דלתא איירליינס
צילום: istock

האם הממשל האמריקני צריך לעזור לחברות התעופה?

חברות התעופה הגדולות בארה"ב זועקות לעזרה של הממשל בעקבות הפגיעה מנגיף הקורונה. במקביל עולה התמונה העגומה הבאה: חברות התעופה ניצלו כ-96% מתזרים המזומנים שלהן בעשור האחרון לטובת בייבאקים
עמית נעם טל | (1)

נגיף הקורונה גורם לשיתוק ברוב הסקטורים בעולם, אך הסקטור שנפגע ככל הנראה בצורה הקיצונית ביותר הוא סקטור התעופה. בעקבות הירידה החדה בכמות התיירים בעולם, נאלצו חברות התעופה, שגם ככה סובלות משולי רווח נמוכים, להוריד משמעותית את הפעילות ולסגור אלפי קווים. ונציין כי ההתאוששות הסקטור עדיין לא נראית באופק. 

הפגיעה בפעילות מותרגמת גם לירידות חדות במחיר המניות. כך לדוגמה: מניית דלתא איירליינס (סימול:DAL) ירדה ב-42% מתחילת פברואר, אמריקן איירליינס (סימול:AAL) השילה יותר מ-55% מערכה, יונייטד איירליינס (סימול:UAL) איבדה יותר מ-60% ומניית  סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV) השילה 36% מערכה בתקופה האחרונה. 

לנוכח הפגיעה האנושה, עולה כעת השאלה האם הממשל האמריקני צריך לתמוך בסקטור?

לפי הנשיא טראמפ, התשובה לשאלה זו היא חיובית. אתמול טען הנשיא במסיבת עיתונאים כי הממשל צפוי לספק תמיכה מלאה לחברות התעופה הגדולות, דבר שגרם למחיקה של חלק מהירידות בסקטור. 

עם זאת, חשוב לציין את ההתנהלות של חברות אלו בעשור האחרון. חברות התעופה בארה"ב השתמשו בכ-96% מתזרים המזומנים החופשי שלהם בעשור האחרון לביצוע רכישות חוזרות. 

מבין החברות הגדולות, אמריקן איירליינס, החברה שנמצאת ככל הנראה במצב הבעייתי ביותר כעת, ביצעה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 12.5 מיליארד דולר,סכום הגבוה מכל תזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון. יונייטד איירליינס בולטת גם היא עם שימוש ב-80% מתזרים המזומנים של החברה בעשור האחרון לטובת חלוקת דיבידנדים. דלתא איירליינס נמצאת קצת מאחור עם שימוש ב-50% מתזרים המזומנים שלה לטובת רכישות חוזרות. 

נתונים אלו מדגישים עד כמה הנהלת החברה דאגה למחיר המניה בהווה במקום לצבור 'כריות ביטחון ליום סגריר'. האם משלם המיסים האמריקני צריך לספוג את ההפסדים של התנהלות זו? מה גם המסר לעתיד עבור אותן חברות בעתיד? 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 17/03/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    ואז.....יגיעו הבנקים!
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.