זהירות: הבית מתפרק
לפני שקונים בית יד שנייה או חדש מהניילונים, כדאי לחפש את הפגמים. ליקויים כמו רצפה מנופחת יגרמו לכם להצטער על הקנייה, ואילו סדקים דקים בקירות יהוו דווקא קלף מיקוח נאה. איך מזהים ליקויי בנייה, על מה כדאי להתמקח וכמה זה עולה
ליקויי הבנייה הם ההפתעה הלא נעימה של רוכשי הדירות והבתים. ההפתעה הזו עלולה לעלות לרוכשים עד מאות אלפי שקלים, ובמקרים חמורים להפוך את רכישת הבית ללא כדאית.
התופעה חמורה במיוחד דווקא בתקופה ששוק הדירות "חם" כמו היום, כאשר אזרחים תמימים מתפתים לקנות דירה או בית בלי לבדוק בציציותיו ורק כשכבר מאוחר מדי, מתגלה להם המחיר האמיתי.
"מניסיוני, ליקויי הרטיבות והאינסטלציה הם השכיחים והמציקים ביותר", אומר צחי ברדוגו, מנכ"ל חברת בדק-בית. "בעיה נוספת היא ליקויי בנייה בשלב הגמר. אם הקבלנים מקפידים בתחילה על ביצוע איכותי, הרי שבשלבים הסופיים הם מתחילים 'לרוץ'. כתוצאה מכך, בעוד שבקומות הראשונות ובעבודות הקונסטרוקציה נדירות הבעיות, בקומות העליונות ובשלב הגמר שכיחות בעיות הדורשות תיקון אחרי השלמת הבנייה".
בסיוע צחי ברדוגו ומהנדס הבניין משה מלכה מ"בדק-בית", הרכבנו את מפת הליקויים שעליכם להביא בחשבון בעת רכישת דירה או בית יד ראשונה או שנייה. כל העלויות שקבענו הן משוערות.
בחלק מהמקרים תאפשר לכם המודעות לליקויים להתמקח על המחיר, ובחלק לא יורידו לכם שקל. "מומלץ לנהל עם המוכר מו"מ על הליקוי המדויק תוך תביעה להשתתפות במימון. אך לא להגיע מנקודת מוצא של ניסיון להרוויח כסף", ממליץ מלכה. כמו כן, על ליקויים חמורים במיוחד, לא כדאי להתמקח, אלא לחפש דירה אחרת".
ליקויי "לא לקנות"
מומלץ לא לקנות את הבית אם מתגלים הליקויים הבאים:
היסדקות קורות בטון
הממצאים: ניתן לראות לרוב בבתים פרטיים. סדקים רחבים אלכסוניים בתחתית הקירות, לרוב במיקום של קורות.
התיקון: מצריך תכנון מהנדס. כולל בבנייה והשלמה של חיזוקי מבנה, והגדלת הקורות.
עלות: 120-250 אלף ₪.
ההמלצה: אל תתקרבו. הבית עלול להיות במצב חמור מאוד.
ליקויי קונסטרוקציה
הממצאים: נגרמים מבנייה לא נכונה ומאי חיזוק הקירות. מאופיינים בסדקים אלכסוניים משני צידי הקיר או ברוחב של יותר מ-2 מ"מ. לעיתים קרובות צורתם משוננת.
התיקון: כרוך בחציבת הקירות ובהשתלת מוטות.
עלות: 60-120 אלף ₪ לבית.
ההמלצה: לא לקנות. גם אם מתקנים, הליקויים עלולים לחזור.
שקיעות והתנפחויות ברצפה
הממצאים: שקיעות והתנפחויות ברצפת קומת הקרקע. אופייני לבתים בני 3 פלוס שבוצע בהם ריצוף ללא משטח בטון.
התיקון: מסיווי. כולל הרמת כל הריצוף, יציקת משטח בטון, התקנת אינסטלציה חדשה וריצוף מחדש.
עלות: 80-120 אלף ₪.
ההמלצה: לא לקנות, אלא אם התאהבתם בבית ויש סבלנות ותקציב לתיקון המסורבל.
ליקויי צנרת וביוב
הממצאים: חלודה בצנרת מתכת, חיבורים מאולתרים בצנרת פלסטיק.
התיקון: החלפת הצינורות
עלות: 30-35 אלף ₪.
ההמלצה: לא לקנות אם יש חלודה בחיבור הצנרת לאסלות.
חיפוי בקירות
הממצאים: אריחים שהתפרקו בחלק החיצוני של בתים משותפים, כתוצאה מחיפוי בהדבקה בלבד.
התיקון: ציפוי מחדש של המבנה.
עלות: מאות אלפי ₪.
ההמלצה: לא להתקרב. ליקוי שעלול לעלות בסכנת חיים, יש סכנת התמוטטות ונפילת אריחים.
ליקויי "מיקוח"
ליקויים בינוניים שכדאי לתקן ומאפשרים לכם להתמקח על מחיר הבית
סדקים דקים
הממצאים: סדקים צרים מרושתים או קוויים בטיח. נגרמים עקב עבודת טיח לא נכונה, חומרים ו/או תערובת לא נכונים, או שכבת טיח עבה מדי. נפוץ מאוד בבתים פרטיים ומשותפים.
התיקון: סתימת סדקים וצביעה. לסדקים במפגש בין בלוקים לבטון: חיזוק החומרים ואטימה.
עלות: 500-2,500 ₪ לדירת 3-4 חדרים.
ההמלצה: אפשר להוריד 3,000-5,000 ₪ בטענה לסיכון של ליקוי מסובך מהנראה.
חלודה בקונסטרוקציה
הממצאים: חלודה בקורות תלויות, לרוב בעמודים מחוץ לבניין. מאפיין בתים דו-משפחתיים ונראה לעין.
התיקון: הסרת חלקי בטון רופפים מסביב לברזל החלוד, הסרת חלודה, צביעה בצבע בולם חלודה ועטיפה במלט צמנט חזק במיוחד.
עלות: בין אלפים בודדים לעשרות אלפי שקלים.
ההמלצה: אפשר להוריד עד 25 אלף שקל.
קירות בטון חשופים לגשם
הממצאים: קירות בטון לא מוגנים מגשם או מקרקע רטובה. נראה היטב בתחתית הקירות, בדירות קרקע או בבתים פרטיים, בדמות קילוף צבע ורטיבות מתחת לפאנלים, או קילוף בציפוי.
התיקון: גילוי הקיר מתחת לקרקע, איטומו וחפירת הקרקע מסביב.
עלות: 5,000-10,000 ₪ לדירת 4-5 חדרים.
ההמלצה: ניתן להוזיל ממחיר הבית עד 10,000 ₪.
רטיבות בבסיס הקירות
הממצאים: רלוונטי לדירות יד ראשונה עקב ריצוף על חול רטוב. הרטיבות עולה בקירות ועוברת את הפאנלים ואז רואים בבית רטיבות, או לחילופין בולטת בקירות הגובלים עם מרפסות. בדירות יד שנייה, יהיו נזילות מצינור תת-רצפתי.
התיקון: הרמת הריצוף, החלפת החול וריצוף מחדש.
עלות: יד ראשונה: 5,000-20,000 ₪. יד שנייה: 6,000-12,000 ₪. לפי גודל השטח הבעייתי.
ההמלצה: להתמקח על התיקון.
עובש בקירות
הממצאים: כתמי עובש בפינות חדרים או במפגש בין הקירות והתקרה. נגרם בשל חוסר איוורור בחדרי רחצה, או בגלל קירות קרים. יכול לנבוע גם מחוסר בידוד תרמי.
התיקון: בידוד הקירות בצד החיצוני עם טיח תרמי או קלקר יעודי.
עלות: 15 אלף שקל לבית.
ההמלצה: ליקוי חמור, אפשר להשתמש בו ככלי מיקוח.
רטיבות במשטח מרוצף
הממצאים: נראה בגווני הריצוף בדירות ישנות בריצוף פשוט או שיש טבעי. שולי האריחים כהים יותר מהמרכז. בקרמיקה: כתמים כהים יותר במפגש בין האריחים.
התיקון: איתור מקור הרטיבות ותיקון. אם יש בעיה בצינור או באיטום בקיר החיצוני במרפסת, יש להחליף את החול והריצוף.
עלות: 15 אלף שקל.
ההמלצה: עמידה על המקח.
ליקויי צנרת
הממצאים: צנרת מתכת עם סימני חלודה, או סתימה בשל אבנית. יש חלודה, דליפה, חורים ולחץ מים חלש בברזים.
התיקון: החלפת הצנרת. בדרך כלל מחייב גם ריצוף ו/או חיפוי קרמיקה.
עלות: 12-18 אלף שקל בממוצע לדירת 5 חדרים.
ההמלצה: עמידה על המקח.
רטיבות בצנרת החשמל
הממצאים: נזילת מים מקופסאות ביקורת של מערכת החשמל, או מחיבור מנורות. אופייני לדירות שמעליהן מרפסות פתוחות.
התיקון: לאטום את מערכת החשמל.
עלות: 5,000-10,000 ₪ לדירת 3-4 חדרים.
ההמלצה: לתקן לפני שנכנסים לדירה. אפשר לעמוד על המקח.
מחסור בחוטי הארקה
הממצאים: אין חוטי הארקה בכל נקודות החשמל. אופייני לבתים משותפים בני 20-25 שנה.
התיקון: החלפת חוטי החשמל במקומות החסרים ל-3 חוטים כולל הארקה.
עלות: 8,000-10,000 שקל לדירת 4-5 חדרים.
ההמלצה: יש נקודת מיקוח.
ליקויי ריצוף
הממצאים: שברים וסדקים, אין ריצוף זהה, אופייני לבתים ולדירות ישנים.
התיקון: החלפת ריצוף, או הדבקת ריצוף חדש.
עלות: 15-25 אלף שקל לדירת 4 חדרים.
ההמלצה: לנסות להתמקח. הצלחה לא מובטחת.
שיפוע לא תקין במרפסת
הממצאים: אין שיפוע במרפסת שמש לכיוון נקודת הניקוז. מי גשם יהפכו למים עומדים שעלולים לחלחל פנימה ולהעצים את הנזקים.
התיקון: הרמת הרצפה בסיוע ואקום, ואז נשארים עם הבלטות, או הרמת בלטות וריצוף מחדש.
עלות: 5,000-25,000 שקל.
ההמלצה: יש מקום למיקוח.
ליקויי "רשות"
ליקויים קלים יחסית שכדאי לתקן, אך ברוב המקרים לא יהוו נקודת מיקוח בקניית הבית.
לוח חשמל ישן
הממצאים: לוח חשמל מעץ עם פקקים. בלי פחת. אופייני לבתים משותפים בני 20 שנה ומעלה.
התיקון: החלפת הלוח.
עלות: 6,000-7,000 שקל.
כוח חשמל חד פאזי
הממצאים: הפעלת כמה מכשירי חשמל ביחד עלולה לגרום לקצר. בעייתי במיוחד בדירות גדולות.
התיקון: שידרוג המערכת לתלת-פאזית.
עלות: 8,000 שקל.
בלאי באיבזור העץ
הממצאים: התקלפות הציפוי והתנפחות הדלתות, רקבון בתחתית המשקופים, בעיקר עקב רטיבות.
התיקון: בדלת – החלפת הכנף, במשקוף – פירוק והחלפה.
עלות: 500-1,800 שקל.
ליקויי טיח
הממצאים: עבודה לקויה, סטייה ממישוריות, גימורים גרועים.
התיקון: לפי הליקוי. החל מסיתות הטיח עד לכ-10 ס"מ משני צידי הסדק – אם הופיעו סדקים, וכלה בצביעה מחדש.
עלות: 2,000-5,000 שקל. תלוי בחומרה ובגודל הדירה.
צבע מתקלף
הממצאים: צבע ישן שמתקלף, מוחמר בתשתית ישנה של טיח.
התיקון: לגרד את הצבע ואת שכבת הטיח, ולצבוע מחדש ביסודיות.
עלות: 5,000-8,000 שקל לדירת 5 חדרים.
ריצוף לא אחיד
הממצאים: מרצפות בולטות או שקועות.
התיקון: אם יש אריחים תואמים אפשר להחליף את הבעייתיים.
עלות: 5000-15000 שקל.
אריחי קרמיקה/גרניט/פורצלן שקועים
הממצאים: עבודת ריצוף לקויה. הושארו חללים מתחת לאריחים. הריצוף שקע במהלך הזמן ונסדק.
התיקון: החלפת ריצוף בחלקו או במלואו.
עלות: 5,000-25,000 ₪.
ליקויי מסגרות
הממצאים: מעקות בגובה לא תקני או לא מחוזקים כנדרש לקיר. חלקים חלודים שאינם ראויים לשימוש.
התיקון: שיפוץ או החלפת המעקות.
עלות: 350 ₪ למטר. 200-1,500 ₪ למעקה.
ליקויי אלומיניום
הממצאים: חוסר איטום במסגרות חלונות, או מנגנון תריס ישן.
התיקון: החלפת מסגרת, תריס או מנגנונים בתריסים.
עלות: 500-3,000 ₪ לדירת 4-5 חדרים, תלוי במספר החלונות.
הכתבה התפרסמה בידיעות, ע"י שושנה חן, יום ב' 11.12.2006, מוסף כלכלה, מדור צרכנות, עמ' 12-13, ומובאת כאן כשירות לציבור רוכשי הדירות

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?