וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה ירוקה: הנאסד"ק עלה ב-1.1%, ליפט זינקה ב-5.7%

ברקע למסחר - נתונים חלשים שפורסמו בשוק העבודה האמריקאי, מנגד התפתחות חיובית מול סין; אינטל עלתה ב-1.7%, טבע ירדה ב-2.3%, טאואר השילה 2.5%, WIX הוסיפה 3%
מערכת Bizportal | (7)

המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.1%, כאשר מניות הטכנולוגיה מובילות את המגמה החיובית. תשואות האג"חים נופלות על רקע פרסום פרוטוקול הפד' אמש. נציין כי מחר צפויה להתרחש הפקיעה החודשית בארה"ב.

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

מאקרו

למרות המתיחות הגוברת בין המעצמות, סין וארצות הברית הודיעו כי ייפגשו בימים הקרובים סביב שולחן המשא ומתן, כדי לבחון את ההתקדמות של השלב הראשון בהסכם הסחר ביניהן – זה שהקורונה קצת סדקה. כך לפי הודעה של משרד הכלכלה הסיני. הצדדים יערכו פגישה טלפונית, לאחר שהפגישה האחרונה שהייתה אמורה להיערך בשבת נדחתה בשל ענייני לו"ז. ראוי לציין שהשלב הראשון בהסכם שנחתם בינואר, סיים תקופה מאוד מתוחה בה שתי הכלכלות שהטילו סנקציות ומכסים הדדיים.

היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט פורסמו נתונים חלשים מהצפי לגבי שוק העבודה, כאשר מספר הדרישות לדמי אבטלה עלה לרמה של כ-1.1 מיליון בשבוע החולף, לעומת כ-971 אלף דרישות בשבוע הקודם ולעומת הצפי לירידה לכ-930 אלף דרישות.

גם מדד הייצור של הפד' במחוז פילדלפיה הראה קריאה של 17.2 נקודות, נמוכה הן ביחס לקריאה של כ-24.1 נקודות בחודש שעבר והן ביחס לצפי בשוק לקריאה של 21 נקודות במדד.

אתמול, בפעם הראשונה מזה תקופה ארוכה, הבנק המרכזי בארה"ב איכזב את השווקים. בשוק ציפו לעוד תמריצים מצד הפד' לחודש הבא בדמות תוכנית שליטה על עקום התשואות. בפועל, הפד' טען כי אין תועלת בתוכנית כזו. הפד' ככל הנראה מנסה לגמול את השוק מהתמיכה שלו והמדדים בוול סטריט ננעלו בירידות שערים של עד 0.6% (לכתבה המלאה).

לפי פרוטוקול החלטת הריבית בארה"ב שפורסם אתמול "רוב הנציגים שדנו בסוגיה ציינו כי לקיבוע תשואות האג"חים יש מעט מאוד יתרונות". בנוסף, חלק מהנציגים בוועדה הציגו את העלויות הגבוהות שיש למהלך זה, כמו למשל גידול משמעותי ומהיר במאזן הפד'. כמו כן, בפד' מודאגים בנוגע לרמת החוב של החברות בארה"ב (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות במרכז

בגזרת הישראליות: טבע (סימול: TEVA) ירדהב-2.3%, טאואר (סימול TSEM) ירדה ב-2.5%, מנגד וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-3%. פייבר (סימול:FVRR) זינקה ב-7%.

מניית CureVac (סימול: CVAC) זינקה ב-15% לאחר שדווח כי החברה נמצאת במגעים מתקדמים עם האיחוד האירופאי לאספקה של לפחות 225 מיליון ערכות של חיסון הפוטנציאלי שהיא מפתחת לקורונה.

מניית L Brands (סימול: LB) עלתה ב-3.8% לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות מפתיעות לרבעון האחרון. למרות הסגירה של החנויות, ההכנסות זינקו - בעיקר בגלל מכירה של סבונים וחומר מחטא. בנוסף, המותג ויקטוריה סיקרט שבבעלות החברה רשם זינוק של 28% במכירות ברשת.

מניית Synopsys (סימול: SNPS) עלתה ב-8.5% לאחר שהחברה דיווחה על רווח רבעוני של 1.51 דולר למניה, מעל הצפי שעמד על כ-1.35 דולר למניה.

מניית חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר (Estee Lauder - סימול: EL) ירדה ב-6.6% לאחר שהחברה דיווחה על הפסד של 53 סנט למניה ברבעון האחרון, הפסד גבוה יותר מהערכות שעמדו על הפסד של 19 סנט למניה. ההכנסות היו כפי שהעריכו.

חברת אינטל (סימול: INTC) מדווחת על מסגרת רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של 10 מיליארד דולר המניה עלתה ב-1.7%

חברת אליבאבא (סימול: BABA) דיווחה על רווח והכנסות מעל למצופה בזכות ההשפעות הטובות של נגיף הקורונה על ענף הקניות באינטרנט. לחברה היו ביוני 874 מיליון משתמשים חודשיים פעילים - עלייה של 28 מיליון מאז מרץ.

לאחר זינוק של 170% במניה מאז השפל, חברת אנבידיה (סימול: NVDA) הוציאה אתמול דוחות טובים לרבעון 2; החברה הציגה זינוק של 50% בהכנסות שהסתכמו לסך של 3.87 מיליארד דולר לעומת הצפי להכנסות של 3.56 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

נכון לכרגע, נראה שסקטור התעופה הבינ"ל, שספג הפסדים כבדים בשל סגירת השמיים, מסתמך בעיקר על תיירות הפנים. בסין, התעופה האווירית הפנימית היא מקור ההכנסות הכמעט בלעדי של חברות התעופה והן, יחסית לסקטור העולמי, משגשגות. אבל מתי תחזור פעילות התעופה הבינ"ל לרמה של לפני המגפה? לא לפני 2022 לפי אלן ג'ויס, המנכ"ל של חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס (סימול: QABSY), שמעריך כי החברה תחזור ל-50% מפעילותה הבינ"ל במחצית 2021 (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג 21/08/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    קובי 21/08/2020 11:32
    הגב לתגובה זו
    התנהלות הצדדים בארה"ב מאוד מזכירה השוק הישראלי בתחילת שנות ה-80 קראו לזה אז ויסות.זה מה שעושות המדינה בפעולות הזרמה מטורפות והדפסת הדולרים
  • 2.
    אייל 21/08/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    עוסק בהשאלת מניות מכירתם וקנייתם מחדש ולכן יש לו אינטרס חזק מאד רק בכיוון אחד שהשוק ירד הכי חזק שאפשר ואז הוא יוכל לקנות הכי בזול את המניות שמכר . ברור ?
  • 1.
    . 20/08/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    הטראמפ וארצות הברית וכל עושי הרע וספקי הסחי והרוע והטיפשות בעולם..עומדים לרדת מבמת ההיסטוריה לתמיד. כוחות טובים (בודדים מיני רבים אך חזקים ובלתי ניתנים לשבירה או כיפוף)נכנסים לעיירה לעשות סדר בגהינום שהטראמפים השאירו אחרי זנבם הרוטט מפחד התבוסה.
  • כץ 21/08/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    רק ב 99% מהזמן
  • איך מתרגמים את המשפטים שלך לכסף??? (ל"ת)
    לפרופסור 20/08/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
  • איצ 21/08/2020 01:50
    מתפללות שיעשו עלייהן שורט קלאסי אבל אגרסיבי. בהצלחה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.