משכנתאות: המירוץ אחרי הריבית בדרך למפתח
"קיבלתי מהבנק אחלה ריביות למשכנתא", אמר לי חברי י' "שחטתי אותם בהתמקחויות הם כבר מזמן לא פגשו מישהו שהתמקח איתם ככה, סחטתי מהם את המקסימום, וממש נהניתי מזה", הוא הוסיף. התפעלתי, טוב לדעת שיש מישהו שמצליח להבין איך עובדת המערכת הבנקאית וללחוץ עליה בדיוק בבטן הרכה שלה.
כעבור חודש נפגשנו שוב י' ואני. "נו התחלת לשלם את המשכנתא?" שאלתי. י' השפיל את מבטו מבויש וענה, "לא ממש, הם הצליחו למשוך אותי עד שלבסוף הריביות עלו. אכלתי אותה", סיכם י', והחל לגולל בפני את סיפורו העצוב.
י' בסך הכול רצה לבנות בית ופתח כמו כל ישראלי ממוצע בסקר שוק אצל הבנקים שיבהיר לו מי נגד מי, עם מי כדאי להתקדם ואת מי אפשר לפסול על הסף בגלל תנאים שלא עומדים בתחרות.
כך למשל, בנק הפועלים נפסל על ידו בגלל שירות גרוע. "חיכיתי 15 דקות עד שהפקידה סיימה לדבר בטלפון וגם אז דעתה הוסחה כל הזמן מלקוחות", אמר י', "אבל הקש ששבר את גב הגמל היה כשאמרה לבסוף שכל פניה אליה תאלץ אותי לעבור דרך מוקד שירות הלקוחות".
בסניף דיסקונט הסיפור היה לגמרי שונה. "כאן השירות היה ממש אדיב", אמר י', "אבל פייר, התאכזבתי. עם כל הפרסומות של מודי בראון על משכנתא מסובסדת. לא מסובסדת ולא נעליים. כדי לזכות בתנאי משכנתא סבירים צריך להעביר את החשבון לבנק, ורק אז הם מתחילים להתקרב אל התנאים של יתר הבנקים, אבל רק להתקרב...".
לאחר סינונים נוספים נותר י' עם הבנק הבינלאומי. כמו בכל הצעת משכנתא סטנדרטית י' זכה להצעת ריביות מהבנק שתוקפה פג לאחר 12 יום. פרק הזמן הזה מחייב את הלקוח למלא את כל הטפסים במהירות המקסימאלית, להגישם לבנק, לקבל את האישור הסופי ולחתום על המשכנתא. י' הוא אלוף במנהלות, וכבר אחרי 4 ימים היו הטפסים ערוכים ומוכנים על שולחנה של הפקידה א'.
לאחר יומיים התקשר י' אל הפקידה, א' ושאל - "נו מה קורה? אפשר להגיע לחתום?". "עדיין לא, אני צריכה לקבל את הטפסים חזרה מהמחלקה המשפטית, והם מאד מאד לחוצים בתקופה האחרונה, זה בטח יהיה מחר..", היא ענתה.
למחרת חזרה א' על אותו משפט, וכך גם כעבור יומיים. כעבור שלושה ימים קולה של א' כבר נשמע קצת שונה.."מכיוון שיש עוד כמה הליכים וביניהם רישום המשכנתא בטאבו, ההליך שלכשעצמו אורך כיומיים, אתה לא תספיק לבצע הכול עד תום 12 הימים". "בינתיים, יחד עם עליית הריבית במשק", אמרה א', תוך שהיא מקישה על המקלדת, "הריבית החדשה שנוכל לתת לך גבוהה ב-0.65% מהריבית הקודמת".
במקרה הזה, את סוף הסיפור לא קשה לנחש. הריביות עלו ו-י' נותר חסר אונים מול מערכת בנקאית אטומה. איך מתממודדים? גם י' מודה היום שהטעות המרכזית בפרשה היא המשך ניהול המו"מ מול בנק אחד בלבד.
התקדמות עם מספר בנקים במקביל - במיוחד בתקופה של ריביות עולות היא הכרחית והייתה מאפשרת ל-י' יותר כוח מיקוח לכל אורך הדרך, כך שגם בשלבים האחרונים של החתימה היה יכול לברוח לאופציה אחרת.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
