פסגות: "לבנק ישראל אין כלים של ממש להילחם בשקל החזק"
לאחר האופטימיות בשווקים כתוצאה מהפחתת הריבית על ידי הפד' ביום רביעי, אשר הגיעה, בין היתר, על רקע לחצים שהפעיל ממשל טראמפ, הנשיא האמריקאי הצליח שוב לזעזע את השווקים בסוף השבוע, כאשר איים כי יטיל מכסים של 10% על סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליארד דולר, בהמשך למכסים של 25% על סחורות סיניות בהיקף של 250 מיליארד דולר שהטילה ארה"ב מוקדם יותר השנה. בסין טענו בתגובה כי על ארה"ב לוותר על האשליות ולחזור למשא ומתן והזהירו כי ינקטו בפעולה נגדית במידה והמכסים החדשים אכן יכנסו לתוקף. לנצל את ירידת התשואות לצורך קיצור מח"מ אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות מתייחס להתפתחויות השבוע האחרון בשווקים ומציין כי "אין ספק שמדובר על הכישלון של הבנקים המרכזיים לתקשר את המסרים שלהם באופן שלא יפגע בשווקים". נכון להיום, שוק האג"ח בארה"ב מתמחר תוואי הפחתות ריבית מהיר יותר מכפי שהוא צפה לפני הודעת הריבית של פאוול, השקל ממשיך להתחזק והלחץ על ה-ECB להוציא לפועל הרחבות נוספות הולך ומתחזק. בפסגות מעריכים כי מכיוון שאנו לקראת סיום המחזור הכלכלי, כל זה מוצדק אך גם נדמה שהשווקים מתמחרים את התרחיש הסביר ביותר באופן מלא. בהתאם, מעריכים בפסגות שנכון לנצל את ירידת התשואות הנוכחית לצורך קיצור מח"מ הן בתיק הדולרי והן בתיק השקלי.
תוואי ריבית הפד המגולם בחוזים העתידיים
מקור: בלומברג
האם המשק האמריקאי לקראת מיתון?
"בארה"ב (ובמדינות אחרות) חוששים מכניסה למיתון או התמתנות משמעותית. למעשה הפד הוריד את הריבית בשבוע שעבר בתור צעד מקדים, במטרה לקטין את הסבירות למיתון", כך מציינים כלכלני לידר שוקי הון. להערכתם לפי מרבית האינדיקטורים הכלכליים, ההסתברות שהמשק האמריקאי יכנס למיתון בשנה הקרובה נראית נמוכה, אך ההסלמה האחרונה במלחמת הסחר בהחלט מגבירה את הסיכוי לתרחיש זה בפרט כאשר גם הסינים יחזירו אש ואולי טראמפ יעלה את שיעור המכס ל-25% על כל היבוא מסין. "הסלמה של ממש במלחמת הסחר תומכת בהתמתנות בפעילות הכלכלית ולכן גם תומכת בהמשך הורדת ריבית הפד", ציינו בלידר שוקי הון.
האם בנק ישראל יכול לבלום את התחזקות השקל?
ההתחזקות החריגה של השקל בימים האחרונים, ולמעשה לכל אורך חודש יולי, מול כל המטבעות, הביאו את נגיד בנק ישראל לצאת בשבוע החולף בהודעה חריגה לפיה לא צפויה העלאת ריבית בתקופה הקרובה בישראל וכן כי הבנק לא יהסס להשתמש בעוד כלים במידת הצורך.
לבנק ישראל אין כלים של ממש להילחם בשקל החזק
בפסגות מעריכים כי בשורה התחתונה אין לבנק ישראל הרבה מה לעשות כדי להחליש את השקל. "התערבות בשוק המט"ח מצליחה לשנות את שער החליפין לטווחי זמן קצרים מאוד אבל לא את המגמה. רצפה לשע"ח לא ישימה כאשר המשק מושפע באופן משמעותי משני מטבעות או יותר ולמעט מאד אנשים יש מושג מהו סל המטבעות", ציין גרינפלד.
לדברי גרינפלד, הניסיון האירופאי עם ריבית שלילית מלמד בעיקר שהעלות של ריבית כזו גבוהה מהתועלת ושגם ריבית שלילית לא מונעת תיסוף במטבע המקומי אם השוק מצפה להפחתת ריבית בארה"ב.
"מכיוון שלאמריקאים יש יותר תחמושת ולאירופאים יש הרבה פחות מה להפסיד, כל ניסיון של בנק ישראל להיכנס למלחמת המטבעות יוכתר כנראה בסופו של דבר ככישלון", מעריך גרינפלד.
