אלי גליקמן
צילום: צים
ראיון

"2025 לא תהיה כמו 2024; שוק הספנות עומד בפני עננות כבדה מאד"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים מספר מה עומד מאחורי השנה החזקה ומסביר מדוע התחזיות קדימה היו נמוכות באופן משמעותי מהנתונים בשנה החולפת; וגם - האם החברה מחפשת לרכוש חברות נוספות וכיצד היא מתמודדת עם חוסר הוודאות בשוק הספנות, התנודתית גם ככה

איתן גרסטנפלד | (1)
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אם נשים את שנות הקורונה בצד, שנת 2024 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות חברת הספנות הישראלית צים ZIM Integrated Shipping Services -0.34%  . היא סיימה אותה עם הכנסות שיא של 8.3 מיליארד דולר לצד רווח של כ-2.15 מיליארד דולר. עם זאת, כבר כעת מסתמן ששנת 2025 לא תדמה לקודמתה, בעת שהשוק, שמאופיין גם ככה בתנודתיות גבוה, ניצב בפני אתגרים ואיומים חדשים. בראיון לביזפורטל מספר אלי גליקמן, מנכ"ל צים על התוצאות החזקות בשנה החולפת והדרך שבה החברה תנסה להתמודד עם האתגרים הצפויים.


ברבעון הרביעי של השנה צים אמנם הכתה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 2.17 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 4.66 דולר למניה. אך סיפקה תחזית מעט מאכזבת לשנת 2025 אותה היא צופה כי תסיים עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר, ורווח תפעולי של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי מאלו שהציגה בשנה החולפת- EBITDA של 3.69 מיליארד דולר ורווח תפעולי של 2.53 מיליארד דולר. הסיבה לירידה המשמעותית בתחזית היא כפי שמסביר גליקמן (ראו בהמשך) האיומים השונים ועננת חוסר הוודאות שמרחפת מעל שוק הספנות.


"אלו תוצאות פנומנליות, גם בהיבט של רווח נקי וגם בהיבט של המיקום שלנו בתעשייה כחברה הרווחית ביותר בין חברות הספנות שפרסמו עד עכשיו תוצאות. התוצאות של הרווח השולי שלנו הם טובות יותר ב-15%-20% מחברות מערביות אחרות. אני מאד גאה שהצלחנו לקלוט בשנתיים האחרונות 46 אוניות חדשות 28 מתוכם בגז נוזלי, שזו טכנולוגיה חדשה. בעבר דיברנו שהשנים 2023-2024 יהיו שנות מעבר, בשל קליטת האוניות, אבל כבר ב-2024 הצלחנו להגיע להצלחה פנומנלית. גדלנו בשנה הזו פי שניים מהממוצע שהתעשייה גדלה, גדלנו ב-14% בכמות המכולות שאנחנו מעבירים", מסביר גליקמן.


"אנחנו שוברים שיא אחר שיא בתעשייה תנודתית, קשה, מאתגרת עם הרבה מאד השפעות חיצוניות ואיומים. השכלנו לקבל החלטות גם ברמה העסקית, כמו פתיחת קווים מהירים מאסיה לארצות הברית, בעיקר ללוס אנג'לס. השכלנו לחתום חוזים ארוכי טווח לאוניות הגז הטבעי, ולא לחתום על חוזים ארוכי טווח, מה שנתן לנו דחיפה. הצלחנו ליצור תרכובת מתאימה להביא את החברה להצלחה בלתי רגילה".


ממה נבעו הפערים ברווחיות בינכם למתחרות?

זה כתוצאה מההחלטות העסקיות שמניתי את חלקן, והעובדה שקיבלנו אוניות חדשות לפני כל החברות המתחרות.


פעם שעברה שדיברנו אמרת שאתם לא מתכננים לקנות אוניות חדשות כי המחירים עלו, משהו השתנה?

אנחנו ממשיכים לבחון את השוק לראות אם יש הזדמנויות. יש משהו מופלא בשוק הזה, שמחירי המכולות יורדים בצורה דרמטית בשבועות האחרונים, וציפינו שתהיה ירידה גם במחיר האוניות לחכירה, אבל אנחנו לא רואים את זה והמחירים עדיין גבוהים. נצטרך לקבל החלטות בנושא הזה, אם אנחנו הולכים למהלך כזה או לא בגלל המחירים של האוניות.

קיראו עוד ב"גלובל"


ואם תחליטו שאתם לא הולכים על מהלך כזה, אחרי שהשקעתם בשנים האחרונות המון בצי המכולות שלכם, יש מחשבה אולי לקחת את הכסף לטובת התרחבות בצורה של רכישות?

אנחנו בוחנים כל הזמן את הנושא. מכיוון שהשוק כולו היה במגמה שחברות הספנות נהנו משנים רווחיות, המחירים של חברות אחרות הם גבוהים. אנחנו מחפשים הזדמנות, אבל אין לנו משהו קונקרטי כרגע, אבל זה יכול להתפתח.


ראינו שהייתה ירידה קלה במחירים, מה המגמה קדימה?

"עננות כבדה. מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצונים נוספים. ראשית, החלטת הממשל האמריקאי להטיל מס על כל אונייה שיוצרה בסין ופוקדת נמל אמריקאי בסכום של עד 1 מיליון וחצי דולר. המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה.


