בועת דוט.קום? פייסבוק נסחרת במכפיל של 112, וזה עוד כלום - צפו במספרים

מניות האינטרנט לוהטות, whatsapp קיבלה תג מחיר של 19 מיליארד דולר וכולם שמחים. Bizportal בדק את המכפילים, תתכוננו להלם
אמיר נהרי | (9)

בשבוע שעבר התבשרנו על עסקת ענק כאשר פייסבוק (סימול: FB) רכשה את חברת הצ'אט הפופולארית וואטסאפ תמורת סכום מדהים של 19 מיליארד דולר. אנליסטים רבים ניסו להבין מאיפה הגיע המספר הזה, ובמה הוא מעוגן - כיצד מתרגמים 450 מיליון מנויים ל-19 מיליארד דולר? נזכיר כי לא מזמן נמכרה וויבר הישראלית, המחזיקה 300 מיליון מנויים, תמורת 900 מיליון דולר.

היקף העסקאות האלו מעלה את התהייה הבאה, האם הציפיות הלכו רחוק מידי? האם מול העיניים שלנו הולכת ומתפתחת בועה בקרב מניות האינטרנט בדומה למה שהתרחש בשנת 2001 עת התפוצצה בועת הדוט-קום.

בכדי לענות על השאלה, בדקנו את הנתונים הפיננסיים המרכזיים של חברות האינטרנט המובילות בארה"ב כשהנתון המרכזי שבהם הוא מכפיל הרווח שבו נסחרות המניות.

לרוב חברות האינטרנט החמות יש מכפיל רווח מדאיג

מכפיל הרווח (P/E) הוא פרמטר המחושב על ידי חלוקת שווי השוק של החברה ברווח השנתי בשנה החולפת. במלים אחרות, המספר המתקבל מהחישוב הוא כמות השנים הנדרשת להחזיק במניה על מנת להחזיר את ההשקעה - זאת בהנחה שהרווח השנתי נותר על כנו.

מבדיקת Bizportal עולה כי נכון להיום, מניית פייסבוק נסחרת במכפיל רווח של 112 על השנה האחרונה ובנטפליקס מכפיל הרווח עומד על 233. אבל הנתונים של חברות אלו מתגמדים לעומת אמאזון ולינקד-אין. בחברת האינטרנט המקוון אמאזון (סימול: AMZN) מכפיל הרווח עומד על 588 וברשת החברתית לינקד-אין המכפיל כבר מזנק ל-864.

לשם השוואה, בחברות האינטרנט והטכנולוגיה הגדולות מכפיל הרווח צנוע יותר (ועדיין גבוה מאוד). אצל גוגל המכפיל עומד על 31, ב-EBAY המכפיל עומד על 25 ובחברת אפל - החברה הטכנולוגית הגדולה בעולם, מכפיל הרווח הוא 13. אמנם, מכפילים אלו נראים 'שפויים' יותר, אך עדיין מדובר על מכפיל רווח הגבוה מאשר המכפיל הממוצע של החברות בוול סטריט (סביב 15).

חברה נוספת, אשר אינה יכולה להיכנס לסטטיטיקה, היא טוויטר שבכלל רשמה הפסד כבר של 645 מיליון דולר בשנה האחרונה (ואין צפי למעבר לרווח בשנים הקרובות) ולכן אי אפשר לדבר שם בכלל על מכפיל רווח. לגבי השווי - הוא עומד על 30 מיליארד דולר כעת, וזה אחרי ירידה של 20% בחודשיים האחרונים.

מבחינת מכפילי הרווח במניות החמות, החברה שמחזיקה במכפיל שפוי יחסית היא ענקית הקמעונות האינטרנטית eBay, אשר מכפיל הרווח שלה עומד על 25. החברה מוערכת לפי שווי של 70 מיליארד דולר נכון ליום חמישי.

קיראו עוד ב"גלובל"

ישנם עוד פרמטרים שהמשקיעים אוהבים להשתמש בהם כאשר הם בוחנים השקעה בחברות. אחד הפרמטרים הוא בדיקת שווי השוק מול היקף הנכסים (P/B) או בדיקת הרווח העתידי מול שווי החברה (PEG). אגב, בשני הפרמטרים הללו טוויטר נמצאת בראש הרשימה מבחינת התמחור.

אז האם מדובר בבועה? על השאלה הזאת ככל הנראה רק הזמן יעיד. לעת עתה האנליסטים הסוקרים את חברות האינטרנט יכולים להצדיק בניתוח שלהם את התמחור של חברות האינטרנט וצופים להם עתיד ורוד. עם זאת, אם חברות האינטרנט האלו יתקשו להציג את הצמיחה המצופה מהם - לא מן הנמנע כי האנליסטים ייאלצו להפחית תחזיות ומחירי יעד לחברות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    למעט אפל וגוגל כל היתר במחירים הזויים (ל"ת)
    שומר נפשו ירחק 25/02/2014 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רונן ל 24/02/2014 18:13
    הגב לתגובה זו
    זה כמו לשלם 4 מיליארד(אם נניח שבמקרה של פייסבוק מכפיל 30 הוא מכפיל גבוהה אבל אולי..... רק אולי לא "בועתי".
  • 5.
    הזיות!!!הכיוון הוא רק עליות בלבד!!!!!!!! (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 24/02/2014 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועה, זהירות פיצוץ! (ל"ת)
    T 24/02/2014 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צוקרברג ממשיך לחייך ולעבוד על כולכם. תקנו ותהנו. (ל"ת)
    הראש היהודי 24/02/2014 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא הייתי משקיע דולר אחד בחברות האלה (ל"ת)
    כלכלן 24/02/2014 16:21
    הגב לתגובה זו
  • חכמי ציון בעליבותם 24/02/2014 17:17
    הגב לתגובה זו
    שהן שוות עשרות מיליארדי דולר ואילו אתה מגיב בביזפורטל.....
  • 1.
    ג'וני 24/02/2014 16:20
    הגב לתגובה זו
    הוא שרוב האנשים רק מורידים את וויבר ולא משתמשים בה כמעט (אני באופן אישי לא השתמשתי אפילו פעם אחת מההתקנה לפני 3 שנים) בעוד שבוואטס-אפ אנשים משתמשים מידי יום
  • אולי כי זה עתה שבת משדה הקרב,ג'וני ? (ל"ת)
    ? 24/02/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.