אלי אלעזרא חשוד בזיוף מחירי רכבים - ובהעלמת מיליונים

שלושה בכירים באלבר שוחררו בערבות לאחר שהציגו מסמכים כוזבים במכס על ייבוא מקביל של רכבים
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה אלבר העלמת מס

אלי אלעזרא, יו"ר דירקטוריון חברת אלבר, אורן אלעזרא, מנכ"ל החברה ואירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים של החברה נעצרו בחשד להצגת מסמכים כוזבים בנוגע לייבוא רכבים והתחמקות ממס בסך 25 מיליון שקל.

השלושה שוחררו היום בערבות במסגרת חקירה כנגד חברת 'אלבר ניהול ציי רכב' בחשד לביצוע עבירות מסוג פשע על פקודת המכס, פקודת הייבוא והייצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

בהתאם לבקשות המעצר שהוגשו לבית המשפט, חברת אלבר החלה בחודש אפריל 2014 בביצוע היבוא מקביל של רכבים מארה"ב מתוצרת הונדה, טויוטה ולקסוס. על פי החשד, החברה רכשה את הרכבים מדילרים שונים בארה"ב ולא מסוכן מורשה. על מנת לעקוף עובדה זו, החברה הציגה לרשויות בישראל מסמכים כוזבים של חברה אמריקנית העוסקת במסחר בכלי רכב והעומדת בקריטריונים הנדרשים לצורך קבלת היתר ייבוא מקביל, אך בפועל חברה זו לא ביצעה, לפי החשד, כל פעילות עסקית מול החברה. לפי החשד, יובאו על ידי חברת אלבר בדרך זו  כ-1,500 רכבים שיבואם נאמד בכ-150 מיליון שקל.

בנוסף, על פי החשד החברה ביצעה הנמכות בערך הרכבים שיובאו ובכך התחמקה מתשלום מסי ייבוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

אתמול ביצעו חוקרי רשות המסים חיפושים במשרדי החברה, במסגרתם נתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב המחזקים את החשדות כנגד החברה והמעורבים. בתום החיפוש, עוכבו לחקירה בכירים בחברה ובהם שלושת החשודים שהובאו היום לבית המשפט.

במחלקת החקירות מכס ומע"מ חיפה התנהלה חקירה סמויה בעניין היבוא המקביל שמבצעת חברת אלבר לישראל. ביום חמישי האחרון הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של שני מעורבים, ובהם בכיר לשעבר בחברה.

לאור ריבוי המעורבים שטרם נחקרו ומחשש לשיבוש הליכי החקירה, ביקשה הרשות מבית המשפט להטיל איסור פרסום על כולל על הפרשה, החקירה והמעורבים בה. אמש, עם התפתחות החקירה, ולאחר חקירת מעורבים ועדים רבים, פחת החשש לשיבוש הליכי חקירה. מאחר ומדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה ומכאן החשיבות של פרסומה של החקירה לציבור, פנתה הרשות לבית המשפט בבקשה להתיר את הפרסום, שאישר את בקשתה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אופק 22/07/2015 00:48
    הגב לתגובה זו
    פגיעה ביבוא המקביל תוביל לעליית מחירים בקרב היבואנים הרשמים ואז תשכחו לרכוש רכב במחיר שפוי. מדינה של אנאלפביתים.
  • 7.
    שרון 21/07/2015 21:47
    הגב לתגובה זו
    יבוא מקביל זה הניסיון הראשון שאני יכול לחשוב עליו מזה שנים רבות שנעשה להוזיל את מחירי הרכב פה... חבל לזרוק את זה לפח! נשבר לקחת הלוואות מהבנק בשביל לקנות מכונית סוזוקי!!
  • 6.
    עוזר הרבה לבי"ח ברזילי (ל"ת)
    אשקלון 21/07/2015 00:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עובד לשעבר 20/07/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן נתבעת ובצדק. יש עמותת נפגעי אלבר בפייסבוק
  • 4.
    מיכה 20/07/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
    גם שאר חברי ההנהלה לא אנשים טובים במיוחד
  • 3.
    עליזה פייט sec1 20/07/2015 13:20
    הגב לתגובה זו
    הונאות ומעילות עובדים מתרחשות ללא הבדלי מין גזע ותפקיד . יש נורות אזהרה . איפה היה קצין הביטחון של הארגון? עליזה פייט מומחית למניעת הונאות מעילות וגניבות עובדים .
  • 2.
    בא 20/07/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    ר בהנחה של 10 אחוז ,והנה חסכנו איזה 60 אלף שקל .
  • 1.
    שאלה למנכל, איך עושה יגואר . (ל"ת)
    בא 20/07/2015 12:42
    הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.