טראמפ מתכנן לגבות דמי נמל על ספינות תוצרת סין - מה המשמעות עבור צים?
צעד נוסף במלחמת הסחר: המס החדש יחול גם על ספינות שכבר נבנו ועלול להעמיק את הירידה הצפויה ברווחיות צים ב-2025
ממשל טראמפ חשף לאחרונה תוכנית חדשה במסגרת מלחמת הסחר המתעצמת עם סין, צעד שצפוי להשפיע משמעותית על חברות ספנות בינלאומיות, ובהן צים הישראלית. לפי ההודעה שפורסמה על ידי משרד המסחר האמריקאי, בתוך 180 יום יחל הממשל לגבות דמי נמל מיוחדים על ספינות שיוצרו בסין ופוקדות נמלים אמריקאיים, כחלק מהמאמצים "להחיות את תעשיית בניית הספינות בארה"ב ולערער על הדומיננטיות של סין".
על פי התוכנית החדשה, התשלומים יחושבו לפי משקל המטען, מספר המכולות ומספר הכלים על הסיפון. מפעילות ספינות ישלמו בשלב הראשון 50 דולר לטונה של מטען, והתעריף יעלה ב-30 דולר נוספים לטונה בכל שנה במשך שלוש השנים הבאות. בעלי הספינות ישלמו 18 דולר לטונה או 120 דולר למכולה, עם מנגנון העלאה דומה. ספינות המובילות מכוניות ישלמו 150 דולר לרכב.
אלי גליקמן, מנכ"ל צים ZIM Integrated Shipping Services , התייחס לאיום זה בריאיון עם ביזפורטל לאחרונה ותיאר את ההשפעה האפשרית: "המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור, כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה." עם זאת, הבהרות אחרונות מצד הממשל מעידות כי הדמי נמל ייגבו פעם אחת בלבד לכל הפלגה בארה"ב, גם אם האוניה תמשיך לנמלים נוספים במדינה, והם יהיו מוגבלים לחמש פעמים בשנה לכל ספינה.
חלק משמעותי מהאוניות של צים - מסין
בדוח המורחב שפרסמה צים לאחרונה, החברה ציינה במפורש את הסיכון: "חלק משמעותי מהאוניות שאנו מפעילים יוצרו בסין, ואם ההחלטה תאומץ אנו עלולים להידרש לעלויות תפעול משמעותיות נוספות, שייתכן כי לא נוכל לקבל בחזרה מהלקוחות שלנו. כך שהדבר עלול לפגוע בעסקינו, בתוצאות הפעילות ובתנאים הפיננסיים שלנו."
- צים מזנקת 9%, נובו 8% אלי לילי יורדת 1% - מה עושים החוזים?
- צים מזנקת: הדירקטוריון בוחן הצעות רכישה משתי ענקיות ספנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך הנוכחי מצטרף למלחמת הסחר המתפתחת בין סין וארה"ב, שכוללת כבר מכסים בשיעור של 145% על יבוא סיני לארה"ב ועל 125% על יבוא אמריקאי לסין. כלכלנים ומומחים למסחר בינלאומי מזהירים כי המצב עלול להוביל להעלאת מחירים משמעותית עבור הצרכנים, כשעלויות השינוע יתגלגלו אל המחיר הסופי של המוצרים.
שנת 2024 - שנת שיא
שנת 2024 הייתה שנת שיא עבור צים, שהציגה הכנסות של 8.3 מיליארד דולר ורווח של כ-2.15 מיליארד דולר, ביצועים שהגדירם גליקמן כ"פנומנליים". אולם, כבר כעת נראה כי שנת 2025 תהיה שונה לחלוטין. בתחזית השנתית שפרסמה החברה, היא צופה לסיים את 2025 עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר בלבד - נתונים נמוכים באופן משמעותי מאלו שהציגה בשנה החולפת (EBITDA של 3.69 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 2.53 מיליארד דולר).
גליקמן תיאר את מצב השוק כ"עננות כבדה". לדבריו, "מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצוניים נוספים," והוא מונה ביניהם את המיסוי החדש של הממשל האמריקאי, האי-ודאות בים השחור בעקבות המלחמה ברוסיה ואוקראינה, השאלה אם ממשל טראמפ ישתלט על תעלת פנמה, ומדיניות המכסים החדשה מול קנדה, מקסיקו וסין.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אחת ההשלכות המיידיות של מדיניות המכסים והמיסוי של טראמפ היא הסטת ספינות המיועדות לארה"ב לנמלים באירופה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה היבוא הסיני לבריטניה עלה בכ-15% ולאיחוד האירופי בכ-12%. מרקו פוריונה, מזכ"ל Chartered Institute of Export & International Trade, אמר ל-BBC כי "זו השפעה ישירה של המעשים של דונלד טראמפ", והוסיף שחוסר הוודאות והשיבושים מעלים את המחירים לצרכנים.
גליקמן התייחס למיסוי החדש גם מנקודת המבט של השפעתו על הכלכלה האמריקאית: "אני מבין את זה שטראמפ רוצה לתת עדיפות למספנות אמריקאיות אבל צריך להבין שהדבר הזה יגרום לעליית מחיר של 800 אלף דולר למכולה. המשמעות היא שזה עשוי להביא לעלייה באינפלציה ולהורדה בביקוש, ככה שהשוק באי-וודאות". עמדה דומה הביע גם דובר משרד החוץ הסיני, שצוטט ב-CNN באומרו שהצעד יגדיל את הלחצים האינפלציוניים בארה"ב ויפגע באינטרסים של לקוחות ועסקים אמריקאיים.
למרות האתגרים, גליקמן תיאר בראיון את האופן שבו צים נערכת לתקופה המאתגרת: "אנחנו התכוננו מבחינת ההשקעות בגודל האוניות לתקופה מאתגרת וחתמנו הסכמי דלק לתקופה ארוכה, מה שהוכיח את עצמו כי מחירי הגז עלו. אנחנו מאמינים באנשים שלנו וברמה הגבוהה של השירות שלנו, ובכך שהלקוחות יבחרו בנו כאופציה ראשונה, ולכן נשמור ככל האפשר על רווח ואם נפסיד, אז פחות מהחברות האחרות."
בשנים האחרונות השקיעה צים בחידוש הצי שלה, וקלטה 46 אוניות חדשות, מתוכן 28 המונעות בגז נוזלי. הדבר אפשר לחברה לגדול ב-14% בכמות המכולות שהיא מעבירה, פי שניים מהממוצע בתעשייה. עם זאת, גליקמן ציין שצים לא מתכננת כרגע לרכוש אוניות נוספות בשל המחירים הגבוהים, למרות הירידה במחירי המכולות בשבועות האחרונים.
- 1.מקווה שצים יתרסקו ! חובבי סין (ל"ת)סובל מהשמאל 22/04/2025 22:14הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)