ת"א 25 נלחם בכל כוחו לעבור לצדו הירוק של המתרס

נסחר בעליה קלה ונראה, כסוחף את ת"א 100 בעקבותיו. אך הדואליות לא מתעצלות ומשיבות מלחמה שערה: אלביט מערכות נופלת ב-1%, מגל מאבדת 4.9% ואלדין יורדת ב-3.4% בבנקים: פועלים קופצת ב-1.2%
שרון שפורר |

לאחר פתיחה ירוקה, אך מהוססת וזמן לא רב לאחר מכן מעבר לירידות שערים, בשיעור של עד כחצי אחוז, עבר מדד המעו"ף לצידו הירוק של המתרס ונראה, כי מדד ת"א 100 צועד בעקבותיו. המדדים נראים כנלחמים בטחנות רוח ממש, שכן ירידות השערים החדות בבבורסות העולם ובעיקר בוול סטריט, כאלו שלא פסחו גם על המניות הישראליות הנסחרות בתפוח הגדול מושכות בכל כוחן בכיוון מטה.

מדד ת"א 25 נסחר בעליה קלה של 0.07% לרמה של 649.24 נקודות. מדד ת"א 100 יורד ב-0.12% לרמה של 673.65 נקודות. התל טק 15 עיקש מצידו האדוםש ל המתרס עם ירידה של 0.46% לרמה של 413.81 נקודות.

נפתח בדואליות ובחמש מביניהן הלוקחות חלק במדד המעו"ף. אלביט מערכות מחליקה ב-1.02%, תוך מחזור של 4.8 מיליון שקל. זאת, למרות שבסולומון שוקי הון העריכו, כי החברה צפויה לשמור על שיעורי רווחיות גולמית דומים גם במהלך שנת 2005 וכי בטווח הקצר תזדקק החברה למזומנים לצורך רכישת תדיראן קשר ולצורך השקעות נוספות. אנו מעריכים כי בתנאי השוק הקיימים, הנפקת איגרות חוב היא אופציה סבירה. האנליסט, יניב רבסקי העניק למניה המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 30 דולר או 130 שקל.

מניות ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע, מטפסות בכ-0.7%, תוך מחזור של 17.2 מיליון שקל, אלווריון נסוגה ב-0.15%, תוך מחזור של 1.75 מיליון שקל וגיוון ופרטנר נסחרות בעליה קלה של 0.15%, כל אחת ובמחזור של כ-2 מיליון שקל לכל אחת גם כן.

ובבנקים. מניות בנק הפועלים קופצות ב-1.19%, תוך מחזור של 26.5 מיליון שקל, לאומי מוסיפה 0.08%, תוך מחזור של 49.3 מיליון שקל, מזרחי עולה ב-0.74%, תוך מחזור של 4.9 מיליון שקל ודיסקונט והבינ"ל נסחרות בירידות של 0.23% ו-2.39%, בהתאמה.

עוד בפיננסים - אבל בביטוח. מניות חברות הביטוח כלל ומגדל, מגיבות לפרסום מעריב, כי יציגו רווח של למעלה ממיליארד שקל בשנת 2004 באדישות מה. הראשונה עולה ב-0.22% והשניה נסחרת בירידה מזערית בת 0.02%. על פי מעריב, חברת כלל צפויה לרשום רווח נקי בגובה 510 מיליון שקל המשקף גידול של 19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וחברת מגדל צפויה לרשום רווח של 515 מיליון שקל המשקף גידול של 17% בהשוואה לתקופה המקבילה.

עוד בענף. הפניקס נורת ללא שינוי מן הפתיחה, מנורה מחליקה ב-0.28% והראל יורדת ב-0.36%.

מניות קבוצת אי.די.בי נסחרות על רקע פרסום גלובס, כי חברת האחזקות בראשות איש העסקים, נוחי דנקנר, צפויה לנצל את את דוחות 2004 במתכונת של "מיני תשקיף" המתאפשר על פי דו"ח ועדת ברנע. על פי גלובס, אי.די.בי צפויה לגייס סכום של 2-3 מיליארד שקל נוספים באגרות חוב לא סחירות. אי.די.בי פיתוח נסחרת בירידה של 0.23% ואי.די.בי אחזקות מטפסת ב-1.06%.

מניות כנפיים - אחזקות ארקיע משילות מעליהן 0.31%, למרות הפרסומים, כי איש העסקים ציון עיני, העלה את הצעתו הכספית לרכישת מניות חברת התעופה, לסכום של 12 מיליון דולר, לעומת הצעתו הקודמת שעמדה על 10.5 מיליון דולר. מניות אל על נסחרות בירידה מזערית של 0.06%.

מניות ישפרו מגביות באדישות מוחלטת להודעת החברה הבוקר, כי הדירקטוריון החליט לאשר גיוס של כ-100 מיליון שקל, באמצעות הצעה לציבור של ניירות ערך של החברה. בנוסף, החליט דירקטוריון החברה לאשר את הטיוטה הראשונה של תשקיף החברה ואת הגשתה לרשות ניירות ערך ולבורסה לניירות ערך בתל אביב. מבנה ההנפקה ומועדה טרם נקבעו, ציינה ישפרו בדיווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.