אלי אלעזרא חשוד בזיוף מחירי רכבים - ובהעלמת מיליונים

שלושה בכירים באלבר שוחררו בערבות לאחר שהציגו מסמכים כוזבים במכס על ייבוא מקביל של רכבים
גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה אלבר העלמת מס

אלי אלעזרא, יו"ר דירקטוריון חברת אלבר, אורן אלעזרא, מנכ"ל החברה ואירית פרנקו, סמנכ"לית הכספים של החברה נעצרו בחשד להצגת מסמכים כוזבים בנוגע לייבוא רכבים והתחמקות ממס בסך 25 מיליון שקל.

השלושה שוחררו היום בערבות במסגרת חקירה כנגד חברת 'אלבר ניהול ציי רכב' בחשד לביצוע עבירות מסוג פשע על פקודת המכס, פקודת הייבוא והייצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון.

בהתאם לבקשות המעצר שהוגשו לבית המשפט, חברת אלבר החלה בחודש אפריל 2014 בביצוע היבוא מקביל של רכבים מארה"ב מתוצרת הונדה, טויוטה ולקסוס. על פי החשד, החברה רכשה את הרכבים מדילרים שונים בארה"ב ולא מסוכן מורשה. על מנת לעקוף עובדה זו, החברה הציגה לרשויות בישראל מסמכים כוזבים של חברה אמריקנית העוסקת במסחר בכלי רכב והעומדת בקריטריונים הנדרשים לצורך קבלת היתר ייבוא מקביל, אך בפועל חברה זו לא ביצעה, לפי החשד, כל פעילות עסקית מול החברה. לפי החשד, יובאו על ידי חברת אלבר בדרך זו  כ-1,500 רכבים שיבואם נאמד בכ-150 מיליון שקל.

בנוסף, על פי החשד החברה ביצעה הנמכות בערך הרכבים שיובאו ובכך התחמקה מתשלום מסי ייבוא בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

אתמול ביצעו חוקרי רשות המסים חיפושים במשרדי החברה, במסגרתם נתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב המחזקים את החשדות כנגד החברה והמעורבים. בתום החיפוש, עוכבו לחקירה בכירים בחברה ובהם שלושת החשודים שהובאו היום לבית המשפט.

במחלקת החקירות מכס ומע"מ חיפה התנהלה חקירה סמויה בעניין היבוא המקביל שמבצעת חברת אלבר לישראל. ביום חמישי האחרון הפכה החקירה לגלויה עם מעצרם של שני מעורבים, ובהם בכיר לשעבר בחברה.

לאור ריבוי המעורבים שטרם נחקרו ומחשש לשיבוש הליכי החקירה, ביקשה הרשות מבית המשפט להטיל איסור פרסום על כולל על הפרשה, החקירה והמעורבים בה. אמש, עם התפתחות החקירה, ולאחר חקירת מעורבים ועדים רבים, פחת החשש לשיבוש הליכי חקירה. מאחר ומדובר בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה ומכאן החשיבות של פרסומה של החקירה לציבור, פנתה הרשות לבית המשפט בבקשה להתיר את הפרסום, שאישר את בקשתה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אופק 22/07/2015 00:48
    הגב לתגובה זו
    פגיעה ביבוא המקביל תוביל לעליית מחירים בקרב היבואנים הרשמים ואז תשכחו לרכוש רכב במחיר שפוי. מדינה של אנאלפביתים.
  • 7.
    שרון 21/07/2015 21:47
    הגב לתגובה זו
    יבוא מקביל זה הניסיון הראשון שאני יכול לחשוב עליו מזה שנים רבות שנעשה להוזיל את מחירי הרכב פה... חבל לזרוק את זה לפח! נשבר לקחת הלוואות מהבנק בשביל לקנות מכונית סוזוקי!!
  • 6.
    עוזר הרבה לבי"ח ברזילי (ל"ת)
    אשקלון 21/07/2015 00:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עובד לשעבר 20/07/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן נתבעת ובצדק. יש עמותת נפגעי אלבר בפייסבוק
  • 4.
    מיכה 20/07/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
    גם שאר חברי ההנהלה לא אנשים טובים במיוחד
  • 3.
    עליזה פייט sec1 20/07/2015 13:20
    הגב לתגובה זו
    הונאות ומעילות עובדים מתרחשות ללא הבדלי מין גזע ותפקיד . יש נורות אזהרה . איפה היה קצין הביטחון של הארגון? עליזה פייט מומחית למניעת הונאות מעילות וגניבות עובדים .
  • 2.
    בא 20/07/2015 13:03
    הגב לתגובה זו
    ר בהנחה של 10 אחוז ,והנה חסכנו איזה 60 אלף שקל .
  • 1.
    שאלה למנכל, איך עושה יגואר . (ל"ת)
    בא 20/07/2015 12:42
    הגב לתגובה זו
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".