צים
צילום: ויקיפדיה

טראמפ מתכנן לגבות דמי נמל על ספינות תוצרת סין - מה המשמעות עבור צים?

צעד נוסף במלחמת הסחר: המס החדש יחול גם על ספינות שכבר נבנו ועלול להעמיק את הירידה הצפויה ברווחיות צים ב-2025

אדיר בן עמי | (1)


ממשל טראמפ חשף לאחרונה תוכנית חדשה במסגרת מלחמת הסחר המתעצמת עם סין, צעד שצפוי להשפיע משמעותית על חברות ספנות בינלאומיות, ובהן צים הישראלית. לפי ההודעה שפורסמה על ידי משרד המסחר האמריקאי, בתוך 180 יום יחל הממשל לגבות דמי נמל מיוחדים על ספינות שיוצרו בסין ופוקדות נמלים אמריקאיים, כחלק מהמאמצים "להחיות את תעשיית בניית הספינות בארה"ב ולערער על הדומיננטיות של סין".


על פי התוכנית החדשה, התשלומים יחושבו לפי משקל המטען, מספר המכולות ומספר הכלים על הסיפון. מפעילות ספינות ישלמו בשלב הראשון 50 דולר לטונה של מטען, והתעריף יעלה ב-30 דולר נוספים לטונה בכל שנה במשך שלוש השנים הבאות. בעלי הספינות ישלמו 18 דולר לטונה או 120 דולר למכולה, עם מנגנון העלאה דומה. ספינות המובילות מכוניות ישלמו 150 דולר לרכב.


אלי גליקמן, מנכ"ל צים ZIM Integrated Shipping Services , התייחס לאיום זה בריאיון עם ביזפורטל לאחרונה ותיאר את ההשפעה האפשרית: "המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור, כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה." עם זאת, הבהרות אחרונות מצד הממשל מעידות כי הדמי נמל ייגבו פעם אחת בלבד לכל הפלגה בארה"ב, גם אם האוניה תמשיך לנמלים נוספים במדינה, והם יהיו מוגבלים לחמש פעמים בשנה לכל ספינה.


חלק משמעותי מהאוניות של צים - מסין

בדוח המורחב שפרסמה צים לאחרונה, החברה ציינה במפורש את הסיכון: "חלק משמעותי מהאוניות שאנו מפעילים יוצרו בסין, ואם ההחלטה תאומץ אנו עלולים להידרש לעלויות תפעול משמעותיות נוספות, שייתכן כי לא נוכל לקבל בחזרה מהלקוחות שלנו. כך שהדבר עלול לפגוע בעסקינו, בתוצאות הפעילות ובתנאים הפיננסיים שלנו."


המהלך הנוכחי מצטרף למלחמת הסחר המתפתחת בין סין וארה"ב, שכוללת כבר מכסים בשיעור של 145% על יבוא סיני לארה"ב ועל 125% על יבוא אמריקאי לסין. כלכלנים ומומחים למסחר בינלאומי מזהירים כי המצב עלול להוביל להעלאת מחירים משמעותית עבור הצרכנים, כשעלויות השינוע יתגלגלו אל המחיר הסופי של המוצרים.


שנת 2024 - שנת שיא

שנת 2024 הייתה שנת שיא עבור צים, שהציגה הכנסות של 8.3 מיליארד דולר ורווח של כ-2.15 מיליארד דולר, ביצועים שהגדירם גליקמן כ"פנומנליים". אולם, כבר כעת נראה כי שנת 2025 תהיה שונה לחלוטין. בתחזית השנתית שפרסמה החברה, היא צופה לסיים את 2025 עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר בלבד - נתונים נמוכים באופן משמעותי מאלו שהציגה בשנה החולפת (EBITDA של 3.69 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 2.53 מיליארד דולר).


גליקמן תיאר את מצב השוק כ"עננות כבדה". לדבריו, "מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצוניים נוספים," והוא מונה ביניהם את המיסוי החדש של הממשל האמריקאי, האי-ודאות בים השחור בעקבות המלחמה ברוסיה ואוקראינה, השאלה אם ממשל טראמפ ישתלט על תעלת פנמה, ומדיניות המכסים החדשה מול קנדה, מקסיקו וסין.

קיראו עוד ב"גלובל"


אחת ההשלכות המיידיות של מדיניות המכסים והמיסוי של טראמפ היא הסטת ספינות המיועדות לארה"ב לנמלים באירופה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה היבוא הסיני לבריטניה עלה בכ-15% ולאיחוד האירופי בכ-12%. מרקו פוריונה, מזכ"ל Chartered Institute of Export & International Trade, אמר ל-BBC כי "זו השפעה ישירה של המעשים של דונלד טראמפ", והוסיף שחוסר הוודאות והשיבושים מעלים את המחירים לצרכנים.


