מרב מיכאלי
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
בחירות 2022

מה יעשו הבחירות לתחבורה בישראל? רמז: נא להתאזר בסבלנות

לנבחרי הציבור שלנו ששכחו, תחבורה היא צורך חיוני וזכות בסיסית; מצב התחבורה בישראל גרוע כבר שנים רבות, העמידה בפקקים הפכה כבר לבלתי נסבלת ואין אור בקצה המנהרה; ואם היה כזה, המשבר הפוליטי הוא בבחינת סתימת הגולל

דור עצמון | (11)

אחרי שנתיים של קורונה, סגרים ועבודה מהבית יצאו המוני ישראל בחזרה לשגרה ואיתה – איך לא – בעיות התחבורה והפקקים הבלתי נגמרים. כידוע, המומחים לא מבשרים טובות בעניין, להיפך, המצב ילך ויחמיר ואנו נבלה יותר ויותר שעות בכבישים. אין צורך להרחיב על הפגיעה בכלכלה, בזיהום האוויר, בכיס הפרטי וגם באיכות החיים שלנו – כל אלו יעמיקו עוד יותר. מדינת ישראל תקועה ואין מי שיבוא לה מרפא. תקועה בפקק, תקועה בירוקרטית, תקועה תפעולית ואולי הכי חמור – תקועה מחשבתית.

העתיד הוא תחבורה ציבורית, ובישראל קיים מגוון רחב מאוד של סיבות מדוע אנחנו נכשלים בניהול מערך תחבורה ציבורית יעיל, אבל כאן גם המקום להדגיש כי כל אותן הבעיות פתירות בתנאי שישכילו נבחרי הציבור להבין כי התחבורה הציבורית היא העתיד; לא רק משרד התחבורה, דרושה הבנה טוטאלית בין-משרדית בשיתוף הרשויות המקומיות על חשיבות הנושא והנעה מסיבית של פתרונות שחלקם יכולים לקרות מחר בבוקר ולא דורשים היערכות מוקדמת משום סוג שהוא. לבעיית התחבורה הציבורית יש גם נזק כלכלי כבד - מדובר בנזק שנתי למשק של 20 מיליארד שקל, כך על פי מבקר המדינה.

וכן, נראה היה ששרת התחבורה מרב מיכאלי השכילה להבין את חשיבותה של התחבורה הציבורית ככזו שתחלץ את עם ישראל מהפקק. מיכאלי מובילה בימים אלו את רפורמת "דרך שווה" להוזלת התעריפים ויצירת רף מחירים אחיד בכל הארץ בשונה מעיוותים שהיו עד כה. יודגש כי גם לפני כן התעריפים היו מאוד זולים בהשוואה עולמית. עם זאת, זה לא מה שיגרום לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית. על מנת שזה יקרה דרושה השקעה מסיבית, כזו שלא נראתה שנים רבות בישראל, בשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בישראל.

העתיד הוא אגרות גודש - בישראל עולות 200 אלף מכוניות נטו לכביש כל שנה (300 אלף ברוטו). המשמעות היא שלא משנה כמה כבישים נסלול בישראל, הפקקים ילכו ויגברו. הפתרון הנכון, היעיל ביותר ושמבוצע בהצלחה והוכח כמשהו שעובד באנגליה, סינגפור, שבדיה ועוד, הוא אגרות גודש, כלומר לשלם כסף על על כניסה לכביש. ההיגיון הוא מיסוי על הנזק שאנחנו גורמים לאחרים בכך שאנחנו עולים על הכביש (וגם על זיהום האוויר שאנחנו גורמים). היתרון של אגרות הגודש על פני מס הבלו (מס הדלק) הוא שמדובר בעלות ישירה ולא עקיפה כמו הבלו: כשאתה משלם על כניסה לכביש אתה יודע בדיוק מתי שילמת ועל מה. ואתה יכול לחשוב על אלטרנטיבות כמו נסיעה בשעה מוקדמת או מאוחרת יותר, עבודה מהבית, תחבורה שיתופית, תחבורה ציבורית ועוד.

הבעיה היא שהציבור שונא במיוחד את אגרות הגודש (למרות שזה יקל עליו את החיים ויפתור את הפקקים).

איפה זה עומד? עקרונית, הממשלה והכנסת אישרו את כניסת אגרות הגודש לתוקף בישראל, אבל אי שם מתישהו ב-2024-2025. כלומר, מדובר כאן בהחלט במהלך לטובת הציבור, שכרגע מה שצריך זה בעיקר לא להפריע. אם ממשלה פופוליסטית תפעל כביכול 'לטובת הציבור' ותבטל את אגרות הגודש - זה יהיה אסון לציבור הנוסעים. נכון, אולי כולנו נשלם מס גודש, אבל זה מס שיעזור לכך שנוכל גם לנסוע ולא רק לעמוד בפקקים (חלקנו נעבור להשתמש באלטרנטיבות. זה לא מס שעוזר לעשירים בכלל. הוא הוא פשוט מסוות נכון יותר את הנסועה בכבישים).

