האם סולאראדג' היא הזדמנות? תובנות משיחת הוועידה של המתחרה הגדולה
אנפייז המתחרה פרסמה דוחות ותחזית טובים אחרי סגירת המסחר; היא נסחרת בוול סטריט בשווי של 9.4 מיליארד דולר - פי 12 מסולאראדג' אבל מוכרת "רק" ב-60% יותר ממנה; וגם - תובנות חשובות על החברה, על העובדים ועל התחום
נתחיל מהסוף - סולאראדג' SolarEdge 2.88% אומנם השקעה מאוד מסוכנת, אבל דווקא כעת כשכולם ברחו ובורחים ממנה, כשהנבואות שחורות, כשהיא בסבב פיטורים נוסף, החברה הזאת שיש לה עדיין נוכחות חזקה בשוק הממירים הסולאריים, יכולה לעשות קאמבק. יש סיכון, אבל במבחן של סיכון-סיכוי, יכול להיות שמשהו זז לטובה.
סולאראדג' - סיכויים וסיכונים
ראשית, התזרים שזה הדבר הכי חשוב או כמעט הכי חשוב משתפר, כפי שהצבענו על כך ברבעונים האחרונים. תזרים של עד מינוס 20 מיליון דולר בדוח לרבעון הרביעי יהיה הישג. הדוחות יהיו כנראה חלשים כצפוי אבל מה שחשוב זה התזרים. השלב הראשון של ההבראה הוא התייצבות תזרימית ורק אז לשאוף לרווחים. שנית - יש לחברה תמרון בעלות המכר. זה נושא חשבונאי, אבל על רגל אחת - המחיקות הענקיות של המלאי בשנה האחרונה יצרו לה מלאי ששוויו אפס אבל הוא שוכב במחסן. זה יכול לשמש כמתנות למפיצים, כחלקי חילוף למוצרים אחרים ועוד. זה נכס שיעזור להציג מספרים יותר סבירים ממה שהם באמת. כן, זו בעיה, אבל בנקודת זמן הזו, מהזווית של משקיעים זה כנראה נכס.
וחוץ מזה - כששואלים עדיין אנשי מקצוע, בארץ (לא נדדנו לעולם) ואנליסטים ומנהלי השקעות הם עדיין אומרים שסולאראדג' היא משתי המובילות בעולם, לצד אנפייז Enphase Energy -3.05% . כששואלים מתחרים קטנים הם אומרים אותו דבר. שאלנו את העובדים - האמת שהם יותר אופטימיים מבעבר. עובדים זה פקטור חשוב. קשה לעבוד עליהם לאורך זמן. הם בדומה לשוק לא הבינו את המינוי של המנכ"ל הצעיר שוקי ניר, אבל השיחות איתו היו טובות. הוא מפגין ביטחון, הוא מסביר שהיה חלק מהצוות שעשה שינוי-מהפך בסנדיסק. הוא צעיר ואנרגטי, אולי זה מה שהחברה צריכה. לא משנה אם היא הגיעה אליו (מנוי פנימי - היה לפני כן זמן קצר בחברה כמסנכ"ל השיווק והמכירות) בלית ברירה כי לא היה מישהו עם רקורד שרצה את הסיכון, מה שחשוב שעכשיו יש מנהל והוא מנסה לסחוף אחריו את הצוות לניצחון.
זה לא יהיה ניצחון מוחלט, זאת תהיה עבודה של פרטים קטנים. עוד לא מובטח ניצחון, אבל יש כבר כמה ניצנים - מעבר לכך שההנהלה הצליחה לשכנע את גולדמן זאקס שהם בכיוון נכון, אך נכשלה בשכנוע של אחרים, האלמנט הכי חשוב זה השוק.
- למה הירידה במניית סולאראדג' מתמתנת?
- חדשות רעות לאנפייז - האם אלו חדשות טובות לסולאראדג'?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק מלא תהפוכות ושינויים. טראמפ לכאורה לא טוב לתחום האנרגיה המתחדשת, וסולאראדג' היא שחקנית בשוק הזה. הריבית לא טובה לשוק של החברה כי אנשים קונים במימון פאנלים סולארים ומתקינים ואז מחזירים את הקרן והריבית מהרווחים. ככל שהריבית גבוהה כך ההחזר מתעכב. יש הרבה סיבות לירידה וחששות בתחום, אבל המלאי הענק שהיה אצל המפיצים בגלל מכירות יתר בשנים הקודמות, הלך והצטמצם ב-2023. בסולאראדג' רואים את האור, אבל יש חדשות טובות מכיוון אחר וחשוב יותר.
