כשבועיים לאחר תחילת שנת 2008: מניה אחת עדיין מעל כולן
השאלה הגדולה של החודשים האחרונים של שנת 2007, הייתה האם צפוי להיות ראלי סוף שנה. משזה לא ממש הגיע לבורסה, השאלה הפכה להיות - האם נראה 'אפקט ינואר'. כשבועיים לאחר תחילת השנה ניתן לומר, כמעט בודאות, כי האפקט היה אולי הפוך מהצפוי.
אפקט ינואר זה הנטייה של מדדי המניות להניב בחודש ינואר תשואת יתר, או בלשון המחקר: תשואה חריגה (abnormal), לעומת שאר חודשי השנה. בד"כ מתייחסת תופעה זו למדדי המניות הקטנות. אז, בהתסכלות על מדדי היתר, ניתן לומר, שהם לא ממש הרשימו, כאשר מדד היתר-50 רשם ירידה של כ-10% ומדד היתר-120 רשם ירידה של 5.6%.
אבל לנוכח המצב בשווקים, אנחנו נסתכל היום דווקא על מניות המעו"ף
כשמסתכלים על עמודת השינוי השנתי של מניות מדד ת"א 25, רואים רק מנייה אחת צבועה בצבע הירוק, אותה מניה שסחבה את המעו"ף על גבה גם בשנה הקודמת - כי"ל.
מדד 25 המניות המובילות במשק הישראלי רשם ירידה של כ-5.5% מתחילת השנה, כאשר הוא מוטה מטה ע"י חברות וריפון (ירידה של 30%), נייס (ירידה של 20%), אידיבי פיתוח (ירידה של 18%), מכתשים אגן (ירידה של 17.3%) וקרדן אן.וי (ירידה של 16.4%).
חמשת החברות היחידות, למעט כי"ל, שהצליחו לשמור על עצמם מעל קו ה-2 אחוז מינוס, אך מתחת לקו ה-1 אחוז מינוס, הינם לאומי, אלביט מערכות, מזרחי טפחות, חברה לישראל ומניית העם - טבע.
אם מסתכלים על מדד ת"א-75 רואים כי התמונה לא שונה בהרבה ואפילו חמורה במעט. המדד רשם ירידה של 8.7% מתחילת השנה, כאשר רק 3 מניות הצליחו לרשום תשואה חיובית - בלופניקס, פרוטרום וביטוח ישיר.
מניות מדד ת"א לפי אחוז השינוי השנתי ושווי חברה (באלפי שקלים)
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