גליקמן התייחס למיסוי החדש גם מנקודת המבט של השפעתו על הכלכלה האמריקאית: "אני מבין את זה שטראמפ רוצה לתת עדיפות למספנות אמריקאיות אבל צריך להבין שהדבר הזה יגרום לעליית מחיר של 800 אלף דולר למכולה. המשמעות היא שזה עשוי להביא לעלייה באינפלציה ולהורדה בביקוש, ככה שהשוק באי-וודאות". עמדה דומה הביע גם דובר משרד החוץ הסיני, שצוטט ב-CNN באומרו שהצעד יגדיל את הלחצים האינפלציוניים בארה"ב ויפגע באינטרסים של לקוחות ועסקים אמריקאיים.


למרות האתגרים, גליקמן תיאר בראיון את האופן שבו צים נערכת לתקופה המאתגרת: "אנחנו התכוננו מבחינת ההשקעות בגודל האוניות לתקופה מאתגרת וחתמנו הסכמי דלק לתקופה ארוכה, מה שהוכיח את עצמו כי מחירי הגז עלו. אנחנו מאמינים באנשים שלנו וברמה הגבוהה של השירות שלנו, ובכך שהלקוחות יבחרו בנו כאופציה ראשונה, ולכן נשמור ככל האפשר על רווח ואם נפסיד, אז פחות מהחברות האחרות."


בשנים האחרונות השקיעה צים בחידוש הצי שלה, וקלטה 46 אוניות חדשות, מתוכן 28 המונעות בגז נוזלי. הדבר אפשר לחברה לגדול ב-14% בכמות המכולות שהיא מעבירה, פי שניים מהממוצע בתעשייה. עם זאת, גליקמן ציין שצים לא מתכננת כרגע לרכוש אוניות נוספות בשל המחירים הגבוהים, למרות הירידה במחירי המכולות בשבועות האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מקווה שצים יתרסקו ! חובבי סין (ל"ת)
    סובל מהשמאל 22/04/2025 22:14
    הגב לתגובה זו
ננסי פולסי
צילום: רשתות חברתיות

יותר טובה מבאפט - מ-3 מיליון דולר לשווי של 300 מיליון דולר

האם ננסי פלוסי שהיתה יו"ר בית הנבחרים ופרשה לאחרונה מהקונגרס היא משקיעת על או סוחרת במידע פנים ועל הכוונה לאסור על פוליטיקאים לסחור במניות - "אם אתה רוצה לסחור במניות - לך לוול סטריט, לא לוושינגטון"

עמית בר |

חברת הקונגרס הרפוליקאנית אנה פאולינה לונה מקדמת איסור גורף על מסחר במניות לנבחרי ציבור ובני משפחותיהם בהמשך לסיפור המדהים של ננסי פלוסי שהודיעה לאחרונה על פרישה מהקונגרס לאחר שהיתה יו"ר בית הנבחרים. 

בראיון שנערך ברשת פוקס ניוז, הציגה פאולינה לונה, את השקפתה - "חברי קונגרס שנכנסים לפוליטיקה כדי לסחור במניות - לא צריכים להיות בוושינגטון, אלא בוול סטריט". לדבריה, נבחרי ציבור אינם יכולים לשמש גם מחוקקים וגם משקיעים עם גישה למידע פנים - זוהי תשתית לניגוד עניינים מערכתי.

לונה מקדמת הצעת חוק לאיסור מוחלט על מסחר במניות מצד חברי קונגרס, בני זוגם וילדיהם. על פי ההצעה, תותר רק החזקה בתעודות סל/ קרנות סל או בקרנות מדדים רחבות, תוך חובת דיווח שוטפת, וללא גישה לעסקאות במניות. החוק נועד למנוע תופעות של שימוש במידע רגולטורי או מדיניות ממשלתית לצורך רווחים פרטיים.


ננסי פלוסי - רווח של 10,000% תוך השירות הציבורי


ננסי פלוסי. פלוסי, שכיהנה בקונגרס מאז סוף שנות ה-80', החלה את דרכה הציבורית עם שווי  מוערך של פחות מ-3 מיליון דולר. כיום, לפי הערכות עדכניות, הונה המשפחתי יחד עם בן זוגה, פול פלוסי, חוצה את רף ה־300 מיליון דולר.