אנפייז גדולה פי 12 בשווי - האם זה מוגזם?
המתחרה הגדולה של סולאראדג' היא אנפייז. היא נסחרת בשווי של פי 12 מהשווי של סולאראדג' - 9.4 מיליארד דולר לעומת כ-800 מיליון דולר לסולאראדג', והיא מוכרת בכ-60% יותר ממנה: האנליסטים מצפים למכירות של 2 מיליארד דולר השנה לעומת 1.2 מיליארד של סולאראדג'.
נכון, זה לא אומר הרבה מאוד, אבל זה כן אומר שאם השוק בהתאוששות ובהנחה שהמוצרים של סולאראדג' טובים, יש לה סיכוי להבריא. השאלה הגדולה היא ביחס למוצרים הטכנולוגיים של החברה. היא צפויה להשיק מוצרים בחודשים הקרובים וזה יהיה המבחן הגדול. בחברה אמרו לעובדים כבר מספר פעמים שאלו יהיו מוצרים חזקים, יעילים ושיהיו הטובים ביותר בשוק. החשש של עזיבת טאלנטים בשנים האחרונות גרמה לכך שלא יהיו מפתחים מספיק טובים. אבל, בחברה אומרים לנו שהם מצפים למוצרים טכנולוגיים עם עליונות על המוצרים הקיימים.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז יש טכנולוגיה, יש גם כסף וזה מאוד חשוב כמובן, יש תזרים שצפוי לעבור להיות חיובי בשנה הנוכחית, יש תמיכה חשבונאית, יש הנהלה חדשה, ואיך השוק? בסולאראדג' ציפו לשיפור והדוחות של אנפייז אתמול מוכיחים שהשיפור מגיע לשוק האמריקאי. באירופה יש עוד דרך, וסולאראדג' פועלת בשתי היבשות בעוד שאנפייז בעיקר בארה"ב, אבל משיחת הוועידה (המאוד ארוכה) של הנהלת אנפייז עולים סימנים חיוביים. זה לא שוק שהמנצח לוקח הכל. אנפייז מובילה והיא משיקה מוצרים וכנראה תמשיך להוביל, אבל יש גם מקום לשחקניות נוספות וסולאראדג' יכולה לסמן את שנת הפריצה שלה חזרה.
אין בטוח. יש כמובן סיכונים טכנולוגיים, סיכונים במלאי (החלפה של דור מוצרים משמעה - איבוד מלאי), סיכונים של השוק, אבל יש גם מחיר שמגלם סיכונים. השאלה אם באופן מלא, חלקי או באופן עודף?, השאלה מה כל אחד חושב ומעריך - האם הסיכונים והסיכויים מגולמים כמו שצריך? על פניו, יש כעת פחות סיכונים מבעבר, אם כי הסיכון מכיוונה של טסלה יכול להיות משמעותי בהמשך.
אז כל אחד והערכתו, אנחנו מביאים לכם את הנתונים ושיחת הוועידה של אנפייז שסיפקה אתמול אחרי המסחר תוצאות טובות, תחזית שנתפסה על ידי השוק כטובה וטון אופטימי.
המספרים של אנפייז
ההכנסות של אנפייז ברבעון הרביעי הסתכמו מעל התחזיות ב-382.7 מיליון דולר. היקף המשלוחים היה כ-2 מיליון מיקרו-אינוורטרים ו-152 מגה-וואט-שעות של סוללות. החברה ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 159 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי Non-GAAP היה 53%, עם הוצאות תפעול של 22% ורווח תפעולי של 31%. אלו מספרים מרשימים.
עוד מדווחת הנהלת החברה על קיבולת ייצור של 7.25 מיליון מיקרו-אינוורטרים ברבעון, 5 מיליון בארה"ב. כמו כן, היו משלוחים של 1.7 מיליון מיקרו-אינוורטרים מהמתקנים בארה"ב, עם הטבות מס מכוח חוק ה-IRA.
ביצועים לפי אזורים:
ארה"ב: עלייה של 6% בהכנסות בזכות ביקוש חזק למיקרו-אינוורטרים, ירידה של 8% במכירות סוללות בגלל מלאי נמוך יותר. בקליפורניה, 66% מההתקנות תחת NEM 3.0, עם חיבור של 45% לסוללות.
