אלביט מערכות - דוחות- בסדר, 2010- יהיה בסדר

אלביט מערכות פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2009 וערכה שיחת ועידה וכנס משקיעים שנתי
גיל בשן |

תוצאות הרווח והפסד היו נמוכות במעט מהציפיות המוקדמות, בעיקר בשורת ההכנסות. צבר ההזמנות שמר על יציבות, הישג לא מבוטל בתנאי השוק הנוכחיים. בסה"כ תוצאות סבירות בשנה טובה לחברה.

הכנסות

הכנסות החברה ברבעון עמדו על 714 מילון דולר לעומת 698 במקביל, נמוך מהערכותינו המוקדמות, שיעורי הצמיחה ברבעון ירדו, למרות שעונתית זהו הרבעון החזק.

בחלוקה לסגמנטים התמונה מעודדת יותר, ברבעון המקביל נרשמה קפיצה גדולה בתחום מערכות היבשה מחוזים לטווח קצר שכללו מכירות מערכות מיזוג האוויר לרק"מ של חברת Kinetix בארה"ב.

מקורות הצמיחה העיקריים של החברה בעיקרם תחום המלטים ומערכות שליטה ובקרה המשיכו את מגמת הגידול עם צמיחה של 16% ו- 27% בהתאמה ברבעון הרביעי.

כבר במהלך הרבעונים האחרונים החברה דיווחה על שינוי בדרישות הלקוחות ובתהליך המכרזים (פירוט בסעיף הצבר) יחד עם זאת אין שינוי בכמות ובהיקף הכספי של המכרזים. בהתאם אנו מעריכים כי כוחה התחרותי והפתרונות האיכותיים שמספקת החברה יאפשרו לה להמשיך ולצמוח גם בשנים הקרובות.

צבר הזמנות

צבר ההזמנות שמר על יציבות לעומת רמתו בסוף 2008. רמת הצבר עומדת על 5.04 מיליארד דולר, לעומת 5.03 מיליארד דולר במקביל. חששות רבות היו בנוגע לרמת הצבר ולעובדה שמימושו ברבעון יעלה על הזכיות בחוזים.

אנו רואים את רמת הצבר הנוכחית כהישג לא מבוטל שמצביע על עוצמתה של החברה וכוחה התחרותי. בשנה האחרונה חלו שינויים בדרישות הלקוחות שדורשים כיום מוצרים מוגמרים ולא רק אב טיפוס, משך הזמן לחתימת חוזים מתארך ובמקביל מח"מ החוזים מתקצר.

המשמעויות של שינויים אלו כוללים דחייה אפשרית של חתימת חוזים ברבעונים הקרובים, עלויות מו"פ ומכירה גבוהות יותר כהכנה למכרזים ורווחיות גולמית גבוהה יותר כפיצוי על עלויות התפעול הגבוהות.

רווחיות

הרווח הגולמי ברבעון שוב עמד על רמה גבוה של 29.7% לעומת 29.1% ברבעון המקביל, שיעור הרווח הגולמי שעלה על צפיותינו מעודד ומעיד כי החברה מסוגלת לפצות במידה מסוימת על העלייה בהוצאות 62.2 מיליון דולר המהווים 8.9%, הירידה נובעת בעיקר מהירידה בהזמנות זמן קצר שאפיינו את הרבעון המקביל ונעשו ברווחיות גבוהה.

בהסתכלות שנתית ההוצאות התפעוליות שמרו על יציבות אולם אנו מניחים כי נראה עלייה בשנה הקרובה בשל תהליך המכרזים שהשתנה. עלייה בהוצאות המו"פ והמכירה מול ירידה קלה בהוצאות הנהלה וכלליות ושמירה על מרווח גולמי גבוהה.

שיעורי הרווח הינם נקודת מפתח בדוחות ובהערכת השווי לאלביט, השיפור ברווחיות הגולמית מעודד אולם מנגד עלייה בהוצאות התפעוליות צפויים לשחוק את שיעוריי הרווח שייצרה החברה בשנתיים האחרונות. אנו מעריכים כי במצב עולם נורמאלי אלביט תדע לייצר רווחיות תפעולית של כ- 9% על מחזור המכירות.

תזרים מזומנים

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שייצרה החברה הגיע ל 209 מיליון דולר, בדומה לשנת 2008. המתאם תזרים רווח גבוה ולא צפוי להיפגע על אף הירידה במקדמות מלקוחות כתוצאה מהירידה במח"מ החוזים.

