ASML
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות ASML: "יצרנים לא יוותרו על ציוד איכותי בגלל מכסים"

יצרנית מכונות הליטוגרפיה - מרכיב קריטי בתהליכי ייצור השבבים - תדווח מחר על תוצאותיה בצל מלחמת המכסיםח, והמשקיעים יישאו את עינהם בעיקר לתחזית: "אין אלטרנטיבה בשוק למכונות של ASML", כותבים האנליסטים

רוי שיינמן |

ASML ASML Holding NV 0.31%  , החברה ההולנדית שמייצרת מכונות ליטוגרפיה לחריטה על שבבים, תדווח מחר על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. ASML היא החברה הכמעט בלעדית ממנה רוכשים את מכונות הליטוגרפיה, שנמכרות במחיר ממוצע של 350 מיליון דולר למכונה ומהוות מרכיב הכרחי בתהליך ייצור השבבים. המשקיעים בדרך כלל מתייחסים לדוחות החברה כסימן מקדים לצפוי בתעשיית השבבים - יותר מכירות של ASML מעידות על יותר מפעלים חדשים מה שעשוי להעיד על עלייה בייצר. הדוחות מחר יהיו הראשונים שמפורסמים בתוך מלחמת הסחר, והמשקיעים יבחנו היטב את תחזית החברה.


לא ברור האם גם על ASML יוטלו מכסים. מצד אחד TSM היא הלקוחה הגדולה ביותר של החברה ורוב הייצור שלה הוא בטאיוואן, מצד שני החברה הטאיוונית כבר התחייבה להקים כ-5 מפעלים בארה"ב בהשקעה של 100 מיליארד דולר, כשלצד זאת גם החברות האמריקניות כמו אינטל תלויות במכונות של ASML. השוק האמריקאי היווה כ-17% מההכנסות של ASML ב-2024 והחלק הזה צפוי לגדול, כך שיכול להיות שטראמפ יחליט לפטור את החברה מהמכסים. בינתיים, מניית החברה באמסטרדם איבדה כ-14.5% מתחילת השנה וכ-35% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של כ-227 מיליארד אירו.


בינתיים, סקטור השבבים מוחרג מהמכסים שהטיל ממשל ארה"ב, אבל כנראה רק באופן זמני, שאתמול דווח כי הממשל בוחן את תחומי השבבים והתרופות בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי, מה שעלול להביא להטלת מכסים כבדים על הסקטורים הללו כבר בחודשים הקרובים


ASML צפויה לדווח על הזמנות חדשות בהיקף של 4.89 מיליארד אירו (5.56 מיליארד דולר) ברבעון הראשון של השנה, לעומת 3.61 מיליארד אירו ברבעון המקביל. זהו הנתון המרכזי אחריו עוקבים בתעשיית השבבים, שמשקף את הביקוש לטכנולוגיות הייצור של ASML. 


הנפגעות המרכזיות מהמכסים על ASML - החברות האמריקניות

"העניין המרכזי בדוחות הקרובים של ASML יהיה ההשפעה האפשרית של המכסים החדשים שמתכננת ארה"ב", כתב האנליסט מארק הסלינק מבנק ING. אך יש גם קולות זהירים יותר: אנליסטים אחרים מציינים כי העלות של הקמת מפעלי שבבים בארצות הברית גם ככה גבוהה משמעותית לעומת אזורים אחרים בעולם, כך שהעלאת מכסים גם על ASML תביא להתייקרות נוספת עד כדי כך שהקמת מפעלי שבבים בארה"ב תהפוך ללא כדאית - תרחיש שטראמפ כנראה יעדיף למנוע.


"המכסים ישפיעו בעיקר על אינטל, המפעלים של TSM באריזונה ושחקניות אחרות שפועלות בתוך גבולות ארה"ב", הסביר קווין ואנג מבית ההשקעות Mizuho.


המערכות של ASML מאפשרות חריטה על שבבים ברזולוציה הגבוהה ביותר בעולם ולמעשה אין להן תחליף, כך שלמרות העלות הגבוהה "יצרן שבבים לא יוותר על הטכנולוגיה המובילה בגלל מכס", כתב האנליסט חאבייר קורונרו מחברת הדירוג מורנינגסטאר. "במקרה של המערכות של ASML, פשוט אין אלטרנטיבה". לחברה יש יתרון נוסף בזירה האמריקאית, חלקים מרכזיים במכונות, כמו חיישן האור של המערכות, מיוצרים בארה"ב. לדברי האנליסט טיבו לניו מ-KBC Securities, זה מעניק ל-ASML עמדת פתיחה טובה יותר להתמודד עם מכסים אפשריים.

קיראו עוד ב"גלובל"


הירידה בסין - והעלייה בארה"ב

בשנה שעברה סין הייתה אחראית ל-42% מהזמנות החברה, ו-ASML כבר ציינה שהיא צופה שהנתון הזה ילך ויירד במהלך 2025 עד לשיעור של כ-20% בלבד. הירידה נובעת מהאטה בהשקעות של חברות השבבים הסיניות ומהגבלות היצוא המתרחבות של המערב.


עם זאת, האנליסטים בבתי ההשקעות Mizuho וג'פריס מעריכים שיצרניות שבבים סיניות כמו SMIC ימשיכו לבצע רכישות משמעותיות של מכונות ליטוגרפיה מדגם DUV, הדור הוותיק יותר והפחות מתקדם, מתוך חשש שמכסים נוספים ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים ויחסמו את האפשרות לרכוש ציוד מערבי בכלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.