אירופה: ירידה של 25% בהכנסות, עם שווקים מרכזיים כמו גרמניה, צרפת ובריטניה. בהולנד, ביקוש לסוללות גובר עם שותפויות חדשות עם ספקי אנרגיה קמעונאיים.
אסיה: הרחבת פעילות בהודו, וייטנאם, מלזיה, תאילנד והפיליפינים. ביפן, השקת ה-IQ8HC Microinverters מתוכננת לרבעון השני.
תחזיות לרבעון הראשון של 2025:
הכנסות צפויות בין 340-380 מיליון דולר, עם משלוחים של 150-170 מגה-וואט-שעות של סוללות. מעל ציפיות האנליסטים ל-340 מיליון דולר, אם כי זה כולל סכום מאוד משמעותי של רכישה שנובעת מהטבות המסים והסובסידיות האמריקאיות. חשוב לציין שאלמלא ההכנסות האלו המצב היה פחות טוב משמעותית, אפילו מתחת לתחזית.
צמיחה צפויה לאורך 2025, עם השקעות בטכנולוגיות חדשות ושיפור מוצרים.
מוצרים חדשים ושדרוגים: השקת סוללת דור רביעי עם שטח התקנה קטן ב-60% ומטען IQ EV חדש, השקעה בפתרונות ניהול אנרגיה חכמים. כאן, יש סיכון לסולאראדג'. הנהלת סולאראדג' מסבירה שהמוצרים שלה איכותיים טובים ויעילים יותר, השאלה איך השוק ייבחר בין המוצרים שלה לשל אנפייז.
שאלות ותשובות של האנליסטים
בריאן ק. לי – גולדמן זאקס:
כל הכבוד על הרבעון. אולי למנדי או בדרי (מנהלי אנפייז) – רק מנסה להבין את ההדרכה לגבי ההכנסות,
אפשר לפרט יותר. אם נסתכל על עונתיות טיפוסית בשלוש השנים האחרונות, אולי יש צמיחה חד-ספרתית גבוהה לרבעון השני. האם יש הכנסות נוספות שנראה בהמשך השנה?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
כן, אתה צריך לחשוב
על 95 מיליון הדולר שהיו נפרסים על שמונה רבעונים, כלומר כ-12 מיליון דולר לרבעון. אז כשאתה מדבר על 310 מיליון דולר כבסיס, הייתי מוסיף לזה עוד 12 מיליון דולר, מה שהופך אותו ל-322 מיליון דולר. זה בקנה אחד עם עונתיות טיפוסית של כ-15% מהרבעון הרביעי לרבעון הראשון.
ז'וליאן דומולן-סמית' – ג'פריס:
כשהמוצרים החדשים כמו IQ9 נכנסים לשוק, האם נראה עלייה ברווחיות?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
אנו מצפים לשיפור ברווחיות
בגלל חידושי טכנולוגיה כמו GaN, שמאפשרים חיסכון משמעותי בגודל הרכיבים ובעלויות.
קולין רוש – אופנהיימר:
האם אתם רואים בעיות נזילות בקרב מתקינים או מפיצים? איך נראה מצב התשלומים?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
ערוץ המכירות שלנו מנוהל היטב, אך ברור שמתקינים מתמודדים עם אתגרים, במיוחד בתזרים המזומנים.
פראנית' סאטיש – וולס פארגו:
מתי סוללת הדור הרביעי תהווה
יותר מ-50% מהמכירות?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
אנו מצפים שהפיילוט יתחיל ברבעון הראשון, ושנגיע ל-50% מהמכירות בתוך כמה רבעונים.
יוסף אושה – גוגנהיים:
האם אתם שוקלים להתחייב לתוכנית רכישה חוזרת של מניות בסכום קבוע כל שנה?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
אנחנו מבצעים רכישות חוזרות כשאנחנו מאמינים שמחיר המניה נמוך מהשווי הפנימי שלנו. ברבעון הרביעי
רכשנו 200 מיליון דולר במניות.
דילן נסאנו – מחקר וולף:
מהן המגמות שאתם רואים בשוקי הסוללות והשוק המסחרי?
Raghuveer R. Belur – סמנכ"ל מוצרים:
סוללת הדור הרביעי
מציעה יתרונות משמעותיים מבחינת עלויות וניהול אנרגיה, ואנחנו רואים ביקוש גובר לתרחישי גיבוי.
