טראמפ מתכנן לגבות דמי נמל על ספינות תוצרת סין - מה המשמעות עבור צים?
צעד נוסף במלחמת הסחר: המס החדש יחול גם על ספינות שכבר נבנו ועלול להעמיק את הירידה הצפויה ברווחיות צים ב-2025
ממשל טראמפ חשף לאחרונה תוכנית חדשה במסגרת מלחמת הסחר המתעצמת עם סין, צעד שצפוי להשפיע משמעותית על חברות ספנות בינלאומיות, ובהן צים הישראלית. לפי ההודעה שפורסמה על ידי משרד המסחר האמריקאי, בתוך 180 יום יחל הממשל לגבות דמי נמל מיוחדים על ספינות שיוצרו בסין ופוקדות נמלים אמריקאיים, כחלק מהמאמצים "להחיות את תעשיית בניית הספינות בארה"ב ולערער על הדומיננטיות של סין".
על פי התוכנית החדשה, התשלומים יחושבו לפי משקל המטען, מספר המכולות ומספר הכלים על הסיפון. מפעילות ספינות ישלמו בשלב הראשון 50 דולר לטונה של מטען, והתעריף יעלה ב-30 דולר נוספים לטונה בכל שנה במשך שלוש השנים הבאות. בעלי הספינות ישלמו 18 דולר לטונה או 120 דולר למכולה, עם מנגנון העלאה דומה. ספינות המובילות מכוניות ישלמו 150 דולר לרכב.
אלי גליקמן, מנכ"ל צים ZIM Integrated Shipping Services , התייחס לאיום זה בריאיון עם ביזפורטל לאחרונה ותיאר את ההשפעה האפשרית: "המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור, כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה." עם זאת, הבהרות אחרונות מצד הממשל מעידות כי הדמי נמל ייגבו פעם אחת בלבד לכל הפלגה בארה"ב, גם אם האוניה תמשיך לנמלים נוספים במדינה, והם יהיו מוגבלים לחמש פעמים בשנה לכל ספינה.
חלק משמעותי מהאוניות של צים - מסין
בדוח המורחב שפרסמה צים לאחרונה, החברה ציינה במפורש את הסיכון: "חלק משמעותי מהאוניות שאנו מפעילים יוצרו בסין, ואם ההחלטה תאומץ אנו עלולים להידרש לעלויות תפעול משמעותיות נוספות, שייתכן כי לא נוכל לקבל בחזרה מהלקוחות שלנו. כך שהדבר עלול לפגוע בעסקינו, בתוצאות הפעילות ובתנאים הפיננסיים שלנו."
- צים: הרווח כמעט ונמחק; ירד ב-94% אבל התחזיות עולות
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך הנוכחי מצטרף למלחמת הסחר המתפתחת בין סין וארה"ב, שכוללת כבר מכסים בשיעור של 145% על יבוא סיני לארה"ב ועל 125% על יבוא אמריקאי לסין. כלכלנים ומומחים למסחר בינלאומי מזהירים כי המצב עלול להוביל להעלאת מחירים משמעותית עבור הצרכנים, כשעלויות השינוע יתגלגלו אל המחיר הסופי של המוצרים.
שנת 2024 - שנת שיא
שנת 2024 הייתה שנת שיא עבור צים, שהציגה הכנסות של 8.3 מיליארד דולר ורווח של כ-2.15 מיליארד דולר, ביצועים שהגדירם גליקמן כ"פנומנליים". אולם, כבר כעת נראה כי שנת 2025 תהיה שונה לחלוטין. בתחזית השנתית שפרסמה החברה, היא צופה לסיים את 2025 עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר בלבד - נתונים נמוכים באופן משמעותי מאלו שהציגה בשנה החולפת (EBITDA של 3.69 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 2.53 מיליארד דולר).
גליקמן תיאר את מצב השוק כ"עננות כבדה". לדבריו, "מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצוניים נוספים," והוא מונה ביניהם את המיסוי החדש של הממשל האמריקאי, האי-ודאות בים השחור בעקבות המלחמה ברוסיה ואוקראינה, השאלה אם ממשל טראמפ ישתלט על תעלת פנמה, ומדיניות המכסים החדשה מול קנדה, מקסיקו וסין.
- אמזון מתכננת כיסוי אינטרנט לווייני עולמי עד 2028
- טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
אחת ההשלכות המיידיות של מדיניות המכסים והמיסוי של טראמפ היא הסטת ספינות המיועדות לארה"ב לנמלים באירופה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה היבוא הסיני לבריטניה עלה בכ-15% ולאיחוד האירופי בכ-12%. מרקו פוריונה, מזכ"ל Chartered Institute of Export & International Trade, אמר ל-BBC כי "זו השפעה ישירה של המעשים של דונלד טראמפ", והוסיף שחוסר הוודאות והשיבושים מעלים את המחירים לצרכנים.
