הפד
צילום: istock

הפד' מנסה לקרר את השוק? "ייתכן ונפסיק את הרכישות בשוק הקונצרני"

ראש דסק הרכישות של הבנק המרכזי - "נוריד את קצב הרכישות בשוק האג"ח הקונצרני מרמה של 300 מיליון דולר ליום לרמה של 200 מיליון דולר ביום. אם המצב ישתפר, נוריד את קצב הרכישות עוד יותר ואולי אפילו נפסיק אותן לחלוטין". חשוב לציין כי הסכומים שהפד' מתערב בשוק זה הם זניחים
עמית נעם טל | (4)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

לאחר פתיחה ירוקה בוול סטריט, המדדים המובילים עברו לירידות שערים מתונות כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה גבוהה. ברקע לתנודה החדה למטה - בפד' מודיעים על צמצום התמיכה בשוק האג"ח הקונצרני. הפד' כנראה רואה את המתרחש בחלק מהמניות בתקופה האחרונה ומנסה להרגיע את השווקים. עם זאת, קשה לראות כיצד ההודעה מצליחה לגרום לשינוי משמעותי בשוק

דיילי סינג, סגן נשיא הפד' בניו יורק וראש קבוצת השווקים בבנק הפדרלי (מי שאחראי בפועל על הרכישות של הפד'), פרסם זמן קצר ראיון באתר הפד' בו הוא מפרט על צעדי הפד'. מבחינת השווקים, ההתייחסות המעניינת ביותר היא לתוכנית בשוק האג"ח הקונצרני - SMMCF. לטענת סיינג - "ככל שהמצב בשווקים השתפר, הבנק התחיל להוריד את קצב הרכישות בתוכנית זו מרמה של 300 מיליון דולר לרמה של קצת יותר מ-200 מיליון דולר". סינג מוסיף כי אם המצב ישתפר, הבנק צפוי להוריד את קצב הרכישות לרמה נמוכה מאוד ואף עשוי להפסיק לרכוש אג"ח קונצרני לחלוטין".  

לפי הנתונים האחרונים, הפוזיציה של הפד' בשוק האג"ח הקונצרני עומדת על קצת יותר מ-7.1 מיליארד דולר. הדוחות האחרונים של הבנק מצביעים כי הוא מתערב בשוק האג"ח הקונצרני בהיקף של 1.7-1.6 מיליארד דולר בשבוע. כ-48% מאגרות החוב שקנה הפד' עד כה הן מדירוג גבוה של AAA/AA/A, כ-48.3% מאגרות החוב בדירוג של BBB וכ-3.6% בלבד הן בדירוג BB. 

לפני כשבועיים התחיל הבנק לבצע רכישות גם של אגרות חוב בודדות, כאשר עד כה רכש בנק אג"ח קונצרני של 84 חברות. בין החברות שהפד' רכש את אגרות החוב שלהן ניתן למצוא את ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ומייקרוסופט (סימול:MSFT). עוד ברשימה: פורד (סימול:F), ג'נרל מוטורס (סימול:GM), ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ועוד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסי 09/07/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    מה החלק של הפד בשוק האג"ח הקונצרני? פוזיציה של 7 מיליארד כמו שכתוב בתחילת הכתבה, או רכישות של 120 מיליארד בחודש כמו שכתוב בסוף הכתבה?
  • 2.
    יאיר 08/07/2020 18:59
    הגב לתגובה זו
    היי, כבר כמה שבועות מתפרסמות כתבות שבהם רשום שטראמפ עוד רגע הולך להשתמש בנשק יום הדין והשווקים ימשיכו לקפוץ. איך זה מסתדר עם זה שהפד מצמצם את הנזילות בשוק האגח?
  • אני 08/07/2020 21:35
    הגב לתגובה זו
    1. הפד הוא לא משרד האוצר האמריקאי שמחזיק ברוב המזומנים כרגע.2. התמיכה בשוק האג"ח לא גדולה במיוחד.3. החזרה לנק' אחת - אם הפד לא יספק נזילות לפימפום השווקים אז האוצר האמריקאי יעשה את זה (בכל זאת שנת בחירות...)
  • 1.
    יוסי 08/07/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    למטה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social