אסיה סגרה בירידות חדות: שנחאי התעלמה ועלתה 1% וביפן הותירו את הריבית
השווקים הפתוחים למסחר באסיה רשמו היום ירידות שערים, מלבד שנחאי, ושלחו את המדד האזורי לשפל של שנתיים, ברקע לחששות מחודשות שהתהפוכות בשוק האשראי יפגעו ברווחי חברות הפיננסים ויפחיתו את הצמיחה הכלכלית.
"המשקיעים מפוחדים", אמר לבלומברג מאשורו המסאקי, אסטרטג בכיר בטויוטה ניהול נכסים, המנהלים 3.3 מיליארד דולר. "הירידות היום נובעות מחששות המשקיעים לגבי התחזית של הצמיחה הגלובלית. כל דבר המתקשר לחברות הפיננסים ניתפס באור שלילי".
ביפן, נרשמו ירידות השערים החדות ביותר באזור, לאחר שהבנק המרכזי במדינה נהיה פסימי יותר לגבי התחזית הכלכלית במקביל להותרת שיעורי הריבית ברמה הנמוכה ביותר בין המדינות המתועשות.
מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק איבד 2% בטוקיו וירד לשפל של שנתיים. הירידה בחברות הפיננסים מאוד פגעה במדד, שווי ערך לרבע מהירידה.
כאמור, מדד הניקיי 225 היפני איבד מערכו 2.28%. "הצמיחה הכלכלית האטה ברקע למחירי האנרגיה וחומרי הגלם הגבוהים וצמיחה חלשה יותר בייצוא", אמר נגיד הבנק המרכזי ביפן, מסאקי שיראקאווה יחד עם 6 עמיתיו בהצהרה שפורסמה היום במקביל להותרת הריבית ביפן על 0.5%.
הכלכלה השנייה בגודלה בעולם התכווצה בשיעור שנתי של 2.4% ברבעון השני, בעוד האינפלציה עלתה לרמות שיא של 10 שנים והאטה הגלובלית פגעה בייצוא.
השינויים במדדים המובילים באזור: בסין, מדד שנחאי עלה 1.06%. בהונג קונג, האנג סנג השיל מערכו 2.13%. בדרום קוריאה, מדד הקוספי ירד 1.68%.
אמש בארה"ב, מדד ה-S&P 500 רשם את הירידה השבועית החדה ביותר, כאשר פרדי מק ופאני מיי, מלוות המשכנתאות הגדולות בארה"ב, צנחו לרמתם הנמוכה ביותר בעשרים שנה האחרונות. בהמשך לכך, מניות הפיננסים באסיה מגיבות לחששות המשקיעים.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.54% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
