יואב זייף סטרטסיס
צילום: סטרטסיס

סטרטסיס הישראלית עדיין מפסידה, אבל מצפה לשיפור ברבעונים הבאים

יואב זייף, מנכ"ל החברה: "אנחנו רואים שיפור ברווחים וברווחיות כתוצאה מתחילת התאוששות ממגפת הקורונה"
נושאים בכתבה מדפסות תלת מימד

חברת סטרטסיס (NASDAQ: SSYS) הישראלית היא אחת מהחברות הבולטות בתחום ההדפסה בתלת מימד. החברה שנשענה על רכישות סדרתיות הגיעה למעמד מוביל בתעשייה, אבל התחום משך אליו גם את ענקיות הדפוס, כך שהתחרות מעלה הילוך, ועדיין - סטרטסיס היא מהמובילות בתחום. החברה שנסחרת בשווי של כ-770 מיליון דולר דיווחה על הכנסות ברבעון השלישי בסך 127.9 מיליון דולר והפסד חשבונאי ענק - 405.1 מיליון דולר (7.35 דולר למניה) בעיקר בגלל מחיקות של נכסים ומוניטין על רכישות שנעשו בעבר. ההפסד הנקי המתואם (בוול סטריט לרוב מתיישרים לרווח/ הפסד מתואם) עמד על 3 מיליון דולר (5 סנט למניה). התוצאות היו טובות מקונסנזוס האנליסטים שציפה להפסד של 7 סנט. הסיבה להפתעה החיובית היא צמצום משמעותי בהוצאות, לרבות רה ארגון ופיטורי עובדים. 

"שמחנו לראות שיפורים עקביים ברווחים וברווחיות שלנו ברבעון השלישי, המשקפים את תחילת ההתאוששות הפוטנציאלית ממגפת הקורונה", אמר, על רקע פרסום הדוחות, יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס. "אנו ממוקדים מאד בהובלת שוק ההדפסה התלת-ממדי בפולימרים על ידי אספקת טכנולוגיות הדור הבא החדשניות ביותר, כדי לתת מענה לגידול המהיר ולשינויים הרבים הנדרשים בייצור במפעלים, תוך מינוף תשתית המכירות החזקה והענפה שלנו. אנו מאמינים שהחדשנות שלנו היום תניע יתרונות תחרותיים ביצור למפעלים של מחר, ויביאו לצמיחה וליצירת ערך עבור לקוחותינו ובעלי המניות".

 

ההכנסות ברבעון ביטאו ירידה של 18.8% בהשוואה ל -157.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נבעה בעיקר מההשפעה השלילית של COVID-19 על לקוחות החברה בכל הענפים. למרות הירידה בהכנסות ההפסד המתואם ירד בכ-60% ל-3 מיליון דולר. האנליסטים המכסים את החברה מצפים לגידול של כ-7%-10% בהכנסות בשנת 2021 לכ-543 מיליון דולר ולרווח מתואם שנתי של 18 סנט למניה. המניה נסחרת בכ-13.9 דולר כך שעל פני מדובר במכפיל רווח עתידי גבוה, אך מנגד מדובר בחברה צומחת. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ענף מסוכן והמכפיל גבוה מדי ...יש אופציות טובות יותר (ל"ת)
    שגיא 15/11/2020 10:06
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.