הרפורמה בפקדונות: חברות האשראי יצליחו להעמיד תחרות אמיתית לבנקים?
דו"ח הביניים של האוצר ובנק ישראל בנוגע לפתיחת תחום הפקדות לתחרות נושא עמו בשורה של ממש אך עשוי להיתקל באתגרים משמעותיים שיאיימו על האפקטיביות שלו; מה צריך בנק ישראל לספק לחברות ואיך דואגים שהן יצליחו איפה שוואן זירו ובנק ירושלים נכשלו?
לאורך השנים ניסו בבנק ישראל ובאוצר להגדיל את התחרות במערכת הבנקאית, באמצעות שורה של מהלכים ושינויים מבניים. פרסום מסקנות דו"ח הביניים, אשר מבקש לאפשר לחברות חוץ-בנקאיות להציע לעסקים קטנים ובינוניים וכן למשקי בית אשראי ופיקדונות, הוא צעד נוסף בכיוון. על פניו, מדובר בבשורה של ממש, פתיחת השוק לתחרות תביא לכך שהציבור יהנה מצד אחד מריביות נמוכות יותר על אשראי ומצד שני מריביות גבוהות יותר על הפקדונות, דבר שלא קרה עד כה בגלל הריכוזיות בסקטור. עם זאת, הרגולטור והחברות צפויות להתקל בלא מעט אתגרים ומהמורות וכלל לא בטוח שיצליחו להציג תחרות אמיתית לבנקים.
למעשה, ההצעה של הצוות הבין-משרדי שהובל על ידי הממונה על התקציבים באוצר והמפקח על הבנקים, היא די פשוטה - בנק ישראל יעניק לגופים שיעמדו בתקנות רישיון "רזה" ומדורג ללקיחת פיקדונות ומתן אשראי. בכך, הם מקווים שיכנסו אל התחום שחקנים חדשים, בדגש על חברות האשראי והמוסדיים (למרות שכל חברה שתעמוד בתנאים יכולה לקבל רישיון), שיציעו למשקי הבית ולעסקים קטנים ובינוניים הצעות טובות יותר ממה שמציעים היום הבנקים. התקווה של האוצר ובנק ישראל היא שבמידה והמהלך יצלח, תוך מספר שנים יצליחו הגופים החדשים לנגוס בנתח השוק של הבנקים בפיקדונות, שעל פי נותני בנק ישראל מנהלים פיקדונות בהיקף של 55 מיליארד שקל עבור הציבור, לצד סדר גודל דומה של פיקדונות מסחריים.
כדי שזה יקרה האוצר ובנק ישראל יצטרכו "ללכת לכיוונם" של החברות החדשות ולספק להם את הביטחון שהן זקוקות לו. בראיון שערכנו לאחרונה עם רן עוז, מנכ"ל חברת האשראי ישראכרט, הוא אמר שכדי שהם יכנסו לתחום, בנק ישראל יצטרך להבין את הסיכון שהם נוטלים, ולייצר להם רשת בטחון. "כמו כל חברה כשאני מסכל על תחום חדש, אני צריך לאמוד את הסיכונים, ולראות שאני יכול לגדר אותם, ושיש פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. הסיכונים הם עצומים ולכן אנחנו צריכים לקבל רשת בטחון", הוא הסביר.
עוז ממש לא לבד בסיפור הזה. בשיחות שקיימנו עם מנהלי חברות אשראי חוץ בנקאי שמתחממות על הקווים, עלה אצל כולם הצורך ברשת ביטחון שתאפשר להם להיכנס לתחום. באוצר מבינים את זה וטוענים שהם בוחנים דרכים שונות כדי להקל את הכניסה לתחום. אחת הסוגיות המרכזיות בהם ידונו הצדדים בחודשים הקרובים הם "הגנות הינוקא" - ההקלות הרגולטוריות שינתנו לשחקנים החדשים בתחום. אופי ההקלות ובעיקר הבטחון שיקבלו החברות ביכולת ובכדאיות בכניסה לתחום החדש, יקבעו במידה רבה את מידת הצלחה של המהלך.