גורדון ג'ונסון – GLJ Research:
Tesla Powerwall צוברת נתח שוק. האם אתם רואים מגמות דומות?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
אנחנו מציעים מוצרים מודולריים, גמישים ומשתלמים יותר, עם יתרונות בשירות ובאחריות.
זאת כנראה השאלה הכי חשובה. האיומים על אנפייז וסולאראדג' מגיעים מטסלה. יש לה בטריה, את זה כולם יודעים, אבל היא הכניסה לסוללה ממיר. אולי הוא לא ממיר טוב כמו של המתחרות, אבל הוא מבחינת עלות-תועלת עדיף. בקליפורניה הוא הגיע לנתח שוק של קרוב ל-20% והוא הולך וגדל גם ברחבי ארה"ב. יש לו חסרונות, והדרך לנצח את טסלה לייצר מכשירים יותר טובים אבל גם יותר זולים, ואנפייז וסולאראדג' כמובן מנסות, אבל זה אומר שהרווחיות להמשך תרד.
אוסטין מולר – קנקורד:
מהו תעריף החשמל הנדרש באירופה כדי להניע ביקוש מחודש?
Badrinarayanan Kothandaraman
– מנכ"ל:
תעריפים בצרפת ירדו ב-15% בפברואר, אך הביקוש לאנרגיה ירוקה וניהול חכם של אנרגיה ממשיך לגדול.
ג'פרי אוסבורן – TD Cowen:
מה קורה עם קרדיט המס לייצור ברבעון הראשון?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
היקף הייצור בארה"ב מעט נמוך יותר כדי לאזן ייצור גלובלי.
מהיפ מנדלוי – Mizuho:
מהי הרווחיות הגולמית של הפעילות באירופה לעומת ארה"ב?
Badrinarayanan Kothandaraman – מנכ"ל:
הרווחיות דומה מאוד בין האזורים, עם תמחור דומה מול המפיצים.
- 9.עובד שעבד בביוב 9 שנים 08/02/2025 10:53הגב לתגובה זופיטרו או גרמו לכל הטובים לעזוב מעצמם.חברה רקובה מהיסוד עד הטפחות.חברה מתנהגת לעובדים שלה בבוז ובחוסר כבוד.גייסו ליצנים או חדלי אישים על כל עובד 5 מנהלים כלימניקים.
- 8.משקיע חכם 07/02/2025 13:35הגב לתגובה זושביזפורטל מנסים לכתוב כתבות מקדמות לסולראדג.כל מי שעוקב אחרי שוק ההון יודע להישמר מפני החברה הזו!.
- 7.לא נונונימי 06/02/2025 21:50הגב לתגובה זולמרות כל סבבי הפיטורים החברה מלאה ברמה של 80 אחוז באנשים אופורטוניסטים בהנהלה עם 0 יכולת וכשרון אשר חולבים את המזומן האחרון של החברה תוך יצירת מצג שווא של חברה מתפקדת. זאת כנראה כדי לחלוב עוד כסף גם מבעלי המניות.
- 6.קוקו 05/02/2025 19:13הגב לתגובה זוברור שהמחירים שלה היו לא ריאלים בעליל ושכרגע הם באובר שוטינג.
- 5.אנונימי 05/02/2025 14:37הגב לתגובה זועדיין היא לא תחזיר לי חצי מההפסד. את המנייה הזאת הריצו על חשבון תמימים.
- מה שהיה היה אם תעלה פי 5 מה זה משנה שקודם ירדה (ל"ת)אנונימי 05/02/2025 15:42הגב לתגובה זו
- 4.אנפייז אהובתי 05/02/2025 14:25הגב לתגובה זוחברה כושלת שתכף תשלם ללקוחות לקחת את המוצרים שלה..
- הכל עניין של טיימינג נכשלה עכשיו רואים עלייה (ל"ת)טיימינג 05/02/2025 15:43הגב לתגובה זו
- 3.מיכאל 05/02/2025 13:33הגב לתגובה זומוסיף על מה שנאמר בכתבה שיש להם מזומנים ועסקאות בדרך עם הממשל שיכניסו להם מזומנים
- 2.תעלה פי 2 (ל"ת)אנונימי 05/02/2025 13:24הגב לתגובה זו
- 1.מ380 ל13. כך צנחה סולאררדג. שומר נפשו ירחק (ל"ת)למה לא חוקרים מה הלך שם 05/02/2025 11:22הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
