    דרור 19/11/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    אחד ועוד אחד = שלוש . ביידן ילך על זה .
  • 1.
    במקום ביידן הייתי דואג שלפחות הוזלין לא יהיה תוצרת סין (ל"ת)
    האשם תמיד 19/11/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.