ישראל התקבלה כמשקיפה בועדת ביטוח ב-OECD

באוצר מוסרים כי לחברות ישראל כמדינה משקיפה בוועדות עשויה להיות תרומה חשובה בקידום הרגולציה, הפיקוח והליברליזציה בתחום הביטוח והפנסיה
חזי שטרנליכט |

ממשרד האוצר נמסר הבוקר (ה') כי מועצת ה-OECD אישרה אתמול את קבלת ישראל כמשקיפה בועדת הביטוח ובקבוצת העבודה לנושא פנסיות פרטיות. שר האוצר, אהוד אולמרט אמר היום כי החלטת מועצת ה-OECD מהווה נדבך נוסף וחשוב בהשתלבות משק הביטוח הישראלי בזירה הבינלאומית.

לחברוּת ישראל כמדינה משקיפה בוועדות תהיה תרומה חשובה בקידום הרגולציה, הפיקוח והליברליזציה בתחום הביטוח והפנסיה. המשקיפות תאפשר לישראל להיות ולהשפיע בחזית עיצוב קביעת הסטנדרטים הבינלאומיים בביטוח ופנסיות, ומשלימה את פעילותו של אגף שוק ההון בזירות בינלאומיות אחרות.

בנוסף, תספק הפעילות בוועדה לישראל נגישות למידע חיוני בעיצוב מדיניות, תהווה מנוף לרפורמות ותעודד כניסת משקיעים זרים לישראל.

ועדת הביטוח מתכנסת בהרכב של נציגי המדינות החברות ונציגים מן הסקטור הפרטי באותן מדינות. בעבודה המתנהלת בוועדה משתתפים גם נציגים מארגונים בינלאומיים אחרים כגון, ארגון הסחר העולמי, נציבות האיחוד האירופאי, ארגון מפקחי הביטוח הבינלאומי (IAIS) ועוד.

מטרות הוועדה הינן ליצור שיתוף פעולה בין השותפות על ידי יצירת זירה לדיונים בנושאי ביטוח ופנסיה בינלאומיים ופנים מדינתיים בין קובעי המדיניות במדינות השונות. הועדה פעילה ביצירת קודים בינלאומיים בנושאי ביטוח ופנסיה, מקדמת ליברליזציה במסחר בינלאומי בביטוח, ודנה בסוגיות מקצועיות שונות. אחד ממאפייני הועדה הוא שיתופם של נציגי הסקטור הפרטי בדיונים.

המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, אמר כי רואה בנושא זה חשיבות רבה, ויפעל לשילוב וקידום פעילות נציגי הסקטור הפרטי בישראל בוועדה, לצד נציגי האגף. ההצטרפות לוועדת הביטוח הינה פרי מאמץ אינטנסיבי שנערך על פני מספר חודשים ואשר במהלכו השתתפו נציגי ישראל בפעילות הארגון, הוכנו והוגשו ל-OECD דו"חות מקיפים אודות ענפי הביטוח והפנסיה בישראל, והוצאה חוות דעת של הארגון.

שילובה של ישראל כמשקיפה בועדת הביטוח וקבוצת העבודה לפנסיות פרטיות, מהווה לדעת פקידי האוצר שלב נוסף בתהליך הצטרפותה של ישראל כחברה מלאה בארגון ה-OECD.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?

נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?

ענת גלעד |

לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.

המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.

הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון

בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.

הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.

הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.