הצוות לבחינת האמצעים להגברת התחרות במערכת הבנקאית (קרדיט: משרד האוצר)
הצוות לבחינת האמצעים להגברת התחרות במערכת הבנקאית (קרדיט: משרד האוצר)
פרשנות

הרפורמה בפקדונות: חברות האשראי יצליחו להעמיד תחרות אמיתית לבנקים?

דו"ח הביניים של האוצר ובנק ישראל בנוגע לפתיחת תחום הפקדות לתחרות נושא עמו בשורה של ממש אך עשוי להיתקל באתגרים משמעותיים שיאיימו על האפקטיביות שלו; מה צריך בנק ישראל לספק לחברות ואיך דואגים שהן יצליחו איפה שוואן זירו ובנק ירושלים נכשלו?

איתן גרסטנפלד | (1)

לאורך השנים ניסו בבנק ישראל ובאוצר להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית, באמצעות שורה של מהלכים ושינויים מבניים. פרסום מסקנות דו"ח הביניים, אשר מבקש לאפשר לחברות חוץ-בנקאיות להציע לעסקים קטנים ובינוניים וכן למשקי בית אשראי ופיקדונות, הוא צעד נוסף בכיוון. על פניו, מדובר בבשורה של ממש, פתיחת השוק לתחרות תביא לכך שהציבור יהנה מצד אחד מריביות נמוכות יותר על אשראי ומצד שני מריביות גבוהות יותר על הפקדונות, דבר שלא קרה עד כה בגלל הריכוזיות בסקטור. עם זאת, הרגולטור והחברות צפויות להתקל בלא מעט אתגרים ומהמורות וכלל לא בטוח שיצליחו להציג תחרות אמיתית לבנקים.


למעשה, ההצעה של הצוות הבין-משרדי שהובל על ידי הממונה על התקציבים באוצר והמפקח על הבנקים, היא די פשוטה - בנק ישראל יעניק לגופים שיעמדו בתקנות רישיון "רזה" ומדורג ללקיחת פיקדונות ומתן אשראי. בכך, הם מקווים שיכנסו אל התחום שחקנים חדשים, בדגש על חברות האשראי והמוסדיים (למרות שכל חברה שתעמוד בתנאים יכולה לקבל רישיון), שיציעו למשקי הבית ולעסקים קטנים ובינוניים הצעות טובות יותר ממה שמציעים היום הבנקים.  התקווה של האוצר ובנק ישראל היא שבמידה והמהלך יצלח, תוך מספר שנים יצליחו הגופים החדשים לנגוס בנתח השוק של הבנקים בפיקדונות, שעל פי נותני בנק ישראל מנהלים פיקדונות בהיקף של 55 מיליארד שקל עבור הציבור, לצד סדר גודל דומה של פיקדונות מסחריים.

 

כדי שזה יקרה האוצר ובנק ישראל יצטרכו "ללכת לכיוונם" של החברות החדשות ולספק להם את הביטחון שהן זקוקות לו. בראיון שערכנו לאחרונה עם רן עוז, מנכ"ל חברת האשראי ישראכרט, הוא אמר שכדי שהם יכנסו לתחום, בנק ישראל יצטרך להבין את הסיכון שהם נוטלים, ולייצר להם רשת בטחון. "כמו כל חברה כשאני מסכל על תחום חדש, אני צריך לאמוד את הסיכונים, ולראות שאני יכול לגדר אותם, ושיש פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. הסיכונים הם עצומים ולכן אנחנו צריכים לקבל רשת בטחון", הוא הסביר.


עוז ממש לא לבד בסיפור הזה. בשיחות שקיימנו עם מנהלי חברות אשראי חוץ בנקאי שמתחממות על הקווים, עלה אצל כולם הצורך ברשת ביטחון שתאפשר להם להיכנס לתחום. באוצר מבינים את זה וטוענים שהם בוחנים דרכים שונות כדי להקל את הכניסה לתחום. אחת הסוגיות המרכזיות בהם ידונו הצדדים בחודשים הקרובים הם "הגנות הינוקא" - ההקלות הרגולטוריות שינתנו לשחקנים החדשים בתחום. אופי ההקלות ובעיקר הבטחון שיקבלו החברות ביכולת ובכדאיות בכניסה לתחום החדש, יקבעו במידה רבה את מידת הצלחה של המהלך.


דבר נוסף שעשוי להשפיע על האפקטיביות של המהלך הוא מידת העצמאיות של הגופים החדשים. על פניו, העובדה שהגופים יוכלו לגייס פיקדונות תאפשר להם להעניק אשראי מבלי להיות תלויים במערכת הבנקאית. בכך, יזכו החברות החוץ בנקאיות, שנסמכות כיום על קווי האשראי מבנקים או מגיוסי חוב שהן עורכות. היכולת שלהן להיות עצמאית היא קריטית, במיוחד לאור ניסיון העבר ובפרט התלות של חברות האשראי בבנקים, חרף המהלך לניתוק כרטיסי האשראי מהבנקים.


