הרפורמה בפקדונות: חברות האשראי יצליחו להעמיד תחרות אמיתית לבנקים?
דו"ח הביניים של האוצר ובנק ישראל בנוגע לפתיחת תחום הפקדות לתחרות נושא עמו בשורה של ממש אך עשוי להיתקל באתגרים משמעותיים שיאיימו על האפקטיביות שלו; מה צריך בנק ישראל לספק לחברות ואיך דואגים שהן יצליחו איפה שוואן זירו ובנק ירושלים נכשלו?
לאורך השנים ניסו בבנק ישראל ובאוצר להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית, באמצעות שורה של מהלכים ושינויים מבניים. פרסום מסקנות דו"ח הביניים, אשר מבקש לאפשר לחברות חוץ-בנקאיות להציע לעסקים קטנים ובינוניים וכן למשקי בית אשראי ופיקדונות, הוא צעד נוסף בכיוון. על פניו, מדובר בבשורה של ממש, פתיחת השוק לתחרות תביא לכך שהציבור יהנה מצד אחד מריביות נמוכות יותר על אשראי ומצד שני מריביות גבוהות יותר על הפקדונות, דבר שלא קרה עד כה בגלל הריכוזיות בסקטור. עם זאת, הרגולטור והחברות צפויות להתקל בלא מעט אתגרים ומהמורות וכלל לא בטוח שיצליחו להציג תחרות אמיתית לבנקים.
למעשה, ההצעה של הצוות הבין-משרדי שהובל על ידי הממונה על התקציבים באוצר והמפקח על הבנקים, היא די פשוטה - בנק ישראל יעניק לגופים שיעמדו בתקנות רישיון "רזה" ומדורג ללקיחת פיקדונות ומתן אשראי. בכך, הם מקווים שיכנסו אל התחום שחקנים חדשים, בדגש על חברות האשראי והמוסדיים (למרות שכל חברה שתעמוד בתנאים יכולה לקבל רישיון), שיציעו למשקי הבית ולעסקים קטנים ובינוניים הצעות טובות יותר ממה שמציעים היום הבנקים. התקווה של האוצר ובנק ישראל היא שבמידה והמהלך יצלח, תוך מספר שנים יצליחו הגופים החדשים לנגוס בנתח השוק של הבנקים בפיקדונות, שעל פי נותני בנק ישראל מנהלים פיקדונות בהיקף של 55 מיליארד שקל עבור הציבור, לצד סדר גודל דומה של פיקדונות מסחריים.
כדי שזה יקרה האוצר ובנק ישראל יצטרכו "ללכת לכיוונם" של החברות החדשות ולספק להם את הביטחון שהן זקוקות לו. בראיון שערכנו לאחרונה עם רן עוז, מנכ"ל חברת האשראי ישראכרט, הוא אמר שכדי שהם יכנסו לתחום, בנק ישראל יצטרך להבין את הסיכון שהם נוטלים, ולייצר להם רשת בטחון. "כמו כל חברה כשאני מסכל על תחום חדש, אני צריך לאמוד את הסיכונים, ולראות שאני יכול לגדר אותם, ושיש פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. הסיכונים הם עצומים ולכן אנחנו צריכים לקבל רשת בטחון", הוא הסביר.
עוז ממש לא לבד בסיפור הזה. בשיחות שקיימנו עם מנהלי חברות אשראי חוץ בנקאי שמתחממות על הקווים, עלה אצל כולם הצורך ברשת ביטחון שתאפשר להם להיכנס לתחום. באוצר מבינים את זה וטוענים שהם בוחנים דרכים שונות כדי להקל את הכניסה לתחום. אחת הסוגיות המרכזיות בהם ידונו הצדדים בחודשים הקרובים הם "הגנות הינוקא" - ההקלות הרגולטוריות שינתנו לשחקנים החדשים בתחום. אופי ההקלות ובעיקר הבטחון שיקבלו החברות ביכולת ובכדאיות בכניסה לתחום החדש, יקבעו במידה רבה את מידת הצלחה של המהלך.
- כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?
- פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבר נוסף שעשוי להשפיע על האפקטיביות של המהלך הוא מידת העצמאיות של הגופים החדשים. על פניו, העובדה שהגופים יוכלו לגייס פיקדונות תאפשר להם להעניק אשראי מבלי להיות תלויים במערכת הבנקאית. בכך, יזכו החברות החוץ בנקאיות, שנסמכות כיום על קווי האשראי מבנקים או מגיוסי חוב שהן עורכות. היכולת שלהן להיות עצמאית היא קריטית, במיוחד לאור ניסיון העבר ובפרט התלות של חברות האשראי בבנקים, חרף המהלך לניתוק כרטיסי האשראי מהבנקים.
בשנת 2015 כונסה ועדת שטרום שנועדה לבחון דרכים להגברת התחרותיות בתחום הבנקאות. ההמלצה המרכזית של הוועדה הייתה לנתק את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. בשנים שלאחר פרסום מסקנות הוועדה והחקיקה בנושא, מכרו בנק הפועלים ולאומי את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן (ישראכרט ולאומי קארד שהפכה למקס) ובמים אלו מצויה דיסקונט בהליך למכירת חברת כאל. חרף ההצלחה של המהלך, הבנקים נותרו המנפיק הגדול ביותר של כרטיסי אשראי. על כן, הצלחת המהלך הנוכחי תימדד בין היתר ביכולת של החברות החוץ בנקאיות להגדיל את קווי האשראי העצמאיים שלהם.
חברות האשראי יצליחו איפה שבנק ירושלים ו-וואן זירו נכשלו?
נקודה נוספת שאי אפשר שלא להתייחס אליה היא העובדה שבשוק כבר פועלים בנקים קטנים שלא ממש מצליחים לאתגר את הבנקים הגדולים למרות שהם מציעים ריביות אטרקטיביות יותר. הדוגמא הטובה ביותר היא זו של בנק ירושלים, שאמנם מספק את הריבית הגבוהה ביותר על פיקדונות, אך הציבור פשוט לא מגיע. יש לכך לא מעט סיבות, שאחת הבולטות שבהן היא שהבנק לא מספק ללקוחות את כלל השירותים הבנקאיים, מה שמביא את הלקוחות להעדיף את הבנק שלהם בו הם גם מנהלים את החשבון שלהם. סיבה נוספת, היא החשש של הלקוחות, מכך שבנק ירושלים הוא בנק קטן ונעדר את הגב הפיננסי של הבנקים הגדולים.
- הבנקים גובים פי 6 ריבית על מינוס בעו"ש מאשר על יתרת זכות
- עפר קליין: ייתכן שבתחילת 2026 רוב סוכנויות הדירוג יסירו את האופק השלילי מהדירוג
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
גוף
נוסף שניסה להיכנס לתחום ללא הצלחה רבה הוא הבנק הדיגיטלי וואן זירו. באוצר טוענים שחלק מהבעיות של הבנק נבעו מהעובדה שמדובר בגוף צעיר וחדש אשר בונה את המודל העסקי שלו תוך כדי עבודה. לעומת זאת, ישנם גופים שונים במשק שמחזיקים במודל עסקי ובקהל לקוחות גדול, שיוכלו
לעשות את ההתאמות הנדרשות ביתר קלות. בהקשר זה הם מציינים גם כי חברות האשראי והגופים המוסדיים מגיעים עם תשתית איתנה, הכוללת לקוחות ומעטפת שירות, שתסייע להם בעת שיתחילו לספק פיקדונות.
