קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס

"היזהרו מסקטורי האנרגיה והפיננסים; השקיעו בטכנולוגיה ובשירותים"

הרווחים למניה על ה-S&P ירדו ברבעון השני בלמעלה מ-40%, אבל הסמול קאפ חטפו יותר. לאן הולכים המכפילים, מאילו סקטורים צריך להיזהר כמו מאש ואילו להכניס לתיק המניות. זו אסטרטגיית ההשקעות של קרדיט סוויס למשקיעיה
ארז ליבנה | (2)

הראלי המדהים הזה – זה שנקטע בחמישי שעבר בצלילה של 5% של הדאו ג'ונס – עדיין גורם להרבה הרמות גבה. ועדיין, משיא הנפילה במארס השחור ועד תחילת החודש, ה-S&P500 – אשר רבים מחשיבים אותו לברומטר של הכלכלה האמריקאית בשל הרכבו – עלה ב-36%. מאז ועד היום עלה בעוד כ-1.4%, מרמה של 3055.7 נקודות לרמה של 3097.7 נקודות.

 

הכלכלה הריאלית? בקאנטים. עשור של יצירת מקומות עבודה התרסק על אבני הקורונה ונמחק בן רגע. נתוני האבטלה העולמיים מאמירים. המכירות המקוונות והשימוש בכרטיסי אשראי עוד לא הגיע חזרה לרמות של לפני המגיפה. רק בשבוע שעבר ראש הממשלה נתניהו, אמר שפה בישראל חזרנו לרמה של 90% בהוצאות בכרטיסי אשראי מלפני המגפה. 10% זה המון. המון. וככל שהאבטלה תימשך, כך גם יקטנו הוצאות האשראי. לאנשים לא יהיה כסף.

 

אבל כאמור, חוץ ממחנק אשראי פה ומחנק אשראי שם, השווקים בוול סטריט עולים, על רקע התמיכה הבלתי נגמרת של הפד', שבעצם הפך לקרש ההצלה שמקפיץ את השווקים. יש כאלה שסבורים שמדובר בבועה. יש כאלה שסבורים שהכלכלה מתמחרת את ההפסדים ומסתכלת בכלל על 2021, כי השוק מניח שיהיה חיסון עד אז.

 

בינתיים, חבל ההצלה פועל בשווקים הפיננסיים ומאפשר ליתר הכלכלה להמשיך לתפקד ברמה שהיא סבירה בהחלט, לפחות ביחס לתחזיות הקודרות שפוקדות אותנו ב-4 החודשים האחרונים.

 

לאן הולך מדד ה-S&P ואיך צריך להיראות הרכב תיק המניות?

ולמרות זאת, בקרדיט סוויס מעריכים כי "צפויה נפילה של 43% ברווח למניה (EPS) על ה-S&P 500 ברבעון השני וירידה כוללת של 24% ב-EPS ל-2020 כולה. עם זאת, הסמול קאפס, צפויות לרווחים נמוכים יותר, עם ירידה של 97% ברבעון השני ו-69% ירידה בשנה כולה.

 

להערכת האנליסטים של קרדיט סוויס, עד סוף השנה המדד יירד בכ-13% ויעמוד על 2,700 נקודות. עד סוף 2021 צופים בבנק כי המדד יעלה במעט ויעמוד על 3,100 נקודות. בערך ברמה הנוכחית שלו, שעומדת נכון לכתיבת שורות אלה על 3097.7 נקודות כאמור. כלומר, להערכתם אנחנו צפויים לשנתיים של סטגנציה במדד המוביל בארצות הברית.

