אפילו לא אפצ'י - על בעתת שפעת העופות במבחן הכסף
בעולם החדשות נהוג לחלק את תחומי הסיקור לנושאים שונים. פוליטיקה, כלכלה, ספורט, בידור. אבל לתחום הסיקור הכלכלי, יש לא אחת מכנה משותף רחב ביותר, שלא לומר - נמוך ובסיסי. אנחנו מדברים על הכסף. אותו הדבר שמניע את הכלכלה, ומניע גם, בראיית עולם מסוימת, חלק נרחב מהמניעים בפוליטיקה, בדיפלומטיה, בספורט, בבידור וכך הלאה.
דרך הכסף אפשר להסביר לא אחת הרבה מאוד דברים. מעל כל הדברים האלה, יש לנו את הבורסה. אם תרצו, הברומטר של מצב הכסף במדינה מסוימת. הבורסה היא אפיק השקעה. כלל האצבע הפשוט יאמר: כשהיא אטרקטיבית - המניות עולות, הכסף "רוצה" להכנס למדינה הספציפית, וכשהיא לא: באות הירידות. ברומטר פשוט - אם תרצו - מדד העונה לחששות הקדמונים ביותר של בני האדם.
כבר תקופה ארוכה שאני ממליץ להביט בבורסה הישראלית כעוד סוג של ברומטר לרחשי הציבור (לא בהכרח הציבור הישראלי) באשר לנעשה בארץ. שלוש שנות העליות האחרונות, לוו לבסוף בצמיחה כללית במשק, התפטרות נתניהו שעוררה חלחלה ותרחישי אימה בפוליטיקה, התבדתה בבורסה ביום שלאחרי, ולא התגלתה כ"אסון פוליטי" נורא לבסוף בחודשים שעקבו אחריה. הבורסה ידעה או הימרה על כך ראשונה.
ההתנתקות "הושלמה" בשוק ההון הישראלי, עוד כשהחיילים פסעו לעבר הישובים ברצועת עזה. ו"השקט" היחסי שבא אחרי מותו של ערפאת תוגמל בעליות חדות במשך חודשים רבים. גם כשכל הפרשנים ישבו בטלויזיה בפנים חתומות ולא ידעו מה לומר: כאוס טוטאלי ואנרכיה, או רגיעה ודעיכה יחסית של האלימות.
הבורסה, היא לא בהכרח הנבואה החזקה ביותר שיש, אבל היא "בסך הכל", המקום שבו הכסף של האנשים מחפש את ההשקעה האטרקטיבית. זה לא מעט, כי ה"אנשים" הם הקובעים לבסוף את גורלם, גם אם לא בצורה מודעת, ובלי יכולת תכנון שכלתנית.
כל זה מביא אותנו לשפעת העופות. כבר שבוע שאנחנו מופגזים בחששות ותרחישי אימה על השפעת שיכולה להפוך למגיפה בסדרי גודל היסטוריים. רופאים בחלוקים לבנים, עובדי תברואה מבוהלים בחליפות אב"כ, ממששים עופות ומחזיקים ביצי תרנגולות בתנאי מעבדה. והכל בגלל שפעת עופות שהרגה 60 אסיאתיים מסכנים.
העתונות הכללית משתפת את כולם באורגיית האימה, ומנהיגי העולם שמחים. למה לא? כולם מקבלים כותרות, מתחילים להתכונן. כמה מדענים אפורים מארגון הבריאות העולמי שיושב בעיירה השלווה, ז'נבה שבשוויץ, יצאו ממגדל השן והסבירו בשורות מפותלות שהתרחיש ששפעת העופות תהפוך לאפידימיה גלבולית, עלול להתפתח כשזאת תתערבב בדמם של חולי שפעת רגילה.
למרות כל החששות, הפחדים, והדאגות האלה, עדיין לא תורגמו הידיעות הרבות שזורמות בתקשורת "הכללית" להפלת שוק מניות אחד. נכון, הבורסות יורדות בשבוע האחרון, אבל עקב "עסקים כרגיל". האינפלציה בארצות הברית, ההוריקן ווילמה, הגרעונות, חברות הדוט-קום, עונת הדוחות. עסקים כרגיל.
ההשפעה היחידה שהיתה לשפעת העופות היא דווקא השפעה חיובית. המניות של חברות תרופות כגון רוש (שמייצרת את תרופת התמיפלו) עולות מאז הכוונות של כל המדינות להצטייד בכמויות עתק של התרופה. אבל גם ההצטיידות הגורפת הזאת, היא לא מה שמשנה לענקית תרופות כגון רוש.
החברה הזניקה את המכירות ברבעון השלישי שנסתיים זה עתה ב-20%, חלק מהסיבה הגיעה מהתמיפלו, אבל העיקר מתרופה אתית חדשה לטיפול בסרטן. הפאניקה פחות גדולה מעיקר הביזנס של החברה. המשקיעים שלחו את המניות של רוש להתחזק אתמול ב-2.95%, והמניה גאתה ב-47% מתחילת השנה. אך לא מדובר בזינוק. היום אפילו נרשם מימוש מסוים בחלק מהבורסות האירופאיות שבהן רשומות מניות רוש.
בקיצור, כל עוד שפעת העופות לא קוטלת מדד בורסאי אחד ומעיקה עליו כך שיפול באופן ברור ומוחשי ממנה, אפשר להותיר את הפאניקה הזאת ברמת ה"סבתות" והמנהיגים הבינלאומיים. הברמוטר של הבורסות עדיין לא מתעטש. אפילו לא אפצ'י קטן.
מאת: חזי שטרנליכט.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