לכך מצטרף האי וודאות בים השחור, והשאלה האם המלחמה ברוסיה ואוקראינה תמשך. היום אנחנו לא פוקדים את המדינות הללו בעקבות המלחמה וזה מוריד את הפוטנציאל של השוק. בנוסף, ישנה השאלה האם טראמפ משתלט על תעלת פנמה והאם הוא יקבע את המכסים על קנדה, מקסיקו וסין. יש דברים אחרים שקשורים לאזור שלנו, כמו האיום הח'ותי, והאם אנחנו יכולים לפקוד את תעלת סואץ, מה שישפיע על כמות המכולות שעוברות דרך אפריקה. הדבר הזה משפיע עלינו גם בתחום של השקעות וגם בזמן ההפלגה ולכן האי וודאות היא מאד גדולה בשוק".

 

כמה אוניות סיניות יש לכם וכמה אתם חשופים למיסוי של טראמפ?

"אנחנו חשופים, פחות מהמתחרים, אבל חשופים בכמות נכבדת.


איך המכסים והמסים הללו ישפיעו עליכם?

"קשה לדעת. אני מבין את זה שטראמפ רוצה לתת עדיפות למספנות אמריקאיות אבל צריך להבין שהדבר הז יגרום לעליית מחיר של 800 אלף דולר למכולה. המשמעות היא שזה עשוי להביא לעלייה באינפלציה ולהורדה בביקוש, ככה שהשוק באי וודאות".

 

איך החברה נערכת לתקופה כזאת? איך מנווטים את הספינה בתקופה הזאת?

"אנחנו התכוננו מבחינת ההשקעות בגודל האוניות לתקופה מאתגרת וחתמנו הסכמי דלק לתקופה ארוכה, מה שהוכיח את עצמו כי מחירי הגז עלו. אנחנו מאמינים באנשים שלנו וברמה הגבהה של השירות שלנו, ובכך שהלקוחות יבחרו בנו כאופציה ראשונה ולכן נשמור ככל האפשר על רווח ואם נפסיד, אז פחות מהחברות האחרות"


אתה אופטימי לקראת 2025?

בשנת 2024 הינו פחות אופטימיים ואפשר לראות את זה בתחזית שלנו. בסוף, השנה נגמרה כהצלחה הכי גדולה של צים אי פעם למעט השנתיים של הקורונה. אז אני לא רוצה לעסוק בנבואות ותחזיות, ואנחנו מקווים שנעמוד בה. ההערכה שלנו היא ש-2024 לא תחזור ב-2025.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גליקמן...למה לא לומר את האמת רוב באוניות סיניות ואולי כולן (ל"ת)
    אנונימי 13/03/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

טסלה מאבדת 4.8%, ג'יי פרוג ממריאה 25.5%; המדדים בירידות עד 1.7%

על רקע חששות גוברים מרמות תמחור מופרזות ומתחזקת התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט נפתח בירידות; ג'פרוג מזנקת לאחר דוחות טובים ואילו אקספדיה מדווחת על גדילה חדה בהזמנות; בלוק צונחת לאחר שפספסה את תחזית הרווח 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, המגמה השלילית משתלטת על יום נוסף בוול סטריט. על רקע מגמת הירידות המתמשכת במניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, חששות מהיחלשות בשוק העבודה, והמשך השבתת הממשל בארה״ב. שלושת המדדים המובילים צפויים לסיים את השבוע בירידות חדות. הנאסד״ק יורד ב-1.7%, ה-S&P מאבד .1.1% והדאו יורד 0.7%. בגזרת הקריפטו הירידות מתמתנות, כשהביטקוין יורד בכ-0.2% בלבד, ונסחר מעל ל-101 אלף דולר למטבע. האיתריום מאבד כ-0.5%, בשער של כ-3,300 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

דוח שפורסם ביום חמישי הראה כי באוקטובר דווחו על כ-153 אלף פיטורי עובדים בארה״ב, עלייה של 183% לעומת ספטמבר ושל 175% לעומת אוקטובר 2024, הרמה הגבוהה ביותר לחודש אוקטובר מזה 22 שנה, והקצב הגרוע ביותר של פיטורים מאז 2009.

חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, סטיבן מירן, אמר כי הוא מצפה שהבנק המרכזי של ארה״ב יוריד את הריבית כבר בדצמבר, אף על פי שחלק מהמדיניות שאינם בעלי זכות הצבעה עשויים להתנגד למהלך. “אני מצפה שנוריד את הריבית בדצמבר, אלא אם תתרחש איזושהי הפתעה,” אמר מירן. "כשמסתכלים על פיזור הקולות סביב השולחן, הוא שונה מפיזור הדעות, ולכן, בהתבסס על הנתונים הנוכחיים, אני מעריך שנבצע את ההפחתה בדצמבר, אף שאין שום דבר מובטח בסופו של דבר". מירן, שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ למועצת הנגידים של הפד, מצטרף לשורת גורמים בבנק המרכזי הרומזים לאחרונה על שינוי מדיניות הדרגתי, מהתמקדות במאבק באינפלציה לעבר תמיכה בצמיחה כלכלית מתונה יותר לקראת 2026.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה בנקודת בסיס אחת, ואילו הזהב עולה 0.5% ונוגע שוב ברף ה-4,000 דולר. 

במקביל, קיימת אופטימיות זהירה בשוק על רקע תקוות לסיום השבתת הממשל הפדרלי ולחתך ריבית אפשרי בהחלטת הפד בדצמבר, שעשוי להעניק רוח גבית לשווקים לקראת סוף השנה. גורמים בשוק מציינים כי תיקון בעוצמה הנוכחית נחשב טבעי לאחר ראלי ממושך, כאשר מניות הענק נותרות בליבת הסנטימנט השורי.