פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

למה פלנטיר מזנקת היום ב-7%?

פלנטיר מזנקת על רקע רגיעה במתחי הסחר והתחזקות מגזר ה-AI; חברות תשתית טכנולוגית כמו ורטיב ואמפנול דיווחו על תוצאות חזקות במפתיע

אדיר בן עמי | (1)

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -0.2%  מזנקת היום ב-7%, כשהיא בדרך לסגירה הגבוהה ביותר מאז ה-20 בפברואר, אז נסגרה ברמה של 106.27 דולר. הזינוק המרשים התרחש על רקע התמתנות החששות ממלחמת סחר עם סין ושורה של דוחות כספיים חיוביים בתחום הבינה המלאכותית.


הרגיעה במתחי הסחר באה בעקבות התבטאויות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שרמז כי בכוונתו להפחית את המכסים על סחורות מסין לאחר שהמדינות ינהלו משא ומתן. "145% זה מאוד גבוה ולא יישאר כך", אמר טראמפ ביום שלישי בהתייחסו למכס הנוכחי על יבוא מסין. "זה לא יהיה קרוב לרמה הזו. זה ירד משמעותית. אבל זה לא יהיה אפס."


ההסבר המובהק ביותר לעליית מניית פלנטיר הוא שהחברה נהנתה מהמגמה החיובית הכללית בשוק. מדד ה-S&P 500 ומדד הדאו ג'ונס נמצאים במסלול לסיים את המסחר בעליות של 2% ביום השני ברציפות, מה שדחף מעלה מניות רבות, במיוחד בסקטור הטכנולוגיה.


פלנטיר, הנחשבת לספקית מרכזית של תוכנה לממשל הפדרלי האמריקאי, סבלה בתחילת השנה מחששות בנוגע לקיצוצים בתקציבי ממשלה ומהערכות שווי גבוהות. למרות זאת, המניה עדיין מציגה תשואה חיובית של 35% מתחילת השנה. כבר לא סוד שפלנטיר נתפסת כשחקנית מרכזית בשוק הבינה המלאכותית, במיוחד בתחום ניתוח נתונים מבוסס AI. מוקדם יותר השנה, המנכ"ל אלכס קארפ הצהיר כי החברה מעמיקה את "מעמדה במרכז מהפכת הבינה המלאכותית". הצהרה זו משקפת את האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה להתמקד בפיתוח יכולות AI מתקדמות לניתוח מידע מורכב.


התוכנה של פלנטיר משמשת את משרד ההגנה האמריקאי וסוכנויות ממשלתיות נוספות. לאחרונה, סוכנות התקשורת והמידע של נאט"ו הודיעה על רכישת מערכת Maven Smart של פלנטיר, המשתמשת בבינה מלאכותית לאיסוף וניתוח כמויות גדולות של נתונים. שיתוף פעולה זה מדגיש את החשיבות האסטרטגית של הטכנולוגיה של פלנטיר עבור גופי ביטחון בינלאומיים.


מה עוד דוחף את פלנטיר?

 העליות התרחשו בעיצומה של סדרת דוחות כספיים שהצביעו על כך שמגמת ההשקעה בבינה מלאכותית חיה וקיימת. התוצאות החיוביות של חברות הקשורות לתחום ה-AI סיפקו תמיכה נוספת למניית פלנטיר.


דוגמה בולטת לכך היא ורטיב (Vertiv), אחת מחברות תשתיות מרכזי הנתונים המובילות. החברה דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון הראשון ביום רביעי והצביעה על "האצה בהיקף יישומי בינה מלאכותית בשוק מרכזי הנתונים". מניית ורטיב זינקה ב-11% בעקבות הדוחות המעודדים, מגמה שתמכה גם במניות אחרות בתחום.

קיראו עוד ב"גלובל"


באופן דומה, חברת אמפנול (Amphenol), יצרנית הכבלים והמחברים המשמשים במערכות של אנבידיה, עלתה ב-10% לאחר שהמשקיעים קיבלו בברכה את התוצאות החזקות במפתיע שלה. הביצועים של אמפנול סיפקו אינדיקציה נוספת לחוזקה של שרשרת האספקה סביב תעשיית הבינה המלאכותית.


הצמיחה במגזר הבינה המלאכותית ממשיכה להניע ביקושים לפתרונות ניתוח נתונים מתקדמים, תחום בו פלנטיר נחשבת למובילה. היכולת של החברה לעבד כמויות עצומות של מידע ולהפיק תובנות בעלות ערך הופכת אותה לשותפה אסטרטגית עבור ארגונים המבקשים לנצל את הפוטנציאל של טכנולוגיות AI.


פלנטיר צפויה לפרסם את תוצאות הרבעון הראשון שלה ב-5 במאי. משקיעים רבים יחכו לדוחות אלה כדי לקבל תמונה ברורה יותר על הצמיחה של החברה ועל היקף ההשקעות שלה בתחום הבינה המלאכותית. הציפיות גבוהות, במיוחד לאור הביצועים החזקים של חברות אחרות בתעשייה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האם כדאי להחזיק עדיין ביום פרסום הדוחות (ל"ת)
    נתן 25/04/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.