אז מה עושים?
"פועלים לתמוך בתעשייה וביצואנים על ידי הגברת הפריון שלהם, מה שיאפשר להם להתמודד עם שקל חזק יותר. זה אמנם קשה כשהגירעון הוא מעל 4.5% ודורש טווח ראייה ארוך יותר משלוש שנים אבל בסופו של דבר צריך להיות ברור לכולם שזו הדרך היחידה להתמודד עם כוחות חזקים כמו מלחמת המטבעות העולמית", סיכם גרינפלד.
דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון: "החשש מעלייה בריבית בנק ישראל שגדל לאחר הודעת הריבית בראשית חודש יולי התפוגג לחלוטין השבוע לאור ההודעה החריגה שהוציא נגיד בנק ישראל. תנאי הרקע להשקעה בשוק האג"ח הממשלתי ממשיכים להיות חיוביים ואף התחזקו השבוע על רקע ההודעה של נגיד בנק ישראל, העלייה בחוסר הוודאות בעולם כתוצאה מהמשך ההסלמה במלחמת הסחר וירידת התשואות העולמיות שמתלווה לכך".
ההשקעה בשוק האג"ח הממשלתי המקומי אטרקטיבית
בנוסף, מציינים בלאומי שוקי הון כי כניסה אפשרית של ישראל למדד ה-WGBI העולמי, המשכה הצפוי של הירידה בסביבת האינפלציה המקומית והמשך העוצמה שמפגין השקל מבליטים את האטרקטיביות היחסית של השקעה בשוק האג"ח הממשלתי המקומי, אטרקטיביות שבאה לידי ביטוי בחודש האחרון בביצועים עודפים משמעותיים על פני מרבית שוקי האג"ח ממשלתיים אחרים בעולם.
"אנו מסבים את תשומת הלב בעיקר לאיגרות החוב הארוכות לטווח של 20 שנה ומעלה שהאטרקטיביות שלהן עלתה באופן יחסי על רקע השתטחות העקומים בטווח 2 – 10 והיציבות בעקומים בטווחים 10 – 30 שנה".
השקעה במח"מ של 6 שנים ומעלה
בלאומי שוקי הון ממליצים על הארכת ההשקעה למח"מ אחזקות של 6 שנים ומעלה, עם המשך השקעה עודפת באפיק השקלי הלא צמוד, כאשר האחזקה מומלצת דרך אחזקה סינתטית במח"מ קצר של עד 3 שנים בשילוב איגרות חוב ארוכות לטווח של 15 שנה ומעלה.
עוד מציינים בלאומי שוקי הון כי חשיפה לאג"ח בטווח הארוך מומלצת בעיקר על ידי איגרות חוב לטווח של 20 – 30 שנה חלף איגרות חוב לטווח של 10 שנים ומומלץ להמשיך ולהימנע מהשקעה באג"ח בריבית משתנה. להערכתם הביצועים העודפים של השוק המקומי צפויים להימשך ותיתכן עלייה נוספת במרווחי התשואה השליליים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ממשלת ארה"ב.
- 6.ישראל בבועה מנותקת מהשוק הגלובלי ההתרסקות באה אחרי זה (ל"ת)אזרח 05/08/2019 00:38הגב לתגובה זו
- 5.איתי 04/08/2019 16:44הגב לתגובה זוזה לא שקלים שמגובים בזהב.סתם נייר הוא יכול לקנות מיליארדים ולהעביר לממשלה לחסות את הגירעון וגם לקנות אגח של טבע לסייע לתעסוקה.הרי כול הבנקים והקרנות משתוקקים לשקל שיתן להם שקלים עד שימאס להם.רק זה יפסיק את התיאבון שלהם לשקלים
- 4.קונים מיליארד דולר ביום זה הכלי (ל"ת)צילה 04/08/2019 16:09הגב לתגובה זו
- 3.sus 04/08/2019 15:42הגב לתגובה זותסבירו מה קרה בחודשיים שהשקל התחזק בפיתאומיות ב 7 אחוז במקום להסביר את הפוזיציה שלכם
- 2.י 04/08/2019 15:41הגב לתגובה זוהורדת מכסים והגברת התחרות על השוק הישראלי והדולר יקפוץ. אבל היום הצרכן משלם 7 שקלים לדולר (לפחות) ומי שנרוויח זה המונופולים
- 1.ריבית 04/08/2019 15:09הגב לתגובה זוויש לכך הצדקה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