 

כשמסתכלים על המספרים של הרווחים למניה, ב-2018 היה גידול של 22.5% ב-EPS ביחס ל-2017 אשר עמד על 162.91 דולר למניה. ב-2019 הייתה עלייה של 1% בלבד ביחס ל-2018 והרווחים המשוערים עמדו על 164.6 דולר. ב-2020 זה צפוי לרדת ל-125 דולר בלבד ב-EPS, ירידה של למעלה מ-24%. עם זאת, ב-2021 צפויה קפיצה של 20% לרמה של 150 דולר למניה וב-2022 הצפי הינו לעלייה של כ-10% לרמה של 165 דולר ברווח למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מכפיל הרווח הנוכחי לפי החישובים של קרדיט סוויס עומדים על 22.5. לשנה הבאה הם מעריכים שהמכפילים דווקא ישתפרו ויגיעו לרמה של 18%, כשעד סוף 2022 יעמוד המכפיל על 18.8. "באופן היסטורי, מכפילים גבוהים יותר מובילים להחזרים עתידיים נמוכים יותר. מכפיל של 21.5 הוא עקבי ל-0 EPS, אבל בטווח הקצר קשה יותר לחזות את המכפילים", כתבו כלכלני הבנק.

 

איך הסקטורים השונים עומדים מול ביצועי ה-S&P?

הרכב תיק המניות עליו ממליצים בבנק, מתייחס בעיקר לסקטורים ולא למניה ספציפית. בבנק ממליצים להעניק משקל יתר למניות בסקטורי הטכנולוגיה, הקמעונאות המקוונת, שירותי תקשורת, צרכנות (Staples) ומגזר השירותים. למניות סקטור הבריאות מעניקים בבנק משקל שוק. בתחום משקל החסר, בבנק ממליצים להימנע מסקטורי הפיננסים, הריטים, התעשייה, חומרי הגלם והאנרגיה.

 

ברבעון הראשון של 2020, ההכנסות על ה-S&P עלו ב-0.9 ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אבל מרווחי הרווח ירדו ב-14.8%, ההכנסות ירדו ב-13.9% וה-EPS ירד ב-30.5%. אבל איך הסקטורים השונים תפקדו ביחס למדד?

 

פרט לסקטור הטכנולוגיה, מרבית הסקטורים המחזוריים חוו מכה ברבעון הראשון. סקטור הטכנולוגיה כאמור, עלה בהכנסות ב-4.2% ביחס לרבעון הראשון של 2019, כשמרווחי הרווח עלו ב-0.7, הרווחים עלו ב-5% וה-EPS עלה ב-6.8%. גם תחום השירותים לתקשורת צמח, כשההכנסות עלו ב-3.3%, מרווחי הרווח אמנם ירדו ב-1.1%, אבל הרווחים עלו ב-2.2% וה-EPS עלה ב-0.3%.

 

היתר חטפו. סקטור האנרגיה ירד ב-11% בהכנסות, מרווחי הרווח ירדו ב-19.1%, הרווחים נחתכו ב-30.1% וה-EPS צנח ב-30.5% ביחס לרבעון הראשון של 2019. בסקטור החומרים הייתה ירידה של 2% ביחס לרבעון הראשון אשתקד, ירידה במרווחי הרווח של 21.7%, צניחה בהכנסות ב-23.8% וה-EPS צנח ב-22.9%.

 

בסקטור התעשייתי ההכנסות ירדו ב-6.1%, מרווחי הרווח ב-20.1%, ההכנסות התרסקו ב-55.2% וה-EPS ירד 28.8%. גם הסקטור הפיננסי נפגע. ההכנסות אמנם עלו ב-0.3%, אבל מרווחי הרווח ירדו ב-41.8%, הרווחים צנחו ב-41.5% וה-EPS ירד גם הוא ב-39.2%.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנליסט 21/06/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    סייבר/ איקומרס /טכנולגיות/ מיכשור רפואי.
  • 1.
    בדיוק הפוך השקיעו פיננסים ריט אנרגיה מכרו טכנולוגי 20/06/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
    בדיוק הפוך השקיעו פיננסים ריט אנרגיה מכרו טכנולוגיה חבורת איוולים קרדיט סוויס כמו מחיר המניה שלהם שדרך אגב הם קניה והם לא יודעים את זה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.