גליקמן התייחס למיסוי החדש גם מנקודת המבט של השפעתו על הכלכלה האמריקאית: "אני מבין את זה שטראמפ רוצה לתת עדיפות למספנות אמריקאיות אבל צריך להבין שהדבר הזה יגרום לעליית מחיר של 800 אלף דולר למכולה. המשמעות היא שזה עשוי להביא לעלייה באינפלציה ולהורדה בביקוש, ככה שהשוק באי-וודאות". עמדה דומה הביע גם דובר משרד החוץ הסיני, שצוטט ב-CNN באומרו שהצעד יגדיל את הלחצים האינפלציוניים בארה"ב ויפגע באינטרסים של לקוחות ועסקים אמריקאיים.
למרות האתגרים, גליקמן תיאר בראיון את האופן שבו צים נערכת לתקופה המאתגרת: "אנחנו התכוננו מבחינת ההשקעות בגודל האוניות לתקופה מאתגרת וחתמנו הסכמי דלק לתקופה ארוכה, מה שהוכיח את עצמו כי מחירי הגז עלו. אנחנו מאמינים באנשים שלנו וברמה הגבוהה של השירות שלנו, ובכך שהלקוחות יבחרו בנו כאופציה ראשונה, ולכן נשמור ככל האפשר על רווח ואם נפסיד, אז פחות מהחברות האחרות."
בשנים האחרונות השקיעה צים בחידוש הצי שלה, וקלטה 46 אוניות חדשות, מתוכן 28 המונעות בגז נוזלי. הדבר אפשר לחברה לגדול ב-14% בכמות המכולות שהיא מעבירה, פי שניים מהממוצע בתעשייה. עם זאת, גליקמן ציין שצים לא מתכננת כרגע לרכוש אוניות נוספות בשל המחירים הגבוהים, למרות הירידה במחירי המכולות בשבועות האחרונים.
- 1.מקווה שצים יתרסקו ! חובבי סין (ל"ת)סובל מהשמאל 22/04/2025 22:14הגב לתגובה זו

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.

סולאראדג׳ קופצת ב-6%, בריינסווי מזנקת ב-12%; הנאסד״ק בירוק
המשקיעים בוול סטריט פועלים בזהירות וממעטים לבצע עסקאות גדולות, כשהם ממתינים להחלטת הפדרל ריזרב על הריבית ולרמזים בנוגע להמשך המדיניות המוניטרית בחודשים הקרובים. מדד S&P 500 נע סביב ה-6,600 נקודות לאחר תנודות קלות, והמדד הטכנולוגי נאסד״ק 100 עצר לרגע רצף עליות של תשעה ימים, אך לפחות בינתיים חזר לעליות קלות. הדולר נחלש מול סל המטבעות, והאירו הגיע לשיאו מאז 2021.
דוח מכירות הקמעונאות לחודש אוגוסט הצביע על עלייה של 0.6% בהיקף הקניות, לאחר עלייה דומה ביולי. סעיף המכירות שמזין את חישוב התוצר עלה ב־0.7%, מה שמעיד על רבעון חזק מבחינת פעילות הצרכנים. כלכלנים רואים בכך סימן לכך שהביקוש בארה״ב נותר יציב, גם לנוכח סימנים של חולשה בשוק העבודה.
לדברי אלן זנטנר ממורגן סטנלי, הצרכן האמריקני שומר על אופטימיות – נתון חיובי לכלכלה, אך כזה שעלול לצמצם את הצורך בקיצוצי ריבית חדים. גם דיוויד ראסל מ-TradeStation סבור כי למרות שחולשה בתעסוקה לא פגעה עדיין בצרכן, הנתונים החדשים מפחיתים את התקוות להורדות ריבית אגרסיביות בטווח הארוך.
תשואת איגרות החוב לשנתיים ירדה בשני נקודות בסיס ל-3.52%, ירידה מתונה המשקפת ציפייה זהירה לקראת החלטת הפד. מחיר הזהב חצה את רמת 3,700 דולר לאונקיה, בעוד סחורות אחרות נותרו יציבות יחסית.
בשוקי המט״ח נרשמה ירידה בדולר והתחזקות האירו, על רקע הערכות להקלה הדרגתית במדיניות המוניטרית בהמשך השנה.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- האם הורדת הריבית תוביל לירידות בשווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים
- איך זה יכול לפגוע במשקיעים - נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים.