כשבועיים לאחר תחילת שנת 2008: מניה אחת עדיין מעל כולן
השאלה הגדולה של החודשים האחרונים של שנת 2007, הייתה האם צפוי להיות ראלי סוף שנה. משזה לא ממש הגיע לבורסה, השאלה הפכה להיות - האם נראה 'אפקט ינואר'. כשבועיים לאחר תחילת השנה ניתן לומר, כמעט בודאות, כי האפקט היה אולי הפוך מהצפוי.
אפקט ינואר זה הנטייה של מדדי המניות להניב בחודש ינואר תשואת יתר, או בלשון המחקר: תשואה חריגה (abnormal), לעומת שאר חודשי השנה. בד"כ מתייחסת תופעה זו למדדי המניות הקטנות. אז, בהתסכלות על מדדי היתר, ניתן לומר, שהם לא ממש הרשימו, כאשר מדד היתר-50 רשם ירידה של כ-10% ומדד היתר-120 רשם ירידה של 5.6%.
אבל לנוכח המצב בשווקים, אנחנו נסתכל היום דווקא על מניות המעו"ף
כשמסתכלים על עמודת השינוי השנתי של מניות מדד ת"א 25, רואים רק מנייה אחת צבועה בצבע הירוק, אותה מניה שסחבה את המעו"ף על גבה גם בשנה הקודמת - כי"ל.
מדד 25 המניות המובילות במשק הישראלי רשם ירידה של כ-5.5% מתחילת השנה, כאשר הוא מוטה מטה ע"י חברות וריפון (ירידה של 30%), נייס (ירידה של 20%), אידיבי פיתוח (ירידה של 18%), מכתשים אגן (ירידה של 17.3%) וקרדן אן.וי (ירידה של 16.4%).
חמשת החברות היחידות, למעט כי"ל, שהצליחו לשמור על עצמם מעל קו ה-2 אחוז מינוס, אך מתחת לקו ה-1 אחוז מינוס, הינם לאומי, אלביט מערכות, מזרחי טפחות, חברה לישראל ומניית העם - טבע.
אם מסתכלים על מדד ת"א-75 רואים כי התמונה לא שונה בהרבה ואפילו חמורה במעט. המדד רשם ירידה של 8.7% מתחילת השנה, כאשר רק 3 מניות הצליחו לרשום תשואה חיובית - בלופניקס, פרוטרום וביטוח ישיר.
מניות מדד ת"א לפי אחוז השינוי השנתי ושווי חברה (באלפי שקלים)
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

