סחרור מסוכן: באיזו מדינה תשואות האג"ח צללו היום עד 750%?

לראות ולא להאמין - תשואות האג"ח בחלק ממדינות אירופה עוברות לטריטוריה השלילית - יש סיבה לפחד?
 | 
(19)
סערה בשוק האג"ח
שבוע לא קל עובר על המשקיעים בשוקי המניות בעולם ונראה כי גם המומחים הותיקים ביותר מתקשים למצוא הסברים הגיוניים למתרחש בימים אלו. חלק מהמשקיעים נראים כל כך לחוצים כשהם מסתערים לשוקי האג"ח ומורידים את תשואות האג"ח לרמות אפסיות ואף שליליות - מה שזה אומר בשורה התחתונה שהמשקיעים מוכנים להחזיק אג"ח ממשלתיות גם ברמה של הפסד.

כאמור הסערה הגדולה בשוק המניות והמט"ח לא פסחה גם על שוק האג"ח העולמי שבו תשואות האג"ח ממשלתיות באירופה וביפן נכנסו לטריטוריה השלילית והמשקיעים בכל זאת נוהרים בהמוניהם אולי מתוך תקווה שהם מעדיפים כרגע את שוק האג"ח מאשר הטלטלה המטורפת שעוברת על שוק המט"ח בימים אלו.

"זוהי בעצם עמלה עבור פחד" אומר ניקולס קולאס, אסטרטג ראשי ב-ConvergEx. "פחד מדיפלציה, פחד מהתנודתיות העצומה בשווקים אחרים ופחד כללי מהלא נודע" מסכם קולאס.

מתחת לאפס
מה משותף לשוויץ, בלגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, יפן והולנד? תשואות האג"ח הממשלתיות לטווח קצר של כל המדינות האלו נסחרות כעת מתחת לאפס. גם בארה"ב המצב לא מזהיר כאשר תשואות האג"ח קצרות טווח ננמצאות רק מעט מעל לאפס.

בשוויץ שם הבורסה צללה גם היום, תשואות האג"ח ל-9 שנים צללו ב-750% לרמה שלילית של 0.052%-. בגרמניה תשואות אג"ח ל-10 שנים יורדות 4.4% לשיעור של 0.45%, בצרפת תשואות האג"ח ל-10 שנים מאבדות 5.6% לרמה של 0.63%.

הסיפור הזה הוא חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית של עולם ההשקעות שכן תשואות האג"ח הממשלתיות בדרך כלל נסחרות בטריטוריה חיובית לאורך השנים. "מדובר בתמרור אזהרה שמתריע מפני דיפלציה, לא זכור לי מקרה שבו היינו בחששות דיפלציונים ממש בכל העולם" אומר פיל קמפורלה, אסטרטג ב-JPMorgan. נראה כי לבנקים מרכזיים וגם לחלק מהמשקיעים יש עדיין זיכרון מר ממשבר הדיפלציה ביפן שגרר אותה ליותר מעשור של צמיחה אפסית.

