ASML
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות ASML: "יצרנים לא יוותרו על ציוד איכותי בגלל מכסים"

יצרנית מכונות הליטוגרפיה - מרכיב קריטי בתהליכי ייצור השבבים - תדווח מחר על תוצאותיה בצל מלחמת המכסיםח, והמשקיעים יישאו את עינהם בעיקר לתחזית: "אין אלטרנטיבה בשוק למכונות של ASML", כותבים האנליסטים

רוי שיינמן |

ASML ASML Holding NV -1.19%  , החברה ההולנדית שמייצרת מכונות ליטוגרפיה לחריטה על שבבים, תדווח מחר על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. ASML היא החברה הכמעט בלעדית ממנה רוכשים את מכונות הליטוגרפיה, שנמכרות במחיר ממוצע של 350 מיליון דולר למכונה ומהוות מרכיב הכרחי בתהליך ייצור השבבים. המשקיעים בדרך כלל מתייחסים לדוחות החברה כסימן מקדים לצפוי בתעשיית השבבים - יותר מכירות של ASML מעידות על יותר מפעלים חדשים מה שעשוי להעיד על עלייה בייצר. הדוחות מחר יהיו הראשונים שמפורסמים בתוך מלחמת הסחר, והמשקיעים יבחנו היטב את תחזית החברה.


לא ברור האם גם על ASML יוטלו מכסים. מצד אחד TSM היא הלקוחה הגדולה ביותר של החברה ורוב הייצור שלה הוא בטאיוואן, מצד שני החברה הטאיוונית כבר התחייבה להקים כ-5 מפעלים בארה"ב בהשקעה של 100 מיליארד דולר, כשלצד זאת גם החברות האמריקניות כמו אינטל תלויות במכונות של ASML. השוק האמריקאי היווה כ-17% מההכנסות של ASML ב-2024 והחלק הזה צפוי לגדול, כך שיכול להיות שטראמפ יחליט לפטור את החברה מהמכסים. בינתיים, מניית החברה באמסטרדם איבדה כ-14.5% מתחילת השנה וכ-35% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של כ-227 מיליארד אירו.


בינתיים, סקטור השבבים מוחרג מהמכסים שהטיל ממשל ארה"ב, אבל כנראה רק באופן זמני, שאתמול דווח כי הממשל בוחן את תחומי השבבים והתרופות בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי, מה שעלול להביא להטלת מכסים כבדים על הסקטורים הללו כבר בחודשים הקרובים


ASML צפויה לדווח על הזמנות חדשות בהיקף של 4.89 מיליארד אירו (5.56 מיליארד דולר) ברבעון הראשון של השנה, לעומת 3.61 מיליארד אירו ברבעון המקביל. זהו הנתון המרכזי אחריו עוקבים בתעשיית השבבים, שמשקף את הביקוש לטכנולוגיות הייצור של ASML. 


הנפגעות המרכזיות מהמכסים על ASML - החברות האמריקניות

"העניין המרכזי בדוחות הקרובים של ASML יהיה ההשפעה האפשרית של המכסים החדשים שמתכננת ארה"ב", כתב האנליסט מארק הסלינק מבנק ING. אך יש גם קולות זהירים יותר: אנליסטים אחרים מציינים כי העלות של הקמת מפעלי שבבים בארצות הברית גם ככה גבוהה משמעותית לעומת אזורים אחרים בעולם, כך שהעלאת מכסים גם על ASML תביא להתייקרות נוספת עד כדי כך שהקמת מפעלי שבבים בארה"ב תהפוך ללא כדאית - תרחיש שטראמפ כנראה יעדיף למנוע.


"המכסים ישפיעו בעיקר על אינטל, המפעלים של TSM באריזונה ושחקניות אחרות שפועלות בתוך גבולות ארה"ב", הסביר קווין ואנג מבית ההשקעות Mizuho.


המערכות של ASML מאפשרות חריטה על שבבים ברזולוציה הגבוהה ביותר בעולם ולמעשה אין להן תחליף, כך שלמרות העלות הגבוהה "יצרן שבבים לא יוותר על הטכנולוגיה המובילה בגלל מכס", כתב האנליסט חאבייר קורונרו מחברת הדירוג מורנינגסטאר. "במקרה של המערכות של ASML, פשוט אין אלטרנטיבה". לחברה יש יתרון נוסף בזירה האמריקאית, חלקים מרכזיים במכונות, כמו חיישן האור של המערכות, מיוצרים בארה"ב. לדברי האנליסט טיבו לניו מ-KBC Securities, זה מעניק ל-ASML עמדת פתיחה טובה יותר להתמודד עם מכסים אפשריים.

קיראו עוד ב"גלובל"


הירידה בסין - והעלייה בארה"ב

בשנה שעברה סין הייתה אחראית ל-42% מהזמנות החברה, ו-ASML כבר ציינה שהיא צופה שהנתון הזה ילך ויירד במהלך 2025 עד לשיעור של כ-20% בלבד. הירידה נובעת מהאטה בהשקעות של חברות השבבים הסיניות ומהגבלות היצוא המתרחבות של המערב.


עם זאת, האנליסטים בבתי ההשקעות Mizuho וג'פריס מעריכים שיצרניות שבבים סיניות כמו SMIC ימשיכו לבצע רכישות משמעותיות של מכונות ליטוגרפיה מדגם DUV, הדור הוותיק יותר והפחות מתקדם, מתוך חשש שמכסים נוספים ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים ויחסמו את האפשרות לרכוש ציוד מערבי בכלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.