ישראמקו זוכה ל"תשואת יתר" ממיטב: "הכמויות פחות חשובות, ערך הזמן מאוד משמעותי"
כלכלני בית ההשקעות מיטב פרסמו היום המלצה חיובית של שותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו יהש. ישראמקו הינה אחת משותפויות הנפט / גז הנסחרות בבורסת תל אביב. בעלי המניות בישראמקו הם חנל, נפטא והציבור. ישראמקו בעלת זכויות של כ-26% ממאגרי תמר (ברשיון "מתן") ודלית (רישיון "מיכל") בהם נמצא גז בהיקף של כ-192 BCM. שותפים נוספים במאגרים הם אבנר, דלק קידוחים, דור ונובל אנרג'י.
האנליסט מוטי ברלינר אומר כי "גם תחת הנחות אשר נראות שמרניות בפרמטרים המרכזיים המשפיעים על שווי המאגר, אנו מעריכים את שווי המניה בכ-48 אגורות. מחיר היעד מניח כי המאגר יחל לפעול ב-2014 בקצב מכירה נמוך ביחס להערכות משרד התשתיות. מחירי המכירה יעמדו על כ-5 דולר בממוצע ל-mmBTU ועלויות ההקמה תסתכמנה בכ-2.25 מיליארד דולר. לאור הפער הגבוה בין מחיר היעד ומחיר המניה בשוק ממליצים עליה במיטב בתשואת יתר.
במיטב מעריכים כי הגורם המרכזי שישפיע על קצב מכירת הגז הינו הביקוש לגז , ולא יכולת המאגר לספק את הדרישה. בהקשר זה נשאלות מספר שאלות: מה יהיה גודלו של שוק הגז בישראל, מה יהיה נתח השוק של השותפות בה שותפה ישראמקו, האם ניתן למכור את הגז ליצוא, אילו כמויות ניתן לייצא ובאילו מחירים, או בשורה התחתונה כמה BCM ימכרו בכל שנה.
ברלינר מניח כי המאגר יחל להפיק גז בשנת 2014 בקצב הפקה הולך וגובר של כ-4 BCM בשנת 2014 ועד לכ-7 BCM ב-2017. החל משנת 2020 אנו מניחים כי קצב ההפקה יצמח בכ-3% בשנה. ראוי לציין, כי הערכה זו הינה נמוכה מהתרחיש הממוצע של משרד התשתיות, זאת כאשר אנו מניחים כי נתח השוק של השותפות בשוק הגז המקומי יהיה גדול מנתח השוק של המתחרה.
עוד מציין ברלינר כי חשיבותה של כמות הגז במאגר נמוכה מחשיבותם של פרמטרים אחרים. לדוגמא, עלייה של 10% במחירים או הקדמת מועד אספקת הגז בשנה הינם משמעותיים יותר מגידול של 10% או אפילו 20% בכמויות הגז.
"הסיבה נעוצה בכך שגידול בכמויות יבוא לידי ביטוי במכירות עתידיות שיתרחשו בעוד 15-20 שנה. ערכן הנוכחי של מכירות אלה נמוך בשל מספר השנים הרב. עם זאת, לגידול ביתרות הגז ישנה חשיבות אסטרטגית במתן ודאות למשק האנרגיה כי ישנן עתודות לשנים רבות, דבר אשר יתרום לכניסת צרכני גז נוספים ולגידול בצריכת הגז הכוללת".
בשיחה עם Bizportal אומר ברלינר כי "ערך הזמן מאוד משמעותי. BCM אחד היום שווה יותר מ-5 BCM בעוד 10 שנים. וגם צריך להוריד משווי המאגר וחלקה של ישראמקו עלויות שוטפות, מיסים, תמלוגים ועוד הוצאות. בסופו של דבר, תחת הנחות שמרניות, מגיעים למספרים האלה".
מאגר הגז תמר ממוקם מול חופי חיפה ומכיל, בהתאם לדיווחים האחרונים, כ-172 BCM. המידע בנוגע לעתודות המוכחות יפורסם בעתיד הקרוב, כאשר הנושא נמצא כעת בבדיקה באמצעות חברה חיצונית.
במאגר דלית שנמצא מול חופי חדרה מצויים כ-20 BCM. עלות פיתוחו של המאגר נמוכה מזו של תמר מעצם היותו קרוב יותר לחוף.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".