הנפגעים הגדולים של הקורונה: 5 הענפים שלא יתאוששו בקרוב
חמשת הענפים שעל פי התחזיות לא יחזרו לעצמם בעתיד הנראה לעין בגלל משבר הקורונה - הרשימה השחורה
משבר הקורונה פגע בתעשיות רבות - בנדלן, בבנקים, במפעלים ועוד. אבל יש ענפים שנפגעו יותר מכולם ושכנראה גם לא יתאוששו בשנים הקרובות. הנה הרשימה השחורה:
נתחיל מהענף במקום החמישי ברשימת הנפגעים הוא ענף התחבורה. בערים מסוימות באירופה למשל הרכבות והאוטובוסים נוסעים חצי ריקים והממשלות שם מחפשות מודלים חדשים שיעקפו את המגבלות. חברת הייעוץ האמריקאית מקינזי צופה שרק בעוד חצי שנה חברות התחבורה הציבוריות והפרטיות יתאוששו וגם זה רק במידה ולא תהיה עוד התפרצות דרמתית בנדבקים.
הענף הרביעי ברשימה השחורה שלנו, הוא מה שנקרא "שירותים אחרים" בתוכו כלולים שירותים כמו שירותי תיקונים, שירותי כביסה, שירותים לחיות מחמד ועוד, שמופעלים בעיקר ע"י עסקים קטנים שגם ככה מצאו את עצמם בצד הלא נכון של המשבר ובמקנזי צופים שייקח להם לפחות שנתיים להתאושש למצב שלפני הקורונה.
הענף השלישי שלא ילקק דבש הוא החינוך – אחד הענפים שממשלות רבות ברחבי העולם מתקשות לפצח כי מצד אחד ההשפעה של סגירת בתי ספר היא עצומה עבור המשק כולו כשסגירת מסגרות החינוך תמנע מאנשים עם ילדים קטנים להגיע לעבודה ומצד שני זו ההתקהלות הגדולה ביותר המותרת כרגע ולא ברור איך ייראה העתיד שלה.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתי מלון ומסעדות הם הענף השני בפגיעה והוא יסבול מהתאוששות איטית וארוכה. כמו בארץ, כך גם בעולם, עפ"י דוח מקנזי, ענף בתי המלון והמסעדות שנפגע קשה, כנראה יתאושש רק ב-2024 וגם זה במקרה ונשתלט על הוירוס כבר עכשיו. גם כאן הבעיה היא כמובן הקירבה הפיזית בין האנשים שכרגע נראה שהיא שייכת לנחלת העבר.
- 20.שכחו לציין מה הענף הראשון... 22/09/2020 12:19הגב לתגובה זושכחו לציין מה הענף הראשון...
- 19.שוקי 04/08/2020 09:16הגב לתגובה זוהחינוך כבר נפגע אנושות.לא לימדו אותך לספור עד 5.
- 18.צביקה 03/08/2020 20:26הגב לתגובה זומאיפה לקחת את המידע הזה ?!
- 17.ענף הדיור יפגע בקצב איטי אבך הכי קשה לאורך זמן. (ל"ת)יצחק 03/08/2020 06:09הגב לתגובה זו
- אנונימי 03/08/2020 16:18הגב לתגובה זותמיד יהיה צורך בקורת גג. מיתון היה ותמיד יהיה. אך התאוששות ממנו תהיה מהירה וסוערת.
- 16.הענפים שנפגעו הכי קשה יתאוששו מידית בסיום המגיפה (ל"ת)עמיר 02/08/2020 13:14הגב לתגובה זו
- 15.יוסי 02/08/2020 12:47הגב לתגובה זואף מורה לא נפגע כלכלית מהקורונה, לעומת זאת תיירות נפגעה קשות. ענף התחבורה לא נפגע, להיפך- יש מחסור חמור בנהגים. מי שנפגע זו הציבור שמממן את התחבורה הציבורית הריקה. ומה עם מסעדנות?
- 14.חסר אחד 02/08/2020 10:16הגב לתגובה זוחסר אחד
- סקוויד ויד 03/08/2020 13:50הגב לתגובה זותחבורה (כולל תעופה ?? ) שירותים אחרים חינוך מלונאות ומסעדות תרבות
- 13.מאיר 02/08/2020 09:14הגב לתגובה זומרכז הכובד הועבר לטכנולוגיות ,סייבר,אי קומרס, מיכשור רפואי....
- 12.שכחתם את ענף התעופה שאולי נפגע יותר קשה מכולם. (ל"ת)איש 02/08/2020 07:47הגב לתגובה זו
- דר טיחו 02/08/2020 12:01הגב לתגובה זולפחות זהום מעטפת אויר כדור הארץ תיקטן דרסתית...!!!
- 11.huro 02/08/2020 07:32הגב לתגובה זוויותר מכל החמישה: ענף התיירות והתעופה.
- בבתי מלון ומסעדות. יותר נכון הוא כולל מלונות ומסעדות. (ל"ת)נכון. אולם הוא כלול 02/08/2020 10:28הגב לתגובה זו
- 10.מסתבר 02/08/2020 07:25הגב לתגובה זואיפה ענף התירות ? תעופה ?
- 9.שירן 01/08/2020 22:25הגב לתגובה זונכנסנו לתקופת אחרית הימיים . בדיוק כמו שהתנ"ך חזה !
- האם הוא יטלפן לפני כן,כדי שנקבל אותו בחצוצרות וקול שופר (ל"ת)אז מתי משיח בא? 02/08/2020 10:31הגב לתגובה זו
- 8.להוריד את המס על הבורסה ומיד (ל"ת)ננ 01/08/2020 22:07הגב לתגובה זו
- 8 04/08/2020 10:38הגב לתגובה זואז הוא יעלה.
- אולם השאלה היא מתי? (ל"ת)הוא כנראה יירד 02/08/2020 10:31הגב לתגובה זו
- 7.AR 01/08/2020 21:58הגב לתגובה זומישהו כן התרשל בכתיבת הכתבה
- 6.דן 01/08/2020 21:32הגב לתגובה זויש חבר מניו יורק שהפסיד מיליון דולר במזומן בגלל שלא רצה לחלל פעם אחת שבת!!! והוא לא חרדי
- איך הפכנו למדינה של פרימיטיבים, צאו לנו מהחיים כבר (ל"ת)חילוני חרד 02/08/2020 13:22הגב לתגובה זו
- 5.אני מבין מהכתבה שענפי התעופה והתיירות חזרו לעבוד כרגיל. (ל"ת)בני בנקר 01/08/2020 13:56הגב לתגובה זו
- 4.משה 01/08/2020 13:24הגב לתגובה זוהאולמפיאדה בטוקיו, משחקים עם קהל ועוד
- 3.שכחתם תיירות (ל"ת)8 01/08/2020 12:42הגב לתגובה זו
- 2.רונן 01/08/2020 12:27הגב לתגובה זווהם אפילו לא הזכירו אותו. וגם אתם.
- 1.איפה תעופה? (ל"ת)דוד 01/08/2020 11:51הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן
תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.51% , ישראייר ישראייר גרופ 0.28% וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.
אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים,
המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.
ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה
כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.
ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת
אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.