בחישוב תשואה מצטברת, מדובר בזינוק של פי 100-150 לאורך כ־35 שנה, אם כי רוב ההון נצבר בעשור האחרון. מדובר על תשואה של  בין 10,000% ל-15,000%. במונחים שנתיים, מדובר בתשואה ממוצעת של כ־17-18%% לשנה. תשואה כזו חורגת בהרבה מהממוצע של שוק ההון.  למעשה בשנים האלו מדובר בתשואה טובה יותר מאשר של וורן באפט שהתשואה המשוקללת של 65 שנות השקעה מתקרבת ל-20%, אבל בעשורים האחרונים היא ירדה לכ-10%-12%. בין ההשקעות המוצלחות שלה בשנים האחרונות - אנבידיה, אפל וטסלה.  

רובין לי מנכל באידו (X)רובין לי מנכל באידו (X)

בוקר של חגיגה, ערב של דיכאון: 24 השעות שטלטלו את ביידו

מנכ"ל ביידו, רובין לי: "קמנו מוקדם לזיהוי ההזדמנות ב-AI, אך איחרנו ביישום"

עמית בר |
נושאים בכתבה באידו AI

ביידו, אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בסין, הציגה את Ernie 5.0, גרסה חדשה של מודל הבינה המלאכותית שלה, המתחרה בצ'אטים הקיימים. ההשקה התקיימה בכנס Baidu World 2025 והיא התחילה בקול תרועה רמה, והסתיימה בקול ענות חלושה. 

מניית החברה  ירדה ב-7%, מסגירה של 126.2 דולר הונג קונג ביום הקודם לסגירה של 117.4 דולר. זו הירידה היומית החדה ביותר בשבעה חודשים האחרונים, והיא מוחקת חלק מהעלייה של כ-40% שרשמה המניה מתחילת השנה.

הירידה משקפת ציפיות גבוהות שהיו קשורות להשקה. ביידו תיארה את Ernie 5.0 כמודל אומני-מודאלי, המסוגל לעבד טקסט, תמונות, אודיו ווידאו באמצעות ארכיטקטורה מאוחדת. המודל כולל כ-2.4 טריליון פרמטרים, ומשתמש בטכנולוגיית MoE (Mixture of Experts) להפעלת פחות מ-3% מהפרמטרים בזמן אמת, מה שמפחית עלויות חישוב. בבנצ'מרקים פנימיים, ביידו טענה כי המודל עולה על GPT-4o של OpenAI ו-Gemini 2.5 Pro של גוגל במשימות כמו הבנת מסמכים, ניתוח ויזואלי וטבלאות. עם זאת, השוק לא התרשם, שכן בדיקות עצמאיות מצאו שהמודל נתפס כשדרוג טכני ללא הבדלה משמעותית ממתחרים.

ביידו, שהוקמה ב-2000 כמנוע חיפוש דומה לגוגל, עברה בשנים האחרונות מעבר אסטרטגי לבינה מלאכותית וענן. פעילות החיפוש והפרסום, שמהווה כ-50% מההכנסות, נשארה יציבה אך מאתגרת עקב תחרות מפלטפורמות כמו WeChat ו-Douyin. מתחילת השנה החברה השקיעה כ-20 מיליארד יואן (כ-2.8 מיליארד דולר) בפיתוח AI, כולל שדרוגי שרתים וצ'יפים כמו Kunlun M100 ו-M300. דוח הרבעון השני הראה הכנסות של 34.3 מיליארד יואן, עלייה של 2% משנה קודמת, עם רווח תפעולי של 3.3 מיליארד יואן. עם זאת, שולי הרווח נשארו נמוכים יחסית, כ-9.6%, עקב עלויות גבוהות בפיתוח מודלים.

המעבר ל-AI החל ב-2013 עם השקת פלטפורמת PaddlePaddle, אך התגבר ב-2023 עם Ernie Bot, צ'אטבוט דמוי ChatGPT. עד 2025, AI מהווה כ-15% מההכנסות, בעיקר משירותי ענן. ביידו מציעה גישה חופשית ל-Ernie 5.0 דרך אפליקציית ERNIE Bot, ומשלבת אותו בשירותים כמו Apollo Go, שירות רובוטקסי אוטונומי שמגיע ל-1.7 מיליון נסיעות בשנה. בנוסף, החברה פיתחה כלים כמו GenFlow 3.0, סוכן AI לעיבוד נתונים, ו-Famou, סוכן עצמאי להתאמה אוטומטית. אלה נועדו לשפר יעילות בארגונים, אך השוק מצפה להוכחות כמותיות על השפעה על הכנסות.