למרות הטיעונים הללו שבחלקם נכונים. אם בנק ישראל לא יספק את רשת הביטחון לחברות האשראי, הן יתקשו להתחרות בבנקים ועלול להיווצר מצב שב השוק נדמה כתחרותי אך בפועל הוא נותר ריכוזי. על כן, יהיה צורך בחשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את הבעיות הללו ולתמרץ הן את החברות להיכנס לתחום והן את הציבור להעביר אליהן את הפיקדונות שלו. אחרת, אנחנו נהיה עדים לעוד רפורמה התחילה בקול תרועה רמה וסיימה בקול ענות חלושה.
- 1.שבנק ישראל יתחיל לעבוד למען הציבור ולא רק למען רווחי הבנקים (ל"ת)אנונימי 23/04/2025 09:59הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

הבנקים גובים פי 6 ריבית על מינוס בעו"ש מאשר על יתרת זכות
לפי נתוני בנק ישראל, הריבית שהבנקים גובים מהציבור על מינוס היא פי 6 מהריבית שהבנקים משלמים לציבור על יתרת זכות; גם ההשוואה בין פיקדונות להלוואות מראה פער עצום לטובת הבנקים; ואיפה הפיקוח?
רק אתמול התכנסה ועדת המשנה לתחרות ושירות ללקוח במערכת הבנקאית של ועדת הכלכלה לדיון מיוחד אודות הגברת התחרות במערכת הבנקאית, עם כותרות כמו "בעוד זמן לא רב נפתח את הדלת ל-7-8 בנקים חדשים", ו-"“אם אנחנו רוצים לראות תוצאות, צריך דוח אמיץ שמביא 7 בנקים בשנה, לא בנק אחד כל שבע שנים", והנה היום מפרסם בנק ישראל נתונים שמראים עד כמה הסקטור הבנקאי בישראל פועל ברווחיות בלתי נתפסת.
לפי הנתונים שפירסם בנק ישראל, יתרות העו"ש באוגוסט נותרו זהות במהלך החודש האחרון והן עומדות על סכום אדיר של כ-232 מיליארד שקל. מתוך הסכום האדיר הזה, רק 5.3% נושא ריבית שהממוצע שלה הוא 1.9% בלבד. לעומתם, כמובן ש-100% מהחשבונות עם יתרות חובה (מינוס) משלמים ריבית ממוצעת של כ-12%. אם המספרים לא היו ברורים, עד כה, הציבור משלם לבנקים פי 6 ריבית מאשר הבנקים משלמים לציבור. סכום יתרות העו"ש בחובה הוא 9.5 מיליארד שקל.
במלים פשוטות, אם מחסרים מיתרות הזכות את יתרות החובה, רואים שלמערכת הבנקאית יש יתרה של כ-222.5 מיליארד שקל של כספי ציבור. חישוב פשוט של הריביות הממוצעות נותן לנו שהבנקים משלמים על היתרה האדירה הזו (שאיתה הם יכולים להשקיע ולייצר הכנסות) ריבית של בסך הכל כ-233 מיליון שקל, ואילו על יתרות החובה גובים 1.14 מיליארד שקל בריבית. נחסר את מה שהבנקים משלמים על היתרה בסכום שהוא גובה על חובה ונקבל נתון שמראה שלא רק שהבנקים אינו משלמים ריביות עבור כ-222.5 מיליארד שקל של כספי ציבור, אלא שהם מרוויחים עליהם כ-900 מיליון שקל.
ניתן לשאול מדוע שהציבור ישאיר סכומים כאלה בחשבונות העו"ש, אבל זוהי שאלה אחרת, והמצב בפיקדונות מול הלוואות אינו שונה מהותית, אבל עצם העניין הוא המנגנון שבו הציבור משלם לבנקים תמיד, ואילו הבנקים אינם משלמים לציבור כמעט כלל. וזהו רק נתון אחד שדרכו ניתן להבין עד כמה הרווחים של הבנקים עצומים.
- בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח
- הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמובן שיש הבדלים בין הבנקים השונים, הן ביתרות זכות והן ביתרות החובה, וההפרשים הגדולים הם בעיקר בין הבנקים הגדולים לקטנים. כפי שניתן לראות בתרשימים.