נדחתה תביעה ייצוגית בסך 190 מליון ש' נגד ישראכרט

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ישראכרט בגין גביית עמלות חדשות וחייב את התובעת בהוצאות בסך 50,000 שקל
סיגל ברנע |

דניאלה דויטש מחזיקה בכרטיס אשראי מסוג Gold Mastercard אשר הונפק לה על ידי חברת ישראכרט. לטענתה, ישראכרט החלה לגבות ממחזיקי הכרטיסים שהיא מנפיקה שני סוגים חדשים של עמלות: "דמי תפעול" ו"עמלת חיוב נדחה". לפיכך, היא עתרה להחזר הכספים שנגבו בגין העמלות החדשות, ממנה ומיתר מחזיקי הכרטיסים שמנפיקה ישראכרט ומשכך, היא מבקשת להכיר בתובענה שהגישה כתובענה ייצוגית.

דויטש טענה, כי גבייתן של העמלות החדשות משוללת בסיס חוזי או חוקי כלשהו. לטענתה, הסכם ההתקשרות איננו מתיר לישראכרט לגבות ממנה עמלות פרט לדמי החבר השנתיים, ומשגבתה ממנה את העמלות החדשות, הפרה את הסכם ההתקשרות תוך הטעיית הלקוח.

ישראכרט מצידה, הציגה את הסכם ההתקשרות עם דויטש, ונתברר כי הסכם זה מכיל סעיף המתיר לישראכרט: "לחייב את החשבון בהוצאות שונות שתיגרמנה לה בקשר לשימוש בכרטיס...."

החברה טענה כי קביעתן של העמלות החדשות נעשתה בהתאם לסעיף הנ"ל, וכי גבייה זו החלה רק לאחר שעמדה בכללים שנקבעו לצורך זה בהנחיות המפקח על הבנקים. לטענה בדבר הטעיה השיבה ישראכרט כי פרסמה את דבר החלתן של העמלות החדשות הן בשני עיתונים יומיים, הן בדפי הפירוט החודשיים הנשלחים ללקוחות וזאת במשך שלושה חודשים.

כאשר מבקש תאגיד בנקאי לקבוע עמלה חדשה הוא נדרש להודיע על כך ללקוחותיו שבועיים ימים לפחות לפני מועד החלתה של העמלה, ולעשות כן על גבי לוח בסניף ובשני עיתונים יומיים הנפוצים בציבור, וכן להודיע למפקח על הבנקים על כוונתו לגבות עמלה חדשה שבועיים ימים לפחות לפני התחלת גבייתה.

השופטת ענת ברון דחתה את התביעה וקבעה, כי ישראכרט עמדה בכל הוראות הדין. זאת, בעיקר בעקבות הסעיף המתיר לה לגבות עמלות חדשות לא רק כ"החזר הוצאות" שהוצאו בפועל, והן משום שלטענת ישראכרט, העמלות החדשות נועדו לכסות עלויות שהיא נושאת בהן באופן שוטף עקב השימוש בכרטיס הנעשה על ידי לקוחותיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חותים
צילום: טוויטר
מלחמה

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?

שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין

רן קידר |
נושאים בכתבה כטב"ם חות'ים

החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון. 


 

מה קרה באירוע האחרון?
היום  שיגרו החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג. 

מדוע לא הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.

במה שונה כטב"ם מטיל או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך,  ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.

כמה פעמים הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.