אנו מעריכים כי המאזן היציב, סך ההתחייבויות הפיננסיות נטו עומדות על 95 מיליון דולר, בנוסף לתזרים המתקבל צפוי להמשיך לשרת את אסטרטגיית המיזוגים והרכישות בחברה. החברה הצהירה כי בכוונתה לגייס אג"ח בהיקף של כ- 1 מיליארד ש"ח להערכתנו כבר בשנה הקרובה נראה הגברת הילוך בתחום זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנימין נתניהובנימין נתניהו

משבר הגדלות הרמטכ"ל: הפשרה נדחתה, החקיקה בסכנה

הגדלות הרמטכ"ל הן תוספות של כספים לאנשי הקבע ללא הצדקה - מה זה בכלל, והאם הן יחולקו לפורשים מהצבא?

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

לאחר פגישה לילית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ בועז ביסמוט וח"כ עמית הלוי מהליכוד, שינה נתניהו את עמדתו. במקום תמיכה בהכשרה מלאה של הגדלות הרמטכ"ל כפי שדרש אגף כוח האדם בצה"ל, הוא תמך בפשרה זמנית: הכשרת התוספות לשנתיים בלבד תוך החרגת פנסיות הגישור שמוענקות לפורשי קבע מגיל 42 עד 67. אגף כוח האדם דחה את ההצעה, מה שהוביל לביטול דיון שתוכנן בוועדה. המועד האחרון שקבע בג"ץ להסדרה הוא סוף החודש הנוכחי, והיעדר הסכמה עלול להקפיא את התוספות לפורשים חדשים, כ-1,200 איש בשנה.

המשבר מתרחש על רקע מחסור משמעותי בכוח אדם קבע בצה"ל לאחר יותר משנתיים של לחימה. שיעור השימור בקרב קצינים בכירים ירד ב-15% ועומד כיום על 70%. צה"ל רואה בהגדלות כלי מרכזי לשימור כוח אדם, בעוד משרד האוצר מזהיר מנטל תקציבי של 1.7 מיליארד שקל בשנה, מתוכם 700 מיליון שקל לפנסיות גישור.

הגדלות הרמטכ"ל הן תוספות שכר ופנסיה שמאשר הרמטכ"ל לפורשי קבע מעבר למסגרת החוקית. הנוהל נקבע ב-1987 כחריגים ייחודיים לפורשים שנפגעו ממעברים תפקודיים, אך בפועל הוענקו ל-98% מהפורשים ללא הבחנה. התוספת הממוצעת היא 9% משכר הפרישה, מקסימום 19%. היא כוללת צבירה כפולה של ותק, 4% לשנה במקום 2%,  כולל על שלוש שנות חובה, מה שמגדיל את הפנסיה המצטברת ב-12% נוספים. מבקר המדינה התריע על התופעה ב-2016 בשל חוסר פיקוח וחריגה מסמכות. העתירות הוגשו ב-2019 על ידי עמותות צדק פיננסי ורווח נקי.

בג"ץ קיבל את העתירות פה אחד וקבע שהנוהל חורג מסעיף 18(ב) לחוק שירות הקבע. בית המשפט השהה את היישום עד סוף החודש הנוכחי כדי לאפשר חקיקה. אין השבה כספית ל-15,000 פורשים קיימים שקיבלו את התוספת. הנוהל נוהל על ידי 12 רמטכ"לים רצופים, והיקף התשלומים הרטרואקטיביים מגיע ל-20 מיליארד שקל מאז 2010 ול-25 מיליארד שקל מאז 2015. ללא חקיקה, כ-500 פורשים בכירים בשנה יאבדו זכאות ששווה בממוצע 25,000 שקל בחודש.

הפשרה שהוצעה לאחרונה כללה הכשרה זמנית לשנתיים עם עבודת מטה להערכת עלויות והחרגת פנסיות הגישור, שמהוות 40% מהתוספת הכוללת ומגיעות ל-8,000 שקל בחודש בממוצע. אגף כוח האדם התעקש על הסדרה מקיפה מחשש לפגיעה בשימור. ביטול הדיון נבע גם מעומס הוועדה על חוק הפטור מגיוס חרדים, החיוני לאישור תקציב 2026. ח"כ הלוי איים בפיליבסטר שיאיים על התקציב, הכולל 110 מיליארד שקל למערכת הביטחון – עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. הדיון הבא נקבע לשבוע הבא, אך ללא הסכמת אגף כוח האדם סיכויי החקיקה נמוכים מ-30%.