רצים אל הקלפי, מזניחים את הכל

ישראל מוצאת את עצמה בפעם החמישית בתוך 3.5 שנים ניגשת אל הקלפי ומי יודע אם בפעם האחרונה. האסון הזה, לא רק שלא בריא לדמוקרטיה, הוא לא בריא לאף תחום בו יש לממשלה אחריות: הכלכלה, הבריאות, הביטחון, הדיור, החקלאות – וכן גם לתחבורה.

מצב התחבורה מדמם; דרושים נת"צים, חניוני "חנה וסע", אוטובוסים חדשים, הכפלה של מספר הנהגים, שיפור תנאי ההעסקה של הנהגים, הנחת מסילות רכבת, רכבות קלות, פרויקט המטרו האדיר, חיבורים לפריפריה, ואגרות גודש - שנותר רק לקוות שלא יבוטלו על ידי הממשלות הבאות. אז אם מרב מיכאלי תכננה לפתור את כל הדברים הללו, או אפילו מקצתם, הרי שדבר אחד מכל אלו לא יקרה. הדבר היחיד שכן יקרה הוא רפורמת התעריפים שתיכנס לתוקף בחודש אוגוסט, אבל היא כאמור לא מסוג הפתרונות שיוציאו אותנו מהפקק.

קיראו עוד ב"בארץ"

הפוליטיקאים שלנו לא מסתדרים והאזרחים צריכים לשלם את המחיר. ובשורה התחתונה, אל תהיו אופטימיים, אל תסמכו על נבחרי הציבור ואל תבקשו פתרונות. עצוב מאוד שזה המצב במדינה אבל ההיסטוריה הוכיחה לנו שבסוף כל אחד ידאג לעצמו, וכמו בטבע, החזק ישרוד.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    קומבינטור 21/06/2022 17:02
    הגב לתגובה זו
    חשוב לזכור שבישראל אין UBER או מוניות שירות בכל עיר כי נהגי המוניות התפקדו לליכוד ודאגו לחסום את זה. במקום זה כץ הדביל רק בנה עוד ועוד כבישים. המדיניות פה נקבעת ע"י קומבינטורים עסקנים שבוחשים בליכוד.
  • 9.
    אם לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת - תיהנו מהפקקים (ל"ת)
    אני 21/06/2022 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הפתרון של מיכאלי:עליית מחיר הנסיעה באוגוסט (ל"ת)
    יש פתרון!!! 21/06/2022 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שאול 21/06/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    אין כניסה של רכב פרטי למרכזי הערים . תחבורה ציבורית מחושמלת במחירים מאד זולים ובנתיבים בלעדיים מהירים . פשוט ולעניין .
  • אזרח 21/06/2022 16:58
    הגב לתגובה זו
    בלי תחבורה ציבורית בסופ"ש זה לא יהיה תחליף. לא ייתכן שבמדינת "הייטק" תחבורה ציבורית לא עובדת 1.5 בשבוע.
  • 6.
    רשות מקומית 21/06/2022 14:55
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן של הרשות המקומית לבצע נתצים בשטחה ומסלולי אופנים ותערפי חניה אך עקב הבחירות המתקרבות גם אצלם הם יפחדו להרגיז את הבוחרים
  • 5.
    יוני 21/06/2022 14:48
    הגב לתגובה זו
    ממשלות ישראל לא יכולות עוד להתעלם מהכביש הנ"ל, שר תחבורה שלא מצליח בקדנציה שלו לטפל בהרחבת הכביש אפילו בקטע מסויים אין לו זכות להמשיך בכיסא הזה, כנ"ל לגבי ראש ממשלה.
  • 4.
    אז יהיה שר תחבורה נורמלי ולא עסקנית חסרת השכלה (ל"ת)
    אני רק שאלה 21/06/2022 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חדרתי 21/06/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
    שנה חיכיתי שהגב" מכאלי תעביר חוק לתחבורה ציבורית בשבת אבל נדה אני לשמאל לא מצביא יותר לסגור את משרד התחבורה
  • 2.
    שמיר 21/06/2022 14:13
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעננינת מאוד
  • 1.
    האוטובוסים מדגרה למחלות כי הם צפופים. חשוב לחייב מסכות (ל"ת)
    מפחד לנסוע באוטובוס 21/06/2022 14:13
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: