המשקיעים בת"א תופסים את הראש: המעו"ף צנח עוד 1.66%
המשקיעים בתל אביב חוו היום (ה'), את יום המסחר הסוער ביותר של שנת 2008, בעוד רצף הודעות "קשות" נחתו על השוק משעות הצהרים הקטנות, והסיטו את המדדים המובילים באחד העם עמוק לתוך הצד האדום.
ראשונה, הייתה זו אזהרת הרווח מצד מכתשים אגן, בשעה 14:00, ששלחה את המנייה אט אט לירידות של מעל 15% במחזור עתק של 664 מיליון שקל. שנייה, הייתה זאת הודעת בנק הפועלים על מחיקה נוספת של 260 מיליון דולר בעקבות חשיפה למכשירים פיננסים מסוכנים. מניית העם, טבע, הייתה האחרונה להכות על ראשי המשקיעים כשהודיעה על התפטרות מנכ"ל טבע ארה"ב.
בין מניות המעו"ף ששרדו את היום, היו אלו שוב כי"ל, בזן ואלביט מערכות. מניות וריפון ופריגו גם שרדו את היום.
בסופו של יום, המדדים המובילים בבורסה בת"א סגרו את יום חמישי בירידות שערים חדות, כאשר מדד המעו"ף איבד 1.66%, מדד ת"א-75 רשם ירידה של 2.61%. התל טק איבד עוד 1.33%.
בסיכום שבועי, מדד המעו"ף השיל 4%, מדד ת"א 75 ירד 7.42%, התל טק צנח 10.66%.
בורסות בעולם
מדדי אסיה חתמו הבוקר את יום המסחר בירידות שערים, זאת בפעם הראשונה בשלושת ימי המסחר האחרונים. הניקיי איבד 1.45%, האנג סנג השיל 1.39%, מדד הקוספי ירד 1.07% ובומביי איבדה 1.38%.
ישראליות במרכז
חברת מכתשים אגן צנחה בשיעור של 15.77% לאחר שפירסמה היום (ה') אומדן הכנסות ורווחים לרבעון הרביעי ולשנת 2007 כולה. מהודעת החברה עולה, כי היא צפויה להציג הכנסות של כ-2.070 עד 2.090 מיליארד דולר בשנת 2007 וכי הרווח הנקי לרבעון הרביעי לשנת 2007 צפוי לעמוד על כ-14 עד 20 מיליון דולר.
האנליסטים היו חלוקים בדעתם בנוגע לתוצאות מכתשים: "אנו עלולים למצוא את שולי הרווח הגולמי מתחת ל-30%", אומר אנליסט בנק הפועלים, גלעד שריג.יניב פגוט מפריזמה: "השוק במאניה דיפרסיה המנייה אמורה לרדת רק 3%". יואב בורגן מלידר: "יש לנצל את הירידות לאיסוף אגרסיבי".
מניית כור שאחזקתה העיקרית הינה מכתשים אגן הצטרפה לירידה והתרסקה ב-18.56% במחזור של 25.3 מיליון שקל ובכך השלימה ירידה דו יומית של 25.7%. מניות אידיבי פיתוח גם היו בין הנפגעות של מכתשים, כשאיבדו עוד 2.36% והשלימו בכך ירידה של 15.07% מתחילת השנה.
מניית הפועלים צנחה 2.94%. ברקע, בנק הפועלים החליט היום לבצע הפרשה לירידת ערך נוספת שאינה בעלת אופי זמני בסך כ-260 מיליון דולר בגין ירידת ערך של השקעות הבנק ב-SIV שנעשו בשנים האחרונות בדוחות של הרבעון הרביעי של 2007. סך ההפרשה ב- SIV תסתכם בכ- 290 מיליון דולר. ההשפעה נטו, לאחר מס, של סך הפרשה זו על הרווח הנקי של הבנק תסתכם בכ-180 מיליון דולר.
מניית אפריקה השילה 1.3% זאת למרות הצהרתו של לבייב היום: "טובתה של החברה היא נר לרגלי וחשובה לי הרבה יותר מעסקי הפרטיים. במידה והייתי יכול הייתי קונה יותר ממניות החברה אבל אני כבר מחזיק ב-75% מהחברה".
מנית כיל המשיכה במסע העליות וטיפסה ב-1.6% ובכך התעלמה מהמתרחש בחדרי המסחר. ברקע, ענקית הפיננסים, UBS עדכנה היום את המלצתה למנייה והקפיצה את מחיר היעד לרמה של 58 שקל בהמלצה "קניה".
מניות אורמת סגרו בירידות שערים, בעוד הם נפגעות מהסנטימנט השלילי ששרר בשוק. יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר של בטוחה, הוריד היום את המלצתו מ-"תשואת יתר" ל-"תשואת שוק" ועדכן את מחיר היעד כלפי מטה מ-63 שקל ל-55 שקל.
חברת התרופות, פריגו, הייתה בין היחידות במדד המעו"ף, שמרו על צבעם הירוק לאורך היום. החברה נסחרה ברקע, להודעתה אמש (ד'), כי תרכוש את חברת התרופות הבריטית, גלפרם (galpharm healthcare), תמורת 86 מיליון דולר במזומן. גלפרם מוכרת תרופות בסופרמרקטים ובתי מרקחת ברחבי בריטניה.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