- למה לשים כסף בפיקדון? הנה אלטרנטיבה מעניינת
- ביט רוצה שתשאירו את הכסף אצלה: פיקדון חדש בריבית של 4% לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבר נוסף שעשוי להשפיע על האפקטיביות של המהלך הוא מידת העצמאיות של הגופים החדשים. על פניו, העובדה שהגופים יוכלו לגייס פיקדונות תאפשר להם להעניק אשראי מבלי להיות תלויים במערכת הבנקאית. בכך, יזכו החברות החוץ בנקאיות, שנסמכות כיום על קווי האשראי מבנקים או מגיוסי חוב שהן עורכות. היכולת שלהן להיות עצמאית היא קריטית, במיוחד לאור ניסיון העבר ובפרט התלות של חברות האשראי בבנקים, חרף המהלך לניתוק כרטיסי האשראי מהבנקים.
בשנת 2015 כונסה ועדת שטרום שנועדה לבחון דרכים להגברת התחרותיות בתחום הבנקאות. ההמלצה המרכזית של הוועדה הייתה לנתק את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. בשנים שלאחר פרסום מסקנות הוועדה והחקיקה בנושא, מכרו בנק הפועלים ולאומי את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן (ישראכרט ולאומי קארד שהפכה למקס) ובמים אלו מצויה דיסקונט בהליך למכירת חברת כאל. חרף ההצלחה של המהלך, הבנקים נותרו המנפיק הגדול ביותר של כרטיסי אשראי. על כן, הצלחת המהלך הנוכחי תימדד בין היתר ביכולת של החברות החוץ בנקאיות להגדיל את קווי האשראי העצמאיים שלהם.
חברות האשראי יצליחו איפה שבנק ירושלים ו-וואן זירו נכשלו?
נקודה נוספת שאי אפשר שלא להתייחס אליה היא העובדה שבשוק כבר פועלים בנקים קטנים שלא ממש מצליחים לאתגר את הבנקים הגדולים למרות שהם מציעים ריביות אטרקטיביות יותר. הדוגמא הטובה ביותר היא זו של בנק ירושלים, שאמנם מספק את הריבית הגבוהה ביותר על פיקדונות, אך הציבור פשוט לא מגיע. יש לכך לא מעט סיבות, שאחת הבולטות שבהן היא שהבנק לא מספק ללקוחות את כלל השירותים הבנקאיים, מה שמביא את הלקוחות להעדיף את הבנק שלהם בו הם גם מנהלים את החשבון שלהם. סיבה נוספת, היא החשש של הלקוחות, מכך שבנק ירושלים הוא בנק קטן ונעדר את הגב הפיננסי של הבנקים הגדולים.
- ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?
גוף
נוסף שניסה להיכנס לתחום ללא הצלחה רבה הוא הבנק הדיגיטלי וואן זירו. באוצר טוענים שחלק מהבעיות של הבנק נבעו מהעובדה שמדובר בגוף צעיר וחדש אשר בונה את המודל העסקי שלו תוך כדי עבודה. לעומת זאת, ישנם גופים שונים במשק שמחזיקים במודל עסקי ובקהל לקוחות גדול, שיוכלו
לעשות את ההתאמות הנדרשות ביתר קלות. בהקשר זה הם מציינים גם כי חברות האשראי והגופים המוסדיים מגיעים עם תשתית איתנה, הכוללת לקוחות ומעטפת שירות, שתסייע להם בעת שיתחילו לספק פיקדונות.
למרות הטיעונים הללו שבחלקם נכונים. אם בנק ישראל לא יספק את רשת הביטחון לחברות האשראי, הן יתקשו להתחרות בבנקים ועלול להיווצר מצב שב השוק נדמה כתחרותי אך בפועל הוא נותר ריכוזי. על כן, יהיה צורך בחשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את הבעיות הללו ולתמרץ הן את החברות להיכנס לתחום והן את הציבור להעביר אליהן את הפיקדונות שלו. אחרת, אנחנו נהיה עדים לעוד רפורמה התחילה בקול תרועה רמה וסיימה בקול ענות חלושה.
- 1.שבנק ישראל יתחיל לעבוד למען הציבור ולא רק למען רווחי הבנקים (ל"ת)אנונימי 23/04/2025 09:59הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