אינדקציה נוספת שהדיפלציה באירופה כבר בדלת, היה מדד המחירים לצרכן בגוש האירו לחודש דצמבר שהצביע על ירידה. בתגובה המשקיעים מצפים לפעולה אגרסיבית של ה-ECB בדמות השקת תוכנית הרחבה כמותית מאסיבית. בשבוע הבא ב-22 לינואר (ה') המשקיעים יקבלו את התשובה.
תגובות לכתבה(19):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    לכל אלה שחושבים שהם מבינים הם לא
    אסנת 17/01/2015 00:15
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הירידה של ה750 אחוז היא על התשואה שכן זאת אגרת חוב ולא מניה שיכולה לרדת רק 100 אחוז.
    סגור
  • 11.
    פיל קמפורה משווק שטויות
    ררמ 17/01/2015 00:07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא זכורה לו אינוורסיה באג"ח... איזה קשקוש, חצי שנה לפני פריצת משבר הסאבפריים ב-15 לאוגוסט 2007, נצפו אינוורסיות ברורות באג"ח ממשלתיות ומוניציפליות בארה"ב. אג"ח זה סמן ברור.
    סגור
  • סלח לי, מה זה אינוורסיה ? (ל"ת)
    דר שמיל 17/01/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    כחלון אכל אותה- המוני משקיעי נדלן יקבלו כסף בחינם ויקנו
    דוד 16/01/2015 19:37
    הגב לתגובה זו
    3 4
    ואז המחירים יעלו ולא ירדו, גם אם ההיצע יוכפל כפי שכחלון מציע
    סגור
  • איפה למדת כלכלה ? באוקספורד? (ל"ת)
    ר 16/01/2015 23:56
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 9.
    לכל החוכמולוגים
    fdf 16/01/2015 19:15
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יש אחוז שלילי שכן כאן ירד מתחת לאפס
    סגור
  • 8.
    כמה אתם אוהבים את הדרמה
    רגיעון 16/01/2015 19:03
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ואת התמונה של הטורנדו. לא הגיע הזמן לדיווחים וכתבות אוביקטיביות ונטולי דרמה ופחד מוגזם?
    סגור
  • 7.
    רק מי שאין לו מושג בכלכלה " צוללות כעת ב-750%"
    שישקו 16/01/2015 18:44
    הגב לתגובה זו
    12 1
    אין דבר כזה ירידה של 750%....המקסימום זה 100%
    סגור
  • ירידה מתשואה של 1% למינוס 1% היא ירידה של 200% (ל"ת)
    שמואל ברגר 17/01/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה ירידה של 50% (ל"ת)
    יאי 18/01/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    צוללות 750 אחוז ? אפשר לרדת יותר מ100 אחוז
    אלון 16/01/2015 18:43
    הגב לתגובה זו
    13 1
    העורך שלכם סיים יסודי ?
    סגור
  • ירידה מתשואה של 1% למינוס 1% היא ירידה של 200% (ל"ת)
    שמואל ברגר 17/01/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שונאי סיכון שאוהבים להפסיד כסף (ל"ת)
    פרדוכס עולם הפוך 16/01/2015 18:15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • אני כבר מורווחת על האגח מעל 30% , מה דעתך?
    נעה 17/01/2015 20:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולפי מה שקרה בסוף שבוע נראה, שתהיה עוד עליה,
    סגור
  • 4.
    תגובה 2 יפה ונכונה, אבל הצפי שבחציון שני הריבית תתחיל
    ישראלי 16/01/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לעלות. תחשבו על אג"ח קונצרני עם סיכוי , רוצים דוגמא? בבקשה: המשביר ג' תשואה גבוהה ולסידרה יש בטחונות, סידרה קטנה. ג.נ. יש לי ממנה.
    סגור
  • 3.
    תיקון טעות
    איילי 16/01/2015 17:38
    הגב לתגובה זו
    5 4
    המח"מ באג"ח ממשלתי שקלי 1026 הוא 9.15 ולא 10 כפי שנרשם.
    סגור
  • 2.
    סערה בכוס תה
    איילי 16/01/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    21 4
    תשואות האג"ח הממשלתיות הקצרות במדינתנו הנאורה כבר מזמן שליליות , הנה כמה דוגמאות : שחר 2683 , ממשלתי שקלי 0516 , 0816 , ועוד... שלא לדבר על הקונצרניות בדרוגים הגבוהים. רוב הציבור לא קונה את האג"ח בתשואות השליליות בצורה ישירה אלא דרך קרנות , ואלא כמובן מחזיקות באג"ח בעלות התשואות השליליות , עדיף למשקיעים לרכוש אג"ח לבד כאלו בעלי תשואות חיוביות בלבד , כמובן שיצטרכו להאריך את המח"מ , אבל לפחות יהנו מהריבית הגבוהה. לדוגמא בישראל אפשר לרכוש ממשלתי שקלי 1026 שנותן ריבית 6.25 ובעל מח"מ 10 , התשואה 2.23 חיובית ולא שלילית. כמובן שכשיעלו את הריבית כל האג"ח האלה יחטפו אבל זה לא יקרה כנראה בקרוב ולראיה האינפלציה השלילית שזה עתה התפרסמה 0.2 - לכל 2014.... צריך לזכור שכל עוד הריביות נמוכות , כסף ימשיך לזרום לשוק ההון , הן למניות והן לאג"ח , וכן הדיור ימשיך לעלות , כל זה לא נובע לא מנתונים כלכלים מוצלחים אלא להיפך , פשוט לאנשים אין מקום אחר לשים את הכסף...
    סגור
  • 1.
    אין יותר ממאה אחוז (ל"ת)
    רמי 16/01/2015 17:32
    הגב לתגובה זו
    17 1
    סגור
  • בטח שיש
    שמואל ברגר 17/01/2015 16:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם התשואה מגיעה לערך שלילי, ברור שזה אפשרי. נגיד, אם הייתה תשואה של 1%, ועכשיו יש תשואה של -1%, הייתה ירידה של 2% שהם 200% מהתשואה הקודמת. הסיבה, שמשום מה לא מצוינת בכתבה, היא ההרחבה הכמותית, שתחייב את הממשל לקנות אגח במחירי שוק, בשונה מאזרחים שקונים רק נכסים כשהם רווחיים. אז העלאת מחירי האג"ח על ידי מוסדיים עדיין תביא אותם לרווח, בגלל שיש להם קונה שבוי. (המדינה)
    סגור