כשבועיים לאחר תחילת שנת 2008: מניה אחת עדיין מעל כולן
השאלה הגדולה של החודשים האחרונים של שנת 2007, הייתה האם צפוי להיות ראלי סוף שנה. משזה לא ממש הגיע לבורסה, השאלה הפכה להיות - האם נראה 'אפקט ינואר'. כשבועיים לאחר תחילת השנה ניתן לומר, כמעט בודאות, כי האפקט היה אולי הפוך מהצפוי.
אפקט ינואר זה הנטייה של מדדי המניות להניב בחודש ינואר תשואת יתר, או בלשון המחקר: תשואה חריגה (abnormal), לעומת שאר חודשי השנה. בד"כ מתייחסת תופעה זו למדדי המניות הקטנות. אז, בהתסכלות על מדדי היתר, ניתן לומר, שהם לא ממש הרשימו, כאשר מדד היתר-50 רשם ירידה של כ-10% ומדד היתר-120 רשם ירידה של 5.6%.
אבל לנוכח המצב בשווקים, אנחנו נסתכל היום דווקא על מניות המעו"ף
כשמסתכלים על עמודת השינוי השנתי של מניות מדד ת"א 25, רואים רק מנייה אחת צבועה בצבע הירוק, אותה מניה שסחבה את המעו"ף על גבה גם בשנה הקודמת - כי"ל.
מדד 25 המניות המובילות במשק הישראלי רשם ירידה של כ-5.5% מתחילת השנה, כאשר הוא מוטה מטה ע"י חברות וריפון (ירידה של 30%), נייס (ירידה של 20%), אידיבי פיתוח (ירידה של 18%), מכתשים אגן (ירידה של 17.3%) וקרדן אן.וי (ירידה של 16.4%).
חמשת החברות היחידות, למעט כי"ל, שהצליחו לשמור על עצמם מעל קו ה-2 אחוז מינוס, אך מתחת לקו ה-1 אחוז מינוס, הינם לאומי, אלביט מערכות, מזרחי טפחות, חברה לישראל ומניית העם - טבע.
אם מסתכלים על מדד ת"א-75 רואים כי התמונה לא שונה בהרבה ואפילו חמורה במעט. המדד רשם ירידה של 8.7% מתחילת השנה, כאשר רק 3 מניות הצליחו לרשום תשואה חיובית - בלופניקס, פרוטרום וביטוח ישיר.
מניות מדד ת"א לפי אחוז השינוי השנתי ושווי חברה (באלפי שקלים)
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת
לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי
צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית
צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.
חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח
חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.
בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.
בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.
- ChatGPT נהפך לבסטי החדש - למה זה גם מרגש וגם מפחיד
- מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל
החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.