בשנת 2015 כונסה ועדת שטרום שנועדה לבחון דרכים להגברת התחרותיות בתחום הבנקאות. ההמלצה המרכזית של הוועדה הייתה לנתק את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. בשנים שלאחר פרסום מסקנות הוועדה והחקיקה בנושא, מכרו בנק הפועלים ולאומי את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן (ישראכרט ולאומי קארד שהפכה למקס) ובמים אלו מצויה דיסקונט בהליך למכירת חברת כאל. חרף ההצלחה של המהלך, הבנקים נותרו המנפיק הגדול ביותר של כרטיסי אשראי. על כן, הצלחת המהלך הנוכחי תימדד בין היתר ביכולת של החברות החוץ בנקאיות להגדיל את קווי האשראי העצמאיים שלהם.


חברות האשראי יצליחו איפה שבנק ירושלים ו-וואן זירו נכשלו?

נקודה נוספת שאי אפשר שלא להתייחס אליה היא העובדה שבשוק כבר פועלים בנקים קטנים שלא ממש מצליחים לאתגר את הבנקים הגדולים למרות שהם מציעים ריביות אטרקטיביות יותר. הדוגמא הטובה ביותר היא זו של בנק ירושלים, שאמנם מספק את הריבית הגבוהה ביותר על פיקדונות, אך הציבור פשוט לא מגיע. יש לכך לא מעט סיבות, שאחת הבולטות שבהן היא שהבנק לא מספק ללקוחות את כלל השירותים הבנקאיים, מה שמביא את הלקוחות להעדיף את הבנק שלהם בו הם גם מנהלים את החשבון שלהם. סיבה נוספת, היא החשש של הלקוחות, מכך שבנק ירושלים הוא בנק קטן ונעדר את הגב הפיננסי של הבנקים הגדולים.

קיראו עוד ב"בארץ"


אלו, הביאו לכך שה הצעות מבנק ירושלים הפכו לקלף מיקוח של הציבור מול הבנקים האחרים. לקוחות מתמקחים עם הבנק שלהם, מראים שבבנק ירושלים מקבלים יותר, אולי מאיימים על לעזוב, ואז מקבלים תנאים טובים יותר מהבנק שלהם. סוגייה זו, צריכה להטריד את האוצר ובנק ירושלים, מכיוון שגם חברות האשראי, כמו בנק ירושלים, לא מחזיקות בגב פיננסי כמו הבנקים הגדולים והן לא יכולות או רוצות להציע את כלל השירותים שהם מציעים. אז הן אולי יציעו ריבית אטרקטיבית ויגרמו למיקוח של הצרכנים מול הבנקים אך לא ייצרו תחרות אמיתית שתביא לשינוי במערכת הבנקאית, כפי שהרפורמה מכוונת. 


גוף נוסף שניסה להיכנס לתחום ללא הצלחה רבה הוא הבנק הדיגיטלי וואן זירו. באוצר טוענים שחלק מהבעיות של הבנק נבעו מהעובדה שמדובר בגוף צעיר וחדש אשר בונה את המודל העסקי שלו תוך כדי עבודה.  לעומת זאת, ישנם גופים שונים במשק שמחזיקים במודל עסקי ובקהל לקוחות גדול, שיוכלו לעשות את ההתאמות הנדרשות ביתר קלות. בהקשר זה הם מציינים גם כי חברות האשראי והגופים המוסדיים מגיעים עם תשתית איתנה, הכוללת לקוחות ומעטפת שירות, שתסייע להם בעת שיתחילו לספק פיקדונות.


למרות הטיעונים הללו שבחלקם נכונים. אם בנק ישראל לא יספק את רשת הביטחון לחברות האשראי, הן יתקשו להתחרות בבנקים ועלול להיווצר מצב שב השוק נדמה כתחרותי אך בפועל הוא נותר ריכוזי. על כן, יהיה צורך בחשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את הבעיות הללו ולתמרץ הן את החברות להיכנס לתחום והן את הציבור להעביר אליהן את הפיקדונות שלו. אחרת, אנחנו נהיה עדים לעוד רפורמה התחילה בקול תרועה רמה וסיימה בקול ענות חלושה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שבנק ישראל יתחיל לעבוד למען הציבור ולא רק למען רווחי הבנקים (ל"ת)
    אנונימי 23/04/2025 09:59
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת

מדד המחירים לצרכן היה בהתאם לתחזיות. בכמה עלה שכר הדירה, כמה עולה דירה ממוצעת, מה קרה במדד תשומות הבנייה והאם הריבית תרד? ביזפורטל עושה לכם סדר

תמיר חכמוף |

מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה ב-0.5% - בהתאם להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2025 לעומת ספטמבר 2024) עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.5%.  עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות שעלו ב-3.9%, הלבשה והנעלה שעלה ב-3.0%, מזון שעלה ב-1.4%, תחבורה ותקשורת שעלה ב-0.9%, בריאות שעלה ב-0.5%, תחזוקת הדירה שעלה ב-0.4% ושכר דירה שעלה ב-0.3%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: תרבות ובידור שירד ב-1.7% ושירותי דיור בבעלות הדיירים שירד ב-0.9%.

בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.5% ועבור השוכרים החדשים נרשמה עלייה של 5.5%. 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, שחשוב לרוכשי הדירות שההתחייבות שלהם לקבלנים צמודה למדד זה, עלה ב-0.1%. בשנים עשר החודשים האחרונים (אוקטובר 2025 לעומת אוקטובר 2024) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-5% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-9.2%.




מה קרה למחירי הדירות?

מחירי הדירות על פי הלמ"ס ירדו ב-0.3%. הלמ"ס נזכיר בודקת את המחירים בעיכוב של חודשיים וחצי. מדובר על ירידת המחירים בחודשים אוגוסט-ספטמבר (אמצע הטווח - 1 בספטמבר). בדיווח הקודם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%, וכשבוחנים את כל ששת החודשים אחרונה למדים שעל פי הלמ"ס המחיירם ירדו בממוצע של 0.4% בחודש, כלומר סדר גודל של 5% בשנה. אלא שבפועל, הלמ"ס לא מודדת את ההנחות והמבצעים. רק לצורך הדוגמה - יש עכשיו עסקאות של מכירת דירות ללא תשלום של 1 מיליון שקל שניתן בפועל כהלוואה לרוכשים ללא הצמדה וריבית. חישבנו מה העלות של המבצע הזה והיא סדר גודל של 500 אלף שקל, זה יכול להגיע לכ-105 ממחיר הדירה, אבל הלמ"ס לא סופרת את ההנחה הזו.

באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה באר שבע

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל. ההחלטה גובשה במסגרת עבודת מטה של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ועתידה לתמוך בהעתקת מחנות צה״ל לנגב, לשפר את התשתיות, איכות החיים וההזדמנויות עבור תושבי הנגב, המשרתים ומשפחותיהם. 

ההחלטה מהווה אבן יסוד לשינוי היסטורי שעתיד לעצב את פני הנגב לדורות הבאים. ההחלטה כוללת השקעה של כמיליארד שקלים ומתמקדת בארבעה תחומים מרכזיים: צמיחה כלכלית, פיתוח תשתיות תחבורה, שיפור איכות החיים והביטחון האישי, וחינוך והון אנושי. בתחום הצמיחה הכלכלית, יושקעו כ-200 מיליון שקל בפיתוח האקו-סיסטם הקיים בין האקדמיה, התעשייה והצבא. במסגרת זו יוקם מרכז מו"פ דואלי יישומי בשיתוף מפא"ת, ייפותחו תחומי החדשנות והסייבר, יושקעו משאבים בתעסוקה ותיירות ופיתוח העיר העתיקה כמוקד תיירות ומגורי צעירים. 

בתחום התחבורה, יושקעו תקציבים משמעותיים בפיתוח תשתיות תחבורה מתקדמות, לרבות תכנון והקמה של רכבת קלה בבאר שבע, הכוללת תוואי לבית החולים החדש שיוקם בעיר, בהתאם לצרכי עיר מטרופולינית ותיתן מענה לגידול הדמוגרפי הצפוי. בתחום איכות החיים והביטחון האישי, יושקעו כ-500 מיליון שקלים בשיפור ביטחון הפרט, לרבות הקמת תחנת משטרה חדשה, הרחבת משל"ט דרום, פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות להתמודדות עם אתגרי המרחב. 

בנוסף, יושקעו משאבים בתחום הבריאות בדגש על הגדלת מספר הפסיכולוגים ומקצועות הפרא-רפואיים, וכן בהתחדשות עירונית, תרבות וספורט, כולל תכנון מכון ווינגייט בבאר שבע והקמת מבני ציבור בעיר. בתחום החינוך וההון האנושי, יושקעו כ-120 מיליון שקלים בפיתוח החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ובהשכלה הגבוהה, תוך דגש על מקצועות טכנולוגיים, קידום מצוינות והקמת מרכז רשותי למקצועות ה-STEM. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אנחנו מביאים היום לממשלה תוכנית סיוע גדולה לבאר שבע, בסך של למעלה ממיליארד שקל. זה כולל חיזוק בתחומים רבים שהם חשובים לאזרחי באר שבע: רכבת קלה, עזרה בסייבר, במו"פ, בפיתוח, בפרנסה. הפעולות שלנו יביאו לחיזוק של כל אזור הנגב. זה תואם את התוכנית שאני מוביל מזה שנים, יחד עם חבריי לממשלות ישראל, לחזק את הדרום על ידי השילוב המוצלח של תשתיות ממשלתיות ועידוד הסקטור הפרטי״.